ارزیابی عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار با استفاده از روش‎‌های ترکیبی تصمیم‎‌گیری چند معیاره

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام‎‌نور، تهران، ایران

10.22108/nmrj.2025.144053.3139

چکیده

باتوجه‌به اهمیت شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار به‌عنوان اولین و یکی از مهم‌ترین مراحل تحقق آن، مطالعۀ حاضر با هدف شناسایی و رتبه‎‌بندی عوامل مؤثر بر بازرایابی پایدار در صنعت پتروشیمی انجام شده است. این مطالعه به لحاظ هدف کاربردی و باتوجه‌به ماهیت و روش گردآوری و تحلیل داده‎‌ها، مطالعه‎‌ای آمیخته است. در بخش کیفی برای شناسایی عوامل مؤثر بر بازایابی پایدار از روش تحلیل نظام‎‌مند ادبیات و در بخش کمّی برای رتبه‎‌بندی عوامل شناسایی‌شده از روش ترکیبی دیمتل و فرایند تحلیل شبکه‎‌ای استفاده شده است. جامعۀ آماری بخش کیفی را مطالعات پیشین (مقاله‎‌های چاپ‌شده به زبان فارسی از سال 1370 تا 1403 و مقاله‎‌های چاپ‌شده به زبان انگلیسی از سال 1990 تا 2024 میلادی) تشکیل می‎‌دهند. در این ارتباط، پایگاه‎‌های دادۀ فارسی (مانند مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پورتال جامع علوم انسانی) و انگلیسی (مانند Emerald Insight SCOPUS,) به‌منظور شناسایی منابع لازم بررسی شده‎‌اند. جامعۀ آماری بخش کمّی از کارشناسان و خبرگان صنعت پتروشیمی استان کرمانشاه تشکیل شده است و مشارکت‎‌کنندگان با روش هدفمند و ازطریق معیارهای از قبل تعیین‌شده انتخاب شده‎‌اند. داده‎‌های لازم در بخش کمّی ازطریق بررسی منابع در دسترس گردآوری شده است. داده‎‌های لازم در بخش کمّی ازطریق پرسشنامه گردآوری و با استفاده از نرم‎‌افزارهای اکسل (برای محاسبات مربوط به روش دیمتل) و نرم‎‌افزار سوپر دسیژن (برای محاسبات فرایند تحلیل شبکه‎‌ای) تحلیل شده‎‌اند. یافته‎‌ها نشان می‎‌دهد عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار می‎‌توانند در 5 معیار اصلی دسته‎‌بندی شوند که به ترتیب اولویت عبارت‎‌اند از: معیار «فرهنگ سازمانی»؛ معیار «عوامل تولیدی»؛ معیار «ویژگی‎‌های زنجیرۀ تأمین و توزیع»؛ معیار«عوامل رقابتی- بازار» و معیار «عوامل بازاریابی و فروش».

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation Factors Affecting Sustainable Marketing Using Mixed Methods of Multi-Criteria Decision-Making

نویسنده [English]

  • Mohadese Nadershahi
Assistant professor, Department of Industrial Engineering, Payam-e Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

By recognizing the significance of identifying factors influencing sustainable marketing as a crucial initial step, this study aimed to identify and rank these factors within the petrochemical industry. The research was applied in nature and employed a mixed-methods approach for data collection and analysis. In the qualitative phase, a systematic literature review was conducted to pinpoint the relevant factors affecting sustainable marketing. The quantitative phase utilized a combined DEMATEL method and network analysis process to rank these identified factors. The qualitative analysis drew from previous studies, including articles published in Persian from 1991 to 2024 and articles in English from 1990 to 2024. Relevant Persian databases, such as SID and the Comprehensive Portal of Humanities, along with English databases like Emerald Insight and SCOPUS, were thoroughly searched for necessary resources. In the quantitative phase, the statistical population consisted of experts and specialists in the petrochemical industry in Kermanshah Province. Participants were selected purposefully based on predetermined criteria. Data for this phase were collected through a questionnaire and supplemented by reviewing existing sources. The collected data were analyzed using Excel for DEMATEL calculations and Super Decision software for network analysis. The findings indicated that the factors affecting sustainable marketing could be categorized into 5 main criteria prioritized as follows: "organizational culture", "production factors", "supply and distribution chain characteristics", "competitive-market factors", and "marketing and sales factors".
 
Introduction
Climate change and the associated challenges have increasingly drawn the attention of citizens and governments to environmental issues in production and consumption. As a result, sustainable marketing has emerged as a central topic in marketing and consumption discussions (Abedin et al., 2024). In this evolving landscape where consumers are becoming more aware of the environmental impacts of their purchasing behaviors (Chung, 2020), the effectiveness of traditional marketing practices and models has diminished. Concepts like green marketing and sustainable marketing have gained prominence as effective strategies for aligning business practices with these new consumer expectations. Sustainable marketing is defined as the process of managing resources, programs, and marketing actions to meet customer needs and desires while also considering the social, economic, and environmental characteristics and concerns of the host community (Badawi et al., 2023). This approach is grounded in the principles of sustainable development, which require genuine and responsible behavior from both marketers and consumers (Vaskelainen et al., 2024). Consequently, sustainable marketing and the pathways to achieving it have become significant research topics in recent years, leading to numerous studies aimed at identifying the factors that influence sustainable marketing. However, a review of the existing literature reveals that different researchers have proposed various factors as antecedents to sustainable marketing. While managers require comprehensive, coherent, and integrated frameworks for planning and implementing management interventions (Teimouri & Mobasheri, 2024), the absence of a unified model remains a notable gap in the literature. Therefore, this study aimed to identify and prioritize the factors affecting sustainable marketing.
 
Materials & Methods
This study was applied in nature and employed a mixed-methods approach for data collection and analysis. In the qualitative phase, a systematic literature review was conducted to identify factors influencing sustainable marketing. In the quantitative phase, a combined DEMATEL method and network analysis process were utilized to rank the identified factors. A systematic literature review is a comprehensive and organized approach to collecting, evaluating, and summarizing evidence to address a specific research question. This process typically unfolds in 3 main stages: research planning, conducting the research, and compiling and presenting the findings. The network analysis process, a multi-attribute decision-making method, offers a robust framework for making informed decisions based on empirical information or the subjective judgments of decision-makers. The statistical population for the qualitative phase comprised previous studies, including articles published in Persian from 1991 to 2024 and articles published in English from 1990 to 2024. Persian databases, such as the SID Database Center and the Comprehensive Portal of Humanities, as well as English databases like Emerald Insight and SCOPUS, were explored to identify relevant resources. In the quantitative phase, the statistical population consisted of experts and specialists from the petrochemical industry in Kermanshah Province. Participants were selected purposefully based on predetermined criteria. Data for this phase were collected through a questionnaire and supplemented by reviewing available sources. The data were analyzed using Excel for DEMATEL calculations and Super Decision software for the network analysis process.
 
Research Findings
Following the guidelines of the systematic literature review research method, the study commenced with meetings involving the authors, during which relevant articles and scientific sources related to sustainable marketing and its influencing factors were briefly reviewed. Their significance was discussed and exchanged among the participants. In the subsequent stage, the problem statement and theoretical literature were compiled followed by a search for pertinent resources using related phrases and keywords in both Persian and English databases. This effort resulted in the identification of 137 articles. The researchers then evaluated these sources based on accessibility criteria, as well as the suitability of titles, abstracts, and content, ultimately selecting 58 sources for inclusion in the research. To identify initial codes related to the factors influencing sustainable marketing, the abstracts and findings of the selected articles were carefully reviewed. This process led to the extraction of factors identified or confirmed in each source, resulting in 41 final categories affecting sustainable marketing. Next, utilizing the Delphi technique, these factors were further screened to identify those specifically relevant to the petrochemical industry. At this stage, 21 final factors were identified. The identified categories were then organized into distinct components and the research criteria were established. Finally, these factors were prioritized. The findings indicated that the factors affecting sustainable marketing could be categorized into 5 main criteria prioritized as follows: organizational culture, production factors, supply and distribution chain characteristics, competitive-market factors, and marketing and sales factors.
 
