شناسنامه علمی شماره
مقاله پژوهشی
علیرضا بخشی زاده؛ اسداله کردنائیج؛ سیدحمید خدادادحسینی؛ پرویز احمدی
چکیده
تبلیغات محیطی، جدیدترین و مهمترین رویکرد روبهرشد تبلیغ یک برند است که امروزه در گرافیک محیط شهری مطرح است. این تبلیغات با توجّه به تأثیری که در مقایسه با سایر انواع تبلیغات دارند، میتوانند در بهبود آگاهی و ترجیح برند در اذهان مخاطبان و مشتریان و در نهایت وفاداری به برند، جایگاه مهمی داشته باشند. بر اساس این در مطالعة حاضر، ...
بیشتر
تبلیغات محیطی، جدیدترین و مهمترین رویکرد روبهرشد تبلیغ یک برند است که امروزه در گرافیک محیط شهری مطرح است. این تبلیغات با توجّه به تأثیری که در مقایسه با سایر انواع تبلیغات دارند، میتوانند در بهبود آگاهی و ترجیح برند در اذهان مخاطبان و مشتریان و در نهایت وفاداری به برند، جایگاه مهمی داشته باشند. بر اساس این در مطالعة حاضر، نقش ابعاد بصری تبلیغات محیطی بر ایجاد آگاهی از برند، ترجیح برند و وفاداری مصرفکنندگان به آن بررسی و مطالعه میشود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی است. برای گردآوری دادههای لازم از پرسشنامه و برای تعیین روایی و پایایی آن از پیشآزمون استفاده شده است. برای سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی تشخیصی (DV) با استفاده از شاخص میانگین واریانس استخراجشده (AVE) و برای تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی (CR) استفاده شده است. نویسندگان ضمن مرور کامل مبانی نظری و انتخاب اعضای نمونة آماری با روش نمونهگیری تصادفی از بین مشتریان و مراجعان مجتمع تجاری پالادیوم در شهر تهران که با تبلیغات محیطی این مجتمع روبهرو شدهاند، فرضیههای پژوهش را با روش مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) و رگرسیون، سنجش کردهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که ابعاد بصری تبلیغات محیطی شامل برند، لوگو، تایپوگرافی، رنگ و شعار تبلیغات محیطی، تأثیر معنیدار و مثبتی بر آگاهی از برند و ترجیح برند دارند. آگاهی از برند و ترجیح برند نیز تأثیر معنیداری بر وفاداری به برند مجتمع تجاری دارند.
مقاله پژوهشی
فرناز بدیعی؛ عبدالحمید ابراهیمی؛ حسین دیده خانی
چکیده
چکیده
گردشگری پزشکی، یکی از حوزههای نوین گردشگری است که بخش مهمی از صنایع سودآور و رقابتی در دنیا شناخته میشود. باتوجه به نیاز پژوهشهای بومی در این حوزه، پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکارهای رسیدن به مدلی مطلوب برای توسعة گردشگری پزشکی در استان گلستان انجام شدهاست. روش این پژوهش کیفی-کاربردی با ماهیت پیمایشی است و با استفاده ...
بیشتر
چکیده
گردشگری پزشکی، یکی از حوزههای نوین گردشگری است که بخش مهمی از صنایع سودآور و رقابتی در دنیا شناخته میشود. باتوجه به نیاز پژوهشهای بومی در این حوزه، پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکارهای رسیدن به مدلی مطلوب برای توسعة گردشگری پزشکی در استان گلستان انجام شدهاست. روش این پژوهش کیفی-کاربردی با ماهیت پیمایشی است و با استفاده از فرایند تحلیل شبکهای، دادههای مستخرج از مصاحبهها و پرسشنامههای جمعی از صاحبنظران بخش پزشکی و گردشگری در استان گلستان بررسی و تجزیه و تحلیل شدهاست. براساس یافتهها، تأثیرگذارترین معیارهای اصلی در توسعة گردشگری پزشکی استان گلستان بهترتیب اهمیت، معیار زیرساختار، معیار پزشک و معیار کیفیت شناسایی شدهاند. درصدر راهکارهای ارائهشده در این پژوهش، بالابردن میزان مشارکت خصوصی در توسعة گردشگری پزشکی استان گلستان، ایجاد بیمارستانها و کلینیکهای ویژة گردشگری پزشکی و مشارکت و حمایت بخش دولتی از بخش خصوصی را میتوان نام برد.
کلمات کلیدی: گردشگری پزشکی، توسعه گردشگری، استان گلستان، فرایند تحلیل شبکهای.
