محمد محمودی میمند؛ محمد محمودی میمند؛ فؤاد وجدانی
دوره 5، ویژه نامه چهارمین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی ، زمستان 1394، صفحه 1-18
چکیده
در این پژوهش، نقش عوامل مدل سهشاخگی مدیریت (عوامل ساختاری، رفتاری/ محتوایی و زمینهای/ محیطی) در نوآوری شرکتهای بیمه کشور موردبررسی قرار میگیرد. صنعت بیمه بهعنوان یکی از ارکان سهگانه تأثیرگذار بر بازرگانی کشور (بانک، بهابازار و بیمه)، نیاز دارد چالشهای خود درزمینه نهادینه کردن فرهنگ نوآوری را شناسایی و چارهجویی کند و برای ...
بیشتر
در این پژوهش، نقش عوامل مدل سهشاخگی مدیریت (عوامل ساختاری، رفتاری/ محتوایی و زمینهای/ محیطی) در نوآوری شرکتهای بیمه کشور موردبررسی قرار میگیرد. صنعت بیمه بهعنوان یکی از ارکان سهگانه تأثیرگذار بر بازرگانی کشور (بانک، بهابازار و بیمه)، نیاز دارد چالشهای خود درزمینه نهادینه کردن فرهنگ نوآوری را شناسایی و چارهجویی کند و برای رسیدن به جایگاه استوار و نوآوری بیشتر، افزون بر بهرهمندی از تجربیات سودمند کشورهای پیشرفته و بومیسازی یافتهها و کاربست آنها، باید بسته به پشتیبانی از نوآوری در تمام سطوح این صنعت کوشش گمارد تا بتواند کامیابیهای روزافزونی را نصیب خودکرده، نقش و تأثیر خود بر جامعه را افزایش داده و با گرفتن خشنودی و اعتماد عمومی ضریب نفوذ بیمه کشور را بهبود بخشد. هدف این پژوهش ارائه مدل ساختاری نوآوری در صنعت بیمه کشور با بهرهمندی از مدل تحلیلی سهشاخگی (3C) مدیریت است، ازاینروی در این کاوشها، افزون بر بررسی رابطه فیمابین مؤلفههای سهگانه مدل، تأثیر آنها بر نوآوری در شرکتهای بیمه موردسنجش قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش دربرگیرنده 500 تن معاونین و مدیران اجرایی شرکتهای بیمه بوده و نمونه آماری فراخور بر پایه فرمول محاسبه حجم نمونه در جامعه محدود برآورد شده و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. روایی پرسشنامهها با همکاری صاحبنظران و آگاهان صنعت بیمه و استادان دانشگاه در رشتههای مرتبط با موضوع ارزیابی شد و دستاورد موشکافی آنان در پرسشنامه انجام شد. پایایی پرسشنامهها نیز بر پایه آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شد و برای تحلیل دادهها با بهرهمندی از نرمافزارهای SPSS و AMOS Graphic روشهای تحلیل مسیر و معادلات ساختاری و آزمونهای اعتباریابی متقابل، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بهکاررفته قرار گرفتند. سرانجام مدل ساختاری نوآوری در صنعت بیمه کشور استخراج و آزمون شده و راهکارهایی برای نوآوری در صنعت بیمه کشور ارائه شد.
محمدتقی امینی؛ محمد مهدی پرهیزگار؛ مهران رضوانی؛ سعید فرجام
دوره 5، ویژه نامه چهارمین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی ، زمستان 1394، صفحه 19-30
چکیده
چهار موج عمده، مفهوم کارآفرینی را متحول ساخته است. موج چهارم نگرش جدید به مفهوم و کارکرد کارآفرینی با رویکرد ارزشآفرینی است که حتی تأکید بر آن است که واژه آن نیز به ارزشآفرینی تغییر یابد. بهعبارتدیگر با رویکرد جدید، کارآفرینی اگر بر اساس ارزشهای یک جامعه شکل نگیرد پیامدهای آن نیز ارزشآفرین نخواهد بود، چراکه از مسائل معرفتشناختی ...
