حسین بهمنی؛ سهیل نجات؛ سهیل نجات؛ محمد رحیم اسفیدانی
دوره 5، شماره 4 ، زمستان 1394، صفحه 1-20
چکیده
در چندسال اخیر علاقه فزآیندهای میان آکادمیهای بازاریابی بوجود آمده است که تئوریهای ارتباطات میانفردی و آثار روانشناسی و کاربرد آنها در محیط مصرف برند را در تحقیقات خود بکار گرفته و آنها را بررسی میکنند. تحقیق حاضر به بررسی تاثیر عزت نفس، خود ابرازی و لذت خرید بر عشق برند و حسادت برند و پیامدهای آن پرداخته است. پژوهش حاضر از ...
بیشتر
در چندسال اخیر علاقه فزآیندهای میان آکادمیهای بازاریابی بوجود آمده است که تئوریهای ارتباطات میانفردی و آثار روانشناسی و کاربرد آنها در محیط مصرف برند را در تحقیقات خود بکار گرفته و آنها را بررسی میکنند. تحقیق حاضر به بررسی تاثیر عزت نفس، خود ابرازی و لذت خرید بر عشق برند و حسادت برند و پیامدهای آن پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، پیمایشی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش مشتریان برند تلفن همراه اپل در شهرستان قائمشهر میباشد. حجم نمونه با توجه به فرمول نمونهگیری معادل 384 به دست آمد. برای جمعآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه استفاده شد. دادهها از طریق نرمافزارهای SPSS و LISREL تحزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که عزت نفس بر حسادت برند، لذت خرید وخودابرازی بر عشق برند تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین عشق برند بر حسادت برند، قصد خرید و خرید آنی تاثیر مثبت و معناداری دارد. در نهایت حسادت برند نیز بر قصد خرید تاثیر مثبت و معناداری دارد
علیرضا بخشی زاده؛ علیرضا بخشی زاده؛ اصغر مشبکی؛ فاطمه عیدی
دوره 5، شماره 4 ، زمستان 1394، صفحه 21-38
چکیده
تحقیق حاضر با هدف ارزیابی و شناسایی مهمترین معیارهای تعیینکننده در انتخاب توزیعکنندگان عمده از جانب مشتریان خردهفروش در بازار استیل ایران صورت گرفته است و شرکت توزیعکننده استیل آروین به عنوان مورد مطالعه در نظر گرفته شد. تحقیق از نوع پیمایشی بوده و برای جمعآوری داده، از پرسشنامهای که به طور ترکیبی از منابع مختلف موجود ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف ارزیابی و شناسایی مهمترین معیارهای تعیینکننده در انتخاب توزیعکنندگان عمده از جانب مشتریان خردهفروش در بازار استیل ایران صورت گرفته است و شرکت توزیعکننده استیل آروین به عنوان مورد مطالعه در نظر گرفته شد. تحقیق از نوع پیمایشی بوده و برای جمعآوری داده، از پرسشنامهای که به طور ترکیبی از منابع مختلف موجود در ادبیات طراحی شده، استفاده شد. نمونه 107 نفری از مشتریان خردهفروش شرکت توزیع کننده استیل آروین در شهر تهران انتخاب گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمونهای مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل عاملی تأییدی (CFA) استفاده شده و دو بسته نرمافزاری SPSS و LISREL به کار گرفته شدند. در مجموع نه معیار به عنوان اصلیترین معیارهای انتخاب توزیعکننده از دیدگاه مشتریان شناسایی شد. این معیارها عبارتند از: «توان مدیریتی»، «توان بازاریابی»، «شدت روابط»، «توان لجستیکی»، «توان مالی»، «تسهیلات فیزیکی»، «پوشش بازار»، «خط محصول» و «شهرت» توزیعکننده. یافتههای تحقیق نشان داد تأثیر «توان مدیریتی»، «توان بازاریابی»، «شدت روابط»، «توان لجستیکی»، «توان مالی»، «تسهیلات فیزیکی»، «پوشش بازار» و «شهرت» بر انتخاب توزیعکننده معنیدار بود.
