شناسنامه علمی شماره
مقاله پژوهشی
محمد رضا کریمی علویجه؛ رکسانا علی طلب
چکیده
امروزه، به دلیل رشد و توسعة اینترنت، روزبهروز بر تعداد فروشگاههای آنلاین افزوده میشود. برای ثبات در این رقابت و جلب رضایت مصرفکنندگان، خردهفروشان باید بر ایجاد تجربیات مثبت خرید برای مصرفکنندگان تمرکز کنند. بدین منظور، خردهفروشان آنلاین تلاش کردهاند تا محیط و فضای فروشگاههای آنلاین را بهبود بخشند؛ زیرا مشخص شده ...
بیشتر
امروزه، به دلیل رشد و توسعة اینترنت، روزبهروز بر تعداد فروشگاههای آنلاین افزوده میشود. برای ثبات در این رقابت و جلب رضایت مصرفکنندگان، خردهفروشان باید بر ایجاد تجربیات مثبت خرید برای مصرفکنندگان تمرکز کنند. بدین منظور، خردهفروشان آنلاین تلاش کردهاند تا محیط و فضای فروشگاههای آنلاین را بهبود بخشند؛ زیرا مشخص شده است نشانههای محیطی وبسایت بر حالات درونی و واکنش مصرفکنندگان تأثیرگذار است. هدف این پژوهش، بررسی اثر نشانههای محیطی وبسایت بر حالات درونی (احساسی و شناختی) مصرفکنندگان آنلاین و تأثیر این حالات درونی بر قصد خرید آنهاست. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است. جامعة آماری، خریداران چهار فروشگاه آنلاین ایرانی دیجیکالا، بامیلو، چاره و زنبیل است. از این جامعة آماری، نمونة 384 نفری به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده است. برای آزمون فرضیات پژوهش، از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد طراحی وبسایت بر حالت احساسی مصرفکنندگان و کارایی محتوای اطلاعاتی بر حالت شناختی آنها تأثیرگذار است. این حالت احساسی و شناختی به نوبة خود بر قصد خرید مصرفکنندگان تأثیر میگذارد. همچنین حالت احساسی در رابطة بین طراحی وبسایت و قصد خرید میانجیگری میکند و حالت شناختی نقش میانجی بین کارایی محتوای اطلاعاتی و قصد خرید را دارد.
مقاله پژوهشی
محمد رحیم اسفیدانی؛ محسن نظری؛ محمد آقایی؛ حامد عبدالعلی
چکیده
مدیریت هدفمند روابط با مشتریان تجاری یکی از عوامل موفقیت سازمانهاست. بر این اساس، شناسایی رابطه و انواع آن و دستهبندی مشتریان بر پایة انتظار ایشان از رابطة راهنمای انتخاب استراتژی بازاریابی رابطه را برای شرکت فراهم میسازد. در این پژوهش به روش تئوری دادهبنیان و از طریق مصاحبه با فعالان شبکة روابط کسبوکار گردشگری در ...
بیشتر
مدیریت هدفمند روابط با مشتریان تجاری یکی از عوامل موفقیت سازمانهاست. بر این اساس، شناسایی رابطه و انواع آن و دستهبندی مشتریان بر پایة انتظار ایشان از رابطة راهنمای انتخاب استراتژی بازاریابی رابطه را برای شرکت فراهم میسازد. در این پژوهش به روش تئوری دادهبنیان و از طریق مصاحبه با فعالان شبکة روابط کسبوکار گردشگری در هتلهای پارسیان تئوری بازاریابی رابطهای بینبنگاههای تجاری در این بازار شناسایی شدهاند. در این پژوهش، از طریق نمونهگیری نظری و با انجام 17 مصاحبه، معیارهای نوعشناسی روابط شامل متغیرهای جذابیت رابطه و میزان عمق و دوام رابطه متأثر از عواملی چون ارزش مورد انتظار، اعتماد ادراکشده، وابستگی ادراکشده و متغیرهای میانجی سرمایهگذاریهای طرفین در رابطه، نهادینهسازی و تطابق که موجب ایجاد دیدگاههای متفاوت مشتریان تجاری میشود، شناسایی شده است. بر این اساس، دیدگاه ایشان در شناسایی فرصتها، وقف منابع، بیاعتنایی، خیانت و بازیابی رابطه تقسیم میشود و شرکت بنا بر دیدگاه و انتظار مشتریان تجاری، استراتژی بازاریابی رابطهای را برمیگزیند. حمایت، شراکت، رقابت در جهت مثبت و منفی و جلب رضایت استراتژیهای پیشِ روی شرکت براساس دیدگاه مشتری و نوع رابطه است.