Discussion of Results & Conclusion
By comparing our findings with previous studies revealed that while sustainable marketing had been explored across various organizations and industries, there had been a notable lack of research focused on the petrochemical industry, both domestically and internationally. Thus, investigating the factors influencing sustainable marketing in this sector represented a key distinction of this study. Moreover, our research highlighted that, despite the numerous studies conducted in this area, prioritizing and ranking the factors affecting sustainable marketing had not been addressed by researchers to date. This emphasis on prioritization served as the second distinguishing feature of our study compared to previous work.
Given the practical implications of our findings, managers in the petrochemical industry can utilize these results to inform their planning and implement necessary measures to achieve sustainable marketing. The nature of our findings is also applicable to managers in other industries. By identifying and ranking the factors affecting sustainable marketing within a comprehensive and coherent framework, we can reduce the fragmentation of previous findings and address some gaps in the literature. This approach enhances managers' understanding and awareness of the key factors influencing sustainable marketing. Business managers, particularly those in the petrochemical sector, can base their strategies and actions on the insights gained from this study. Furthermore, the present research can serve as a valuable resource for future studies. Nevertheless, one limitation of this study was its reliance on previous research without collecting data from additional sources in the qualitative phase. Future researchers can explore the factors influencing sustainable marketing from the perspectives of various stakeholders, such as customers, business managers, and marketing executives, by designing and conducting exploratory studies. Additionally, examining the lived experiences of managers and employees within the petrochemical industry and other sectors can uncover new dimensions of this issue. In this context, employing phenomenological research designs may prove beneficial.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marketing
  • Sustainable Marketing
  • Green Marketing
  • Factors Affecting Sustainable Marketing
  • Sustainable Marketing Development

1. مقدمه

تغییرات آب‎‌وهوایی و چالش‎‌های برخاسته از آن مانند گرمایش زمین و افزایش مخاطرات طبیعی در سال‎‌های اخیر در نتیجۀ اقداماتی مانند استفادۀ بیش‌ازحد از منابع، افزایش آلاینده‎‌ها و تغییر روال‎‌های عادی طبیعت، چگونگی کمک به حفظ و توسعۀ محیط‌زیست را به یکی از چالش‎‌های اصلی کسب‎‌وکارها و مصرف‎‌کنندگان کالاها و خدمات تبدیل کرده است (Dash et al., 2023). این موارد، زمینۀ توجه هرچه بیشتر شهروندان و دولت‎‌ها به مسائل زیست‎‌محیطی در تولید و مصرف را ایجاد کرده است و درنتیجه، بازاریابی پایدار به یکی از بحث‎‌های اصلی محافل بازاریابی و مصرف تبدیل شده است (Abedin et al., 2024). در این فضای جدید که مشتریان و مصرف‎‌کنندگان به تأثیرات زیست‎‌محیطی رفتارهای خرید خود با دقت توجه می‌کنند (Chung, 2020)، اثربخشی اقدامات و مدل‎‌های بازاریابی سنتی در راستای پاسخ‌گویی به انتظارات مشتریان و مصرف‎‌کنندگان کاهش یافته و به مفاهیمی مانند بازاریابی سبز[1] و بازاریابی پایدار،[2] به‌عنوان روش‎‌هایی اثربخش برای هم‌راستاسازی اقدامات و عملیات کسب‎‌وکارها با تغییرات به‌وقوع‌پیوسته، توجه شده است (Apaza-Panca et al., 2024).

بازاریابی پایدار به‌عنوان فرایند مدیریت منابع، برنامه‎‌ها و اقدامات بازاریابی در راستای تأمین نیازها و خواسته‎‌های مشتریان ضمن در نظر گرفتن ویژگی‎‌ها و نگرانی‎‌های اجتماعی، اقتصادی و محیطی جامعۀ میزبان تعریف شده است (Badawi et al., 2023)؛که بر مبنای مفروضات توسعۀ پایدار قرار دارد و تحقق آن نیازمند رفتار واقعی و مسئولانۀ هر دو گروه فروشندگان (بازاریابان) و مشتریان است (Vaskelainen et al., 2024). بازاریابی پایدار نه‌تنها گامی در جهت تحقق مسئولیت‎‌پذیری اجتماعی است، بلکه به آن به‌عنوان ابزاری برای توسعۀ دستاوردهای مالی و غیرمالی شرکت‎‌ها نیز نگریسته می‎‌شود (Abedin et al., 2024). در شرایطی که مشتریان و مصرف‎‌کنندگان، محصولات و برندهایی با عناصر زیست‎‌محیطی و پایدار را انتخاب می‎‌کنند (Gong et al., 2023)، بازاریابی پایدار این فرصت را برای کسب‎‌وکارها ایجاد کرده است که ازطریق ایجاد پیوند بین نگرانی‎‌های زیست‎‌محیطی و اقدامات خود، مزیت‎‌های رقابتی بیشتری به دست آورند و خود را از رقبا متمایز سازند. تحقیقات نیز نشان داده است که بازاریابی پایدار به ایجاد و توسعۀ برندی مناسب می‎‌انجامد (Lima et al., 2024)، باعث افزایش توانایی کسب‎‌وکارها در حفظ مشتریان فعلی و افزایش سودآوری می‎‌شود (Jung et al., 2020)، ورود سازمان‎‌ها به بازارهای جدید را تسهیل می‎‌کند (Cayolla et al., 2023) و فراتر از آن، بهزیستی اجتماعی و زیست‎‌محیطی را افزایش می‎‌دهد (Lozano & Barreiro-Gen, 2021).

بنابراین، بازاریابی پایدار و چگونگی تحقق آن به یکی از موضوعات پژوهشی مهم در سال‎‌های گذشته تبدیل شده و مطالعات بسیاری در ارتباط با شناسایی عوامل مؤثر بر بازرایابی پایدار انجام شده است؛ زیرا بازاریابی پایدار تغییرات گسترده‎‌ای در فرایندهای عملیاتی کسب‎‌وکارها ایجاد می‎‌کند (Fitria et al., 2024) و شناسایی عوامل مؤثر بر تحقق آن (Tinonetsana & Musariwa, 2024) و نیز، اولویت‎‌بندی و رتبه‎‌بندی این عوامل باتوجه‌به میزان اهمیت هرکدام از آنها در راستای تحقق بازاریابی پایدار، اولین و یکی از مهم‌ترین مراحل در این فرایند است. از طرفی، بررسی مطالعات انجام‌شده در این ارتباط نشان می‎‌دهد پژوهشگران مختلف، بازرایابی پایدار و عوامل مؤثر بر آن را با رویکردهای مختلف و در صنایع متفاوت مانند نفت و گاز (Abedin et al., 2024)، خرده‎‌فروشی (Peterson et al., 2021)، گردشگری (Chhabra, 2009)، مد و لباس (Jung et al., 2020)، و مانند آن مطالعه و عوامل متفاوتی را به‌عنوان پیشایندهای بازاریابی پایدار معرفی کرده‎‌اند؛ درحالی‌که مدیران کسب‎‌وکارها در هنگام برنامه‎‌ریزی و اجرای مداخلات مدیریتی نیازمند چارچوب‎‌هایی جامع، منسجم و یکپارچه دربارۀ موضوعی هستند که بررسی می‌کنند (تیموری و مباشری، 1403). یافته‎‌های مطالعات پیشین در ارتباط با عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار از پراکندگی زیادی برخوردار است و فقدان مدلی جامع و منسجم در این ارتباط، یکی از ضعف‎‌های آشکار ادبیات این حوزه است. بررسی‎‌ها همچنین نشان می‎‌دهد که به اولویت‎‌بندی و رتبه‎‌بندی عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار تاکنون ازسوی پژوهشگران توجهی نشده است و این موضوع یکی از ضعف‎‌های آشکار این حوزه است.

همچنین، بررسی پیشینۀ تجربی موضوع در صنعت پتروشیمی نیز نشان می‎‌دهد ‎که باوجود اهمیت بازاریابی در این صنعت و انجام پژوهش‎‌هایی در ارتباط با بازاریابی در صنعت پتروشیمی در ایران (مبرزی و همکاران، 1399)، بازاریابی پایدار در صنعت پتروشیمی موضوعی است که تاکنون در مطالعات داخلی به آن توجه نشده است؛ درحالی‌که صنعت پتروشیمی نقش بسیار با اهمیتی در صادرات غیرنفتی ایران دارد و با اختصاص 31درصد از صادرات غیرنفتی کشور به خود، در رتبۀ اول در بین صنایع صادرکننندۀ غیرنفتی قرار می‎‌گیرد (فخرایی و همکاران، 1403). تحقیقات نشان داده است که ضعف برنامه‎‌ریزی‎‌های منسجم و یکپارچه در حوزۀ بازاریابی در صنعت پتروشیمی و شناسایی‌نشدن عواملی که می‎‌توانند بر بازاریابی در این صنعت تأثیر بگذارند، از مهم‌ترین عواملی هستند که بازاریابی و صادرات محصولات پتروشیمی ایران را با محدودیت‎‌‎‌ها و چالش‎‌های زیادی مواجه ساخته است (حیدراصل و همکاران، 1403)؛ ازاین‌رو، مطالعۀ حاضر با هدف شناسایی و اولویت‎‌بندی عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار و پاسخ به این سؤالات اجرا شده است: چه عواملی می‎‌توانند بر بازاریابی پایدار تأثیر بگذارند؟ عوامل اثرگذار بر توسعۀ بازاریابی پایدار در صنعت پتروشیمی به‌لحاظ اهمیت چگونه اولویت‎‌بندی (رتبه‎‌بندی) می‎‌شوند؟ شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار در قالب چارچوبی منسجم، علاوه‌بر کاهش شکاف پژوهشی موجود می‎‌تواند به‌عنوان راهنمایی کاربردی برای توسعۀ بازاریابی پایدار مورد استفادۀ مدیران قرار گیرد؛ به‌علاوه، اولویت‎‌بندی عوامل شناسایی‌شده می‎‌تواند میزان اهمیت هرکدام از عوامل را برای مدیران مشخص کرده و آنان را در برنامه‎‌ریزی مداخلات لازم حمایت کند.

