مقاله پژوهشی
میراحمد امیرشاهی؛ کامبیز حیدرزاده؛ فاطمه دبستانی
دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1390، صفحه 1-26
چکیده
نوآوری و عرضه محصول جدید نقش مهمی در رشد و سوددهی شرکتها دارد و مدیران بازاریابی برای کسب موفقیت در فروش و بازاریابی محصولات جدید خود، مصرفکنندگان نوآور را هدف قرار میدهند. ابعاد متفاوت نوگرایی مصرفکننده برنامه بازاریابی متفاوتی را میطلبد. در این نوع فعالیتهای بازاریابی، داشتن درک درست از سبکهای تصمیمگیری مصرفکنندگان ...
بیشتر
نوآوری و عرضه محصول جدید نقش مهمی در رشد و سوددهی شرکتها دارد و مدیران بازاریابی برای کسب موفقیت در فروش و بازاریابی محصولات جدید خود، مصرفکنندگان نوآور را هدف قرار میدهند. ابعاد متفاوت نوگرایی مصرفکننده برنامه بازاریابی متفاوتی را میطلبد. در این نوع فعالیتهای بازاریابی، داشتن درک درست از سبکهای تصمیمگیری مصرفکنندگان نوآور امری ضروری است. این پژوهش بهدنبال بررسی تاثیر نوگرایی مصرفکنندگان بر سبکهای تصمیمگیری خرید آنان با استفاده از مدل پارک و همکاران است و در آن رابطه بین دو نوع از نوگرایی مصرفکنندگان (احساسی و شناختی) و سبکهای تصمیمگیری خرید آنان مورد بررسی قرار میگیرد. روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری آن، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران هستند. نمونه آماری تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شده است. در پژوهش حاضر، برای گردآوری دادهها از روش کتابخانهای و میدانی استفاده شده است. در روش کتابخانهای (شامل حضوری و دیجیتالی) با استفاده از ابزار فیشبرداری و در روش میدانی با استفاده از ابزار پرسشنامه نسبت به گردآوری دادهها اقدام شده است. در طراحی پرسشنامه از فن ترجمه معکوس و برای بررسی اعتبار و پایایی آن از پیشآزمون استفاده شده است. اعتبار پرسشنامه با اعتبار محتوا و اعتبار صوری حاصل شده است و پایایی آن با استفاده از پایایی بازآزمایی و پایایی همسانی درونی محاسبه شده است. برای آزمون روابط بین نوگرایی شناختی و احساسی مصرفکنندگان و سبکهای متفاوت تصمیمگیری خرید آنان و تجزیه و تحلیل دادهها، مدل معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل بهکار گرفته شده است.
در نهایت، از میان هشت فرضیه پژوهش، فقط چهار فرضیه تأیید شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد نوگرایی شناختی با سبک تصمیمگیری خرید «حساس به کیفیت عالی و کمالگرا» و نوگرایی احساسی با سبک تصمیمگیری خرید «حساس به برند»، «نوجو و مدگرا» و «در جستوجوی سرگرمی» رابطه مستقیمی دارند. این یافتهها به مدیران کمک میکند که بینش عمیقتری نسبت به توسعه و بازاریابی محصولات جدید داشته باشند. ارتباطات بازاریابی و مدیریت برند و بازاریابی محصولات جدید باید براساس جذب دو نوع متفاوت از مصرفکنندگان نوآور (شناختی و احساسی) و سبکهای متفاوت تصمیمگیری خرید آنها باشد. همچنین یافتهها به مدیران بازاریابی کمک میکند تا بتوانند برای هدف قراردادن گروه یا بخش خاصی از مصرفکنندگان خود، رویکرد کارامدتری اتخاذ کنند.
مقاله پژوهشی
منیژه قره چه؛ منیره دابوئیان
دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1390، صفحه 27-46
چکیده
وفاداری مشتریان یکی از موضوعهایی است که امروزه از دیدگاه بسیاری از مدیران بهویژه در بخش خدمات، بهعلت فضای رقابتی حاکم بر آن از جایگاه ویژهای برخوردار است. نکته بسیار درخور توجه در این صنایع، نقش مؤثر کارکنان در خلق ارزش است به گونهای که میتوان گفت حفظ و نگهداری مشتریان وفادار، بدون کارکنان راضی و وفادار امکانپذیر نیست، چرا ...