بهمن حاجی پور؛ بهناز روستاییان؛ منیژه قرهچه؛ شهریار عزیزی
دوره 5، شماره 4 ، زمستان 1394، صفحه 39-52
چکیده
نظام بانکی ایران یکی از مهمترین بخشهای اقتصاد ایران است وطی دهه اخیر این صنعت رقابتی تر شده است. در این فضا افزایش ارزش ویژه برند یکی از اهداف بازاریابی بانکهاست. با توجه به این که شهرت بانک عامل مهمی در تقویت ارزش ویژه برند بانکها تلقی می شود، طی این پژوهش تلاش شد تا اثر مذکور در نظام بانکی ایران ارزیابی شود. این پژوهش به روش ...
بیشتر
نظام بانکی ایران یکی از مهمترین بخشهای اقتصاد ایران است وطی دهه اخیر این صنعت رقابتی تر شده است. در این فضا افزایش ارزش ویژه برند یکی از اهداف بازاریابی بانکهاست. با توجه به این که شهرت بانک عامل مهمی در تقویت ارزش ویژه برند بانکها تلقی می شود، طی این پژوهش تلاش شد تا اثر مذکور در نظام بانکی ایران ارزیابی شود. این پژوهش به روش کمی با استفاده از پرسشنامه در کلان شهر تهران با نمونه ای شامل246 نفرانجام شد. نتایج نشان دادکه اثر شهرت بانک از دیدگاه مشتری بر ارزش ویژه کلی برند بانک مثبت است (t=6.16 ,β=0.56 ) و اثراعتماد به برندبانک بر «شهرت بانک از دیدگاه مشتری » (t=8.93 ,β=0.80 ) به مراتب قوی تر از اثر تو صیه کلامی دیگران بر «شهرت بانک از دیدگاه مشتری) (t=3.19 ,β=0.22 است. تفسیر این یافته آن است که در حوزه خدمات بانکی توصیه کلامی توسط دیگران نمی تواند در اقناع مشتری برای استفاده از خدمات بانک ها چندان موثر باشد. یکی از پیشنهاد های این مقاله ضرورت ایجاد یک مقیاس بومی برای سنجش شهرت بانک از دیدگاه مشتری است. از نوآوری های پژوهش حاضر ارائه چهار سازه مختلف برای WOM است که توسط ماتریس «ماهیت – محتوای »ارتباط توضیح داده شده است.
یونس جبارزاده؛ محمد فاریابی؛ هانیه نصیری
دوره 5، شماره 4 ، زمستان 1394، صفحه 53-72
چکیده
تحقیقات بازاریابی نشان میدهد، «ارتباطات مبتنی بر همکاری» به شرکتها بهویژه در بازارهای صنعتی به حفظ مزیت رقابتی، کمک میکند. این پژوهش، دیدگاه «رابطهای» و دیدگاه «مبتنی بر منابع» را ادغام کرده، و چگونگی تأثیر روابط مبتنی بر همکاری بر معیارهای عملکرد روابط مختلف، را با نقش میانجی قابلیتهای مرتبط با بازار ...
بیشتر
تحقیقات بازاریابی نشان میدهد، «ارتباطات مبتنی بر همکاری» به شرکتها بهویژه در بازارهای صنعتی به حفظ مزیت رقابتی، کمک میکند. این پژوهش، دیدگاه «رابطهای» و دیدگاه «مبتنی بر منابع» را ادغام کرده، و چگونگی تأثیر روابط مبتنی بر همکاری بر معیارهای عملکرد روابط مختلف، را با نقش میانجی قابلیتهای مرتبط با بازار بررسی میکند. مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SmartPLS روی دادههای حاصل از 93 پرسشنامه گردآوری شده از مدیران واحدهای صنعتی استان زنجان نشان میدهد، تأثیر ارتباطات مبتنی بر همکاری بر معیارهای عملکرد رابطهای (متمرکز بر مشتری، همکاری مشتری و مالی) غیرمستقیم و شرطی است. قابلیت پیوند با بازار و قابلیت بازاریابی، معیارهای عملکرد رابطهای (متمرکز بر مشتری، همکاری مشتری و مالی) را تسهیل میکند. طوری که قابلیت پیوند با بازار باعث افزایش عملکرد متمرکز بر مشتری و قابلیت بازاریابی باعث افزایش عملکرد همکاری مشتری و عملکرد مالی میشود. درحالیکه تأثیر قابلیت پیوند با بازار بر عملکرد همکاری مشتری و عملکرد مالی و تأثیر قابلیت بازاریابی بر عملکرد متمرکز بر مشتری معنادار نیست و مورد تائید قرار نگرفت. نتایج حاصل از این مطالعه، بینشهای جدیدی درزمینهی نقش ارتباطات مبتنی بر همکاری و همچنین مفاهیم مهم نظری و مدیریتی فراهم میکند.
