بررسی تأثیر علائم بیرونی کیفیت بر کیفیت ادراکی و قصد خرید کالا با درگیری ذهنی بالا ( مورد مطالعه: لپ تاپ)

نویسندگان

دانشگاه تهران

چکیده

چکیدهامروزه، افزایش رقابت در عرضه محصولات و پیچیدگی کالاها باعث عدم تقارن اطلاعاتی میان خریداران و تولید کنندگان شده است که در نهایت منجر به انتخاب نامطلوب کالاها از سوی خریداران خواهد شد. بنابراین، نقش عوامل بیرونی که مستقل از ویژگی‌های واقعی محصولات عمل می‌کنند در درک سطح کیفیت محصولات و قصد خرید مصرف‌کنندگان بیش از پیش حائز اهمیت است. در این پژوهش با استفاده از نرم‌افزار اسمارت پی ال اس و روش حداقل مربعات جزئی اثر علائم بیرونی (قیمت، برند، برند فروشگاه، تبلیغات، بسته‌بندی،کشور مبدأ، دوستان، تجربه قبلی، تخفیف قیمتی، رتبه برند، ویژگی سخت افزار و گارانتی) بر کیفیت ادراکی و قصد خرید محصولات با درگیری ذهنی بالا (مطالعه موردی لپ تاپ) مورد بررسی قرار گرفته است. برای جمع‌آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است که پاسخ‌دهندگان با روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک از مراکز خرید کامپیوتر و لپ تاپ ایران، رضا و پایتخت شهر تهران انتخاب شدند. نتایج نشان داد که علائم بیرونی قیمت، برند، دوستان، تجربه قبلی، رتبه برند، ویژگی های سخت افزار و گارانتی بر درک کیفیت لپ تاپ تأثیر می گذارند. همچنین رتبه برند، قیمت، برند، کشور مبدأ، گارانتی، دوستان و تجربه قبلی بر قصد خرید لپ تاپ تأثیر می گذارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Influence external signals on perceived quality and purchase intention products of high involvement (case study: Laptop)

نویسندگان [English]

  • ROGHAYEH REZAEE ARAB
  • MOHSEN NAZARI
TEHRAN UNIVERSITY
چکیده [English]

Nowadays, increasing competition in supplying and complexity of products caused information asymmetry between buyers and manufacturers that will eventually lead to adverse selection by purchasers. Thus, the role of external signals that are independent of the actual features of products become more important in quality perception and purchase intention of consumers. In this study, the effect of external signal (price, brand, Store brand, advertising, packaging, country of origin, friends, previous experience, price discounts, ranked brand, product physical & warranty) on quality perception and purchase intention of high involvement products (laptop case study) have been investigated.
Data analysis has been done by use of SMARTPLS software. A questionnaire was collected data. The results showed the price, brand, freinds, ranked brand, previous experience, warranty and ingredients can affect the laptop perceived quality. Also, price, brand, country of origin, friends, previous experience, ranked brand and warranty influence the intention to buy a laptop

کلیدواژه‌ها [English]

  • quality signal
  • perceived quality
  • Consumer Purchase Intention
  • Involvement
  • Smartpls