بیشتر
چهار موج عمده، مفهوم کارآفرینی را متحول ساخته است. موج چهارم نگرش جدید به مفهوم و کارکرد کارآفرینی با رویکرد ارزشآفرینی است که حتی تأکید بر آن است که واژه آن نیز به ارزشآفرینی تغییر یابد. بهعبارتدیگر با رویکرد جدید، کارآفرینی اگر بر اساس ارزشهای یک جامعه شکل نگیرد پیامدهای آن نیز ارزشآفرین نخواهد بود، چراکه از مسائل معرفتشناختی که زیربنای آن است تا مسائل اقتصادی تمام زمینههای علمی را در برگرفته و در حوزه فرهنگ و سیاست تا اقتصاد ادامه یافته است. در این مقاله مدل مفهومی کارآفرینی ارزشآفرین شناسایی گردیده است. این مدل در چارچوب نظام ارزشی و بومی ایران بررسی گردیده است. عوامل علّی، محیطی و زمینهای تأثیرگذار بر کارآفرینی ارزشآفرین استخراج گردیده است و همچنین فعالیتها و راهبردها و پیامدهای کارآفرینی ارزشآفرین تبیین گردیده است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش روش تحقیق «نظریه برخاسته از دادهها»[1] (GT) است. برای انجام این کار از نرمافزار اطلستی[2] استفادهشده است. جامعه آماری پژوهش حاضر خبرگان حوزه مدیریت، مدیران باتجربه کارآفرینی و نخبگان مدیریت اسلامی که در زمینه کارآفرینی اطلاعات مناسبی دارند، است. -Grounded Theory [2] Atlas.ti
اوژن کریمی؛ محمد محمودی میمند؛ محمد محمودی میمند؛ حسن درویش؛ مهدی نساجی کامرانی
دوره 5، ویژه نامه چهارمین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی ، زمستان 1394، صفحه 31-44
چکیده
امروزه تقاضا و تمایل برای گردشگری با انگیزههای مختلف به منظور تفرج، زیارت، تجارت و ... در تمام جهان با سرعتی باور نکردنی در حال افزایش است. در کشور ما صنعت گردشگری از ظرفیتهای بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است، لکن توجه به این نکته ضروری است که صرفاً با دارا بودن جاذبه های گردشگری نمیتوان صنعت گردشگری پر رونقی داشت، بلکه ...
بیشتر
امروزه تقاضا و تمایل برای گردشگری با انگیزههای مختلف به منظور تفرج، زیارت، تجارت و ... در تمام جهان با سرعتی باور نکردنی در حال افزایش است. در کشور ما صنعت گردشگری از ظرفیتهای بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است، لکن توجه به این نکته ضروری است که صرفاً با دارا بودن جاذبه های گردشگری نمیتوان صنعت گردشگری پر رونقی داشت، بلکه این مهم مستلزم معرفی این جاذبه ها برای گردشگران بالقوه است. در این میان تصویر سازی در ذهن افراد و ایجاد وجهه از مقاصد گردشگری، بسیار حائز اهمیت است. مفهوم وجهه برای یک گردشگر غالباً به عنوان یک انعکاس شناختی از فرایند ذهنی مرتبط با فعالیت های جمع آوری و پردازش اطلاعات در مورد یک مقصد گردشگری است. با شکل گیری وجهه القایی و ترکیب آن با عوامل جانب عرضه، گردشگر میتواند وجهه استنباط شده از مقصد گردشگری را در ذهن خود بیابد. نتایج حاصل از این پژوهش نشاندهنده آن است که به منظور بهسازی وجهه استنباط شده از مقاصد گردشگری، توجه به دو دسته عوامل از جانب عرضه و جانب تقاضا توصیه میشود. مجموع این عوامل را میتوان در قالب 11 شاخص دستهبندی نمود که ترتیب اولویت آنها در زمینه وجهه مناسب گردشگری بر اساس نظر خبرگان و استفاده از روش تاپسیس و تحلیل در نرمافزار MCDM Engine عبارتند از ویژگیهای مقصد گردشگران، میراث فرهنگی و تاریخی، دولت ونظام سیاسی، نقش مردم، بازاریابی، فرهنگ و اعتقادات، زیرساخت ها، ویژگی های روان شناختی گردشگران، شخصیت و نام برند، حس تعلق کارکنان به برند و فرهنگ و شعار برند.