بیشتر
وفاداری مشتریان یکی از موضوعهایی است که امروزه از دیدگاه بسیاری از مدیران بهویژه در بخش خدمات، بهعلت فضای رقابتی حاکم بر آن از جایگاه ویژهای برخوردار است. نکته بسیار درخور توجه در این صنایع، نقش مؤثر کارکنان در خلق ارزش است به گونهای که میتوان گفت حفظ و نگهداری مشتریان وفادار، بدون کارکنان راضی و وفادار امکانپذیر نیست، چرا که کارکنان وفادار، خدمات را با کیفیت بالاتری ارائه میکنند و در جلب رضایت مشتری و وفادار نمودن آنها سهم بسزایی دارند. این پژوهش، با هدف ارزیابی رابطه میان وفاداری کارکنان و وفاداری مشتریان در صنایع خدماتی انجام شده است. برای گردآوری دادهها از منابع کتابخانهای، مصاحبه و پرسشنامه بهره گرفته شده است. دادهها از یک نمونه آماری متشکل از 303 نفر از کارکنان فروشگاههای زنجیرهای رفاه و شهروند و 356 نفر از مشتریان مراجعه کننده به این دو فروشگاه زنجیرهای جمعآوری شده است. در این پژوهش، چهار فرضیه مطرح و برای آزمون آنها از آزمون همبستگی پیرسون و روش معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که وفاداری کارکنان و وفاداری مشتری، قویاً به هم وابستهاند. همچنین بین وفاداری کارکنان و کیفیت خدمات، کیفیت خدمات و رضایت مشتری و رضایت مشتری و وفاداری مشتری ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
مقاله پژوهشی
رسول غلامزاده؛ مهدی قنواتی
دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1390، صفحه 47-62
چکیده
یکی از تصمیمات راهبردی جا انداختن کالا در بازار سبک ورود به بازار است. اتخاذ یک راهبرد رقابتی مناسب بستگی به تصمیم شرکت برای ورود به بازار، قبل یا بعد از رقبا دارد. این مطالعه به دنبال بررسی روابط میان متغیرهای سبک ورود به بازار و جهتگیری راهبردی شرکتهاست. سه راهبرد در این میان تعریف شده است: راهبرد رهبری هزینه؛ راهبرد تمایز نوآوری؛ ...
بیشتر
یکی از تصمیمات راهبردی جا انداختن کالا در بازار سبک ورود به بازار است. اتخاذ یک راهبرد رقابتی مناسب بستگی به تصمیم شرکت برای ورود به بازار، قبل یا بعد از رقبا دارد. این مطالعه به دنبال بررسی روابط میان متغیرهای سبک ورود به بازار و جهتگیری راهبردی شرکتهاست. سه راهبرد در این میان تعریف شده است: راهبرد رهبری هزینه؛ راهبرد تمایز نوآوری؛ و راهبرد تمایز بازاریابی. پرسش اساسی در این مطالعه این است که آیا شرکتها بر اساس سبک ورودشان به بازار، از راهبردهای متفاوتی استفاده میکنند، یا خیر. مدل ارائه شده بر روی 102 نمونه از شرکتهای تولیدی فعال در صنعت مواد غذایی با استفاده از مدلیابی معادله ساختاری و براساس روششناسی کمترین مربعات بخشی(PLS) آزمون شده است. یافتههای پژوهش حاکی از تأثیر مستقیم سبک ورود به بازار بر روی اتخاذ یک جهتگیری راهبردی معین از سوی شرکتهاست، به طوری که شرکتهای پیشگام بیشتر گرایش به استفاده از راهبرد تمایز در دو سطح بازاریابی و نوآوری آن را دارند، در حالی که راهبرد رهبری هزینه بیشتر در بین پیروان مرسوم است.