الفت گنجی بیدمشک؛ سید امین حسینی سنو
دوره 5، شماره 4 ، زمستان 1394، صفحه 73-98
چکیده
همسویی سیاستهای امنیت اطلاعات بازاریابی با برنامه سیستمهای اطلاعات استراتژیک بهمنظور حداکثر بهرهبرداری از داراییهای اطلاعاتی، توجه متخصصان این حوزه را به خود اختصاص داده است. از اینرو هدف پژوهش حاضر، دستیابی به مدلی است که ابعاد و مؤلفههای همسویی سیاستهای امنیت اطلاعات بازاریابی با برنامه سیستمهای اطلاعات ...
بیشتر
همسویی سیاستهای امنیت اطلاعات بازاریابی با برنامه سیستمهای اطلاعات استراتژیک بهمنظور حداکثر بهرهبرداری از داراییهای اطلاعاتی، توجه متخصصان این حوزه را به خود اختصاص داده است. از اینرو هدف پژوهش حاضر، دستیابی به مدلی است که ابعاد و مؤلفههای همسویی سیاستهای امنیت اطلاعات بازاریابی با برنامه سیستمهای اطلاعات استراتژیک را تبیین کند. در این راستا ابتدا ابعاد و مؤلفههای همسویی با استفاده از روشهای اسنادی، کتابخانهای و مرور ادبیات موضوع شناسایی شد و سپس مدلی مفهومی بر اساس روش دلفی بهدست آمد. این مدل شامل ابعاد مدیریت و راهبری، مشارکت، اطلاعات، معماری فناوری اطلاعات، و ارتباطات، هر کدام به ترتیب با 13، 6، 10، 4، و 6 مؤلفه است. در ادامه با بررسی روابط علت و معلولی میان ابعاد مدل با استفاده از روش دیمتل، مشخص شد که مدیریت و راهبری، معماری فناوری اطلاعات و مشارکت، ابعاد اثرگذار یا علتها و ارتباطات و اطلاعات، ابعاد اثرپذیر یا معلولها هستند. در پایان با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی، مدل آزمون شد و راهکارهایی برای ارتقاء میزان همسویی سیاستهای امنیت اطلاعات بازاریابی با برنامه سیستمهای اطلاعات استراتژیک ارائه گردید.
فاطمه عبدوی؛ حوریه دهقانپوری
دوره 5، شماره 4 ، زمستان 1394، صفحه 99-118
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثرگذاری تبلیغات مارک ورزشی آدیداس بر تغییرات الکتروآنسفالوگرافیک (فعالیت امواج مغزی) و تصمیم به خرید ورزشکاران (علاقهمند و غیرعلاقهمند) در مقایسه با غیرورزشکاران (علاقهمند و غیرعلاقهمند) است. در این پژوهش، "تبلیغات برند ورزشی آدیداس" به عنوان متغیر مستقل، "فعالیت امواج مغزی" و "تصمیم به ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثرگذاری تبلیغات مارک ورزشی آدیداس بر تغییرات الکتروآنسفالوگرافیک (فعالیت امواج مغزی) و تصمیم به خرید ورزشکاران (علاقهمند و غیرعلاقهمند) در مقایسه با غیرورزشکاران (علاقهمند و غیرعلاقهمند) است. در این پژوهش، "تبلیغات برند ورزشی آدیداس" به عنوان متغیر مستقل، "فعالیت امواج مغزی" و "تصمیم به خرید" به عنوان متغیر وابسته مطرح هستند. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت نیمهتجربی و از نوع کور یکطرفه است. اجرای این تحقیق، از شش مرحلهی اصلی تشکیل شده است. جامعهی آماری پژوهش شامل دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار علاقهمند و غیرعلاقهمند به مارک ورزشی آدیداس در دانشگاه تبریز بود، که حدود 40 نفر از دانشجویان با مشخصات فوق (و بر حسب ویژگیهایی که داشتند: همگی راستدست، در ردهی سنی 35-20 سال، بدون هیچگونه سابقهی بیماری و جراحی در نواحی سر و جمجمه و ورزشکاران فعال در حداقل دستهی دو) انتخاب شدند. اطلاعات حاصل جهت تحلیل کمی با استفاده از نرمافزار BioGraph Infiniti و 16spss به دادههای کمی تبدیل