مقاله پژوهشی
1. تأثیر نوگرایی مصرف‌کنندگان بر سبک‌های تصمیم‌گیری خرید

میراحمد امیرشاهی؛ کامبیز حیدرزاده؛ فاطمه دبستانی

دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1390، صفحه 1-26

چکیده
  نوآوری و عرضه‌ محصول جدید نقش مهمی در رشد و سوددهی شرکت‌ها دارد و مدیران بازاریابی برای کسب موفقیت در فروش و بازاریابی محصولات جدید خود، مصرف‌کنندگان نوآور را هدف قرار می‌دهند. ابعاد متفاوت نوگرایی مصرف‌کننده برنامه بازاریابی متفاوتی را می‌طلبد. در این نوع فعالیت‌های بازاریابی، داشتن درک درست از سبک‌های تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
2. وفاداری کارکنان در تعامل با وفاداری مشتریان صنایع خدماتی

منیژه قره چه؛ منیره دابوئیان

دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1390، صفحه 27-46

چکیده
  وفاداری مشتریان یکی از موضوع‌هایی است که امروزه از دیدگاه بسیاری از مدیران به‌ویژه در بخش خدمات، به‌علت فضای رقابتی حاکم بر آن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. نکته بسیار درخور توجه در این صنایع، نقش مؤثر کارکنان در خلق ارزش است به گونه‌ای که می‌توان گفت حفظ و نگهداری مشتریان وفادار، بدون کارکنان راضی و وفادار امکانپذیر نیست، چرا ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
3. مسیر راهبردی شرکت‌های مواد غذایی و سبک ورود به بازار

رسول غلامزاده؛ مهدی قنواتی

دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1390، صفحه 47-62

چکیده
  یکی از تصمیمات راهبردی جا انداختن کالا در بازار سبک ورود به بازار است. اتخاذ یک راهبرد رقابتی مناسب بستگی به تصمیم شرکت برای ورود به بازار، قبل یا بعد از رقبا دارد. این مطالعه به دنبال بررسی روابط میان متغیرهای سبک ورود به بازار و جهت­گیری راهبردی شرکت‌هاست. سه راهبرد در این میان تعریف شده است: راهبرد رهبری هزینه؛ راهبرد تمایز نوآوری؛ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
4. ارزش ویژه برند خدمات و رفتار خرید مشتریان، مورد مطالعه بانک انصار

محمدعلی شاه حسینی؛ امیر اخلاصی؛ کمال رحمانی

دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1390، صفحه 63-78

چکیده
  تحقیق حاضر در پی یافتن رابطه بین ارزش ویژه برند خدمات و مولفه­های آن و رفتار خرید مصرف­کنندگان در بانک انصار است. آمیخته بازاریابی در واقع نقطه شروع حرکت سازمان­هاست که شکل­گیری ادراک مشتریان نیز از آن ناشی می­شود. پس از آگاهی مشتریان از محصول، ادراکی متناسب با پیام­های سازمان در ذهنشان شکل می­گیرد که به رفتارهای بعدی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
5. ارزش درک شده و نگرش کاربران در راستای تبلیغات اینترنتی

آذر کفاش پور؛ فریبرز رحیم نیا؛ طاهره نبی زاده

دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1390، صفحه 79-98

چکیده
  این مقاله با هدف بررسی تاثیر ارزش بر نگرش در راستای تبلیغات اینترنتی با توجه به نقش جنسیت شکل گرفته است. برای نیل به این هدف، فضای نمونه 252 نفری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­بندی شده انتخاب گردید. همچنین ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد شده دوکافی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
6. بررسی و شناسایی عوامل کلیدی حیاتی در پذیرش همراه بانک توسط مشتریان

مژده هاشمیان؛ محمدتقی عیسایی

دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1390، صفحه 99-108

چکیده
  هدف از این مقاله، بررسی عوامل کلیدی تأثیر‏گذار در پذیرش همراه بانک (به‌عنوان نوآوری جدید بانکداری الکترونیک) از سوی مشتریان بانک‌هاست. لذا با استفاده از مدل‌های موجود در ادبیات، عوامل بالقوه مؤثر در پذیرش این ابزار مورد بررسی قرارگرفته‌اند. در تجزیه و تحلیل آماری از روش‌های آمار توصیفی، آزمون میانگین تک‌نمونه‌ای، تحلیل عاملی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
7. تصویر ذهنی کشور مبدا و شکل‌گیری ارزش برند محصولات الکترونیکی