مقاله پژوهشی
محمدعلی شاه حسینی؛ امیر اخلاصی؛ کمال رحمانی
دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1390، صفحه 63-78
چکیده
تحقیق حاضر در پی یافتن رابطه بین ارزش ویژه برند خدمات و مولفههای آن و رفتار خرید مصرفکنندگان در بانک انصار است. آمیخته بازاریابی در واقع نقطه شروع حرکت سازمانهاست که شکلگیری ادراک مشتریان نیز از آن ناشی میشود. پس از آگاهی مشتریان از محصول، ادراکی متناسب با پیامهای سازمان در ذهنشان شکل میگیرد که به رفتارهای بعدی ...
بیشتر
تحقیق حاضر در پی یافتن رابطه بین ارزش ویژه برند خدمات و مولفههای آن و رفتار خرید مصرفکنندگان در بانک انصار است. آمیخته بازاریابی در واقع نقطه شروع حرکت سازمانهاست که شکلگیری ادراک مشتریان نیز از آن ناشی میشود. پس از آگاهی مشتریان از محصول، ادراکی متناسب با پیامهای سازمان در ذهنشان شکل میگیرد که به رفتارهای بعدی آنها و وفاداری و خرید و یا عدم خرید منجر میشود. در این تحقیق، میکوشیم تا در ابتدا با ارایه مدلی جامع از روند شکلگیری ادراکات و رفتارهای بعدی متناسب با آن به عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند خدمات و رفتار خرید پرداخته و سپس با انتخاب متغیرهای مناسب از هر گروه به بررسی روابط بین آنها و رفتار خرید مصرفکنندگان در بانک انصار بپردازیم. تحقیق از طریق توزیع پرسشنامه بین مشتریان بانک در سطح استان قزوین (10 شعبه) صورت میگیرد که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری نمونه گیری به روش طبقهبندی شده تصادفی انجام گرفته است. تعداد نمونه آماری 385 مورد بوده و برای اطمینان از پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق روابط مطابق با مدل ارایه شده را تأیید مینمایند. از نتایج مهم میتوان به تأثیرپذیری برجسته تبلیغات دهان به دهان از آمیخته بازاریابی و تأثیر زیاد آن بر خرید مشتریان اشاره کرد، در حالی که این متغیر با ادراکات درونی هیچ رابطهای ندارد. همچنین نقش متغیر عکسالعمل درونی و ادراکات در وفاداری و خرید بلندمدت مصرفکنندگان بسیار حائز اهمیت است. عکسالعمل درونی تنها از ادراکات درونی مشتری ناشی میشود و هیچ تأثیر مستقیمی بر روی ارزش ویژه برند خدمات ندارد.
مقاله پژوهشی
آذر کفاش پور؛ فریبرز رحیم نیا؛ طاهره نبی زاده
دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1390، صفحه 79-98
چکیده
این مقاله با هدف بررسی تاثیر ارزش بر نگرش در راستای تبلیغات اینترنتی با توجه به نقش جنسیت شکل گرفته است. برای نیل به این هدف، فضای نمونه 252 نفری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده انتخاب گردید. همچنین ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد شده دوکافی ...
بیشتر
این مقاله با هدف بررسی تاثیر ارزش بر نگرش در راستای تبلیغات اینترنتی با توجه به نقش جنسیت شکل گرفته است. برای نیل به این هدف، فضای نمونه 252 نفری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده انتخاب گردید. همچنین ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد شده دوکافی (1996) و زانگ و وانگ (2005)، بوده است که روایی و پایایی آن تأیید گردیده و دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار اسمارت پی.ال.اس مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان داد که ارزش درک شده کاربران از سرگرمی و آگاهی بخشی به عنوان دو استراتژی پرکابرد در زمینه تبلیغات اینترنتی، ارتباط مستقیم و معناداری با نگرش در راستای تبلیغات اینترنتی دارد و همچنین جنسیت، بر ارتباط بین ارزش درک شده آگاهی بخشی و سرگرمی و نگرش، تاثیر تعدیل کننده دارد.
مقاله پژوهشی
مژده هاشمیان؛ محمدتقی عیسایی
دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1390، صفحه 99-108
چکیده
هدف از این مقاله، بررسی عوامل کلیدی تأثیرگذار در پذیرش همراه بانک (بهعنوان نوآوری جدید بانکداری الکترونیک) از سوی مشتریان بانکهاست. لذا با استفاده از مدلهای موجود در ادبیات، عوامل بالقوه مؤثر در پذیرش این ابزار مورد بررسی قرارگرفتهاند. در تجزیه و تحلیل آماری از روشهای آمار توصیفی، آزمون میانگین تکنمونهای، تحلیل عاملی ...