 

  1. مبانی نظری

2-1. بازایابی سبز

بازاریابی سبز که به‌عنوان بازاریابی زیست‎‌محیطی[3] نیز شناخته می‎‌شود، به‌عنوان مفهومی مدرن و با هدف ایجاد پیوند بین تفکرات زیست‎‌محیطی و ابعاد و جنبه‎‌های مختلف بازاریاب به ادبیات بازاریابی راه یافته است (Ahmed et al., 2023). این مفهوم به استفاده از مواد اولیۀ سازگار با محیط‌زیست و نیز به‌کارگیری روش‎‌هایی از تولید، بسته‎‌بندی، قیمت‎‌گذاری، توزیع و تبلیغات تأکید می‎‌کند که نه‌تنها تأثیرات منفی عملیات و اقدامات سازمان‎‌ها بر محیط‌زیست را به حداقل ممکن می‎‌رسانند، بلکه زمینۀ حفظ منابع و میراث‎‌های زیست‎‌محیطی را نیز فراهم می‎‌آورند (Pacevičiūtė & Razbadauskaitė-Venskė, 2023). بازاریابی سبز این امکان را برای شرکت‎‌ها ایجاد می‎‌کند که به مسئولیت‎‌پذیری خود در قبال جامعه و محیط‎‌‌زیست عمل کنند و نگرانی‎‌های زیست‎‌محیطی را در اقدامات خود مدنظر قرار دهند (Wang et al., 2023)؛ ازاین‌رو، بازاریابی سبز بر رفتار مصرف‎‌کننده تأثیر می‌گذارد و هم‌زمان با افزایش آگاهی مشتریان از تأثیرات زیست‎‌محیطی محصولات و خدمات، تصمیمات خرید آنان را به انتخاب‎‌هایی جهت‎‌دار و هدفدار تبدیل می‎‌کند (Chung, 2020).

 

2-2. بازاریابی پایدار

بازاریابی پایدار، فلسفه‎‌ای جدید در روند تکامل بازاریابی است که مفاهیم و مبانی ارزشی و اخلاقی دیدگاه‎‌های جدید به توسعه، جامعه و محیط‌زیست را به اقدامات بازاریابی کسب‎‌وکارها گره می‎‌زند و ایجاد و حفظ مزیت رقابتی را ازطریق احترام به ارزش‎‌های اجتماعی، اخلاقی و زیست‎‌محیطی دنبال می‎‌کند (Gong et al., 2023). بازاریابی پایدار همچنین به‌عنوان رویکردی استراتژیک تعریف شده است که اهداف سازمان را به ارزش‎‌های زیست‎‌محیطی گره می‎‌زند و ازطریق عرضۀ محصولات و خدماتی سازگار با باورهای مشتریان نسبتبه ابعاد مختلف پایداری (اجتماعی، اقتصادی، زیست‎‌محیطی)، به ایجاد و توسعۀ برندی مناسب می‎‌انجامد (Lima et al., 2024). برخی نیز بازاریابی پایدار را به‌عنوان شیوه‎‌ای جدید از ایجاد ارزش و سوآوری تعریف کرده‎‌اند که متأثر از نگرانی‎‌های زیست‎‌محیطی و رفتارهای خرید مسئولانۀ مشتریان و مصرف‎‌کنندگان ایجاد شده است و توجه هم‌زمان به سوآوری، زمین و جامعه از مهم‌ترین ویژگی‎‌های آن است (Dash et al., 2023). در این دیدگاه، بازاریابی پایدار به معنی ایجاد و حفظ ارتباط متقابل و بلندمدت بین فروشندگان (بازاریابان)، خریداران، محیط اجتماعی و محیط طبیعی به شکلی است که نه‌تنها به تحقق اهداف و نیازهای کسب‎‌وکار و مشتریان می‎‌انجامد، بلکه به‌عنوان بستری مناسب برای حفظ و توسعۀ محیط اجتماعی و طبیعی نیز عمل می‎‌کند (Rastogi et al., 2024).

 

2-3. مزایا و پیامدهای بازاریابی پایدار

بررسی‎‌ها نیز نشان می‎‌دهد که بسیاری از کسب‎‌وکارها در سراسر جهان در سال‎‌های گذشته تغییر جهتی را در فعالیت‎‌ها و اقدامات بازاریابی خود با هدف به‌کارگیری رویکرد پایدار در بازاریابی و به‌عبارت‌دیگر اتخاذ رویکرد بازاریابی پایدار در پیش گرفته‎‌اند (Fitria et al., 2024). بازاریابی پایدار، نه‌تنها به توسعۀ متوازن مدنظر مشتریان و مصرف‎‌کنندگان دامن می‎‌زند، بلکه به ایجاد مزیت رقابتی برای کسب‎‌وکار نیز منجر می‎‌شود (Rastogi et al., 2024). همچنین، در دنیایی که هزینۀ جذب مشتریان جدید چندین برابر حفظ مشتریان قدیمی است (شیبانی‌مقدم و همکاران، 1403)، توجه به بازاریابی پایدار باعث افزایش توانایی حفظ مشتریان فعلی، افزایش سودآوری و بهبود تصویر برند می‎‌شود (Jung et al., 2020)، بهره‎‌وری سازمان‎‌ها را افزایش می‎‌دهد، ورود آنها به بازارهای جدید را تسهیل می‎‌کند (Cayolla et al., 2023) و فراتر ازآن، بهزیستی اجتماعی و بهزیستی زیست‎‌محیطی را افزایش می‎‌دهد (Lozano & Barreiro-Gen, 2021).

 

  1. پیشینۀ پژوهش

بررسی پیشینۀ پژوهش و مطالعات انجام‌شده در ارتباط با عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار نشان می‎‌دهد که پژوهشگران مختلف، عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار را در قالب عبارت‎‌ها و مطالب مختلف و گوناگون و در جوامع آماری متفاوت مطالعه کرده‎‌اند.

عباسی و همکاران (1402) در مطالعه‎‌ای آمیخته، عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار را در صنعت گردشگری ورزشی ایران در 10 دسته یعنی محصول، قیمت، ترویج و ترفیع، توزیع و مکان، جایگاه‎‌یابی و شواهد فیزیکی، منابع انسانی و افراد، برنامه‎‌ریزی و مدیریت، اصول، وعده، شراکت، شناسایی و معرفی کرده‎‌اند.

ترابی و همکاران (1402) نیز با تأکید بر این نکته که بازاریابی و توسعۀ پایدار بدون وجود افراد شایسته و باصلاحیت ممکن نخواهد بود، در مطالعۀ خود به شناسایی شایستگی‎‌های لازم بازاریابان در فرایند ایجاد بازاریابی پایدار اقدام کرده‎‌اند. نتایج مطالعۀ آنان نشان می‎‌دهد که صلاحیت حرفه‎‌ای بازاریابی پایدار در بردارندۀ شش بُعد مهارت‎‌ها، دانش و اطلاعات، شاخص‎‌های رفتاری، شایستگی‎‌های عام، قابلیت‎‌های مدیریتی و عوامل افزایندۀ کمکی است.

پدیدار و همکاران (1401) در مطالعه‎‌ای که با استفاده از روش داده‎‌بنیاد و در صنعت شوینده انجام شده است، عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار را در قالب عوامل علّی شامل ابعاد زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی، عوامل زمینه‎‌ای شامل اصول کنفوسیوس و عوامل مداخله‎‌گر شامل تحریم و تورم، دسته‎‌بندی و معرفی کرده‎‌اند. Uy et al. (2024) در مطالعه‎‌ای با عنوان «بخش‎‌بندی مصرف‎‌کنندگان و تحلیل بازار برای استراتژی بازاریابی پایدار» نیز بر بخش‎‌بندی بازار و انتخاب متناسب‎‌ترین بخش بازار باتوجه‌به منابع و توانمندی‎‌های کسب‎‌وکار، به‌عنوان مهم‌ترین عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار تأکید کرده‎‌اند. در سایر مطالعات نیز عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار در قالب عواملی شناسایی و معرفی شده‎‌اند؛ مانند قوانین و مقررات دولتی (VanDam & Apeldoorn, 1996)، ارزش‎‌ها و نگرانی‎‌های مشتریان از محیط‌زیست و حفظ آن، انتظارات آنان از خیرخواهی ازسوی سازمان و انتظارات و نگرانی‎‌های آنان از رفتارهای اخلاقی ازسوی سازمان (Peterson et al., 2021 سیاست‎‌های دولت، تغییر فرهنگ و توجه مصرف‎‌کنندگان به مسائل مربوط به پایداری (Pelham et al., 2011)، تغییر دیدگاه‎‌ها و اهمیت‌یافتن حفظ محیط‌زیست در جامعه، آگاهی مدیران از اهمیت جامعه و محیط‌زیست، تمایل کسب‎‌وکارها به کسب مشروعیت و مقبولیت، انتظارات مشتریان، فشار دولت‎‌ها (Park et al., 2022)، رفتارهای خرید زیست‌محیطی مشتریان، مسئولیت‎‌پذیری اجتماعی شرکت (Chung, 2020).