شدند و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی به عمل آمد. از آزمون کلموگروف – اسمیرنوف جهت مشخص کردن نرمال بودن جامعهی آماری استفاده شد؛ جهت آزمون فرضیهها، از آزمون t زوجی، تحلیل واریانس با اندازههای مکرر (همبسته) و از رویکرد لامبدای ویلکز استفاده شد. نتایج، تفاوت تأثیر تبلیغات بر تصمیم به خرید گروههای علاقهمند و غیرعلاقهمند را بهطور واضح نشان داد. اینکه، تبلیغات بر تصمیم به خرید افراد علاقهمند (ورزشکار و غیرورزشکار) تأثیر داشته است؛ یافتهها همچنین تفاوت فعالیت فرکانسهای مغزی (در مجموع) در قبل، حین و بعد از مشاهدهی تبلیغات در افراد علاقهمند و غیرعلاقهمند را به-طور واضح نشان داد؛ این نتایج تأییدکنندهی مبانی نظری مربوطه و همخوان با یافتههای سایر پژوهشها است. به نظر میرسد، بازاریابان برای دستیابی به اهداف خود، یعنی افزایش درآمد و میزان فروش کالاها و خدمات خود از طریق تبلیغات مارک مورد نظر، باید اندیشهها و پیامهای خودآگاه و ناخودآگاه مصرفکننده را تؤاماً درک و تبلیغات خود را با پیامهای خاص و مورد نظر مخاطبانشان مناسبسازی کنند.
علی باغانی؛ حسین فارسی زاده؛ مهدی دهقانی سلطانی؛ مرتضی ملکی مینباش رزگاه
دوره 5، شماره 4 ، زمستان 1394، صفحه 119-138
چکیده
امروزه، اهمیت توجه به خدمات ارائه شده در سازمانهای خدماتی به اندازهای افزایش یافته که توجه بسیاری از اندیشمندان مراکز تحقیقاتی و مدیران سازمانها را به خود معطوف داشته است. از طرفی، وفاداری نیز از جمله مواردی است که بازاریابی امروز به آن توجه زیادی میکند. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر ابعاد برند خدمات بر وفاداری به برند با ...
بیشتر
امروزه، اهمیت توجه به خدمات ارائه شده در سازمانهای خدماتی به اندازهای افزایش یافته که توجه بسیاری از اندیشمندان مراکز تحقیقاتی و مدیران سازمانها را به خود معطوف داشته است. از طرفی، وفاداری نیز از جمله مواردی است که بازاریابی امروز به آن توجه زیادی میکند. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر ابعاد برند خدمات بر وفاداری به برند با آزمون تعمیمپذیری مدل اصلاح شده برند خدماتی در صنعت بانکداری میباشد. جامعه آماری این تحقیق مشتریان بانک تجارت در شهر تهران بوده و حجم نمونه 385 نفر میباشد که به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوریدادهها، از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. مدل مورد مطالعه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و رویکرد کمترین مربعات جزیی مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج حاکی از آن است که شواهد برند و آوازه برند از طریق رضایت برند و نگرش بر وفاداری برند در صنعت بانکداری تاثیر دارد. این درحالی است که آوازه برند بر رضایت برند تاثیر ندارد.
مریم درویشی؛ رحیم رحیمی
دوره 5، شماره 4 ، زمستان 1394، صفحه 139-162
چکیده
چکیده آشفتگی روند تجاری، سبب شده که، شرکتها از گرایشهای مختلفی برای افزایش عملکرد خود در بازار استفاده کنند. بر این اساس، پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر بازارگرایی بر عملکرد تجاری با نقش میانجی نوآوری سازمانی در شرکتهای ساخت و تأمین قطعات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در استان خوزستان میباشد. روش پژوهش حاضر بر مبنای هدف از نوع ...