هادی مرادی؛ عظیم زارعی

دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1390، صفحه 109-128

چکیده
  هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر تصویر ذهنی کشور مبدا بر شکل­گیری ارزش ویژه نام تجاری است. علاوه بر این، هدف ثانویه تحقیق بررسی تاثیر واسطه­ای درگیری ذهنی مصرف­کننده نسبت به محصول است. بدین منظور، چارچوب مفهومی تحقیق طراحی و روابط بین ساختارهای آن (تصویر ذهنی کشور مبدا، ابعاد ارزش ویژه، ارزش ویژه نام تجاری کل) مطرح گردید. داده­ها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
8. تبیین ارتباط پیامدهای مثبت رفتاری کارکنان با مشتریان بانک‌های منتخب

رضا سیدجوادین؛ مجتبی براری؛ اشکان الهیاری

دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1390، صفحه 129-144

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مزایای رابطه‌ای حاصل از روابط بلندمدت میان کارمند و مشتری و تأثیر آن بر پیامدهای رفتاری مثبت برای سازمان است. در مورد پیامدهای رفتاری نیز بر کیفیت رابطه و تبلیغات توصیه­ای بعنوان دو پیامد رفتاری سودمند برای سازمان تاکید شده است. پژوهش حاضر مطالعه­ای توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
9. مدل بهبود وفاداری مشتریان به فروشگاه الکترونیک

علی عطافر؛ حسین منصوری

دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1390، صفحه 145-164

چکیده
  امروزه با توجه به رشد و تنوع فناوری­های تجارت الکترونیک، تعداد فروشگا­ه­های مجازی به صورت تصاعدی افزایش یافته و این امر چالش­های جدیدی در کسب و کار ایجاد نموده است. به­طوری­که بهبود و ارتقای وفاداری مشتریان به عنوان شاخص کلیدی در دستیابی به موفقیت پایدار در فروشگاه­های الکترونیک تبدیل شده است. در این راستا، پژوهش حاضر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
10. تحلیل شبکه‌ای اقدامات استراتژیک بازاریابی و گسترش کارکرد کیفیت

فاطمه دانشیان؛ محمدصالح اولیاء؛ بهرام رنجبریان

دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1390، صفحه 165-192

چکیده
  در عصر فرا رقابتی کنونی، شرکت‌ها به منظور کسب مزیت رقابتی به دنبال ارایه ارزش بیشتر به مشتریان نسبت به رقبا براساس شایستگی‌های محوریشان می باشند. در این راستا بسیاری از شرکت‌ها به بازارگرایی به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی نوین روی آورده­اند. لذا طبیعی است که برنامه‌های واحد بازاریابی و استراتژی‌های آن نیز نقش به سزایی در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
11. ارزیابی و تحلیل استراتژی‌های ورود محصولات غذایی به بازارهای خارجی

حمیدرضا رضوانی؛ فاطمه گل علیزاده

دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1390، صفحه 193-218

چکیده
  در دهه­های اخیر، ورود به بازارهای خارجی نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی ایفا کرده است. به دو دلیل اصلی تصمیم­گیری در خصوص انتخاب استراتژی­های ورود به بازارهای بین­المللی کاری پیچیده و مشکل است. اول، به دلیل ماهیت پویا و پیچیده شیوه­های ورود، و دوم، به علت تأثیرگذاری متغیرهای مختلف بر آن. از این­رو ضروری است متغیرهای مهم ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
12. تمایل به انتشار پیام در بازاریابی ویروسی اینترنتی

مصطفی قاضی‏زاده؛ احمد سرداری؛ سیدرضا شجاعی؛ مهدی سمیع‏زاده

دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1390، صفحه 219-236

چکیده
  مهمترین هدف این تحقیق بررسی و تعیین عوامل مرتبط با تمایل دریافت‏کننده پیام در انتشار پیام در برنامه‏های بازاریابی ویروسی در صنعت غذاهای آماده می‌باشد. در حقیقت، این تحقیق نظرات کاربران اینترنت شهرهای تهران، اصفهان و شیراز را در ارتباط با سه عامل کلیدی مؤثر بر قصد دریافت‏کنندگان پیام در انتشار آن، یعنی تمایلات تجاری، جذابیت ...  بیشتر