بررسی پیشینۀ تجربی پژوهش نشان می‎‌دهد که هرچند پژوهشگران مختلف، بازرایابی پایدار و عوامل مؤثر بر توسعۀ آن را از دیدگاه‎‌های متفاوت بررسی و مطالعه کرده‎‌اند، بااین‌حال، عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار تاکنون در مطالعات پیشین به صورتی جامع و با رویکردی کل‎‌نگر بررسی و مطالعه نشده است؛ به‌عبارت‌دیگر، هرکدام از پژوهشگان ابعادی از این موضوع را مطالعه کرده و جنبه‎‌هایی از آن را فراموش کرده‎‌اند. برخی بر فعالیت‎‌های تبلیغی و ترویجی در این ارتباط تأکید کرده‎‌اند (عباسی و همکاران، 1402)؛ درحالی‌که از دیدگاه گروهی دیگر، وجود افراد شایسته و باصلاحیت ازجمله مهم‌ترین عوامل در این ارتباط است (ترابی و همکاران، 1402).  Uy et al. (2024)نیز در حالی بر بخش‎‌بندی بازار و انتخاب متناسب‎‌ترین بخش بازار تأکید می‎‌کنند که سایر عوامل مؤثر دراین‌خصوص را ازنظر دور داشته‎‌اند. عده‎‌ای از نویسندگان نیز بر نقش قوانین و مقررات دولتی در این ارتباط تأکید کرده‌اند و توضیح می‎‌دهند که تحقق بازاریابی پایدار نیازمند قوانین تنظیم‎‌کننده و نظارت‎‌کننده است (Van Dam & Apeldoorn, 1996)؛ ازاین‌رو، فقدان مدلی جامع و منسجم در ارتباط با شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار، می‎‌تواند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شکاف‎‌های پژوهشی این حوزه مطرح شود که می‎‌بایست ازطریق انجام مطالعه‌ای جامع و کل‎‌نگر پوشش داده شود.

 

  1. روش پژوهش

این مطالعه ازلحاظ هدف، کاربردی و به‌لحاظ روش اجرا، پژوهشی آمیخته است. در بخش کیفی به‌منظور شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار از روش بررسی نظام‎‌مند ادبیات[4] استفاده شده است. این روش تحقیق معمولاً در سه مرحلۀ اصلی برنامه‎‌ریزی پژوهش، انجام پژوهش و تدوین و ارائۀ گزارش پژوهش انجام می‌‌شود (باقری و همکاران، 1400). در بخش کمّی نیز به‌منظور اولویت‎‌بندی عوامل شناسایی‌شده از روش‎‌های دیمتل و فرایند تحلیل شبکه‎‌ای[5] استفاده شده است؛ به‌علاوه، برای افزایش اعتبار تحلیل‎‌ها از روش دیمتل به‌عنوان روشی تکمیلی در کنار تحلیل شبکه‎‌ای استفاده شده است.

جامعۀ آماری پژوهش نیز از دو بخش تشکیل شده است: در بخش کیفی، جامعۀ آماری را مطالعات پیشین (مقاله‎‌های چاپ‌شده به زبان فارسی از سال 1370 تا 1403 و مقاله‎‌های چاپ‌شده به زبان انگلیسی از سال 1990 تا 2024 میلادی) تشکیل می‎‌دهند که در این میان، باتوجه‌به دسترسی‎‌پذیری به متن کامل و ارزیابی تناسب عنوان، چکیده و محتوای منابع با هدف پژوهش برای انتخاب منابع لازم اقدام شده است. جامعۀ آماری بخش کمّی نیز از خبرگان و کارشناسان صنعت پتروشیمی استان کرمانشاه تشکیل شده است که در این بین 15 نفر به روش نمونه‎‌گیری هدفمند انتخاب شده‎‌اند. داده‎‌های لازم در بخش کیفی ازطریق تحلیل متن منابع منتخب و داده‎‌های لازم در بخش کمّی نیز ازطریق پرسشنامه گردآوری و با استفاده از نرم‎‌افزارهای اکسل (برای محاسبات مربوط به روش دیمتل) و سوپر دسیژن[6] (برای محاسبات فرایند تحلیل شبکه‎‌ای) تحلیل شده‎‌اند.

 

  1. یافته‌ها و بحث

5-1- یافته‎‌های کیفی

باتوجه‌به رهنمودهای روش تحقیق بررسی نظام‎‌مند ادبیات، در مرحلۀ اول جلساتی با مشارکت نویسندگان ترتیب داده شد و منابع علمی مربوط به بازاریابی پایدار و عوامل مؤثر بر آن به اجمال بررسی و دربارۀ اهمیت آن بحث و تبادل نظر شد. سپس استفاده از طرح تحقیق آمیختۀ اکتشافی به‌عنوان چارچوب پژوهش در راستای شناسایی و رتبه‎‌بندی عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار انتخاب و بر اصول حاکم بر آن توافق شد. در مرحلۀ بعد، بیان مسئله و ادبیات نظری پژوهش تدوین شد. سپس از مجرای جست‌وجوی عبارات و کلیدواژه‎‌های مرتبط در پایگاه‎‌های دادۀ فارسی و انگلیسی به شناسایی منابع لازم اقدام شد. در این مرحله 137 منبع یافت شد. جدول 1 کلیدواژه‎‌های جست‌وجوشده و پایگاه‎‌های اطلاعاتی را نشان می‎‌دهد. پس از آن، منابع شناسایی‌شده باتوجه‌به معیارهای دسترسی ازسوی پژوهشگران، تناسب عنوان، چکیده و محتوا ارزیابی و درنهایت 58 منبع برای استفاده در پژوهش انتخاب شد.

 

جدول 1: کلیدواژه‎‌ها و پایگاه‎‌های اطلاعاتی استفاده‌شده در پژوهش

Table 1: Keywords and databases used in the research

پایگاه‎‌های اطلاعاتی

کلیدواژه‎‌های جست‌وجوشده

فارسی

انگلیسی

فارسی

انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (سید)، پورتال جامع علوم انسانی، مگ‎‌ایران (بانک اطلاعات نشریات کشور)، نورمگز (پایگاه مجلات تخصصی نور)، سیویلیکا

Google,

Google scholar,

Emerald Insight,

SCOPUS, Web of Science

بازاریابی پایدار، عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار، پیشایندهای بازاریابی پایدار، بازاریابی سبز، عوامل مؤثر بر بازاریابی سبز، پیشایندهای بازاریابی سبز

sustainable marketing, Facfors affecting sustainable marketing, antecedents of sustainable marketing, Green maeketing, antecedents of green maeketing

 

 

در ادامه، برای شناسایی کدهای اولیه مربوط به عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار، بخش‎‌های چکیده و یافته‎‌های مقالات منتخب به‌دقت بررسی شد و از این طریق، عواملی که در هرکدام از این منابع شناسایی یا تأیید شده بودند، به‌عنوان کدهای اولیه استخراج شدند. در این مرحله درمجموع 338 عامل اثرگذار بازاریابی پایدار به‌عنوان کدهای اولیه شناسایی شد. نمونه‎‌ای از اقدامات انجام‌شده در این مرحله در قالب جدول 2 ارائه شده است.

 

 

جدول 2: نمونه‎‌ای از کدهای اولیۀ استخراج‌شده از منابع استفاده ‌شده در پژوهش

Table 2: A sample of primary codes extracted from sources used in the research

ردیف

نویسنده

کدهای شناسایی‌شده

1

پدیدار و همکاران (1401)

محصول پایدار، ارتباطات پایدار، تولید محصولات سبز، قیمت‎‌های رقابتی، استفاده از انرژی‎‌های تجدیدپذیر در تولید، کیفیت مواد اولیه، کنترل کیفیت، تولید محصولات زیست‌محیطی، استفاده از سوخت پاک، ارائۀ ارزش به مشتری، توجه به سلامت مشتری، عدم ایجاد آلودگی

2

عباسی و همکاران (1402)

محصولات و خدمات مناسب، ایجاد الگوی صحیح مصرف، مسئولیت‎‌پذیری اجتماعی شرکت، ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضا، نوآوری در محصولات و خدمات، ارائۀ مشوق‎‌های کوتاه‎‌مدت و بلندمدت برای فروش، منابع انسانی آموزش‌دیده

.....

........................

.........................................

56

Jung et al. (2020)

رفتارهای خرید زیست‌محیطی مشتریان، مسئولیت‎‌پذیری اجتماعی شرکت

57

Sheth & Parvatiyar (2021)

افزایش نگرانی‎‌های زیست‌محیطی در سال‎‌های گذشته، دخالت دولت

58

Abedin et al. (2024)

فشار حامیان محیط‌زیست، فشار افکار عمومی، فشار دولت، اهمیت حفظ مزایای رقابتی، افزایش آگاهی عمومی از محیط‌زیست

 

 

پس‌ازآن، تمامی کدها به‌دقت بررسی شدند، کدهای تکراری حذف، کدهای مشابه ادغام و برخی کدها نیز اصلاح شدند و از این طریق، 41 مقولۀ‎‌ نهایی تأثیرگذار بر بازاریابی پایدار شناسایی شد. نمونه‎‌ای از اقدامات انجام‌شده در این مرحله در جدول 3 گزارش شده است.

