مقاله پژوهشی
شهریار عزیزی؛ پانته آ فاطمی؛ سیدمیلاد حسینی
چکیده
مطالعۀ حاضر، در پی آن است تا با استخراج نقشۀ سلسلهمراتبی ارزش برند شبکۀ اجتماعی اینستاگرام با استفاده از نظریۀ ابزارـهدف و فن نردبانیْ بینش و اطلاعات جدیدی را برای کسبوکارهایی فراهم آورد که از این شبکه استفاده میکنند و یا در آینده قصد دارند از آن استفاده کنند. جامعۀ این مطالعه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران است که از اینستاگرام ...
بیشتر
مطالعۀ حاضر، در پی آن است تا با استخراج نقشۀ سلسلهمراتبی ارزش برند شبکۀ اجتماعی اینستاگرام با استفاده از نظریۀ ابزارـهدف و فن نردبانیْ بینش و اطلاعات جدیدی را برای کسبوکارهایی فراهم آورد که از این شبکه استفاده میکنند و یا در آینده قصد دارند از آن استفاده کنند. جامعۀ این مطالعه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران است که از اینستاگرام استفاده میکنند. درمجموع ۱۱ مصاحبۀ عمیق و رودررو انجام شد و پس از تحلیل مصاحبهها 49 نردبان استخراج شد که با تحلیل و بررسی روابط مستقیم و غیرمستقیم محتوای آنها ۱۹ عنصر شامل 6 ویژگی، ۹ پیامد و 4 ارزش شناسایی شد و نقشۀ تجمعی سلسلهمراتبی ارزش ترسیم شد. از میان زنجیرههای موجود در این نقشه «دسترسی آسان و فیلترنبودن، ایجاد لحظات خوش و سرگرمی، معاشرت و همصحبتی، داشتن احساس مثبت و خوب، شادی و خوشحالی» و «بهاشتراکگذاری تصاویر، ایجاد لحظات خوش و سرگرمی، معاشرت و همصحبتی، داشتن احساس مثبت و خوب، شادی و خوشحالی» بیشترین تداعی را داشتهاند.
مقاله پژوهشی
امیر محمد فکور ثقیه؛ مهدی قوی هیکل؛ ریحانه ایلانی
چکیده
امروزه عوامل متعددی مانند رشد سریع فناوری، افزایش رقبا، تغییر سلایق مشتریان، فضای کسبوکار و عملکرد سازمانها را تحتتأثیر قرار داده است. در چنین شرایطی، برنامهریزی برای تأثیرگذاری بر رفتار خرید مشتریان یکی از اهداف هر سازمانی محسوب میشود؛ بنابراین، بررسی متغیرهای اثرگذار بر آن میتواند راهنمای مدیران در جهت بهبود سازمان ...
بیشتر
امروزه عوامل متعددی مانند رشد سریع فناوری، افزایش رقبا، تغییر سلایق مشتریان، فضای کسبوکار و عملکرد سازمانها را تحتتأثیر قرار داده است. در چنین شرایطی، برنامهریزی برای تأثیرگذاری بر رفتار خرید مشتریان یکی از اهداف هر سازمانی محسوب میشود؛ بنابراین، بررسی متغیرهای اثرگذار بر آن میتواند راهنمای مدیران در جهت بهبود سازمان باشد. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر نیاز مصرفکنندگان بر منحصربهفردبودن رفتار خرید آنها بهواسطۀ خوداِبرازی و خودنمایی است. پژوهش حاضر، ازحیث ماهیتْ توصیفیـتحلیلی و ازنظر هدفْ کاربردی است. روش جمعآوری اطلاعات نیز میدانی و پیمایشی (با استفاده از پرسشنامه) و از نوع فرضیهآزمایی است. روایی صوری پرسشنامه را پنج نفر از استادان دانشگاه تأیید کردند و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شد. مدل معرفیشده با استفاده از نمونهای 385تایی از مشتریان خودروهای لوکس در مشهد که با روش نمونهگیری دردَسترس انتخاب شدند و با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرمافزار آموس آزمون شده است. یافتههای پژوهش تأثیر مثبت معنادار نیاز به منحصربهفردبودن بر رفتار خرید مشتریان را بهصورتِ مستقیم و غیرمستقیم (بهوسیلۀ متغیرهای میانجی خوداِبرازی، خودنمایی) نشان میدهد. همچنین خوداِبرازی و خودنمایی نیز تأثیر معناداری بر رفتار خرید مشتریان دارند؛ بنابراین، میتوان گفت افرادی که میخواهند نسبت به دیگران متفاوت باشند، تصویر دلخواه خود را به سایرین القا کنند و یا در پی کسب جایگاه اجتماعی خاصی هستند، ذهنیت و احساسی در آنها شکل میگیرد که تمایل بیشتری به انتخاب و خرید محصولات لوکس از خود نشان میدهند.