بیشتر
هدف از این مقاله، بررسی عوامل کلیدی تأثیرگذار در پذیرش همراه بانک (بهعنوان نوآوری جدید بانکداری الکترونیک) از سوی مشتریان بانکهاست. لذا با استفاده از مدلهای موجود در ادبیات، عوامل بالقوه مؤثر در پذیرش این ابزار مورد بررسی قرارگرفتهاند. در تجزیه و تحلیل آماری از روشهای آمار توصیفی، آزمون میانگین تکنمونهای، تحلیل عاملی تأییدی و آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. متغیرها نیز با طیف لیکرت اندازهگیری و براساس مدل رفتار مشتری دستهبندی شدهاند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها بوسیله نرمافزارهای SPSS و LISREL انجام شده است. نتایج نشان میدهد عوامل کیفیت خدمات، اعتماد به بانک، عملکرد مورد انتظار، تطبیق وظیفه- فناوری، تلاش مورد انتظار، شرایط تسهیلکننده، آگاهی از خدمات، خودکارآمدی و نوآوری شخصی تأثیر معناداری بر پذیرش همراه بانک دارند. لیکن عامل احساس ریسک نسبت به نوآوری شخصی و خودکارآمدی و آگاهی تأثیر کمتری بر پذیرش دارد و همبستگی معناداری با رضایت مشتری ندارد. ضمناً در این تحقیق مشتریان بانک سامان مورد مطالعه قرار گرفتهاند.
مقاله پژوهشی
هادی مرادی؛ عظیم زارعی
دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1390، صفحه 109-128
چکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر تصویر ذهنی کشور مبدا بر شکلگیری ارزش ویژه نام تجاری است. علاوه بر این، هدف ثانویه تحقیق بررسی تاثیر واسطهای درگیری ذهنی مصرفکننده نسبت به محصول است. بدین منظور، چارچوب مفهومی تحقیق طراحی و روابط بین ساختارهای آن (تصویر ذهنی کشور مبدا، ابعاد ارزش ویژه، ارزش ویژه نام تجاری کل) مطرح گردید. دادهها ...
بیشتر
هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر تصویر ذهنی کشور مبدا بر شکلگیری ارزش ویژه نام تجاری است. علاوه بر این، هدف ثانویه تحقیق بررسی تاثیر واسطهای درگیری ذهنی مصرفکننده نسبت به محصول است. بدین منظور، چارچوب مفهومی تحقیق طراحی و روابط بین ساختارهای آن (تصویر ذهنی کشور مبدا، ابعاد ارزش ویژه، ارزش ویژه نام تجاری کل) مطرح گردید. دادهها با استفاده از نظرات 602 نفر از دانشجویان کشور که دارنده لپتاپ و گوشیهای تلفن همراه با نامهای تجاری مورد بررسی بودند، جمعآوری گردید. تحلیل عاملی اکتشافی، وفاداری به نام تجاری، کیفیت ادراکی و تداعی/ آگاهی را بعنوان ابعاد ارزش ویژه نام تجاری معرفی نمود. تحلیل رگرسیون و تحلیل همبستگی زیرگروه جهت آزمون فرضیات مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشاندهنده تاثیر تصویر ذهنی کشور بر ابعاد ارزش ویژه و ارزش ویژه نام تجاری کل است. همچنین تاثیر تعدیلگری درگیری ذهنی مصرفکننده نسبت به محصول بر رابطه بین تصویر ذهنی کشور مبدا و ارزش ویژه نام تجاری تأیید گردید. مقاله حاضر از این جهت که از یک سو به شناسایی عوامل مؤثر بر شکلگیری ارزش ویژه نام تجاری و از سوی دیگر به تاثیر درگیری ذهنی مصرفکننده نسبت به محصول از دیدگاه مصرفکنندگان ایرانی میپردازد، حائز اهمیت و درخور توجه است.