 

 

جدول 3: نمونه‎‌ای از پالایش کدهای اولیه و شناسایی مفاهیم

Table 3: An example of initial code refinement and concept identification

کد اولیه

مفهوم

کد اولیه

مفهوم

ایجاد برند و کسب شهرت

برندسازی و کسب شهرت نام تجاری ازطریق بازاریابی پایدار

فشار دولت

الزامات قانونی پیش روی کسب‎‌وکارها (فشار نهادی)

کسب مشروعیت در جامعه

ایجاد مشروعیت و مقبولیت اجتماعی برای کسب‎‌وکار

مسئولیت‎‌پذیری اجتماعی شرکت

توسعۀ فرهنگ مسئولیت‎‌پذیری اجتماعی کسب‎‌وکارها در سال‎‌های اخیر

فشار حامیان محیط‌زیست

فشار گروه‎‌های مردم‎‌نهاد مختلف (گروه‎‌های حامی محیط‌زیست، گروه‎‌های حامی مصرف‎‌کننده و مانند آن)

دخالت دولت

الزامات قانونی پیش روی کسب‎‌وکارها (فشار نهادی)

 

 

در ادامه براساس تکنیک دلفی به غربالگری این عوامل برای شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار در صنایع پتروشیمی پرداخته شد. در این مرحله، 21 عامل نهایی شناسایی شد. پس از شناسایی عوامل نهایی اثرگذار بر توسعۀ بازاریابی پایدار، مقوله‎‌های شناسایی‌شده باتوجه‌به اشتراک معنایی و مفهومی در قالب مؤلفه‎‌هایی مشخص و متمایز دسته‎‌بندی شدند و معیارهای پژوهش مشخص شدند. معیار‎‌ها، زیرمعیارها و نماد آنها در جدول 4 نشان داده شده‌اند.

 

 

جدول 4: معیارها و زیرمعیارهای مدل پژوهش

Table 4: Criteria and sub-criteria of the research model

معیار اصلی

نماد معیارها

زیر معیارها

نماد زیر معیارها

ویژگی‎‌های زنجیرۀ تأمین و توزیع

C1

اثربخش‌بودن سیستم لجستیک و حمل‌و‎‌نقل

S11

چابکی زنجیرۀ تأمین و توزیع

S12

انعطاف‎‌پذیری زنجیرۀ تأمین و توزیع

S13

ناب‌بودن زنجیرۀ تأمین و توزیع

S14

عوامل تولیدی

C2

استفاده از انرژی‎‌های تجدیدپذیر در تولید محصولات و ارائۀ خدمات

S21

ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات

S22

استفاده از مواد اولیۀ پایدار (سبز) در تولید و عرضۀ محصولات

S23

کاهش استفاده از مواد غیرقابل بازیافت در بسته‎‌بندی محصولات

S24

فرهنگ سازمانی

C3

تعهد اعضای سازمان در برابر سلامت شهروندان و جامعه

S31

حمایت مدیران ارشد سازمان از برنامه‎‌ها و اقدامات مربوط به پایداری

S32

توجه به مسائل مربوط به پایداری در فلسفه و چشم‎‌انداز شرکت

S33

تعهد اعضای سازمان در برابر رضایت مشتریان

S34

عوامل رقابتی- بازار

 

C4

مزیت برندسازی و کسب شهرت نام تجاری

S41

مزیت ارزش ویژۀ برند، اعتماد به برند، وفاداری به برند

S42

حرکت رقبا به سمت بازاریابی پایدار در سال‎‌های اخیر

S43

سودآوری بالقوۀ بازاریابی پایدار

S44

تقاضا برای استفاده از محصولات و خدمات سبز

S45

عوامل بازاریابی و فروش

C5

انجام پژوهش بازار، بخش‎‌بندی بازار و انتخاب بازارهای متناسب برای فعالیت

S51

قیمت‎‌گذاری رقابتی، مسئولانه، منصفانه و اخلاقی

S52

ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضا

S53

کسب و اجرای استانداردهای ملی و بین‎‌المللی مرتبط با بازاریابی پایدار و بازاریابی سبز

S54

 

 

5-2. یافته‎‌های کمّی

5-2-1. تعیین روابط بین معیارهای اصلی

به‌منظور تعیین ارتباطات متقابل میان معیارها از تکنیک دیمتل استفاده شده است. در این حالت خبرگان قادرند با تسلط بیشتری به بیان نظرات خود در رابطه با جهت و شدت اثرات میان عوامل نظر بدهند. خروجی تکنیک دیمتل که به‌صورت ماتریس ارتباطات داخلی است، روابط علّی و معلولی بین عوامل را نشان می‌دهد. ابتدا نظرات خبرگان در رابطه با مقایسۀ معیارهای اصلی اخذ شده و سپس براساس میانگین حسابی این نظرات، ماتریس ارتباط مستقیم تشکیل می‎‌شود (جدول 5).

 

 

جدول 5: ماتریس ارتباط مستقیم (M)

Table 5: Direct relationship matrix (M)

 

C1

C2

C3

C4

C5

C1

00/0

17/2

42/2

00/2

58/2

C2

25/2

00/0

25/2

83/1

08/2

C3

08/2

42/2

00/0

67/2

67/2

C4

83/1

50/2

67/2

00/0

58/2

C5

00/3

25/2

75/1

92/2

00/0

 

 

در مرحلۀ بعد ماتریس ارتباط مستقیم، باید نرمال شود؛ بدین منظور جمع تمامی سطرها و ستون‌ها محاسبه می‌شود تا بزرگ‌ترین عدد سطر و ستون مشخص شود. باتوجه‌به جدول 6، بزرگ‌ترین عدد 92/9 است. برای نرمال‎‌سازی، عناصر ماتریس بر معکوس این عدد ضرب می‌شود تا ماتریس نرمال شود (جدول 6).

 

 

جدول 6: ماتریس نرمال‌شده (N)

Table 6: Normalized matrix (N)

 

C1

C2

C3

C4

C5

C1

00/0

22/0

24/0

20/0

26/0

C2

23/0

00/0

23/0

19/0

21/0

C3

21/0

24/0

00/0

27/0

27/0

C4

16/0

25/0

27/0

00/0

26/0

C5

30/0

23/0

18/0

30/0

00/0

 

در مرحلۀ بعد ماتریس ارتباط کامل محاسبه می‎شود. برای محاسبۀ این ماتریس ماتریس همانی منهای ماتریس نرمال شده و ماتریس حاصل معکوس می‌شود. در آخر ماتریس نرمال در ماتریس معکوس ضرب می‎‌شود (جدول 7).

 

 

جدول 7: ماتریس ارتباط کامل (T)

Table 7: Complete correlation matrix (T)

 

C1

C2

C3

C4

C5

C1

28/3

50/3

44/3

52/3

70/3

C2

24/3

09/3

20/3

28/3

42/3

C3

65/3

71/3

43/3

76/3

90/3

C4

56/3

64/3

57/3

47/3

82/3

C5

72/3

71/3

60/3

79/3

70/3

 

 

برای تعیین نقشۀ روابط شبکه (NRM) باید شدت آستانه محاسبه شود. با این روش می‌توان از روابط جزئی صرف‌نظر کرده و شبکۀ روابط قابل‌اعتنا را ترسیم کرد. تنها روابطی که مقادیر آنها در ماتریس T از مقدار آستانه بزرگ‌تر باشد، در NRM نمایش داده خواهد شد. برای محاسبۀ مقدار آستانۀ روابط کافی است تا میانگین مقادیر ماتریس T محاسبه شود. بعد از آنکه شدت آستانه تعیین شد، تمامی مقادیر ماتریس T که کوچک‌تر از آستانه باشد، صفر می‌شود؛ یعنی آن رابطه، علّی در نظر گرفته نمی‌شود. در این مطالعه شدت آستانه برابر 548/3 به دست آمده است؛ بنابراین الگوی روابط معنی‌دار به‌صورت جدول 8 است.

 

 

جدول 8: الگوی روابط معنی‌دار معیارهای اصلی

Table 8: Pattern of meaningful relationships of the main criteria

 

C1

C2

C3

C4

C5

C1

00/0

00/0

00/0

52/3

70/3

C2

00/0

00/0

00/0

00/0

00/0

C3

65/3

71/3

00/0

76/3

90/3

C4

56/3

64/3

57/3

00/0

82/3

C5

72/3

71/3

60/3

79/3

00/0

 

 

در گام آخر برای تعیین الگوی روابط، مقادیر زیر محاسبه می‎شود:

  • جمع عناصر هر سطر (D): نشان‎‌دهندۀ میزان تأثیرگذاری آن شاخص بر دیگر شاخص‎‌ها
  • جمع عناصر هر ستون (R): نشان‎‌دهندۀ میزان تأثیرپذیری آن شاخص از دیگر شاخص‎‌های دیگر
  • مجموع (D + R) برای هر شاخص: میزان تأثیر و تأثر آن شاخص
  • اختلاف (D - R) برای هر شاخص: قدرت تأثیرگذاری آن شاخص

به‌طورکلی، اگر مقدار (D - R) مثبت باشد، شاخص متغیری علّی محسوب می‎‌شود و اگر مقدار منفی باشد، شاخص متغیری معلول به حساب می‎‌آید. الگوی روابط علّی معیارهای اصلی در جدول 9 ارائه شده است.