مقاله پژوهشی
یوسف محمدی فر؛ احمد روستا؛ محمد رضا حمیدی زاده؛ منیژه قره چه
چکیده
پژوهش حاضر به مفهومپردازی مدل برندآفرینی شهری در ایران پرداختهاست. این مدل، براساس روش تحقیق کیفی «نظریة دادهبنیاد» به روش نمونهگیری نظری با مصاحبة عمیق نیمهساختاریافته با 18 نفر از خبرگان حوزههای مختلف بازاریابی، مدیریت شهری، اقتصاد و گردشگری، استخراج شدهاست و پس از آن برای افزایش اعتبار بیرونی، پرسشنامهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر به مفهومپردازی مدل برندآفرینی شهری در ایران پرداختهاست. این مدل، براساس روش تحقیق کیفی «نظریة دادهبنیاد» به روش نمونهگیری نظری با مصاحبة عمیق نیمهساختاریافته با 18 نفر از خبرگان حوزههای مختلف بازاریابی، مدیریت شهری، اقتصاد و گردشگری، استخراج شدهاست و پس از آن برای افزایش اعتبار بیرونی، پرسشنامهای تنظیم شد و نظرات نخبگان در این خصوص بررسی شدهاند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که پدیدة برندآفرینی شهری در ایران، متأثر از عوامل گوناگونی است که در شرایط علّی، مداخلهای و زمینهای، قابلیت طبقهبندی دارد و پیامد اجرای راهبردهای برندآفرینی شهری، دستاوردهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و اثرات روانی آن است. دراینخصوص، پیشنهاد میشود که مدیران شهری، ضمن بررسی وضعیت کنونی برند و تصویر ذهنی موجود (درونی و بیرونی) از شهرهای خود، راهکار برندآفرینی شهری را تدوین کنند و در صورت نیاز با تغییر و موقعیتیابی مجدد، تصویر بیرونی و درونی نامناسب از جغرافیای طبیعی و انسانی شهرها را اصلاح کنند و با بازتولید تصویر ذهنی، جایگاه و موقعیت بایسته را در ذهن مخاطبان ِهدف بیافرینند. دراینزمینه، وجود شهروندانی راضی که هویتی باثبات برای شهر ایجاد میکنند و قدرتمندانه از برند شهر دفاع میکنند، میتواند تضمینکننده موفقیت برنامههای برندآفرینی باشد
مقاله پژوهشی
محمود حسن زاده؛ اصغر مشبکی اصفهانی
چکیده
در سالهای اخیر تمایل به تحریم سفرهای زیارتی و سیاحتی به کشورهای عربستان سعودی و امارات متحدة عربی به طور چشمگیری در بین ایرانیان افزایش یافته است. علّت این را میتوان آشکارا به کدورتها و خصومتها نسبت داد. مفهوم خصومت مشتری که چندی است در مباحث بازاریابی بینالمللی به طور جدّی پیگیری میشود و هنوز هم مراحل تکاملی ...
بیشتر
در سالهای اخیر تمایل به تحریم سفرهای زیارتی و سیاحتی به کشورهای عربستان سعودی و امارات متحدة عربی به طور چشمگیری در بین ایرانیان افزایش یافته است. علّت این را میتوان آشکارا به کدورتها و خصومتها نسبت داد. مفهوم خصومت مشتری که چندی است در مباحث بازاریابی بینالمللی به طور جدّی پیگیری میشود و هنوز هم مراحل تکاملی خود را طی میکند، میتواند در تبیین چنین گرایشهایی مؤثّر باشد. پژوهش پیش رو که ماهیت توصیفی- تحلیلی دارد، میکوشد که با مدلیابی معادلات ساختاری به درک منسجمی از وضعیت کنونی دست یابد. نتایج 394 پرسشنامه نشان میدهد که کدورت پایدار و کدورت موقعیتی، بیشترین تأثیر را بر این وضعیت برانگیختگی داشتهاند. کدورت پایدار بر ارزیابی پایینتر سفرهای زیارتی و سیاحتی، اثر مثبت و معناداری گذاشته است و کدورت موقعیتی تأثیر زیادی در تقویت ملّیگرایی و خویشاوندی مصرفی نشان میدهد. ارزیابی پایینتر سفرهای زیارتی و ملّیگرایی و خویشاوندی مصرفی بالاتر نیز اثر مثبت و معناداری بر تمایل به تحریم داشته است. تمایلات مذهبی، تأثیر منفی بر کدورت بلندمدّت، ارزیابی پایینتر سفرهای زیارتی و سیاحتی و تمایل به تحریم گذاشته است. چنین عواملی 79درصد از تغییرات تمایل به تحریم سفرهای زیارتی و سیاحتی و 70درصد از تغییرات مربوط به ارزیابی پایینتر سفرهای زیارتی و سیاحتی را تبیین میکنند.
