نویسندگان
1 استاد مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس
2 - استاد مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Branding in business of institutions of higher education is one of the issues that recently have been attracted by many researchers and therefore administrators must conduct in depth studies and take effective steps in order to devise a brand strategy so that they can make a strong brand for universities. Thus, this article investigated the quality of branding and presented suggestions to improve the brand resonance of university. The main objective of the study is to show that how brand resonance can assist in developing the brand. Moreover, it aims to determine the drivers of the brand resonance in views of the students for Iran universities and take steps to build a brand resonance. After providing a questionnaire, quantitative data was collected by analyzing the comments of 475 MA and Ph. D. students in authentic universities (Tehran, Tarbiat Modares, Sharif, and Amir Kabir) in order to examine the model. Results indicated that factors of brand associations, brand affect, brand superiority, and brand identification had a significant positive effect on the brand resonance.
کلیدواژهها [English]
مطالعات قبلی بیانگر اهمیت روز افزون برندسازی برای دانشگاهها و دانشکده ها میباشد و انتظار میرود که حتی برندسازی برای دانشگاهها و دانشکدهها به عنوان عامل حیاتی و ضروری جهت رشد و بقاء تبدیل شود. بنابراین برای ایجاد برند قوی برای دانشگاهها، مدیران دانشگاه باید مطالعات عمیقی و گام های موثری را جهت ساخت و استراتژی برند بردارندکه این امر نیاز به تجزیه وتحلیل دقیق بازاریابی و استراتژی برندسازی در حوزة دانشگاهی دارد (مارس، 2010). علیرغم تلاشهایی که در سایر کشورهای منطقه در زمینة برندسازی در حال اجرا است، در کشور ایران موضوع برندسازی در حوزهی آموزش عالی بسیار کم مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین جهت ارتقاء برند و ایجاد طنین برند دانشگاهی باتوجه به یافتههای تحقیق، پبشنهادهای کابردی زیر ارائه میگردد.
باتوجه به اهمیت عنصر جهانی شدن در زمینة تحصیلات آموزش عالی (دورکین،2012) توجه به تدریس به چند زبان پرکاربرد بین المللی مانند: انگلیسی، فرانسه و آلمانی و توسعة همکاری با دانشگاههای معتبر جهان جهت تبادل علمی و برگزاری دورههای آموزشی مشترک برای دانشجویان و استادان به امری ضروری و غیر قابل انکار در توسعة برند دانشگاه برای دانشگاههای معتبر ایران تبدیل شده است. لازمة این امر، انعقاد تفاهم نامه همکاری، تاسیس دانشگاههای مشترک و ارائة مدارک تحصیلی مشترک است تا از این راه، اعتبار علمی و آموزشی خود را بهبود بخشیده و کمک موثری بر تداعی برند دانشگاه به عنوان یک عامل کلیدی کنند.
با توجه به اهمیت برندسازی در این حوزه، به نظر میرسد تشکیل واحد تخصصی بازاریابی و برندینگ در حوزة دانشگاهی و توسعة برند افزایش نفوذ در سایر کشورها و جذب دانشجویان خارجی، امری ضروری میباشد.
از آنجایی که پاسخ احساسی به برند، تاثیر مثبتی را بر طنین برند دانشگاه دارد، به نظر میرسد مدیران میتوانند با بهرهگیری از مشاوران روانشناسی متخصص جوانان، شناخت مناسبی از حالتهای احساسی دانشجویان کسب و گامهای موثر را در برانگیختن احساسات دانشجویان و ایجاد حس مطلوب در بین دانشجویان از دانشگاه بردارند.