سعید عبدالمنافی؛ سعید عبدالمنافی؛ وفا ترابی میبدی
دوره 5، ویژه نامه چهارمین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی ، زمستان 1394، صفحه 45-62
چکیده
امروزه یکی از مهمترین فاکتورهای کاهش یکسری هزینههای سازمان، برونسپاری است. برونسپاری در صورت به کارگیری به جا موجب تعدیل هزینه و زمان تولید، تمرکز بر مزیتهای اصلی رقابتی و ارتقاء کیفیت خدمات و محصولات و اثربخشی سازمان میگردد. در پژوهش حاضر به بررسی علل عملکرد فروشنده در برونسپاری سیستمهای اطلاعات پرداخته شده است. روش ...
بیشتر
امروزه یکی از مهمترین فاکتورهای کاهش یکسری هزینههای سازمان، برونسپاری است. برونسپاری در صورت به کارگیری به جا موجب تعدیل هزینه و زمان تولید، تمرکز بر مزیتهای اصلی رقابتی و ارتقاء کیفیت خدمات و محصولات و اثربخشی سازمان میگردد. در پژوهش حاضر به بررسی علل عملکرد فروشنده در برونسپاری سیستمهای اطلاعات پرداخته شده است. روش تحقیق ازنظر ماهیت توصیفی- پیمایشی است و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش فروشندگان و مدیران فروشگاه زنجیرهای شهروند شعبه بیهقی را در برگرفته است. مطابق بررسی صورت پذیرفته در این فروشگاه 98 مدیر و 119 نفر فروشنده میباشند. بدین ترتیب جامعه آماری متشکل از 217 نفر است. کلیه فروشندگان و مدیران فوق الذکر جهت شرکت در پژوهش درخواست همکاری شد. ابزار اصلی گردآوری داده، پرسشنامه بوده است در این تحقیق از روش آلفای کرونباخ بهره خواهیم برد. آلفای کرونباخ بر اساس سنجش سازگاری درونی پرسشنامه شکلگرفته است. در خصوص بررسی علل عملکرد فروشنده در برونسپاری سیستمهای اطلاعات در ایران تحقیقی تاکنون صورت نگرفته است. نتیجه حاصل از بررسی 7 فرضیه مورد نظر، 2 فرضیه یک و چهار رد شده و 5 فرضیه مابقی مورد تائید قرار گرفتند. این یافته ها سعی به کمک کردن در هموار شدن بخشی کوچک از مسیر را داشته که از جمله میتوان به عوامل موفقیت در برون سپاری[1] اشاره داشت. این مطالعه از دیدگاه فروشندگان صورت گرفته است و نتایج حاصل اهمیت اعتماد و توانایی مدیریت مشتری و شناخت مشتری را به عنوان یک مکانیزم حکم بر تقویت عملکرد فروشنگان نشان داده است. [1] - Outsourcing
علی اکبر امین بیدختی؛ فرنوش کیانی فر
دوره 5، ویژه نامه چهارمین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی ، زمستان 1394، صفحه 63-78
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه مدیریت دانش با عملکرد سازمانی در شرکت های بین المللی شده ایرانی است. جامعه آماری تحقیق شرکت های بین المللی شده فعال در بورس اوراق بهادار تهران در صنایع شیمیایی و مواد غذایی است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است که قابلیت اعتبار آن با استفاده از روش روایی محتوا و پایایی آن با استفاده از ضریب ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه مدیریت دانش با عملکرد سازمانی در شرکت های بین المللی شده ایرانی است. جامعه آماری تحقیق شرکت های بین المللی شده فعال در بورس اوراق بهادار تهران در صنایع شیمیایی و مواد غذایی است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است که قابلیت اعتبار آن با استفاده از روش روایی محتوا و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده است. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که سطح بکارگیری مدیریت دانش در شرکت ها در حد مطلوبی قرار دارد. همچنین رابطه معنی داری بین مدیریت دانش و اجزای آن با عملکرد سازمانی وجود دارد. به علاوه نتایج تحلیلها نشان میدهد که از میان اجزای مدیریت دانش بیشترین ارتباط بین بعد تحصیل دانش با عملکرد سازمانی دیده میشود. در حالی که بعد توسعه دانش کمترین همبستگی و ارتباط را با عملکرد سازمانی دارد. ضمناً رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته مثبت بوده و با افزایش نمره هر یک از اجزای مدیریت دانش، عملکرد سازمانی نیز افزایش مییابد.
