شناسایی مؤلفه‌های توسعه بیمه الکترونیک در ایران: رویکردی آمیخته

نویسندگان

چکیده

با توجه به اهمیت و نقش صنعت بیمه در توسعه رفاهی و اقتصادی جوامع از یک‌سو و با عنایت به نقش و اهمیت استفاده از ابزار فناوری اطلاعات در شکل‌گیری مدل‌های نوین تجارت از سوی دیگر، هدف از این مطالعه شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه‌ها و عوامل تأثیرگذار بر توسعه بیمه الکترونیک است. بدین‌صورت از یک رویکرد ترکیبی استفاده‌شده است که طی آن نظرات خبرگان این صنعت با انجام مصاحبه‌های نیمه ساخت‌یافته گردآوری و با استفاده از روش تحلیل مضمون بررسی‌شده است و بر اساس آن مؤلفه‌های مؤثر بر توسعه بیمه الکترونیک، شناسایی‌شده‌اند. مضامین اصلی معرفی‌شده عبارت‌اند از: زیرساخت‌های الکترونیک، پیش‌ران‌های الکترونیک، منابع انسانی و خدمات الکترونیک. به‌علاوه در این بررسی مضامین فرعی در قالب 13 شاخص فرعی برای ارزیابی سطح بلوغ بیمه الکترونیک ارائه گردید. درنهایت با استفاده از روش کمی تحلیل سلسله مراتبی فازی رتبه‌بندی شده‌اند. بر اساس نتایج حاصله، مهم‌ترین عوامل این حوزه عبارت‌اند از: امنیت و سیاست‌ها به‌عنوان مهم‌ترین پیش‌ران الکترونیک و آموزش به‌عنوان مهم‌ترین بعد نیروی انسانی.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Customer Satisf Action, Financial Performance And Shareholder Value

نویسندگان [English]

  • Alireza Kheirabadi
  • Hossein Ebrahimian
چکیده [English]

Insurance firms with superior performance led to customer satisfaction that attractive customer satisfaction as important challenge for senior management and shareholders. This research investigates the effect of customer satisfaction on shareholder value in companies listed in Tehran stock exchange. The statistical population of the current research is customers Insurance industries accepted in Tehran stock exchange. For this purpose, 384 questionnaires have been. Cronbach’s alpha has been applied to assess the reliability of the questionnaire. The hypotheses of the research have been tested using path analysis technique, which is the structural part of the structural equation modeling. According to results, the impact of customer satisfaction on financial performance has been supported meanwhile the impact of performance on shareholder value has also been supported but the direct impact of customer satisfaction on shareholder value wasn’t approved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Customer Satisfaction
  • financial performance
  • Shareholder value