مقاله پژوهشی
رضا سیدجوادین؛ مجتبی براری؛ اشکان الهیاری
دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1390، صفحه 129-144
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مزایای رابطهای حاصل از روابط بلندمدت میان کارمند و مشتری و تأثیر آن بر پیامدهای رفتاری مثبت برای سازمان است. در مورد پیامدهای رفتاری نیز بر کیفیت رابطه و تبلیغات توصیهای بعنوان دو پیامد رفتاری سودمند برای سازمان تاکید شده است. پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مزایای رابطهای حاصل از روابط بلندمدت میان کارمند و مشتری و تأثیر آن بر پیامدهای رفتاری مثبت برای سازمان است. در مورد پیامدهای رفتاری نیز بر کیفیت رابطه و تبلیغات توصیهای بعنوان دو پیامد رفتاری سودمند برای سازمان تاکید شده است. پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق نیز شامل 401 نفر از مشتریان چهار بانک، ملی، ملت، صادرات و پارسیان بوده است. ابزار گردآوری دادهها پرشسنامه است و فرضیههای تحقیق نیز با استفاده از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که مزایای اطمینان، اجتماعی و احترام تأثیر مثبت و معناداری بر کیفیت رابطه داشته است. اما مزایای رفتار ویژه تأثیر معنادار بر کیفیت رابطه نداشته و همچنین کیفیت رابطه نیز بر تبلیغات توصیهای، تأثیر مثبت و معنادار داشته است. همچنین نتایج تحقیق در هر یک از بانکها بررسی شده است.
مقاله پژوهشی
علی عطافر؛ حسین منصوری
دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1390، صفحه 145-164
چکیده
امروزه با توجه به رشد و تنوع فناوریهای تجارت الکترونیک، تعداد فروشگاههای مجازی به صورت تصاعدی افزایش یافته و این امر چالشهای جدیدی در کسب و کار ایجاد نموده است. بهطوریکه بهبود و ارتقای وفاداری مشتریان به عنوان شاخص کلیدی در دستیابی به موفقیت پایدار در فروشگاههای الکترونیک تبدیل شده است. در این راستا، پژوهش حاضر ...
بیشتر
امروزه با توجه به رشد و تنوع فناوریهای تجارت الکترونیک، تعداد فروشگاههای مجازی به صورت تصاعدی افزایش یافته و این امر چالشهای جدیدی در کسب و کار ایجاد نموده است. بهطوریکه بهبود و ارتقای وفاداری مشتریان به عنوان شاخص کلیدی در دستیابی به موفقیت پایدار در فروشگاههای الکترونیک تبدیل شده است. در این راستا، پژوهش حاضر در تلاش است مدل مناسبی جهت بهبود وفاداری مشتریان به فروشگاههای الکترونیک ارائه نماید. جامعه آماری این تحقیق شامل اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه یزد هستند که تجربه خرید کتاب از کتابفروشیهای اینترنتی را داشتهاند. با توجه به غیرنرمال بودن توزیع دادهها، از روشهای ناپارامتریک (آزمونهای علامت، منویتنی، فریدمن و کروسکال والیس) جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که 21 مؤلفه استخراج شده در قالب سه دسته کلی(1- خدمات مشتری 2- طراحی وب سایت 3- اعتماد)، بر ارتقای وفاداری الکترونیک تأثیرگذار میباشند؛ به طوریکه این عوامل و مؤلفهها در مجموع 70% سازه عوامل مؤثر بر ارتقای وفاداری الکترونیک در کتابفروشیهای اینترنتی را تبیین میکنند. یافتههای حاصل از رتبهبندی عوامل مربوطه دلالت بر آن دارد که از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه یزد، شاخصهای مربوط به «اعتماد» بیشترین درجه تأثیرگذاری در بهبود وفاداری الکترونیک دارا هستند.
مقاله پژوهشی
فاطمه دانشیان؛ محمدصالح اولیاء؛ بهرام رنجبریان
دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1390، صفحه 165-192
چکیده
در عصر فرا رقابتی کنونی، شرکتها به منظور کسب مزیت رقابتی به دنبال ارایه ارزش بیشتر به مشتریان نسبت به رقبا براساس شایستگیهای محوریشان می باشند. در این راستا بسیاری از شرکتها به بازارگرایی به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی نوین روی آوردهاند. لذا طبیعی است که برنامههای واحد بازاریابی و استراتژیهای آن نیز نقش به سزایی در ...