 

 

 

جدول 9: الگوی روابط علّی معیارهای اصلی

Table 9: Pattern of causal relationships of the main criteria

 

D

R

D+R

D-R

C1

42/17

44/17

86/34

02/0-

C2

21/16

64/17

85/33

43/1-

C3

44/18

23/17

67/35

21/1

C4

06/18

81/17

87/35

25/0

C5

51/18

52/18

03/37

01/0-

 

 

مقادیر (D - R)، قدرت تأثیرگذاری هر عامل را نشان می‌دهد. به‌طورکلی اگر D - R مثبت باشد، آن متغیر، متغیری علّی و اگر منفی باشد، معلول محسوب می‌شود؛ بنابراین در این مدل معیار فرهنگ سازمانی و عوامل رقابتی- بازار علّی و معیارهای ویژگی‎‌های زنجیرۀ تأمین و توزیع، عوامل تولیدی و عوامل بازاریابی و فروش معلول هستند.

 

5-2-2. وزن‌دهی معیارهای مدل

پس از رسم مدل و مشخص‌کردن روابط، ابتدا معیارهای اصلی براساس هدف، مقایسۀ زوجی می‎‌شوند؛ بدین منظور میانگین هندسی نظرات خبرگان محاسبه و در نرم‎‌افزار ثبت می‎‌شود تا وزن نهایی هریک از معیارها به دست آید. اعداد به‌دست‌آمده، ضریب اهمیت هریک از معیارهای اصلی را نشان می‌دهد. نرخ ناسازگاری باید کمتر از 0.1 باشد که در اینجا 043/0 به دست آمده است که نشان می‌دهد مقایسه‌های زوجی مطلوب است. براساس وزن‎‌های به‌دست‌آمده، معیار «فرهنگ سازمانی» با وزن 33/0 در اولویت اول قرار دارد؛ معیار «عوامل تولیدی» با وزن 25/0 در اولویت دوم قرار دارد؛ معیار «ویژگی‎‌های زنجیرۀ تأمین و توزیع» با وزن 18/0 در اولویت سوم قرار دارد؛ معیار «عوامل رقابتی- بازار» با وزن 15/0 در اولویت چهارم قرار دارد و معیار «عوامل بازاریابی و فروش» با وزن 09/0 در اولویت آخر قرار دارد (جدول 10).

 

 

جدول 10: ماتریس مقایسات زوجی معیارهای اصلی نسبت به هدف

Table 10: Pairwise comparison matrix of main criteria relative to the target

 

ویژگی‎‌های زنجیرۀ تأمین و توزیع

عوامل تولیدی

فرهنگ سازمانی

عوامل رقابتی- بازار

عوامل بازاریابی و فروش

بردار ویژه

ویژگی‎‌های زنجیرۀ تأمین و توزیع

1

58/0

33/0

0/2

4/2

18/0

عوامل تولیدی

724/1

1

85/0

1.57/1

58/2

25/0

فرهنگ سازمانی

03/3

172/1

1

75/1

3/2

33/0

عوامل رقابتی- بازار

50/0

64/0

57/0

1

14/2

15/0

عوامل بازاریابی و فروش

41/0

39/0

43/0

47/0

1

09/0

  

5-2-3. شبکه‌سازی در مدل پژوهش

تا این مرحله مدل سلسله‌مراتبی تشکیل و محاسبات آن انجام شد. در مدل سلسله‌مراتبی تنها روابط خطی بین سطوح مدل برقرار است. به عبارتی ارتباط در روش تحلیل سلسله‌مراتبی تنها به‌صورت مستقل است؛ درحالی‌که در روش فرایند تحلیل شبکه‎‌ای این ارتباط می‎‌تواند به‌صورت وابسته هم باشد. در این مرحله با پیش‌فرض ارتباط بین معیارهای مدل پژوهش، مدل شبکه‎‌ای در نرم‎‌افزار رسم شده است که در شکل 1 مشاهده می‎‌شود.

 

 

شکل 1: نمودار فرایند تحلیل شبکه‎‌ای مدل تصمیم پژوهش

Figure 1: Analytic network process diagram of the research decision model

 

 

5-2-4.  تعیین اولویت نهائی عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار

برای تعیین اولویت نهائی زیرمعیارهای مدل در روش ANP ابتدا سوپرماتریس اولیه (ناموزون) تشکیل می‎‌شود. در ادامه با استفاده از نرمال‎‌سازی، سوپرماتریس ناموزون به سوپرماتریس موزون (نرمال) تبدیل می‌شود. در سوپرماتریس موزون جمع عناصر تمامی ستون‌ها برابر با یک می‌شود. سوپرماتریس موزون مطالعۀ حاضر از نرم‌افزار سوپردسیژن استخراج شده است و در جدول 11 ارائه شده است.

 

جدول 11: سوپرماتریس موزون

Table 11. Weighted supermatrix

 

درنهایت سوپرماتریس حد محاسبه می‌شود. سوپرماتریس حد با به توان رساندن تمامی عناصر سوپرماتریس موزون به دست می‌آید. براساس متد حلی نرم‎‌افزار سوپر دسیژن، این عمل آن‌قدر تکرار می‌شود تا تمامی عناصر سوپر ماتریس شبیه هم شود. در این حالت تمامی درایه‌های سوپرماتریس برابر صفر خواهد بود و تنها درایه‌های مربوط به زیرمعیارها عددی می‌شود که در تمامی سطر مربوط به آن درایه تکرار می‌شود. سوپرماتریس حد محاسبه‌شده با نرم‌افزار سوپردسیژن در جدول 12 ارائه شده است.

 

 

جدول 12: سوپرماتریس حد

Table 12. Limit supermatrix

 

 

در ادامه براساس سوپرماتریس حد، براساس خروجی نرم‌افزار سوپردسیژن، اولویت نهائی زیرمعیارها مشخص می‎شود. اولویت نهائی زیرمعیارها با اقتباس از سوپرماتریس حد در جدول 13 مشخص است.

 

 

جدول 13: اولویت نهایی زیرمعیارها

Table 13. Final priority of sub-criteria

رتبه

وزن نهایی

زیرمعیار

رتبه

وزن نهایی

زیرمعیار

1

09744/0

S21

12

04393/0

S13

2

09331/0

S12

13

04076/0

S11

3

08701/0

S32

14

03096/0

S23

4

07761/0

S51

15

03088/0

S24

5

06196/0

S43

16

02988/0

S14

6

05738/0

S42

17

02502/0

S34

7

05377/0

S52

18

01982/0

S44

8

5336/0

S33

19

01867/0

S53

9

05300/0

S22

20

01609/0

S54

10

05036/0

S31

21

0136/0

S44

11

04519/0

S41

 

 

 

  1. نتیجه‌گیری

پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت‎‌بندی عوامل مؤثر بر تحقق بازاریابی پایدار در صنعت پتروشیمی و از دیدگاه خبرگان و کارشناسان این صنعت اجرا شد. در این ارتباط، یافته‎‌ها نشان می‎‌دهد عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار در این صنعت می‎‌توانند در 5 معیار اصلی دسته‎‌بندی شوند. این معیارها به ترتیب اولویت عبارت‎‌اند از: معیارهای «فرهنگ سازمانی»، «عوامل تولیدی»، «ویژگی‎‌های زنجیرۀ تأمین و توزیع»، «عوامل رقابتی- بازار» و «عوامل بازاریابی و فروش».

عوامل فرهنگی، مجموعۀ عناصر و عواملی را شامل می‎شود که ریشه در باورها و ارزش‎‌های سازمان به‌عنوان یک سیستم و ریشه در باورها و ارزش‎‌های کارکنان به‌عنوان اجزای سیستم دارد. مطابق با زیرمعیارهای این معیار، توجه به مسائل مربوط به پایداری در فلسفه و چشم‎‌انداز شرکت، حمایت مدیران ارشد سازمان از برنامه‎‌ها و اقدامات مربوط به پایداری، تعهد اعضای سازمان در برابر سلامت شهروندان و جامعه و تعهد اعضای سازمان در برابر رضایت مشتریان، مهم‌ترین عواملی هستند که می‎‌توانند بر تحقق بازاریابی پایدار در صنعت پتروشیمی تأثیر بگذارند. هرچند به عوامل مربوط به فرهنگ سازمانی در سایر مطالعات نیز توجه شده است‎‌، هرکدام از پژوهشگران به برخی از این عوامل توجه کرده و برخی را بررسی و مطالعه نکرده‎‌اند؛ برای مثال، پدیدار و همکاران (1401) توجه و تعهد اعضای سازمان به سلامت مشتریان را بررسی کرده و به سایر عوامل توجه نکرده‌اند. ایرجی نقندر (1402) نیز در بین عوامل فرهنگی، توجه به رضایت مشتری را بررسی کرده و سایر عوامل را در مطالعۀ خود وارد نکرده است. پشتونی‌زاده و سلیمیان (1397) نیز در این بین تنها بر نگرش و تعهد مدیران ارشد تأکید کرده است.

