تبیین اثر هوش ساختاری- سازمانی بر کسب مزیت رقابتی: نقش میانجی هوش رقابتی

نویسندگان

دانشجو

چکیده

دنیای چالش‌برانگیز و رقابتی کسب‌وکارهای امروزی مدیران را وادار می‌سازد تا ارزیابی نمایند چه عواملی بر تداوم و موفقیت هر چه بیشتر سازمان تأثیر می‌گذارند. هدف این پژوهش بررسی میزان تأثیر هوش ساختاری-سازمانی بر کسب مزیت رقابتی با توجه به نقش هوش رقابتی در شرکت بیمه ایران در شهر کرمان است. روش تحقیق کتابخانه‌ای و میدانی و ابزار جمع‌آوری اطلاعات میدانی، پرسشنامه است. آلفای کرنباخ پرسشنامه این تحقیق 88% به دست آمد که نشان‌دهنده پایایی خوب است. جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان شرکت بیمه ایران است و برای به دست آوردن حجم نمونه از فرمول کوکران و روش نمونه‌گیری تصادفی استفاده‌شده است که حجم نمونه برابر با 336 نفر است. همچنین در این تحقیق با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری به بررسی روابط علی بین متغیرهای تحقیق پرداخته‌شده است. نتایج حاصله نشان می‌دهد که سامانه‌های اطلاعاتی (به‌عنوان سرمایه ساختاری) و عوامل محتوایی (به‌عنوان سرمایه سازمانی) هوش ساختاری- سازمانی به میزان قابل‌توجهی به رسیدن به هوش رقابتی نقش دارند. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که رسیدن به هوش رقابتی به‌صورت مثبتی در دستیابی به مزیت رقابتی سازمان سهیم است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Elucidating the impact of the structural-organizational intelligence on competitive advantage: the adjustment role of competitive intelligence

نویسندگان [English]

  • Hossein Balouchi
  • AbbasAli Rastegar
  • Hossein Farsizadeh
  • ahdi Dehghani
  • ahdi Dehghani
  • AbbasAli Rastegar
چکیده [English]

Challenging and competitive business world of today makes managers to evaluate what factors affect the continuity and success of an organization. The purpose of this study was to evaluate the effect of structural-organizational intelligence on competitive advantage with respect to the role of competitive intelligence in Iran insurance company in Kerman. Library and field research methods and tools for collecting the data is a questionnaire with Likert scale. Cronbach's alpha for this study is 88%, that indicating good reliability. The population consisted of managers and employees of the insurance company And to obtain a sample size formula Cochran and random sampling method is used when the sample size is 336. In this study, using structural equation modeling to examine the relationships between variables is discussed. The findings indicate that the information systems (as the structural capital) and the content factors (as the organizational capital) of the structural-organizational intelligence are significantly related in attaining competitive intelligence. The study also provides empirical evidence that attaining competitive intelligence is positively related to organization competitive advantage.

کلیدواژه‌ها [English]

  • structural
  • Structural-organizational intelligence
  • organizational intelligence
  • Competitive Advantage
  • Competitive intelligence