مقاله پژوهشی
مریم اخوان خرازیان؛ سید هادی شریفی الحسینی
چکیده
فعالیت شرکتهای کوچک تا متوسط ایرانی در انواع رسانههای اجتماعی ناشی از تعداد زیاد این شرکتها، گسترش جهانی استفاده از رسانههای اجتماعی و استقبال شگفتانگیز مخاطبان ایرانی از رسانههای اجتماعی است. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی کارکردهای رسانههای اجتماعی برای کسبوکارهای کوچک تا متوسط است. در مرحلة اول، کارکردها ...
بیشتر
فعالیت شرکتهای کوچک تا متوسط ایرانی در انواع رسانههای اجتماعی ناشی از تعداد زیاد این شرکتها، گسترش جهانی استفاده از رسانههای اجتماعی و استقبال شگفتانگیز مخاطبان ایرانی از رسانههای اجتماعی است. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی کارکردهای رسانههای اجتماعی برای کسبوکارهای کوچک تا متوسط است. در مرحلة اول، کارکردها با مطالعة اصول تحقیق مشخص و سپس با انجام مصاحبه و تحلیل، زمینههای آنها مشخص شد. برای نهاییکردن کارکردها در قالب پرسشنامه از 80 نفر از کارشناسان نظرسنجی شد و نظرات آنان در تحلیل عاملی اکتشافی قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل عاملی، کارکردهای فروش و اثربخشی تبلیغات، نمانامسازی، هزینه، بهبود ارتباطات کارکنان، اثربخشی سازمانی و مدیریت دانش را شناسایی کرد. در ادامه به روش ANP و نظرخواهی از خبرگان حوزة رسانة اجتماعی، برتری کارکردها نسبت به یکدیگر شناخته شد. فروش و اثربخشی تبلیغات با وزن 0.349 بیشترین و معیار اثربخشی سازمانی و مدیریت دانش با وزن 0.07 کمترین مقدار را به خود اختصاص دادند.
مقاله پژوهشی
مجید اسماعیل پور؛ امراله صیادی؛ مرضیه دلواری؛ سولماز موسوی شورگلی
چکیده
امروزه مسئولیت اجتماعی شرکت برای اکثر سازمانها و مدیران موضوع مهمی به شمار میرود. مسئولیت اجتماعی شرکتها مسئلة حیاتی است و دارای پیامدهای استراتژیک برای شرکتها در تمام صنایع است. یکی از باارزشترین داراییهای هر شرکت، برند (نام و نشان تجاری) آن است. برند، همان دارایی است که شرکت در سایة آن میتواند منافع زیادی را کسب کند. ...
بیشتر
امروزه مسئولیت اجتماعی شرکت برای اکثر سازمانها و مدیران موضوع مهمی به شمار میرود. مسئولیت اجتماعی شرکتها مسئلة حیاتی است و دارای پیامدهای استراتژیک برای شرکتها در تمام صنایع است. یکی از باارزشترین داراییهای هر شرکت، برند (نام و نشان تجاری) آن است. برند، همان دارایی است که شرکت در سایة آن میتواند منافع زیادی را کسب کند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر وفاداری به برند بهواسطۀ اعتبار برند است. پژوهش حاضر از حیث هدف، یک پژوهش کاربردی است و در گردآوری دادهها از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شده است. جامعة آماری این پژوهش شامل تمامی مشتریان شعب بانک صادرات در شهر بوشهر است. حجم نمونه، 388 نفر درنظر گرفته شد و برای نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده است. دادههای پژوهش از طریق ابزار پرسشنامه گردآوری شده است. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که تمامی ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت (مسئولیت اقتصادی، مسئولیت قانونی، مسئولیت اخلاقی و مسئولیت بشردوستانه) بر اعتبار برند بانک صادرات، تأثیر مثبت و معناداری دارد. علاوه بر این، اعتبار برند بانک صادرات بر وفاداری به برند آن نیز تأثیر مثبت و معناداری دارد.
