شناسنامه علمی شماره
دوره 9، شماره 4 ، زمستان 1398، صفحه 1-205
مقاله پژوهشی
مرتضی ملکی؛ عظیم زارعی؛ داود فیض؛ وحید شرفی
چکیده
اکوسیستم بازاریابی بینالملل، شبکهای است از بازیگران (عناصر) مختلف که موفقیت و بقای آنها به یکدیگر وابسته است. این مفهوم بیان میکند سازمانها نه بهصورت بازیگران مجزا که باید بهصورت جزئی از یک اکوسیستم در نظر گرفته شوند. هدف اصلی تحقیق حاضر، طراحی اکوسیستم بازاریابی بینالمللی برای شرکتهای کوچک و متوسط است. درواقع این تحقیق ...
بیشتر
اکوسیستم بازاریابی بینالملل، شبکهای است از بازیگران (عناصر) مختلف که موفقیت و بقای آنها به یکدیگر وابسته است. این مفهوم بیان میکند سازمانها نه بهصورت بازیگران مجزا که باید بهصورت جزئی از یک اکوسیستم در نظر گرفته شوند. هدف اصلی تحقیق حاضر، طراحی اکوسیستم بازاریابی بینالمللی برای شرکتهای کوچک و متوسط است. درواقع این تحقیق با هدف شناسایی بازیگران اصلی اکوسیستم بازاریابی بینالمللی برای شرکتهای کوچک و متوسط نگارش شده است. روش تحقیق، ترکیبی (کیفی-کمّی) است. جامعة آماری این تحقیق نیز شرکتهای کوچک و متوسط شهر تهراناند که سابقة فعالیت در بازارهای بینالمللی را دارند. نمونة آماری نیز خبرگان و استادان آشنا با موضوع تحقیق و مدیران باسابقة شرکتهای کوچک و متوسطاند که از فن گلولهبرفی برای تعیین خبرگان استفاده شده است. در فاز کیفی از روش دادهبنیاد استفاده شده است. در مجموع، 126 کد در قالب جمله، شبهجمله و کلمه شناسایی شد که در قالب 24 مفهوم و 7 مقوله دستهبندی شدند؛ این 7 مقوله بازیگران اصلی اکوسیستم بازاریابی بینالمللی برای شرکتهای کوچک و متوسط عبارتاند از دولت، سرمایه، بازار، مؤسسات غیردولتی، زیرساختها، فرهنگ و مؤسسات آموزشی. در بخش کمّی نیز برای تأیید عناصر شناساییشده در قلمرو اکوسیستم بازاریابی بینالمللی، پرسشنامة محققساخته که حاصل خروجی بخش کیفی تحقیق بوده است، در اختیار 130 نفر از مدیران شرکتهای کوچک و متوسط فعال شهر تهران قرار داده شد؛ سپس با استفاده از نظر خبرگان عناصر شناساییشده در قالب اکوسیستم بازاریابی بینالمللی طراحی شدند.
مقاله پژوهشی
زهرا زارع زاده؛ سید محمد طباطبایی نسب؛ سیدعلی شفیعی
چکیده
هدف از این مطالعه، بررسی میزان تأثیر سطوح دشواری فراشناختی تبلیغات بر درگیری ذهنی از بُعد ثبات است. این پژوهش، کاربردی و از نظر روش شبهآزمایشی از نوع پسآزمون با گروه کنترل مبتنیبر دستکاری کیفیت تصاویر تبلیغاتی است. 136نفراز دانشجویان دانشگاه یزد به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در هشت گروه آزمودنی و کنترل ...