بیشتر
در عصر فرا رقابتی کنونی، شرکتها به منظور کسب مزیت رقابتی به دنبال ارایه ارزش بیشتر به مشتریان نسبت به رقبا براساس شایستگیهای محوریشان می باشند. در این راستا بسیاری از شرکتها به بازارگرایی به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی نوین روی آوردهاند. لذا طبیعی است که برنامههای واحد بازاریابی و استراتژیهای آن نیز نقش به سزایی در موفقیت کل سازمان و سایر واحدها در کسب مزیت رقابتی داشته باشد. یکی از چالشهایی که بسیاری از شرکتها از جمله شرکت تولیدکننده فرش ماشینی مورد مطالعه در مسیر بازارگرا شدن با آن مواجه هستند این است که چه اقداماتی و بر مبنای چه ابعادی انجام دهند. اصل و اساس هر تصمیم استراتژیک در رویکرد بازارگرایی بر مبنای سه نوع ارزیابی صورت میگیرد: مشتریان (بازار)، نقاط قوت و ضعف سازمان و رقبا. هدف این پژوهش، ارایه مدلی جامع است که با در نظر گرفتن ابعاد اصلی در تصمیمگیری استراتژیک بازارگرا با تلفیق مدل کانو، تحلیل شکاف، توسعه کارکرد کیفیت و تکنیک فرآیند تحلیل شبکهای بتواند اقدامات استراتژیک بازاریابی را برای واحد مورد مطالعه انتخاب و برای اجرا اولویتبندی کند. این پژوهش، در سه فاز اصلی انجام پذیرفته است. فاز اول شامل: شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای رضایت مشتریان فرش ماشینی با مدل کانو و ارزیابی رقبای شرکت مورد مطالعه. فاز دوم شامل: اولویتبندی اولیه اقدامات استراتژیک بازاریابی با مدل توسعه کارکرد کیفیت. فازسوم شامل: اولویتبندی اقدامات از طریق فرآیند تحلیل شبکهای با در نظر گرفتن معیارهای دیگری چون هزینه، اثربخشی در فروش و امکانپذیری برای شرکت و اولویتبندی نهایی اقدامات استراتژیک. براساس نتایج بدست آمده، سه اقدام اولویتدار برای شرکت مورد مطالعه عبارتند از: تولید نسل جدیدی از محصولات مبتنی بر تکنولوژی متفاوت و متمایز از محصولات موجود در بازار(استراتژی جهش بلند)، تولید و عرضه محصولاتی با ویژگیهای ظاهری و طراحی بهتر و به روزتر از محصولات رقبا و ایجاد جاذبههای تبلیغی برتر و گسترده (استراتژی حمله مستقیم).
مقاله پژوهشی
حمیدرضا رضوانی؛ فاطمه گل علیزاده
دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1390، صفحه 193-218
چکیده
در دهههای اخیر، ورود به بازارهای خارجی نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی ایفا کرده است. به دو دلیل اصلی تصمیمگیری در خصوص انتخاب استراتژیهای ورود به بازارهای بینالمللی کاری پیچیده و مشکل است. اول، به دلیل ماهیت پویا و پیچیده شیوههای ورود، و دوم، به علت تأثیرگذاری متغیرهای مختلف بر آن. از اینرو ضروری است متغیرهای مهم ...