مقاله پژوهشی
سیدمحسن موسوی؛ سید فتح الله امیری عقدایی
چکیده
از مهمترین پیامدهای چهارمین انقلاب صنعتی، دیجیتالیزه شدن محیط کسبوکار و گسترش بازاریابی داده محور میباشد که پیامدهای این تحولات تأثیرات عمیقی بر تحقیقات بازاریابی خواهد داشت. هدف این پژوهش شناسایی ویژگی یا مؤلفههای ارزش از میان حجم انبوه نظرات مشتریان در شبکههای مجازی با استفاده از یادگیری ماشین جهت تحلیل کلاندادهها، ...
بیشتر
از مهمترین پیامدهای چهارمین انقلاب صنعتی، دیجیتالیزه شدن محیط کسبوکار و گسترش بازاریابی داده محور میباشد که پیامدهای این تحولات تأثیرات عمیقی بر تحقیقات بازاریابی خواهد داشت. هدف این پژوهش شناسایی ویژگی یا مؤلفههای ارزش از میان حجم انبوه نظرات مشتریان در شبکههای مجازی با استفاده از یادگیری ماشین جهت تحلیل کلاندادهها، با رویکرد بازاریابی پیشبینانه که متناسب با فضای موجود است میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی و از نظر اجرا کیفی-کمی (آمیخته) است. بدین منظور صنعت گردشگری به عنوان مطالعه موردی انتخاب و تعداد 8290 نظر از مشتریان در این رابطه از بستر اینترنت جمعآوری و با استفاده از دو روش مختلف «خوشهبندی دادهها» و «استخراج قوانین انجمنی»، مؤلفههای ارزش، استخراج میگردند. نتایج پژوهش در قسمت خوشهبندی شامل شناسایی 20 مؤلفه ارزش در رابطه با ارزشهای مورد نظر گردشگران میباشد؛ همچنین با استفاده از روش دوم (قوانین انجمنی)، هفت قانون از میان دانش پنهان، در روابط بین عبارات بکار برده شده در نظرات گردشگران استخراج گردید. بطور کلی نتایج نشان میدهد با استفاده از تحلیل کلاندادهها و یادگیری ماشین، انجام فرآیند «تحقیقات بازاریابی» با سرعت و دقت بالاتر و هزینه نسبی کمتر امکانپذیر است.
مقاله پژوهشی
سهیلا خدامی؛ سعید جعفری نیا؛ حامد خلیلی
چکیده
برندهای مختلف برای برقراری رابطة مشتری-برند در شبکههای اجتماعی بهمنظور ارتباط، ترویج و تبلیغ محصولات جدید خود به مشتریان و تشویق آنها به مشارکت، «جامعههای برند» خود را ایجاد کردهاند. جوامع برند نوعی ابزار بازاریابی است که تبادلات اجتماعی بین مشتریان را تسهیل میکند. هدف از اجرای این پژوهش، بررسی نحوة مشارکت مشتری در ...