بیشتر
هدف از این مطالعه، بررسی میزان تأثیر سطوح دشواری فراشناختی تبلیغات بر درگیری ذهنی از بُعد ثبات است. این پژوهش، کاربردی و از نظر روش شبهآزمایشی از نوع پسآزمون با گروه کنترل مبتنیبر دستکاری کیفیت تصاویر تبلیغاتی است. 136نفراز دانشجویان دانشگاه یزد به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در هشت گروه آزمودنی و کنترل هفدهنفری تخصیص یافتند. دادههای این پژوهش در بازة زمانی مهر 1396 تا آذر 1397 و با اجرای برنامة متلب جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار spss و بهمنظور بررسی تفاوتها از آزمون تفاوت میانگین دو جامعه استفاده شده است. نتایج حاصل نشان داد درگیری ذهنی افراد از بعد ثبات در تبلیغات با پردازش نیمهدشوار و تبلیغات برند لوکس بیشتر است؛ اما تبلیغات کاملاً دشوار یا راحت تأثیر معناداری بر درگیری ذهنی افراد از بعد ثبات ندارد.
مقاله پژوهشی
حسینعلی بختیار نصرآبادی؛ طهمورث حسنقلی پور؛ سید ابوالقاسم میرا؛ ابوعلی ودادهیر
چکیده
یکی از چالشهای ارتقای ضریب نفوذ و توسعة بیمة زندگی، بازخرید بیمهنامه قبل از سررسید است؛ بنابراین درک صحیح از چرایی، کیفیت و فرایند بازخرید بیمهگذار به شرکتهای بیمه در تدوین و اجرای راهبردهای اثربخش به منظور نگهداری بیمهگذار و تداوم قرارداد کمک خواهد کرد. با توجه به نبودِ مدل جامع رفتاری در زمینة بازخرید بیمة زندگی، پژوهش ...
بیشتر
یکی از چالشهای ارتقای ضریب نفوذ و توسعة بیمة زندگی، بازخرید بیمهنامه قبل از سررسید است؛ بنابراین درک صحیح از چرایی، کیفیت و فرایند بازخرید بیمهگذار به شرکتهای بیمه در تدوین و اجرای راهبردهای اثربخش به منظور نگهداری بیمهگذار و تداوم قرارداد کمک خواهد کرد. با توجه به نبودِ مدل جامع رفتاری در زمینة بازخرید بیمة زندگی، پژوهش پیش رو با رویکرد تحقیقات کیفی و استراتژی دادهبنیاد با هدف درک و شناخت کاملتر از رفتار بازخرید بیمة زندگی انجام گرفته است. برای جمعآوری دادهها، از مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با 29 مشارکتکننده، شامل بیمهگذاران، فروشندگان و کارشناسان بیمة زندگی استفاده شد که با روش نمونهگیری نظری (تا تحقق اشباع نظری) انتخاب شده بودند. دادهها در فرایندی رفتوبرگشتی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی به استخراج مفاهیم، مقولات و پس از تبیین روابط و یکپارچهسازی به مدل پیشنهادی انجامید. در طی فرایند پژوهش راهبردهای تحلیل پرسش و مقایسه و ابزارهای تحلیل یادآور، دیاگرام و پارادایم برای تحلیل دادهها استفاده شد. مقبولیت پژوهش براساس شاخصهای دهگانة کوربین و اشتراوس بررسی شد. به عنوان برونداد پژوهش، مدلی شناختی - روانشناختی از رفتار بازخرید بیمة زندگی در زمینهای از شرایط خرد و کلان محیطی و شرایط درونی یا فردی ارائه شد که در آن تردید پساخرید متأثر از ابهامات و سوالات بیپاسخمانده در زمان خرید، ارزیابیهای پساخرید، بهویژه ارزیابی ارتباطات و تعاملات بیمهگر، به موازات کنترل رفتاری ادراک شده، نگرشی تردیدآلود را باعث میشود که به همراه عوامل موقعیتی بهویژه نیاز مالی و رفتارهای تکانشی، شهودات و سوگیریهای شناختی و روانشناختی، بازخرید بیمة زندگی را رقم میزند.