مقاله پژوهشی
سید مرتضی غیور باغبانی؛ مرتضی رجوعی؛ احمد کریم پور
چکیده
امروزه رقابت در صنعت خودروسازی با ورود تولیدکنندگان خارجی در بازار کشورمان افزایش درخور توجهی پیدا کرده است و شرکتهای خودروساز، برنامههای متعددی را به منظور افزایش وفاداری به نمانام خود اجرا میکنند. یکی از عوامل اثرگذار بر این وفاداری، مفهوم جانبخشی به نمانام است که طی چند سال اخیر در اصول بازاریابی وارد شده است. هدف این ...
بیشتر
امروزه رقابت در صنعت خودروسازی با ورود تولیدکنندگان خارجی در بازار کشورمان افزایش درخور توجهی پیدا کرده است و شرکتهای خودروساز، برنامههای متعددی را به منظور افزایش وفاداری به نمانام خود اجرا میکنند. یکی از عوامل اثرگذار بر این وفاداری، مفهوم جانبخشی به نمانام است که طی چند سال اخیر در اصول بازاریابی وارد شده است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر جانبخشی به نمانام بر وفاداری آن با نقش میانجی شخصیت نمانام است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی با روش توصیفی ــ همبستگی است. به منظور سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامههای جانبخشی نمانام گایدو و پلوسو (2015)، شخصیت نمانام آکر (1997) و وفاداری مشتری ژانگ (2008) استفاده شد. حجم نمونه با توجه به مشخصنبودن جامعة آماری برابر 384 نفر تعیین شد و پرسشنامة تحقیق با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بین استفادهکنندگان خودروهای داخلی در استان خراسان رضوی توزیع گردید. روایی پرسشنامه به دو روش روایی محتوایی با استفاده از نظر کارشناسان و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ سنجیده شد. آزمون فرضیههای تحقیق با روش الگویابی معادلات ساختاری و نرمافزار Lisrel انجام گرفت. نتایج نشان داد جانبخشی به نمانام با شناسههای یادآوری خلقوخوی انسانی، یادآوری چهرة انسانی و همخوانی شخصیت با نمانام بر شخصیت نمانام و همچنین شخصیت نمانام بر وفاداری آن تأثیر معنادار و مثبتی دارد. همچنین نقش میانجی شخصیت نمانام در رابطة جانبخشی بر وفاداری تأیید شد.
مقاله پژوهشی
ساناز شفیعی؛ علی رجب زاده قطرمی؛ علیرضا حسن زاده؛ سعید جهانیان
چکیده
در سالهای اخیر ظهور و توسعة فناوری اطلاعات به تحول صنعت گردشگری منجر شده است. این توسعه مستلزم شکلگیری مدلهای جدید رفتار سفر، طراحی محصول و پژوهش و ارزیابی است که به نوبة خود، یک الگوی جدید از مدیریت گردشگری را شکل میدهد. گردشگری یک صنعت اطلاعاتمحور است و فناوری اطلاعات مانند یک محرک اصلی در صنعت گردشگری عمل میکند. باوجود ...
بیشتر
در سالهای اخیر ظهور و توسعة فناوری اطلاعات به تحول صنعت گردشگری منجر شده است. این توسعه مستلزم شکلگیری مدلهای جدید رفتار سفر، طراحی محصول و پژوهش و ارزیابی است که به نوبة خود، یک الگوی جدید از مدیریت گردشگری را شکل میدهد. گردشگری یک صنعت اطلاعاتمحور است و فناوری اطلاعات مانند یک محرک اصلی در صنعت گردشگری عمل میکند. باوجود قدرت فناوری اطلاعات در دگرگونی صنعت گردشگری تحقیقات اندکی دربارة سهم آن در توسعة پایدار گردشگری انجام شده است؛ بنابراین برای درک عمیقی از این پدیده و مفهوم مقاصد گردشگری هوشمند، از رویکرد تفسیرگرایانه و روش فراترکیب برای جمعآوری و یکپارچگی نظرات پیشین، استفاده شده است. مقالة حاضر تلاش کرده است تا با استفاده از روش فراترکیب، یافتههای مطالعات انجامشده را در حوزة تأثیر فناوری اطلاعات بر گردشگری به صورت نظاممند بررسی کند و سپس براساس کدهای شناساییشده، مفاهیم، خصوصیات، ابعاد و ضرورت توسعة گردشگری پایدار را معرفی کند و همچنین اهمیت توسعه و پیادهسازی مقاصد گردشگری هوشمند را به خاطر آورد. در این تحقیق پایگاههای علمی مختلفی از سال 2000 بررسی و مقالات منتخب با استفاده از معیار CASP شناسایی شدند. مفاهیم استخراجشده با استفاده از نرمافزار10 NVivo طبقهبندی و تحلیل شدند. این مطالعه همچنین میتواند ابزار مناسبی برای شناسایی و طبقهبندی مفاهیم حوزة مقاصد گردشگری هوشمند باشد.