الیاس صفاران؛ مریم خسروانی زنگنه
دوره 5، ویژه نامه چهارمین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی ، زمستان 1394، صفحه 79-92
چکیده
در عصر حاضر که با افزایش جمعیت، جوامع و سازمان ها به سرعت در حال گسترش و پیشرفت هستند و در پی آن پیچیدگی آن ها نیز رو به فزونی است، کارآفرینی در یک تعامل چند سویه یعنی هم در ایجاد اشتغال، هم در مفهوم ایجاد تحول از نوآوری ها و بهبود فرآیند ها و هم به عنوان عامل کلیدی در رشد و توسعه اقتصادی، به شدت مورد نیاز است؛ نیاز به ابداع و خلاقیت در ...
بیشتر
در عصر حاضر که با افزایش جمعیت، جوامع و سازمان ها به سرعت در حال گسترش و پیشرفت هستند و در پی آن پیچیدگی آن ها نیز رو به فزونی است، کارآفرینی در یک تعامل چند سویه یعنی هم در ایجاد اشتغال، هم در مفهوم ایجاد تحول از نوآوری ها و بهبود فرآیند ها و هم به عنوان عامل کلیدی در رشد و توسعه اقتصادی، به شدت مورد نیاز است؛ نیاز به ابداع و خلاقیت در تمامی حوزه های کسب و کار، کارآفرینی را به یک ضرورت جهانی بدل نموده، در این راستا نظام آموزش و پرورش دارای نقش کلیدی است. با توجه به اینکه آموزش هنر در پرورش خلاقیت و نوآوری افراد نقش به سزایی ایفا میکند به نظر میرسد از آنجاییکه نوآوری و خلاقیت از شاخصهای اصلی کارآفرینی است، لذا آموزش هنر بتواند در ارتقای مهارت های کارآفرینی افراد نیز نقش مؤثر داشته باشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی است؛ که به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته که استخراج شده از پرسشنامه خلاقیت تورنس بود و به بررسی میزان افزایش خلاقیت کودکان از دیدگاه والدین پس از طی دوره پیش دبستانی و آموزش های هنری مدرسه پرداخته است، استفادهشده است. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشآموزان پیش دبستانی دخترانه و پسرانه مبتکر نوین منطقه 5 شهر تهران هستند؛ که در سال تحصیلی 91-92 به روش نمونه گیری تصادفی ساده،80 نفر از دانش آموزان به عنوان نمونه انتخاب شدند بدین صورت که از دانش آموزان دخترانه 40 نفر و از دانش آموزان پسرانه 40 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامهها در اختیار والدین آنها قرار داده شد. در نهایت 38 پرسشنامه از پرسشنامههای گروه دخترانه و 31 پرسشنامه از پرسشنامه های گروه پسرانه وارد تحلیل شدند. در نتیجه کل نمونه پژوهش حاضر 69 نفر بودند. برای تحلیل داده های این پژوهش از شاخصهای توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، کمترین نمره و بیشترین نمره) و آمار استنباطی استفاده شد. در بخش آمار استنباطی از آزمونهای تی تست نمونه ای به منظور تأثیر آموزش هنرهای تجسمی_کاربردی در رشد خلاقیت و از آزمون میانگین یک جامعه یا آزمون t-student به منظور مقایسه خلاقیت دانشآموزان دختر و پسر استفاده شد. با توجه به یافته ها تأثیر آموزش هنرهای تجسمی – کاربردی در بعد سیالی، انعطاف، ابتکار، بسط در دختران و پسران تأثیر معنا داری دارد و علیرغم تفاوت جزیی بین تأثیر هر کدام از این شاخص ها بین دختران و پسران در کل تفاوت معناداری میان دختران و پسران در میزان تأثیر آموزش هنرهای تجسمی – کاربردی وجود نداشت. لذا میتوان در سطح اطمینان 99% گفت که آموزش هنرهای تجسمی بر کلیه ابعاد خلاقیت دختران و پسران مقطع پیش دبستانی تأثیرگذار است.