مقاله پژوهشی
ناصر صفایی؛ هما عاطف یکتا
چکیده
نظر به رشد چشمگیر استفاده از گوشیهای هوشمند، خدمتدهی به مشتریان شکل دیگری پیدا کرده است. در سالهای اخیر تعداد کاربران شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، رشد بسیار زیادی داشته است؛ به همین دلیل، تعداد زیادی از کسبوکارهای کوچک و متوسط با استفاده از این شبکهها، محصولات خود را بهصورت برخط(آنلاین) به فروش میرسانند. ...
بیشتر
نظر به رشد چشمگیر استفاده از گوشیهای هوشمند، خدمتدهی به مشتریان شکل دیگری پیدا کرده است. در سالهای اخیر تعداد کاربران شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، رشد بسیار زیادی داشته است؛ به همین دلیل، تعداد زیادی از کسبوکارهای کوچک و متوسط با استفاده از این شبکهها، محصولات خود را بهصورت برخط(آنلاین) به فروش میرسانند. هدف این پژوهش، کشف میزان اعتماد کاربران اینستاگرام و همچنین استخراج میزان اثرگذاری صفحات فروش مجازی بر تصمیم خرید آنان است. در این پژوهش و با استفاده از مدل رگرسیون، ارتباط بین جنسیت، تعداد صفحاتی که مشتری در اینستاگرام دنبال میکند، تعداد افرادی که مشتری آنها را دنبال کرده و آنها نیز صفحة تجاری را دنبال میکنند و همچنین تعداد دفعاتی که مشتری صفحة اینستاگرام خود را در روز بررسی میکند، برای متغیرهای مستقل و میزان اعتمادی او در خرید از صفحة تجاری (متغیر وابسته) بررسی شده است. بهدلیل جمعآوری داده، آزمایشی تجربی به کمک 136 کاربر اینستاگرام انجام شد. دادههای جمعآوریشده با کمک مدلسازی رگرسیون تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد از مجموعه فاکتورهای پیشبینیشده، تنها تعداد دفعاتی که مشتری صفحة اینستاگرام خود را بررسی میکند، اثر چشمگیری بر میزان اعتماد او در هنگام خرید از صفحات تجاری دارد.
مقاله پژوهشی
علی عباس زاده؛ ناصر یزدانی
چکیده
روند رو به رشد راهاندازی مجتمعهای تجاری و استقبال مصرفکنندگان از این مراکز باعث شده است که مدیریت فروش در مجتمعهای تجاری بیش از پیش اهمیت یابد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی روشهای تبلیغات اینترنتی در مجتمعهای تجاری با تمرکز بر مطالعة مجتمع ارگ تهران انجام شده است. این پژوهش از نوع ترکیب- اکتشافی و شامل دو فاز ...
بیشتر
روند رو به رشد راهاندازی مجتمعهای تجاری و استقبال مصرفکنندگان از این مراکز باعث شده است که مدیریت فروش در مجتمعهای تجاری بیش از پیش اهمیت یابد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی روشهای تبلیغات اینترنتی در مجتمعهای تجاری با تمرکز بر مطالعة مجتمع ارگ تهران انجام شده است. این پژوهش از نوع ترکیب- اکتشافی و شامل دو فاز کیفی و کمّی است. جامعة آماری پژوهش متخصصان و خبرگان باسابقة حوزة املاک و مستغلات بوده و از روش نمونهگیری نظری و نمونهگیری گلولهبرفی برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. در پژوهش حاضر با 8 نفر از خبرگان باسابقة صنعت املاک و مستغلات مصاحبه شد و اطلاعات از کسانی کسب شد که بالقوه میتوانستند پاسخگوی سؤالات پژوهش باشند. نتایج پژوهش در بخش کیفی حاکی از شناسایی روشهایی برای تبلیعات اینترنتی شامل: تبلیغات در شبکههای اجتماعی، ایجاد تارنمای اختصاصی، اینفلوئنسر مارکتینگ (بازایابی به کمک افراد تأثیرگذار)، تبلیغات پلهای، بازاریابی نامنظم (پارتیزانی)، بازاریابی ویروسی، ایجاد باشگاه مشتریان در فضای مجازی، تبلیغات در صفحات وب، بازاریابی ایمیلی، تور مجازی و فروش و اطلاعرسانی برخط است. نتایج در بخش کمّی رتبهبندی این روشها براساس تکنیک ریاضی بهترین- بدترین فازی، گویای آن است که تبلیغات در شبکههای اجتماعی در اولویت اول و فروش و اطلاعرسانی برخط در اولویت آخر قرار دارند.