مقاله پژوهشی
فریبرز رحیم نیا؛ فرشته صادقی
چکیده
از مهمترین موضوعات مطرح در مدیریت، ماندگاری و تمایل به ماندن در محلّ کار سازمانی است. سازمانها هزینههای زیادی صرف جذب، آموزش و نگهداری نیروی انسانی متخصّص میکنند، ولی در صورت فراهمنبودن شرایط مناسب با مشکل ترک سازمانی مواجه خواهند شد و این نیروهای ارزشمند با سختی و یا نارضایتی سازمان خود را ترک میکنند. از این رو، ...
بیشتر
از مهمترین موضوعات مطرح در مدیریت، ماندگاری و تمایل به ماندن در محلّ کار سازمانی است. سازمانها هزینههای زیادی صرف جذب، آموزش و نگهداری نیروی انسانی متخصّص میکنند، ولی در صورت فراهمنبودن شرایط مناسب با مشکل ترک سازمانی مواجه خواهند شد و این نیروهای ارزشمند با سختی و یا نارضایتی سازمان خود را ترک میکنند. از این رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مدیریت برند داخلی و لنگرهای شغلی بر تمایل به ماندن با متغیّر میانجی رضایت شغلی است. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوة جمعآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. با روش نمونهگیری تصادفی ساده، 210 نفر از 466 نفر از کارشناسان سازمان مورد مطالعه، پرسشنامه را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل اطّلاعات نیز با روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و نرمافزار Amos انجام شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که معادلات ساختاری بهکارگرفتهشده، مدل نظری قویای برای پیشبینی تمایل به ماندن از طریق مدیریت برند داخلی، لنگرهای شغلی و رضایت شغلی است. همچنین تأثیر معنیدار لنگرهای شغلی بر رضایت شغلی و تمایل به ماندن و تأثیر رضایت شغلی بر تمایل به ماندن و اثر میانجی رضایت شغلی در رابطة بین لنگرهای شغلی و تمایل به ماندن تأیید شده است، ولی تأثیرات مستقیم مدیریت برند داخلی بر رضایت شغلی و همچنین بر تمایل به ماندن تأیید نشده است.
مقاله پژوهشی
سهیلا خدامی؛ بهاره اصانلو
چکیده
اهمیت مفهوم شخصیت برند خردهفروش مهم و انکارنشدنی است. محققان و متخصصان حوزة بازاریابی بر این باورند که خردهفروشها مانند افراد و برند محصولات، شخصیتهای متمایزی از دیدگاه مصرفکننده دارند. این مفهوم از جمله مؤلفههایی است که محققان بههنگام انجام پژوهشهای مربوط به وفاداری و رضایت مشتری بسیار تأکید میکنند. ...
بیشتر
اهمیت مفهوم شخصیت برند خردهفروش مهم و انکارنشدنی است. محققان و متخصصان حوزة بازاریابی بر این باورند که خردهفروشها مانند افراد و برند محصولات، شخصیتهای متمایزی از دیدگاه مصرفکننده دارند. این مفهوم از جمله مؤلفههایی است که محققان بههنگام انجام پژوهشهای مربوط به وفاداری و رضایت مشتری بسیار تأکید میکنند. مهمترین مسئله در حوزة شخصیت برند خردهفروش، پاسخ به این سؤال است که چه عواملی و چگونه به شکلگیری شخصیت برند خردهفروش منجر میشوند. در پژوهش حاضر، کوشش شده است تا براساس رویکرد بازاریابی تجربی به این سؤال پاسخ داده شود. در این پژوهش، با تکیه بر مفهومسازی ارزشهای تجربی در بازایابی، تأثیر ارزشهای تجربی چهارگانه بر ابعاد شخصیت برند خردهفروش بررسی شدهاست؛ درنهایت نیز ارتباط ابعاد شخصیت برند خردهفروش و وفاداری برند اندازهگیری شدهاست. مطالعة حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است؛ جامعة آماری مشتریان فروشگاه هایپراستار شهر تهران است که با روش نمونة آماری در دسترس و فرمول کلاین انتخاب شدهاند (n=343). ابزار پژوهش، پرسشنامه است که روایی آن را استادان متخصص تأیید کردهاند و پایایی آن نیز با آزمون آلفای کرونباخ (89/0) تأیید شدهاست. نتایج پژوهش نشان میدهد که تنها ارزش تجربی تعالی خدمت، بر هر سه بعد شخصیت برند خردهفروش مؤثر است و ارزشهای انفعالی اثر بیشتری بر شخصیت برند خردهفروش دارند.