منظور از عوامل تولیدی نیز اقدامات و مداخلاتی است که ریشه در فرایندهای تولید و عملیات شرکت‎‌ها دارند و بر تحقق بازاریابی پایدار تأثیر می‌گذارند. زیرمعیارهای عوامل تولیدی عبارت‎‌اند از: استفاده از انرژی‎‌های تجدیدپذیر در تولید محصولات و ارائۀ خدمات، استفاده از مواد اولیۀ پایدار (سبز) در تولید و عرضۀ محصولات، کاهش استفاده از مواد غیرقابل‌بازیافت در بسته‎‌بندی محصولات و ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات. بر این عوامل نیز در سایر مطالعات تأیید شده است و پژوهش از این جهت با مطالعات پیشین هم‌راستا است؛ بااین‌حال، تمامی این عوامل در یک مطالعه و در قالب چارچوبی مشخص بررسی نشده است؛ برای مثال، عباسی و همکاران (1402) در مطالعۀ خود، نوآوری در محصولات و خدمات را بررسی کرده‌اند؛ درحالی‌که Charter et al (2002) استفاده از منابع تجدیدشدنی در تولید را در مطالعۀ خود بررسی کرده‎‌اند. پدیدار و همکاران (1401) نیز استفاده از انرژی‎‌های تجدیدپذیر در تولید را یکی از عوامل مؤثر دراین‌خصوص معرفی کرده‎‌اند.

یافته‎‌ها همچنین نشان می‎‌دهد که زنجیرۀ تأمین و توزیع نیز نقش مهمی در تحقق بازاریابی پایدار در صنعت پتروشیمی دارد؛ بنابراین، اثربخش‌بودن سیستم لجستیک و حمل‎‌و‎‌نقل، چابکی زنجیرۀ تأمین و توزیع، انعطاف‎‌پذیری زنجیرۀ تأمین و توزیع و ناب‌بودن زنجیرۀ تأمین و توزیع، مهم‌ترین ویژگی‎‌های زنجیرۀ تأمین و توزیع مناسب در راستای تحقق بازاریابی پایدار هستند. بر پایداری زنجیرۀ تأمین به‌عنوان یکی از عناصر بازاریابی پایدار در مطالعۀ نوریان و همکاران (1398) نیز تأکید شده است؛ بااین‌حال، این پژوهشگران، تنها عوامل مرتبط با زنجیرۀ تأمین را بررسی کرده و سایر عوامل مرتبط دراین‌خصوص را نادیده گرفته‎‌اند. سلیمی و همکاران (1399) نیز تنها یکپارچگی زنجیرۀ تأمین را در مطالعۀ خود وارد کرده‎‌اند.

عوامل رقابتی- بازاری نیز مواردی را شامل می‎‌شود که ریشه در وضعیت رقابتی صنعت دارند یا ازطریق تحقق بازاریابی پایدار می‎‌توانند بر وضعیت رقابتی صنعت تأثیر بگذارند. مطابق با زیرمعیارهای عوامل رقابتی-بازاری، حرکت رقبا به سمت بازاریابی پایدار در سال‎‌های اخیر، تقاضا برای استفاده از محصولات و خدمات سبز، سودآوری بالقوۀ بازاریابی پایدار و مزیت ارزش ویژۀ برند، اعتماد به برند و وفاداری به برند، ازجمله مهم‌ترین عواملی هستند که بر بازاریابی پایدار در صنعت پتروشیمی تأثیر می‌گذارند. بررسی پیشینۀ پژوهش بیانگر این است که این عوامل در سایر مطالعات نیز تأیید شده‌اند و این مطالعه از این لحاظ با سایر مطالعات در یک جهت قرار دارد؛ بااین‌حال، تمامی این عوامل در یک مطالعه و در قالب چارچوبی جامع و منسجم تاکنون در مطالعات پیشین مطرح و بررسی نشده‎‌اند؛ برای مثال، Lima et al. (2024) بر بهبود تصویر برند و شرکت توجه کرده‌اند. Fitria et al. (2024) نیز در مطالعۀ خود تمایل مشتریان و مصرف‎‌کنندگان به خرید محصولات و خدمات پایدار و به‌عبارت‌دیگر، تقاضا برای استفاده از محصولات و خدمات سبز را به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر در این ارتباط بررسی کرده‎‌اند. Jung et al. (2020) نیز مواردی مانند بهبود اعتماد مشتریان به برند و ایجاد وفاداری به برند را ازجمله مهم‌ترین محرک‎‌های توسعۀ بازاریابی پایدار معرفی کرده‎‌ و به سایر عوامل توجه نکرده‌اند.

عوامل بازاریابی و فروش نیز اقداماتی را توضیح می‎‌دهد که لازم است در راستای تحقق بازاریابی پایدار در ارتباط با اقدامات بازاریابی و فروش مورد توجه قرار گیرند. در این ارتباط، یافته‎‌ها بیانگر این است که انجام پژوهش بازار، بخش‎‌بندی بازار و انتخاب بازارهای متناسب برای فعالیت، قیمت‎‌گذاری رقابتی، مسئولانه، منصفانه و اخلاقی، ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضا و کسب و اجرای استانداردهای ملی و بین‎‌المللی مرتبط با بازاریابی پایدار و بازاریابی سبز می‎‌توانند موجبات تحقق بازاریابی پایدار را فراهم کنند. هرچند این عوامل نیز در سایر مطالعات شناسایی و مطالعه شده‎‌اند، بااین‌حال، هرکدام از پژوهشگران برخی از این عوامل را بررسی کرده و سایر عوامل را مطالعه نکرده‎‌اند؛ برای مثال، Chhabra (2009)، بخش‎‌بندی بازار و انتخاب بازارهای متناسب برای فعالیت را یکی از مهم‌ترین اقدامات در این خصوص می‎‌داند و سایر اقدامات را بررسی نکرده است. بهمنی و همکاران (1399) نیز قیمت‎‌گذاری رقابتی، مسئولانه، منصفانه و اخلاقی را در این ارتباط مطرح کرده‎‌اند.

به‌طورکلی، مقایسۀ یافته‎‌ها با مطالعات پیشین نشان می‎‌دهد که هرچند بازاریابی پایدار در سازمان‎‌ها و صنایع مختلف مانند صنعت شوینده (پدیدار و همکاران، 1401)، صنعت گردشگری ورزشی (عباسی و همکاران، 1402)، صنعت نفت (Abedin et al., 2024)، گردشگری میراث (Chhabra, 2009)، صنعت هتلداری (Chung, 2020)، صنعت مد (Jung et al., 2020) و مانند آن، مطالعه شده است، این موضوع در صنعت پتروشیمی تاکنون در مطالعات داخل و خارج از کشور انجام نشده است؛ بنابراین، مطالعۀ عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار در این صنعت می‎‌تواند به‌عنوان اولین نقطۀ تمایز این مطالعه با مطالعات پیشین مطرح باشد. بررسی‎‌ها همچنین نشان می‎‌دهد که باوجود انجام مطالعات مختلف در این ارتباط، به اولویت‎‌بندی و رتبه‎‌بندی عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار تاکنون ازسوی پژوهشگران توجه نشده است؛ ازاین‎‌رو، اولویت‎‌بندی عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار دومین وجه تمایز این مطالعات با مطالعات گذشته است.

باتوجه‌به کاربردی‌بودن پژوهش، مدیران کسب‎‌وکارهای فعال در صنعت پتروشیمی می‎‌توانند نتایج را در راستای برنامه‎‌ریزی و انجام اقدامات لازم در راستای تحقق بازاریابی پایدار استفاده کنند. ماهیت یافته‎‌ها همچنین به‌گونه‎‌ای است که مدیران سایر صنایع نیز می‎‌توانند استفاده کنند. شناسایی و رتبه‎‌بندی عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار در قالب چارچوبی جامع و منسجم، ضمن کاهش پراکندگی یافته‎‌های پیشین و پوشش بخشی از ضعف موجود در ادبیات، می‎‌تواند بینش و آگاهی مدیران را در ارتباط با عوامل اثرگذار بر این پدیده افزایش دهد. مدیران کسب‎‌وکارها به‌ویژه کسب‎‌وکارهای صنعت پتروشیمی می‎‌توانند اقدامات خود را باتوجه‌به نتایج حاصل، برنامه‎‌ریزی و اجرا کنند. در این ارتباط برخی از مهم‌ترین پیشنهادهای کاربردی مبتنی‌بر نتایج پژوهش عبارت‎‌اند از:

  • توجه به بازاریابی پایدار در فلسفه، چشم‎‌انداز و مأموریت کسب‎‌وکار به‌منظور افزایش حساسیت مدیران و کارکنان به مسائل و نگرانی‎‌های مربوط به بازاریابی پایدار؛
  • برگزاری دوره‎‌های آموزشی مناسب برای مدیران ارشد سازمان‎‌ها در راستای افزایش آگاهی آنان از و افزایش حساسیت آنها به بازاریابی پایدار، به‌منظور ایجاد زمینۀ حمایت آنان از اقدامات لازم دراین‌خصوص؛
  • برگزاری دوره‎‌های آموزشی مرتبط با موضوعات و مسائل مرتبط با پایداری برای کارکنان در راستای افزایش تعهد آنان در برابر نگرانی‎‌ها، انتظارات، نیازها و تقاضاهای زیست‎‌محیطی جامعه؛
  • ارزیابی زنجیرۀ تأمین و توزیع و ایجاد اصلاحات لازم در فرایندهای تأمین و توزیع به‌منظور توسعۀ زنجیرۀ تأمین چابک، انعطاف‎‌پذیر، اثربخش و ناب در راستای تسهیل فرایند تحقق بازاریابی پایدار؛
  • بازنگری در مواد اولیۀ استفاده ‌شده در فرایندهای تولید و استفاده از مواد اولیۀ سبز و منابع تجدیدپذیر به‌منظور افزایش تولید محصولات و خدمات سبز.