مقاله پژوهشی
اسماعیل شاه طهماسبی؛ سجاد مزارعی؛ فاطمه لاله زار
چکیده
در هر کسبوکاری برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان، توسعة محصولات جدید بسیار ضروری است. تولید و بهکارگیری دانش بازاریابی باعث شکلدادن به قابلیتهای بازاریابی و بهتبع آن توسعة محصولات جدید میشود. از یکسو چالش دسترسی به دانش بازار در اقتصادهای نوپدید و از سوی دیگر ضمنیبودن نیازهای مشتری، باعث ایجاد مشکلاتی برای شرکتها ...
بیشتر
در هر کسبوکاری برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان، توسعة محصولات جدید بسیار ضروری است. تولید و بهکارگیری دانش بازاریابی باعث شکلدادن به قابلیتهای بازاریابی و بهتبع آن توسعة محصولات جدید میشود. از یکسو چالش دسترسی به دانش بازار در اقتصادهای نوپدید و از سوی دیگر ضمنیبودن نیازهای مشتری، باعث ایجاد مشکلاتی برای شرکتها در این راه میشود. هدف از مطالعة حاضر بررسی و تحلیل تأثیر بازارگرایی بر عملکرد محصول جدید باتوجهبه تعدیلگری روابط اجتماعی مدیران و نیاز مشتریان است. این پژوهش کاربردی، به شیوة پیمایشی اجرا شده و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده است. جامعة آماری این پژوهش، شرکتهای حاضر در بیستوسومین نمایشگاه بینالمللی الکامپ بوده است که با استفاده از روش سرشماری 207 شرکت بررسی شدهاند. تحلیل آماری با روش معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS انجام شد. نتایج نشاندهندة این است که بازارگرایی بر بازاریابی اکتشافی و بهرهبردار تأثیر معنیداری دارد و روابط تجاری مدیران بهصورت مثبت این رابطه را تعدیل میکند. همچنین روابط سیاسی در رابطة بازارگرایی و بازاریابی بهرهبردار نقش تعدیلگری غیرخطی (U وارونه) نداشته و تنها تأثیر آن بهصورت خطی است و در رابطه با بازارگرایی و بازاریابی اکتشافی نقش تعدیلگری (U وارونه) ندارد. درنهایت نیاز ضمنی مشتری تنها در رابطة بین بازاریابی بهرهبردار و عملکرد مشتری و مالیمحور محصول جدید نقش تعدیلگری داشته است.
مقاله پژوهشی
کوثر مجدم؛ مهدی نداف؛ سارا محمدی
چکیده
امروزه خرید اینترنتی یکی از سودآورترین برنامههای کاربردی تجارت الکترونیک شده است؛ بنابراین بررسی و شناخت عوامل مؤثر بر رفتار استفادة مصرفکننده از فناوری خرید اینترنتی ضروری است؛ ازاینرو پژوهش حاضر، عوامل مؤثر بر رفتاراستفاده از خرید اینترنتی مصرفکننده را براساس نظریة یکپارچة پذیرش و استفاده از فناوری 2 (UTAUT2) بررسی کرده است. ...