مقاله پژوهشی
مصطفی ابراهیم پور ازبری؛ سید محمد نوع پسند اصیل؛ امید کاظمی
چکیده
صنایع مختلف در عصر رقابتی امروز، به این مهم دستیافتهاند که برای ماندگاری در بازار، بهبود مستمر در عملکرد سازمانی امری ضروری است. امروزه، سازمانها به دنبال افزایش سودآوری و بهحداکثر رساندن عملکرد بلندمدت خود هستند. در این میان، درک اثرات اقتضایی فعالیتهای بازار بر عملکرد سازمان اهمیت زیادی دارد. برایناساس، پژوهش ...
بیشتر
صنایع مختلف در عصر رقابتی امروز، به این مهم دستیافتهاند که برای ماندگاری در بازار، بهبود مستمر در عملکرد سازمانی امری ضروری است. امروزه، سازمانها به دنبال افزایش سودآوری و بهحداکثر رساندن عملکرد بلندمدت خود هستند. در این میان، درک اثرات اقتضایی فعالیتهای بازار بر عملکرد سازمان اهمیت زیادی دارد. برایناساس، پژوهش حاضر تأثیر فعالیتهای اکتشاف و بهرهبرداری بازار بر عملکرد بازار شرکت باتوجه به نقش تعدیلگری مشارکت با تأمینکننده را بررسی خواهد کرد. روش پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی، از حیث نحوة گردآوری و اجرا، توصیفی- علّی و روش جمعآوری اطلاعات از نوع پرسشنامه میباشد. جامعة آماری پژوهش مدیران 51 شرکت فعال از شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط استان مازندران است. برای تجزیهوتحلیل توصیفی پژوهش از نرمافزار SPSS و برای آزمون فرضیهها از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS2 استفاده شدهاست. نتایج نشان میدهد که فعالیتهای بازاریابی، اکتشاف و بهرهبرداری، بر عملکرد بازار با تعدیلگری مشارکت با تأمینکننده مؤثر است.
مقاله پژوهشی
عبدالمجید مصلح؛ منیجه بحرینی زاده؛ سمیرا کریمی قهفرخی
چکیده
صادرات نقش مستقیمی در توسعه و رشد اقتصادی کشور دارد. ازاینرو، در دنیای پرتلاطم و سرشار از رقابت کنونی، وجود رهیافتی مطمئن برای دستیابی به اهداف کوتاهمدت و بلندمدت در شرکتها، میتواند شرکت را در مسیر تکامل و رشد همراهی کند و آن را به جایگاه مطلوب خود نزد مدیران و کارکنان آن برساند. با وجود پیشرفتهای تجربی و نظری در زمینه استراتژی- ...
بیشتر
صادرات نقش مستقیمی در توسعه و رشد اقتصادی کشور دارد. ازاینرو، در دنیای پرتلاطم و سرشار از رقابت کنونی، وجود رهیافتی مطمئن برای دستیابی به اهداف کوتاهمدت و بلندمدت در شرکتها، میتواند شرکت را در مسیر تکامل و رشد همراهی کند و آن را به جایگاه مطلوب خود نزد مدیران و کارکنان آن برساند. با وجود پیشرفتهای تجربی و نظری در زمینه استراتژی- عملکرد؛ هنوز توافق اندکی در مورد ماهیت و شکل تعامل این دو مفهوم وجود دارد. هدف از این پژوهش، بهبود عملکرد صادراتی شرکتها با توجه نوع جهتگیری استراتژیک مدیران شرکتهاست. جامعۀ آماری مطالعۀ حاضر را کلیه مدیران شرکتهای صادراتی فعال استان بوشهر، که مجموعاً تعداد 33 شرکت است، تشکیل میدهد، برای سرشماری مدیران جامعۀ مورد مطالعه کل 33 شرکت مورد نیاز است. با همکاری اتاق بازرگانی استان بوشهر، جمعاً 30 پرسشنامه گردآوری شدهاست. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری نرمافزار Smart-PLS استفاده شدهاست. نتایج تحقیق نشان میدهد که استراتژی تهاجمی بر عملکرد صادراتی تأثیر معناداری ندارد و با توجه به آماره T فرضیه پژوهشی رد میشود. همچنین نتایج نشان میدهند که استراتژی آیندهگرایی، پیشگامی و ریسکپذیری بر عملکرد صادراتی تأثیر مثبت و معناداری دارند.