بهروز لاری سمنانی
دوره 5، ویژه نامه چهارمین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی ، زمستان 1394، صفحه 93-110
چکیده
هدف از این تحقیق، ارائه یک مدل تصمیمگیری چند شاخصه فازی و استفاده از خوشهبندی فازی برای ارزیابی و خوشهبندی شرکتهای مشاور متقاضی همکاری با سازمان و تصمیمگیری در مورد آنها است. با افزایش روزافزون اهمیت ساختارهای خرید خدمات، تصمیمگیری در مورد انتخاب شرکتهای مشاور، برای سازمانها باید با دقت و خبرگی بیشتری همراه باشد. انتخاب ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، ارائه یک مدل تصمیمگیری چند شاخصه فازی و استفاده از خوشهبندی فازی برای ارزیابی و خوشهبندی شرکتهای مشاور متقاضی همکاری با سازمان و تصمیمگیری در مورد آنها است. با افزایش روزافزون اهمیت ساختارهای خرید خدمات، تصمیمگیری در مورد انتخاب شرکتهای مشاور، برای سازمانها باید با دقت و خبرگی بیشتری همراه باشد. انتخاب شرکت های مشاور برای یک سازمان، فرآیندی مبتنی بر دادههای کیفی و کمی است که قضاوتهای فردی، ابهام و عدم شفافیت در تصمیم گیری را نیز به دنبال دارد. استفاده از مدل تصمیمگیری چند شاخصه فازی و خوشهبندی فازی، برای ارزیابی و خوشهبندی شرکت های مشاور متقاضی همکاری با سازمان میتواند مفید واقع شود. در مدل ارائه شده در این تحقیق، ابتدا به تدوین پرسشنامهای تحت عنوان "پرسشنامه ارزیابی عمومی و کیفی شرکتهای مشاور" با 5 معیار اصلی، میپردازیم. در این مدل پیشنهادی، با استفاده از امتیازدهی کلامی، نتایج استخراج شده بعنوان مبنای تصمیمگیری برای اولویت بندی، انتخاب یا رد شرکتهای مشاور، جهت همکاری با سازمان قرار میگیرد. در نهایت به منظور اثبات اثربخشی مدل، یک مورد کاوی در واحد امور مهندسی شرکت فولادمبارکه انجام میپذیرد.
بهزاد شوقی؛ محمد جواد حضوری؛ عبداله دلاوری
دوره 5، ویژه نامه چهارمین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی ، زمستان 1394، صفحه 111-122
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر توسعه صادرات کارآفرینان در بازارهای بین المللی در سال 1393 صورت گرفت. جامعه آماری شامل کلیه صاحبنظران، مدیران شرکت ها و کارآفرینان فعال در حوزه صادرات در بازارهای بینالمللی به تعداد 147 نفر بوده که از این جامعه آماری تعداد 87 نفر به روش تصادفی ساده و با کمک جدول اعداد تصادفی بعنوان حجم ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر توسعه صادرات کارآفرینان در بازارهای بین المللی در سال 1393 صورت گرفت. جامعه آماری شامل کلیه صاحبنظران، مدیران شرکت ها و کارآفرینان فعال در حوزه صادرات در بازارهای بینالمللی به تعداد 147 نفر بوده که از این جامعه آماری تعداد 87 نفر به روش تصادفی ساده و با کمک جدول اعداد تصادفی بعنوان حجم نمونه به روش تمام شماری انتخاب شدهاند. روش جمع آوری داده ها در این تحقیق به دو صورت کیفی و کمی بوده که بر این اساس از گفته های ثبت شده از مصاحبه شوندگان، بحثها و گفتگوها، اصول مربوط به مشاهدات، اسناد و ... و همچنین پرسشنامه محقق ساخته استفادهشده است. اعتبار پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرانباخ برابر 79/0 بوده که ضرایب بدست آمده در روش تعیین اعتبار، قابل قبول و مناسب بوده است و بنابراین اعتبار پرسشنامه قابل تأیید بوده است. جهت توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی و جهت تجزیه و تحلیل و آزمون از روشهای آمار استنباطی (آزمونهای t- استودنت یکطرفه برای مقایسه میانگین با یک مقدار ثابت و…) استفادهشده که بدین منظور به کمک نرمافزار SPSS استفادهشده است. در نهایت نتایج تحقیق نشان داد به ترتیب اولویت تبلیغات، منابع مالی، مواد اولیه، تحقیقات بازاریابی، تکنولوژی و دانش فنی، زیرساخت ها مورد نیاز، کیفیت محصولات، شدت رقابت بین المللی، نگرش راهبردی، حمایت و نقش دولت، وجود صنایع مرتبط بعنوان عوامل مؤثر بر توسعه صادرات کارآفرینان در بازارهای بین المللی از نظر جامعه مور مطالعه شناخته شدهاند.