بیشتر
امروزه خرید اینترنتی یکی از سودآورترین برنامههای کاربردی تجارت الکترونیک شده است؛ بنابراین بررسی و شناخت عوامل مؤثر بر رفتار استفادة مصرفکننده از فناوری خرید اینترنتی ضروری است؛ ازاینرو پژوهش حاضر، عوامل مؤثر بر رفتاراستفاده از خرید اینترنتی مصرفکننده را براساس نظریة یکپارچة پذیرش و استفاده از فناوری 2 (UTAUT2) بررسی کرده است. جامعة آماری، مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجیکالا در استان خوزستان است و برای جمعآوری دادههای اولیه از ابزار پرسشنامه استفاده شد. با استفاده از فرمولهای مربوطه (برای جامعة نامحدود) حجم نمونة آماری 384 تعیین شد. پس از جمعآوری دادهها، فرضیههای پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS23 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بررسیها نشان میدهد متغیرهای ارزش قیمت و اعتماد تأثیر معنادار و مثبتی بر قصد استفاده از خرید اینترنتی دارند. متغیر عادت هم بر قصد استفاده و هم بر رفتار استفاده، اثر معنادار و مثبتی دارد. همچنین متغیر اعتماد تأثیر معنادار و مثبتی بر تبلیغات دهانبهدهان دارد. همچنین تبلیغات دهانبهدهان و قصد استفاده تأثیر معنادار و مثبتی بر رفتار استفاده دارند. در پایان نیز پیشنهادهای پژوهشی براساس نتایج بهدستآمده ارائه شده است.
مقاله پژوهشی
علی بنیادی نائینی؛ حدیث ادیب کیا
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر سرعت موسیقی بر احساس لذت مشتریان در خرید اینترنتی است که با استفاده از دستگاه الکتروانسفالوگرام و سنجش عملکرد مغز و ذهن ناخودآگاه مشتریان انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت اکتشافی و از نظر روش تجربی است. دستگاه الکتروانسفالوگرام، دستگاهی برای ثبت سیگنالهای مغزی است که معمولاً ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر سرعت موسیقی بر احساس لذت مشتریان در خرید اینترنتی است که با استفاده از دستگاه الکتروانسفالوگرام و سنجش عملکرد مغز و ذهن ناخودآگاه مشتریان انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت اکتشافی و از نظر روش تجربی است. دستگاه الکتروانسفالوگرام، دستگاهی برای ثبت سیگنالهای مغزی است که معمولاً در پزشکی استفاده میشود و امروزه در بازاریابی نیز کاربرد بسیار دارد. خروجیهای این دستگاه پس از حذف مصنوعات با استفاده از نرمافزار متلب، از طریق آزمون مقایسة میانگین یک جامعه در دو زمان، در نرمافزار SPSS میان نمونة 10 نفری از خانمهای دانشجو با سنین بین 26 تا 35 سال از شهر تهران مقایسه شد، نتایج حاصل از تحقیق حاضر نشان میدهد احساس لذت در حالت خرید بدون موسیقی با حالت خرید با پخش موسیقی با سرعت کمتر تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و احساس لذت در حالت بدون پخش موسیقی بیشتر از حالت خرید با پخش موسیقی با سرعت زیاد است.
مقاله پژوهشی
مجمدرضا پارسانژاد؛ مجتبی خوش لهجه صدق؛ میلاد گنج خانی
چکیده
روند رو به رشد تقاضای بازیهای رایانهای و بهویژه موبایلی، توسعهدهندههای بسیاری را به تولید و عرضة انواع مختلفی از این بازیها ترغیب کرده است. توسعهدهندههای بازی، ایدههای جذاب و مناسبی برای تولید بازیهای موبایل دارند و اغلب از لحاظ فنی توان تولید آن در کشور وجود دارد؛ اما مشکل اصلی، عرضة محصول و بازاریابی است. این مقاله ...