بیشتر
چکیده آشفتگی روند تجاری، سبب شده که، شرکتها از گرایشهای مختلفی برای افزایش عملکرد خود در بازار استفاده کنند. بر این اساس، پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر بازارگرایی بر عملکرد تجاری با نقش میانجی نوآوری سازمانی در شرکتهای ساخت و تأمین قطعات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در استان خوزستان میباشد. روش پژوهش حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی، از حیث نحوه گردآوری و اجرا، توصیفی-علی و از نظر نوع دادههای گردآوری شده از نوع کمی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران ارشد شرکتهای سازنده و بازرگانی، دراستان خوزستان به تعداد 300 شرکت میباشد. حجم نمونه طبق جدول مورگان، 169 شرکت است، که به صورت تصادفی طبقهای و عناصر درون هر طبقه بطور تصادفی ساده انتخاب شدهاند. همچنین، تجزیه و تحلیل توصیفی با استفاده از نرمافزار SPSS و برای آزمون فرضیات پژوهش از نرمافزار Smart PLS استفاده شده است. نتایج حاکی از این است، که بازارگرایی و نوآوری سازمانی بر عملکرد تجاری شرکتها بصورت جدا و همچنین از طریق متغیر میانجی نوآوری سازمانی تأثیر مثبت و معنیداری دارند.
محمد جواد فروغی اصل؛ محمد رضا کریمی علویجه
دوره 5، شماره 4 ، زمستان 1394، صفحه 163-184
چکیده
بازاریابی سبز مقوله ای است که اهمیت انجام آن در جهان امروز بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. چرا که از یک سو تخریب طبیعت بقای زندگی بشر و حتی کسب و کارها را به خطر انداخته است و از سوی دیگر با افزایش توجه مردم به محیط زیست بازار خوبی برای فعالیت در زمینه محصولات سبز ایجاد شده است که نیاز به برنامه ریزی و استراتژی-گذاری دارد. در این تحقیق، ...
بیشتر
بازاریابی سبز مقوله ای است که اهمیت انجام آن در جهان امروز بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. چرا که از یک سو تخریب طبیعت بقای زندگی بشر و حتی کسب و کارها را به خطر انداخته است و از سوی دیگر با افزایش توجه مردم به محیط زیست بازار خوبی برای فعالیت در زمینه محصولات سبز ایجاد شده است که نیاز به برنامه ریزی و استراتژی-گذاری دارد. در این تحقیق، تلاش شده است تا مصرف کنندگان محصولات سبز با استفاده از متغیرهای سبک زندگی و روش إیآیاو بخش بندی شوند. این تحقیق از نوع کاربردی و توصیفی-پیمایشی است. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه است که پس از تایید روایی و پایایی بین مصرف کنندگان کالای ارگانیک در شهر شیراز توزیع شد. سرانجام با استفاده از نرم افزار SPSS 18.0 تحلیل بر روی 303 پرسشنامه سالم انجام گرفت. برای تعیین خوشه ها، ابتدا تحلیل عاملی با روش مولفه های اصلی انجام شد تا متغیرها در چند عامل خلاصه شوند. سپس تحلیل خوشه ای دو مرحله ای (ابتدا سلسله مراتبی و بعد غیرسلسله مراتبی) روی عوامل به دست آمده انجام شد. در نتیجه تعداد 5 خوشه مشخص شد که ویژگی افراد هر خوشه با توجه به خصوصیات جمعیت شناختی و سبک زندگی بیان شد. نتایج این تحقیق نشان می دهند که خریداران کالاهای ارگانیک در شیراز بیشتر مرد، متأهل، در سنین جوانی و میانسالی، با درآمدی متوسط، تحصیلات دانشگاهی می باشند. این افراد بیشتر در خانواده های 3 و 4 و 5 نفره عضو هستند و موثرترین شیوه تبلیغات استفاده از رسانه های صوتی و تصویری می باشد. خوشه 1 بیشتر افراد پیشرفت طلب،خوشه 2 افرادی آرامش طلب، خوشه 3 افرادی علاقه مند به خرید و مدگرا، خوشه 4 علاقه مند به کارهای فنی و هنری و مراقب سلامتی و خوشه 5 افرادی پرمشغله و مصرف گرا با درآمدی مناسب و رفتار سبز هستند.در پایان پیشنهاداتی با توجه به نتایج تحقیق ارائه گردید.