مسعود ساعی
دوره 5، ویژه نامه چهارمین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی ، زمستان 1394، صفحه 123-132
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش معنوی و هیجان در دانشجویان دانشگاه پیام نور نطنز بود. بدین منظور، 40 نفر (20 دختر و 20 پسر) از دانشجویان دانشگاه به عنوان نمونه آماری به طور تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر پرسشنامه هوش معنوی و پرسشنامه هیجان بودند که در اختیار آزمودنی های پژوهش قرار گرفت. توضیحات لازم در مورد سؤالات ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش معنوی و هیجان در دانشجویان دانشگاه پیام نور نطنز بود. بدین منظور، 40 نفر (20 دختر و 20 پسر) از دانشجویان دانشگاه به عنوان نمونه آماری به طور تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر پرسشنامه هوش معنوی و پرسشنامه هیجان بودند که در اختیار آزمودنی های پژوهش قرار گرفت. توضیحات لازم در مورد سؤالات و نحوه پاسخ دهی به این پرسشنامه ها در هنگام توزیع آنها به آزمودنی ها ارائه شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از نرم افزار آماری Spss 16 و آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده و سطح معنی داری (05/0>P) در نظر گرفته شد. نتایج تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات نشان داد که بین هیچ کدام از مؤلفه های هوش معنوی (عامل تفکر انتقادی وجودی، عامل تولید معنی شخصی، عامل آگاهی، عامل توسعه حالت آگاهی) با هیجان رابطه معنی داری وجود ندارد. در ضمن رابطه بین هیجان با هوش معنوی منفی و غیرمعنی دار بود
زین العابدین رحمانی؛ زین العابدین رحمانی؛ ملیحه رضایی
دوره 5، ویژه نامه چهارمین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی ، زمستان 1394، صفحه 133-146
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر گرایش به کارآفرینی بر عملکرد کسب و کار با نقش میانجی ظرفیت نوآوری است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران و کارشناسان شرکت های تابعه سایپا در استان مازندران است که 171 نفر از بین مدیران و کارشناسان این شرکت ها جهت تکمیل پرسشنامه در این ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر گرایش به کارآفرینی بر عملکرد کسب و کار با نقش میانجی ظرفیت نوآوری است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران و کارشناسان شرکت های تابعه سایپا در استان مازندران است که 171 نفر از بین مدیران و کارشناسان این شرکت ها جهت تکمیل پرسشنامه در این پژوهش همکاری کردند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه مشتمل بر 31 گویه است که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. جهت تجزیه تحلیل داده ها از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری استفادهشده است. نتایج حاصل از بررسی داده ها و آزمون فرضیه ها نشان میدهد که گرایش به کارآفرینی بر عملکرد بنگاه تأثیر معنی دار و متوسطی دارد و همچنین ظرفیت نوآوری میتواند به عنوان متغیر تعدیل کننده در رابطه بین گرایش به کارآفرینی و عملکرد بنگاه نقشی قوی داشته باشد.