بیشتر
روند رو به رشد تقاضای بازیهای رایانهای و بهویژه موبایلی، توسعهدهندههای بسیاری را به تولید و عرضة انواع مختلفی از این بازیها ترغیب کرده است. توسعهدهندههای بازی، ایدههای جذاب و مناسبی برای تولید بازیهای موبایل دارند و اغلب از لحاظ فنی توان تولید آن در کشور وجود دارد؛ اما مشکل اصلی، عرضة محصول و بازاریابی است. این مقاله تأثیر عوامل اصلی تصمیمگیری در خصوص بازاریابی بازیهای موبایلی نظیر سرمایهگذاری، کیفیت، تبلیغات دهانبهدهان، رضایت، وفاداری و ترجیحات کاربر را در میزان نصب و سوددهی بازی بررسی و پیشبینی میکند. مدلسازی و شبیهسازی با استفاده از روش پویاییشناسی سیستم انجام شده و نتایج تحلیل حساسیت حاکی از آن است که سود و نصب فعال بازی موبایلی بهشدت به سرمایة اولیه، قیمت بازدید، پرداخت درونبرنامهای و میزان جذب تبلیغات بازی حساس است و حساسیت کمتری به درصد ذخیرة قانونی و ترجیحات مصرفکننده دارد. همچنین تبلیغات دهانبهدهان با افزایش آمار نصب بازی و کیفیت با کاهش میزان حذف بازی اثر فزایندهای بر سوددهی بازی میگذارند. نتیجة جالب توجه دیگری که از مدلسازی حاصل شد این بود که توسعهدهندگان بازی در صورت ورود به ژانر پرترجیح، نصب و سوددهی بیشتر کسب نخواهند کرد؛ زیرا رقبای دیگر نیز در آن عرصه وارد شده و سهم بازار بین توسعهدهندگان بازار تقسیم میشود.
مقاله پژوهشی
بهنام محمدی؛ مسعود طالبیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیرات دعاوی حقوقی میان دو شرکت اپل و سامسونگ بر راهبردهای قیمتگذاری و بازاریابی آنهاست. این پژوهش از نظر هدف در دستة پژوهشهای کاربردی قرار گرفته است و از نوع پژوهشهای توصیفیتحلیلیموردی محسوب میشود. به این منظور، پروندههای حقوقی میان دو شرکت در بازة ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ بررسی شده و بهویژه ۱۳ مورد آنها در ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیرات دعاوی حقوقی میان دو شرکت اپل و سامسونگ بر راهبردهای قیمتگذاری و بازاریابی آنهاست. این پژوهش از نظر هدف در دستة پژوهشهای کاربردی قرار گرفته است و از نوع پژوهشهای توصیفیتحلیلیموردی محسوب میشود. به این منظور، پروندههای حقوقی میان دو شرکت در بازة ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ بررسی شده و بهویژه ۱۳ مورد آنها در بازة ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ که دارای دسترسی عمومی بودهاند، واکاوی شدهاند. همچنین دادههای تاریخی قیمت محصولات دو شرکت و ضریب نفوذ گوشیهای هوشمند در بازار آمریکا و سایر کشورهای محل مجادله، استخراج شده است. تمرکز اصلی این پژوهش بر استفاده از مفاهیم نظریة بازی برای مدلسازی دعاوی حقوقی است. نخست با بررسی یک بازی که در ایجاد پرونده علیه رقبا مشاهده شده است، بازی دیگری با موضوع نقضکردن یا نکردن حق نوآوری رقیب بررسی و نشان داده شد که این منشأ یک بازی ترتیبیِ بینهایت تکرارشوندة دیگر است که طبق راهبرد ماشهای بخشنده به نتیجة مطلوب دو شرکت منجر شده است. با بررسی نتایج مالی دادگاهها و اینکه سود خالص دو شرکت از آنها ناچیز بوده است، عوامل دیگری شامل افزایش سهم از بازار و جلوگیری از جنگ قیمتی بر ایجاد این دعاوی شناسایی شد. در این راستا، هدف دو شرکت، افزایش چرخة عمر مشتری تشخیص داده شده است. همچنین دلایل توقف طرح شکایتهای جدید، بیان شد و این پرسش بررسی شده است که چرا اپل با خود گوگل – که سازندة سیستم عامل اندروید است – مستقیم وارد نزاع حقوقی نشد. در پایان، پیشبینیهایی در زمینة احتمال وقوع جنگهای حق نوآوری جدید ارائه شده است.