مسعود عسکرنیا؛ فرزاد عادل زاده؛ صمد عالی؛ علیرضا بافنده زنده
دوره 5، شماره 4 ، زمستان 1394، صفحه 185-204
چکیده
با توجه به پیچیدگی موضوع وفاداری مشتری، در این مقاله سعی شده با استفاده از پویائی شناسی سیستم، ابتدا مدلی مفهومی برای تبیین وفاداری مشتریان خدمات اینترنت پرسرعت ارئه شود، سپس با شبیه سازی مدل، سناریوهای بهبود وفاداری مشتری ارزیابی میگردد. برای این منظور طبق مراحلِ متدولوژی مدل سازیِ استرمن ابتدا وضعیت وفاداری مشتری برای جامعه ...
بیشتر
با توجه به پیچیدگی موضوع وفاداری مشتری، در این مقاله سعی شده با استفاده از پویائی شناسی سیستم، ابتدا مدلی مفهومی برای تبیین وفاداری مشتریان خدمات اینترنت پرسرعت ارئه شود، سپس با شبیه سازی مدل، سناریوهای بهبود وفاداری مشتری ارزیابی میگردد. برای این منظور طبق مراحلِ متدولوژی مدل سازیِ استرمن ابتدا وضعیت وفاداری مشتری برای جامعه آماری مشتریان شرکت مورد مطالعه، بررسی شد و الگوهای مرجع(رفتار تاریخی مساله) مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس بر اساس ادبیات نظری، فرضیه پویای مربوط به وفاداری مشتریان با بکار گیری نمودارهای علی حلقوی و نمودار جریان-انباشت ارائه گردید. در مرحله شبیه سازی شرایط اولیه یِ متغیرها، همچنین روابط ریاضی بین متغیرها برآورد شد. پس از آزمون مدل، در مرحله نهایی سناریوهایِ تبلیغات، بهبود کیفیت ارائه خدمات و ادامه وضع موجود برای بهبود وفاداری مشتریان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاکی از موثر بودن تاثیر کیفیت ارائه خدمات نسبت به سایر سناریوها در استفاده مجدد مشتریان از خدمات شرکت مذکور بود.
سید فتح الله امیری عقدایی؛ سید حسن حاتمی نسب؛ علی صنایعی؛ سید حسن حاتمی نسب؛ علی کاظمی
دوره 5، شماره 4 ، زمستان 1394، صفحه 205-230
چکیده
بندر خشک یک راه حل بالقوه برای دسترسی بهتر به قابلیت های بنادر دریایی داخلی محسوب می شود. مطمئناً برای پیاده سازی موفق بندر خشک وابسته به شناسایی و تعریف موانع و قابلیت های توسعه ترمینال های واسطه ای پیشرفته می باشد. در راستای پیدا کردن روش راه اندازی بندر خشک در ایران، بازنگری ادبیات و مقایسه مطالعات انجام شد. از روش دلفی بر اساس مصاحبه ...
بیشتر
بندر خشک یک راه حل بالقوه برای دسترسی بهتر به قابلیت های بنادر دریایی داخلی محسوب می شود. مطمئناً برای پیاده سازی موفق بندر خشک وابسته به شناسایی و تعریف موانع و قابلیت های توسعه ترمینال های واسطه ای پیشرفته می باشد. در راستای پیدا کردن روش راه اندازی بندر خشک در ایران، بازنگری ادبیات و مقایسه مطالعات انجام شد. از روش دلفی بر اساس مصاحبه الزامات راه اندازی بندر خشک شناسایی شد. در نتیجه این بررسی 8 متغیر با اهمیت (مسیر جادهای؛ شبکه ریلی؛ بنادر دریایی؛ ساختار و زیرساخت؛ فرایند و اجرا؛ مالی؛ حفاظت از محیط زیست؛ محیط فیزیکی) شناسایی شد و کمبود (شکاف موجود) در همه عوامل تایید گردید. سپس از روش دیماتل روابط علی بین آنها کشف شد. روابط علی در قالب یک مدل مفهومی مطرح گردید. بنابراین این تحقیق با هدف دستیابی درک بهتری از مسیر اجرای پروژه های بندر خشک در ایران الگویی از روابط بین مهمترین متغیرهای اثرگذاری در اجرای پروژه های بندر خشک را پیشنهاد می نماید.