بیشتر
برندهای مختلف برای برقراری رابطة مشتری-برند در شبکههای اجتماعی بهمنظور ارتباط، ترویج و تبلیغ محصولات جدید خود به مشتریان و تشویق آنها به مشارکت، «جامعههای برند» خود را ایجاد کردهاند. جوامع برند نوعی ابزار بازاریابی است که تبادلات اجتماعی بین مشتریان را تسهیل میکند. هدف از اجرای این پژوهش، بررسی نحوة مشارکت مشتری در همکاری در برندسازی در رسانههای اجتماعی مبتنیبر انگیزانندة مؤثر است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانشجویان دانشگاه خوارزمی است که در یکی از رسانههای اجتماعی دارای حساب کاربری هستند؛ از میان آنها 216 نفر از طریق روش نمونهگیری در دسترس برای نمونه انتخاب شدند و دادهها از طریق پرسشنامة استاندارد جمعآوری شدند. تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار PLS انجام شد. نتایج نشان داد انگیزة مشارکت (انگیزههای ایجاد رابطه، جستجوی سرگرمی، جستجوی اطلاعات و زیباییشناسی بصری) بر مشارکت مشتری در جامعة برند در رسانههای اجتماعی تأثیر مثبت دارد و مشارکت مشتری در جامعة برند رسانههای اجتماعی بر اعتماد به برند، وفاداری به برند و تبلیغات دهانبهدهان الکترونیک اثر دارد؛ ولی تأثیر تبلیغات دهانبهدهان الکترونیک در جامعة برند رسانههای اجتماعی بر همکاری در برندسازی تأیید نشد.
مقاله پژوهشی
هانیه محمدزاده طاهری؛ علی حاجیها؛ احمد روستا؛ عباس خورشیدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی پذیرش خدمات درمانی نوآورانه با روش آمیختة اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی از طراحی ظاهرشوندة نظریة دادهبنیاد استفاده شد. دادههای بخش کیفی با انجام 18 مصاحبة عمیق با استادان بازاریابی، متخصصان حوزة پزشکی و همچنین 20 مصاحبه با مشتریان بانک خون بند ناف مؤسسة رویان به دست آمد و با استفاده از کدگذاری باز تحلیل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی پذیرش خدمات درمانی نوآورانه با روش آمیختة اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی از طراحی ظاهرشوندة نظریة دادهبنیاد استفاده شد. دادههای بخش کیفی با انجام 18 مصاحبة عمیق با استادان بازاریابی، متخصصان حوزة پزشکی و همچنین 20 مصاحبه با مشتریان بانک خون بند ناف مؤسسة رویان به دست آمد و با استفاده از کدگذاری باز تحلیل شد. برای روایی بخش کیفی، از بررسی بهوسیلة اعضای پژوهش، مشارکتیبودن و سهسویهسازی و برای بررسی پایایی، از پایایی بازآزمون و دو کدگذار استفاده شد. درنهایت الگوی مفهومی با 7 مقولة اصلی شامل کیفیت خدمات، ویژگیهای خدمت، ادراک پذیرندگان، عوامل فردی، ویژگیهای نوآوری، گروههای مرجع و منابع اطلاعاتی، 22 مقولة فرعی و 93 مفهوم طراحی شد. نتایج بخش کیفی به طراحی 7 گزاره علمی منجر شد که در بخش کمّی بررسی شد. در بخش کمّی با استفاده از پرسشنامة 93 گویهای محققساخته، دادهها از 404 مشتری مؤسسة رویان با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده جمعآوری شد. برای تعیین روایی و پایایی از روایی همگرا و واگرا و آلفای کرونباخ استفاده شد و دادهها با استفاده از معادلات ساختاری آزمون شد. مشخصههای نیکویی برازش نشان داد دادهها با ساختار عاملی مدل طراحیشده برازش مناسبی دارد و الگو تایید میشود.