بیشتر
در دهههای اخیر، ورود به بازارهای خارجی نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی ایفا کرده است. به دو دلیل اصلی تصمیمگیری در خصوص انتخاب استراتژیهای ورود به بازارهای بینالمللی کاری پیچیده و مشکل است. اول، به دلیل ماهیت پویا و پیچیده شیوههای ورود، و دوم، به علت تأثیرگذاری متغیرهای مختلف بر آن. از اینرو ضروری است متغیرهای مهم استراتژیک در نوع و شیوه ورود به بازارهای بینالمللی شناسایی شوند. این مقاله به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژیهای ورود به بازار خارجی و میزان اثرگذاری آنها بر این انتخاب است. با بررسی ادبیات موضوع و ترکیب نتایج تحقیقات قبلی، انواع استراتژیهای ورود به بازارهای خارجی در سه دسته کلی قرار گرفتند که عبارتند از: استراتژیهای صادراتی، استراتژیهای غیرصادراتی و استراتژیهای بینابینی. در مرحله بعدی، عوامل مؤثر بر انتخاب این استراتژیها شناسایی و براساس تئوری نقاط مرجع استراتژیک در دو عامل جمعبندی گردیدند. برای بررسی تأثیرگذاری این عوامل، 42 شرکت صادرکننده صنایع غذایی استان مازندران مورد بررسی قرار گرفت و 150 نفر از مدیران و کارشناسان مرتبط با بازاریابی بینالمللی این شرکتها به پرسشنامه تحقیق پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داهها و آزمون فرضیههای مطرحشده در این تحقیق، با استفاده از نرمافزارهای SPSS،MINITAB و AMOSمورد آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد که عدم قطعیت کشور مقصد، عدم قطعیت بازارمحصول، عدم قطعیت رقابتی، عدم قطعیت در رفتار شرکای احتمالی، تجربه بینالمللی، دانش فنی، مهارت بازاریابی، میزان سرمایهگذاری کل، شدت رقابت صنعت، ماهیت فعالیت و جذابیت مکان عوامل مؤثری در انتخاب استراتژیهای ورود به بازارهای خارجی هستند. همچنین، سه متغیر جذابیت مکان، تفاوت زبانی و عدم قطعیت کشور مقصد تبیینکننده خوبی برای متغیر کانون توجه هستند و ده متغیر عدم قطعیت کشور مقصد، عدم قطعیت بازارمحصول، عدم قطعیت رقابتی، تجربه بینالمللی، اندازه شرکت، دانش فنی، مهارت بازاریابی، میزان سرمایهگذاریکل، مرتبطبودن و ماهیت فعالیت تبیینکننده خوبی برای متغیر میزان کنترل هستند. مدیران میتوانند از نتایج این تحقیق در انتخاب استراتژیهای ورود به بازارهای خارجی استفاده کنند.
مقاله پژوهشی
مصطفی قاضیزاده؛ احمد سرداری؛ سیدرضا شجاعی؛ مهدی سمیعزاده
دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1390، صفحه 219-236
چکیده
مهمترین هدف این تحقیق بررسی و تعیین عوامل مرتبط با تمایل دریافتکننده پیام در انتشار پیام در برنامههای بازاریابی ویروسی در صنعت غذاهای آماده میباشد. در حقیقت، این تحقیق نظرات کاربران اینترنت شهرهای تهران، اصفهان و شیراز را در ارتباط با سه عامل کلیدی مؤثر بر قصد دریافتکنندگان پیام در انتشار آن، یعنی تمایلات تجاری، جذابیت ...
بیشتر
مهمترین هدف این تحقیق بررسی و تعیین عوامل مرتبط با تمایل دریافتکننده پیام در انتشار پیام در برنامههای بازاریابی ویروسی در صنعت غذاهای آماده میباشد. در حقیقت، این تحقیق نظرات کاربران اینترنت شهرهای تهران، اصفهان و شیراز را در ارتباط با سه عامل کلیدی مؤثر بر قصد دریافتکنندگان پیام در انتشار آن، یعنی تمایلات تجاری، جذابیت و غنای رسانهای، را مورد سنجش قرار داد. نتایج تحقیق نشان داد که میان متغیرهای «جذابیت» و «غنای رسانهای» با متغیر «نگرش به پیام» ارتباط مثبت معنیدار وجود دارد. این ارتباط مثبت معنیدار همچنین بین متغیرهای «نگرش به پیام» و «قصد انتشار پیام» نیز وجود دارد. از سوی دیگر میان متغیرهای «تمایلات تجاری» با متغیرهای «نگرش به پیام» و «قصد انتشار پیام» ارتباط منفی معنیدار وجود دارد. علاوه براین، در تحقیق حاضر نقش دشواری انتقال پیام در ارتباط با انتشار آن نیز از نظر کاربران مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که ارتباط مثبت معنیداری بین متغیر «دشواری انتقال» و متغیرهای «غنای رسانهای» و «تمایل به انتشار پیام» وجود دارد.