آزاده نادری؛ علی شاه نظری؛ علی شاه نظری
دوره 5، ویژه نامه چهارمین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی ، زمستان 1394، صفحه 147-162
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی یافتههای تجربی پیادهسازی بیمه الکترونیک در کشورهای پیشرفته و موانع توسعه این صنعت در شرکتهای بیمهای ایران انجامشده است. پژوهش حاضر از حیث هدف یک پژوهش کاربردی و از حیث نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای توصیفی (غیرآزمایشی) مطالعات میدانی به شمار میآید، روش انجام پژوهش نیز بهصورت پیمایشی بوده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی یافتههای تجربی پیادهسازی بیمه الکترونیک در کشورهای پیشرفته و موانع توسعه این صنعت در شرکتهای بیمهای ایران انجامشده است. پژوهش حاضر از حیث هدف یک پژوهش کاربردی و از حیث نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای توصیفی (غیرآزمایشی) مطالعات میدانی به شمار میآید، روش انجام پژوهش نیز بهصورت پیمایشی بوده است. در این پژوهش اطلاعات موردنیاز، بهواسطه بررسیها و مطالعات کتابخانهای، مصاحبه و پرسشنامه جمعآوریشده است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه مدیران، معاونین مدیران، رؤسا و معاونین ادارات مرکزی و خبرگان IT و کارشناسان ارشد بیمهای در ساختمانهای ستادی شرکت بیمه در تهران میباشند که طبق آمار بهدستآمده این تعداد حدود 153 نفر تخمین زدهشده است که از بین آنها به کمک فرمول نمونهگیری از جامعه محدود یک نمونه تقریباً 110 نفری تعیینشده است. با توجه به نتایج بهدستآمده از آزمون رگرسیون خطی میتوان نتیجه گرفت که در میان عوامل مختلف موردبررسی در این پژوهش، عوامل رفتاری بیشترین تأثیر را بر پیادهسازی بیمه الکترونیک در شرکتهای بیمهای ایران داشته و پس از آن عوامل زمینهای و عوامل ساختاری قرار دارند.
طیب دهقانی؛ محمود عامری سیاهویی
دوره 5، ویژه نامه چهارمین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی ، زمستان 1394، صفحه 163-174
چکیده
زمینه و هدف: مدیریت دانش بهعنوان یکی از موضوعات جالب و چالشبرانگیز علم مدیریت در هزاره جدید است. کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی در محیط آموزشی و پژوهشی نظیر دانشگاهها از مستعدترین مکانها برای پیادهسازی برنامههای مدیریت دانش هستند. هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای ...
بیشتر
زمینه و هدف: مدیریت دانش بهعنوان یکی از موضوعات جالب و چالشبرانگیز علم مدیریت در هزاره جدید است. کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی در محیط آموزشی و پژوهشی نظیر دانشگاهها از مستعدترین مکانها برای پیادهسازی برنامههای مدیریت دانش هستند. هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس با استفاده از تکنیک TOPSIS است. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس در سال تحصیلی 1393-1392 است (88 نفر) که به علت محدودیت حجم جامعه نمونهگیری صورت نگرفته است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بر مبنای عوامل مدل Bukowitz و William است. روایی صوری پرسشنامه توسط اساتید مجرب تأیید و برای تعیین پایایی آن از فرمول Cronbach's alfa استفاده شد که مقدار آن 80/0 &alpha = برآورد شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار آماری SPSS استفادهشده است. یافتهها: یافتهها نشان داد که تمام عوامل مدل Bukowitz و William (یافتن، بهکارگیری، یادگیری، تسهیم، ارزیابی، ایجاد/ نگهداری و حذف دانش) بر پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس مؤثر است. همچنین در رتبهبندی این عوامل با استفاده از تکنیک TOPSIS مشخص شد که عامل "تسهیم دانش" بیشترین و عامل "حذف دانش" کمترین تأثیر را در پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه بندرعباس دارد. بحث و نتیجهگیری: اجرای این برنامهها در محیطهای بهداشتی و درمانی که اشتراک دانش از اهمیت زیادی برخوردار است، موجبات خدماترسانی بهتر و بالطبع آن تسهیل یادگیری، آموزش و پژوهش خواهد شد، لذا شناخت عوامل مؤثر و رتبهبندی آنها بسیار حائز اهمیت است. با توجه به نتایج حاصله عوامل مدل Bukowitz و William بهعنوان مدلی جامع در اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش مؤثر خواهد بود.