طراحی الگوی تبیین عوامل موثر بر موفقیت بیمه الکترونیک در صنعت بیمۀ ایران با نگاه یکپارچه به پذیرش فناوری توسط بیمه گذاران و آمادگی الکترونیک بیمه گران

نویسنده

دانشگاه اصفهان

چکیده

صنعت بیمه به عنوان بخشی از صنایع مالی همواره در تلاش برای استفاده از تکنولوژی های روز در راستای توسعه بازار و افزایش سود آوری و کیفیت خدمات ارائه شده بوده است. اما این صنعت در مقایسه با سایر صنایع مشابه مالی (مانند بانکداری) به مراتب در استفاده از اینترنت ناموفق تر و کمتر توسعه یافته تر بوده است. (پانکو ، 2001 : لیستاک ، 2008 : لی و بیک 2008) بیمه صنعتی بزرگ، بروکراتیک و دارای کاغذ بازی بسیار است. این صنعت در سال 2008 بیش از 2 تریلیون دلار درآمد و بیش از 65 میلیارد دلار هزینه فرآیندهای کاغذی داشته است. (لی ، 2010) این آمار نشان می دهد که صنعت بیمه یکی از بزرگترین و مناسب ترین صنایع برای استفاده از اینترنت است. شرکت های بیمه ای که توانسته اند با تکنولوژی اینترنت به خوبی انطباق یابند شاهد بیش از 70 درصد صرفه جویی در هزینه و زمان تبادلات آنلاینشان بوده اند. به همین دلیل این صنعت در سال 2006 بیش از 20 میلیارد دلار در زمینه فناوری های جدید سرمایه گذاری نموده است. (همان منبع)
یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت شرکت های بیمه در استفاده از بیمه الکترونیک نداشتن رویکردی جامع به این پدیده است. رویگردی که هم منظر سازمان را مدنظر داشته باشد و هم منظر بیمه گذاران را به عنوان مشتریان صنعت بیمه. در این پژوهش تلاش گردید در چارچوبی یکپارچه موفقیت بیمه الکترونیک از هر دو منظر شرکت و مشتری مورد نظر قرار گرفته و روابط بین عوامل مختلف در این مدل مورد بررسی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Pattern which Describes Factors influencing Success of E-Insurance in Iran’s Insurance industry: An Integrated View to Technology Acceptance by Policy Holders and Insurers’ E-Readiness

نویسنده [English]

  • mohammad saleh torkestani
University of Isfahan
چکیده [English]

E-insurance can be broadly defined as the application of Internet and related information technologies (IT) to the production and distribution of insurance services. In a narrower sense, it can be defined as the provision of an insurance cover whereby an insurance policy is solicited, offered, negotiated and contracted online. While payment, policy delivery and claims processing may all be done online as well, technical and regulatory constraints may not allow these elements to be subjected to full e-commerce application in certain countries. However, insurance legislation worldwide is being continuously modified to accommodate online payment and policy delivery, and outside the discussion of e-insurance metrics, these elements should be included in the narrow definition. The anticipated efficiency effect of e-insurance is twofold. First, e-insurance should reduce internal administration and management costs by automating business processes, permitting real-time networking of company departments, and improving management information. Secondly, it should reduce the commissions paid to intermediaries since it can be sold directly to clients. For insurance sold to individuals, agents typically receive a commission of 10 to 15 percent for non-life policy sales and renewals and from 35 to 100 percent for life insurance policies in the first policy year, but much less on renewal (Bender and Marks, 2000 SIGMA, 2001 Fery, 2000). However, some of the income gained in commissions that are not paid to intermediaries must be spent on online customer acquisition and marketing. Assuming cost savings do materialize in a competitive market, they would be passed on to consumers thereby allowing them to buy more insurance, or other products or services.

کلیدواژه‌ها [English]

  • e
  • E-Insurance
  • E-Readiness
  • Insurance
  • readiness
  • EC Adoption