مقاله پژوهشی
هادی تیموری؛ مریم گودرزوند چگینی
چکیده
ارائة خدمات بانکداری الکترونیکی، موضوع قابل تأملی برای ادامة رقابت در بازار جهانی است. مشتریان یکی از عناصر اصلی در عملکرد مطلوب بانکداری الکترونیکی تلقی میشوند و جذب و وفادارکردن هرچه بیشتر آنها به خدمات بانکداری الکترونیکی در سرلوحة برنامههای راهبردی بازاریابی بانکها قرار دارد. ازاینرو هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر ...
بیشتر
ارائة خدمات بانکداری الکترونیکی، موضوع قابل تأملی برای ادامة رقابت در بازار جهانی است. مشتریان یکی از عناصر اصلی در عملکرد مطلوب بانکداری الکترونیکی تلقی میشوند و جذب و وفادارکردن هرچه بیشتر آنها به خدمات بانکداری الکترونیکی در سرلوحة برنامههای راهبردی بازاریابی بانکها قرار دارد. ازاینرو هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر فرایند شکلگیری وفاداری الکترونیکی با نقش میانجی تعهد الکترونیکی در حوزة بانکداری الکترونیکی است. برای این هدف برپایة مطالعات انجامشده و بررسی محیط بانکی در ایران الگویی طراحی شد که به طور خاص بر عوامل فردی از جمله سودمندی درکشده، سهولت استفادة درکشده و نگرش نسبت به استفاده و عوامل سازمانی از جمله فناوری، ساختار سازمانی، راهکار سازمانی، فرهنگ سازمانی و فرایندهای کاری تمرکز میکند. جامعة آماری، تمام کاربرانی هستند که دستکم یک بار تجربة استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی را در ایران دارند. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز و آزمون الگو، پرسشنامهای الکترونیکی طراحی و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی در میان نمونة آماری توزیع شد و 312 پرسشنامة قابل قبول برای تجزیه و تحلیل به کار رفت. روایی پرسشنامه با استفاده از روش محتوایی و تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (97/0) تأیید شد. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از الگوی معادلات ساختاری بیانگر آن است که عوامل فردی و سازمانی منتخب بهجز سهولت استفادة درکشده و راهکار سازمانی به ایجاد تعهد الکترونیکی منجر میشوند و تعهد الکترونیکی نیز بهنوبةخود بر وفاداری الکترونیکی مشتریان تأثیرگذار است.
مقاله پژوهشی
فرزانه محمدی
چکیده
مطالعات مختلفی بر ارتباط میان بازارمحوری و عملکرد سازمان تأکید کردهاند. از آنجایی که با افزایش رقابت در صنعت بیمارستان، بیمارستانها به دنبال حفظ و کسب سهم بیشتر در بازار و ارزش بیشتر در ذهن مشتریان هستند، مطالعة حاضر این ارتباط را در صنعت بیمارستان با تأکید بر نقش هویت برند در بیمارستانهای خصوصی شهر اصفهان در سال 96 بررسی کرده ...
بیشتر
مطالعات مختلفی بر ارتباط میان بازارمحوری و عملکرد سازمان تأکید کردهاند. از آنجایی که با افزایش رقابت در صنعت بیمارستان، بیمارستانها به دنبال حفظ و کسب سهم بیشتر در بازار و ارزش بیشتر در ذهن مشتریان هستند، مطالعة حاضر این ارتباط را در صنعت بیمارستان با تأکید بر نقش هویت برند در بیمارستانهای خصوصی شهر اصفهان در سال 96 بررسی کرده است. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامة محققساخته و مشتمل بر 30 سؤال و ضریب پایایی 87/0 بوده است. نمونة آماری، مشتمل بر 350 بیمار بود که برای دریافت خدمات درمانی به بیمارستانهای خصوصی شهر اصفهان مراجعه کرده بودند. برای تجزیه و تحلیل فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. در تحلیلها میزان انطباق دادة پژوهش و مدل مفهومی، بررسی شده که از برازش مناسب برخوردار بوده است. نتایج نشان میدهد بازارمحوری از طریق هویت برند بر عملکرد بیمارستانهای خصوصی شهر اصفهان تأثیرگذار است.