مقاله پژوهشی
محمد جواد نائیجی؛ سمانه ابوالقاسمیان سیچانی
چکیده
باوجود اینکه تبلیغات توصیهای-الکترونیکی بهعلت هزینة پایین و اثرگذاری بالا، در مبانی نظری بازاریابی بسیار مهم تلقی شدهاست و تأثیر آن بر برخی متغیرهای رفتاری مانند نیت خرید و تمایل به خرید تأیید شده است، اما مدلی ارائه نشده است که تأثیر انگیزههای مشارکت در تبلیغات توصیهای را بر تمایل به خرید کاربران بسنجد. هدف پژوهش حاضر، ...
بیشتر
باوجود اینکه تبلیغات توصیهای-الکترونیکی بهعلت هزینة پایین و اثرگذاری بالا، در مبانی نظری بازاریابی بسیار مهم تلقی شدهاست و تأثیر آن بر برخی متغیرهای رفتاری مانند نیت خرید و تمایل به خرید تأیید شده است، اما مدلی ارائه نشده است که تأثیر انگیزههای مشارکت در تبلیغات توصیهای را بر تمایل به خرید کاربران بسنجد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی انگیزههای افراد از مشارکت در تبلیغات توصیهای و بررسی تأثیر این انگیزهها بر تمایل به خرید کاربران از طریق ویژگیهای پیام است. این پژوهش از نوع توصیفی و با استفاده از روش همبستگی انجام شدهاست. باتوجه به هدف پژوهش که ارائه مدل و آزمودن تأثیر متغیرها بر یکدیگر است، از روش معادلات ساختاری استفاده شدهاست. جامعة آماری پژوهش، آن دسته از مشتریان محصولات دیجیتالی هستند که از نظرات و تجربیات ارسالی دیگران در فضای مجازی استفاده میکنند. نمونهها بر اساس روش نمونهگیری ساده و دردسترس انتخاب شدهاند. ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامه است. برای بررسی پایایی پرسشنامهها، از روش آلفای کرونباخ استفاده شدهاست. همچنین، روایی پرسشنامه و سازههای پژوهش، بر مبنای روایی همگرا و روایی واگرا سنجش شدهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد که انگیزههای اجتماعی مشارکت در تبلیغات توصیهای- الکترونیک، بر تمایل به خرید تأثیر ندارد، ولی انگیزههای اطلاعاتی بر تمایل به خرید تأثیرگذار است. براساس نتایج پژوهش، مشتریان در اینترنت، برای بهبود تصویر یا موقعیت اجتماعی خود یا بهرهگیری از منافع اجتماعی، دست به خرید نمیزنند؛ اما زمانیکه با انگیزههایی مانند تمایل به مشورت با دیگران، جمعآوری اطلاعات، کاهش زمان جستجو و کاهش ریسک خرید، در تبلیغات توصیهای شرکت میکنند، تمایل به خرید بالایی نیز دارند.
مقاله پژوهشی
ساحل فرخیان؛ وحیدرضا میرابی؛ حسین صفرزاده؛ مینا جمشیدی
چکیده
هدف از این پژوهش، طرّاحی و تبیین مدلی از عوامل اثرگذار بر قصد و رفتار خرید جوانان در فرهنگ ایران است که برای دستیابی به این هدف از دو رویکرد کیفی و کمّی استفاده شده است. در مرحلة کیفی با بازنگری آثار موجود و انجام تکنیک دلفی علاوه بر ارزشهای شخصی عوامل اثرگذار بر رفتار خرید جوانان در صنعت پوشاک در مجموع، دوازده متغیّر شناسایی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طرّاحی و تبیین مدلی از عوامل اثرگذار بر قصد و رفتار خرید جوانان در فرهنگ ایران است که برای دستیابی به این هدف از دو رویکرد کیفی و کمّی استفاده شده است. در مرحلة کیفی با بازنگری آثار موجود و انجام تکنیک دلفی علاوه بر ارزشهای شخصی عوامل اثرگذار بر رفتار خرید جوانان در صنعت پوشاک در مجموع، دوازده متغیّر شناسایی شده است که در چهار بُعد ارزشها، ویژگیهای روانشناختی، عوامل اجتماعی و سایر عوامل وابسته به محصول، جای میگیرند. در مرحلة کمّی، نمونۀ 500 نفری از دانشجویان 18 تا 29 سال به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای استخراج شد و با تحلیل عاملی- اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و مدلیابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدهاند. نتایج تحقیق نشان میدهند که ویژگیهای شخصیتی و روانشناختی و عوامل اجتماعی بر قصد و رفتار خرید جوانان مؤثّر هستند. همچنین ارزشهای درونی مصرفکنندگان جوان از راه ویژگیهای روانشناختی و قصد خرید، رفتار خرید آنها را در تأثیر قرار میدهند.