مقاله پژوهشی
سید محمد طباطبایی نسب؛ سمیرا مدنی؛ طاهره اشرفی عقدا
چکیده
جایگذاری نام تجاری به گنجاندن شناسههای نام تجاری در رسانههای جمعیِ دیداری و نوشتاری اعم از فیلمهای سینمایی، شبکههای خبری، مجلهها، روزنامهها، برنامههای تلویزیونی، بازیها و سایر رسانهها اشاره دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر جایگذاری نام تجاری انجام شده است. محققان در این فرایند با مطالعة مقالات معتبر ...
بیشتر
جایگذاری نام تجاری به گنجاندن شناسههای نام تجاری در رسانههای جمعیِ دیداری و نوشتاری اعم از فیلمهای سینمایی، شبکههای خبری، مجلهها، روزنامهها، برنامههای تلویزیونی، بازیها و سایر رسانهها اشاره دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر جایگذاری نام تجاری انجام شده است. محققان در این فرایند با مطالعة مقالات معتبر در حوزة جایگذاری برند و با استفاده از رویکرد نظریهپردازی دادهبنیان به تحلیل کیفی موضوع و ارائة مدل پرداختهاند. دادهها به کمک نرمافزار کیفی MAXQDA تجزیه و تحلیل شده است. مدل پارادایمی استخراجشده نشان میدهد که با توجه به روند پژوهش، شرایط زمینهای (همخوانی محصول در برنامه) همراه با شرایط مداخلهگر (غالببودن جایگذاری نام تجاری)، جایگذاری را بر ذهن مخاطب اثربخشتر میکند و در این میان راهبردهای نگرش مخاطب و موقعیت عاطفی و شناختی او عواملی هستند که این روند را تسریع میبخشند. این فرایند پیامدهایی نظیر تسخیر مخاطب و افزایش درآمد را برای شرکتهای تولیدی و تجاری در پی دارد.
مقاله پژوهشی
سهیلا خدامی؛ حسین نوروزی؛ مهسا مروتی شانجانی
چکیده
با توجه به اینکه فناوریهای موبایل بهسرعت در حال پیشرفت است، بستری از تبلیغات با نام تبلیغات موبایلی شناخته شده است. در مطالعات گذشته دیدی چندبعدی از منظر عوامل فردی، محیطی و فناورانه و مطالعهای که به طور همزمان به مسئلة پذیرش و استفاده توجه کرده باشد، وجود ندارد. براساس این منطق، این پژوهش عوامل اثرگذار بر قصد رفتاری مصرفکنندگان ...
بیشتر
با توجه به اینکه فناوریهای موبایل بهسرعت در حال پیشرفت است، بستری از تبلیغات با نام تبلیغات موبایلی شناخته شده است. در مطالعات گذشته دیدی چندبعدی از منظر عوامل فردی، محیطی و فناورانه و مطالعهای که به طور همزمان به مسئلة پذیرش و استفاده توجه کرده باشد، وجود ندارد. براساس این منطق، این پژوهش عوامل اثرگذار بر قصد رفتاری مصرفکنندگان را به دلیل استفاده از تبلیغات موبایلی با بسطی از مدل یکپارچة پذیرش و استفاده از تکنولوژی [1](UTAUT) بررسی میکند. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی- پیمایشی بوده و جامعة آماری آن، دانشجویان دانشگاه خوارزمی است که با روش نمونهگیری تصادفی تعداد 472 نمونة قابل قبول جمعآوری شده است. دادههای جمعآوریشده با روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM)[2] و تحلیل عاملی تأییدی(CFA)[3] تجزیه و تحلیل شده است. یافتهها نشان میدهد که نوآوریهای شخصی در تکنولوژی اطلاعات، لذت درکشده، تأثیر اجتماعی، انتظار عملکرد و سازگاری به طور مثبت و معناداری بر قصد رفتاری برای استفاده از تبلیغات موبایلی اثرگذارند و خودکارآمدی، شرایط تسهیلکننده و انتظار تلاش بر قصد رفتاری اثرگذار نیستند.