 

  1. محدودیت‌های پژوهش و پیشنهادهای آینده

پژوهش حاضر می‎‌تواند رهنمودهای مناسبی برای مطالعات آینده نیز داشته باشد؛ برای مثال، باتوجه‌به این موضوع که تکیه بر مطالعات پیشین و عدم گردآوری داده‎‌ها از سایر منابع در بخش کیفی می‎‌تواند به‌عنوان یکی از محدودیت‎‌های مطالعه حاضر مطرح شود، پژوهشگران می‎‌توانند ازطریق طراحی و اجرای مطالعاتی اکتشافی، عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار را از دیدگاه ذی‌نفعان مختلف مانند مشتریان، مدیران کسب‎‌وکارها، مدیران بازاریابی و مانند آن بررسی و مطالعه کنند. بررسی تجربۀ زیستۀ مدیران و کارکنان صنعت پتروشیمی و سایر صنایع نیز می‎‌تواند زوایای جدیدی از این موضوع را آشکار سازد. در این ارتباط، به نظر می‎‌رسد می‌توان از طرح‎‌های تحقیق پدیدارشناسی بهره‎‌گیری کرد.

ایرجی نقندر، رامین (1402). بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه جهت‌گیری بازاریابی پایدار مدیران باشگاه‌های ورزشی شهر مشهد. مطالعات بازاریابی‌ ورزشی، 4(3)، 18-36.
باقری، مسلم، مباشری، علی‎‌اصغر، و نیکبخت، امین (1400). شناسایی و اولویت‌بندی راهکارهای ارتقای کسب‌وکارهای گردشگری و مهمان‌نوازی در پساکرونا. برنامه‎‌ریزی و توسعه گردشگری، 10(36)، 127-103.
بهمنی، فاطمه، احسانی، محمد، کوزه‎‌چیان، هاشم، و امیری، مجتبی (1399). طراحی الگوی بازاریابی لیگ‎‌های حرفه‎‌ای بانوان ایران با رویکرد مزیت رقابتی. مطالعات مدیریت ورزشی، 12(59)، 17-36.
پدیدار، شهراد، حقیقی، محمد، و حسنقلی یاسوری، طهمورث (1401). عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار (مورد مطالعه: صنعت شوینده). پژوهش‎‌های مدیریت در ایران، 26(1)، 227-244.
پشتونی‌زاده، میترا، و سلیمیان، مائده (1397). بررسی میزان اهمیت کتابخانه‌های عمومی شهر اصفهان به مسائل زیست‌محیطی، برنامه‌های اجتماعی مرتبط با بازاریابی سبز و رفتار خرید سبز. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‎‌رسانی، 8(1)، 267-286.
ترابی، زهرا، سعیدااردکانی، سعید، و حاتمی‌نسب، سیدحسن (1402). تأملی آینده‌پژوهانه در صلاحیت حرفه‌ای بازاریابی گردشگری با نگاهی بر توسعۀ پایدار. برنامه‎‌ریزی و توسعه گردشگری، 12(45)، 51-85.
تیموری، هادی، و مباشری، علی‎‌اصغر (1403). طراحی الگوی پیشایندها و پیامدهای غیبت ذهنی کارکنان در ایران با رویکرد فراترکیب. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 33(111)، 181-206.
حیدراصل، مهرزاد، و سیدی، سیدمسعود (1403). بررسی رابطه بین استراتژی بازاریابی با توسعه محصول اوره در شرکت پتروشیمی پردیس. مطالعات توسعه و مدیریت منابع، 2(7)، 39-48.
سلیمی، احمد، صنایعی، علی، و انصاری، آذرنوش (1399). مدل مفهومی یکپارچه مبتنی‌بر تمامیت برای ایجاد، نگهداشت و توسعه قابلیت‎‌های بازاریابی، مزیت رقابتی و عملکرد برتر کسب‎‌وکار. مدیریت بازرگانی، 12(3)، 594-624.
شیبانی‌مقدم، نغمه، کیماسی، مسعود، هندیجانی، رزا، و صالح ترکستانی، محمد (1403). واکنش مصرف‌کنندگان به اشتباه‌های برند و استراتژی‌های جبران پس از آن: بررسی نقش تعدیلگری تصویر برند و نقش میانجیگری قصد بخشش برند. مدیریت بازرگانی، 16(3)، 618-640.
عباسی، اعظم، اکبری یزدی، حسین، معین‎‌فرد، محمدرضا، و الهی، علیرضا (1402). مئل‎‌سازی آمیخته بازاریابی پایدار در صنعت گردشگری ورزشی ایران. فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری، 12(47)، 58-35.
فخرایی، ابراهیم، زراءنژاد، منصور، امیرنژاد، قنبر، و همتی، محمد (1403). واکاوی و تحلیل تأثیر موانع صادراتی بر عملکرد بازاریابی شرکت‌های پتروشیمی ایران. مدیریت تبلیغات و فروش، 5(1)، 148-182.
مبرزی، حجت، حسین‎‌زاده، علی، و قاسمی نامقی، محمد (1399). مدل اتحاد استراتژیک بازاریابی شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده متانول در ایران. جامعه‎‌شناسی سیاسی ایران. 3(1)، 740-755.
نوریان، علیرضا، شهرستانی، محمدرضا، و عجم‎‌زاده، لیلا (1398). تأثیر مدیریت زنجیره تأمین بر پایداری در شرکت لبنیات میهن. فصلنامه بازاریابی پارس مدیر، 5(17)، 49-35.
  
Abbasi, A., Akbari, H., Moinfard, M., & Elahi. A. (2023). A mixed modeling of sustainable marketing in Iranian sports tourism industry. Geographical Journal of Tourism Space, 47(12), 35-58.
Abedin, B., Gabor, M. R., Susanu, I. O., & Jaber, Y. F. (2024). Exploring the perspectives of oil and gas industry managers on the adoption of sustainable practices: A Q methodology approach to green marketing strategies. Sustainability, 16(14), 5948.
Ahmed, R. R., Streimikiene, D., Qadir, H., & Streimikis, J. (2023). Effect of green marketing mix, green customer value, and attitude on green purchase intention: evidence from the USA. Environmental Science and Pollution Research, 30(5), 11473-11495.
Apaza-Panca, C. M., Quevedo, L. A. F., & Reyes, L. M. C. (2024). Green marketing to promote the natural protected area. Sustainable Technology and Entrepreneurship, 3(3), 100067.
Badawi, A. K., Salama, R. S., & Mostafa, M. M. M. (2023). Natural-based coagulants/flocculants as sustainable market-valued products for industrial wastewater treatment: A review of recent developments. RSC Advances, 13(28), 19335-19355.
Bagheri, M., Mobasheri, A. A., & nikbakht, A. (2021). Identify and prioritize strategies for promoting tourism and hospitality businesses in post- COVID-19. Journal of Tourism Planning and Development, 10(36), 103-127.
Bahmani, F., Ehsani, M., Koozehchian, H., & Amiri, M. (2020). Designing the marketing model for momen's professional leagues with a sustainable competitive advantage approach. Sport Management Studies, 12(59), 17-36.
Cayolla, R. R., Escadas, M., Biscaia, R., Kellison, T., Quintela, J. A., & Santos, T. (2023). Fans' perceptions of pro-environmental sustainability initiatives in sport and triple bottom line benefits. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 24(2), 395-421.
Chhabra, D. (2009). Proposing a sustainable marketing framework for heritage tourism. Journal of Sustainable Tourism, 17(3), 303-320.
Charter, M., Peattie, K., Ottman, J., & Polonsky, M. J. (2002). Marketing and sustainability. Centre for Business Relationships, Accountability, Sustainability and Society (BRASS) in Association with The Centre for Sustainable Design, 324, 1-23.
Chung, K. C. (2020). Green marketing orientation: Achieving sustainable development in green hotel management. Journal of Hospitality Marketing & Management, 29(6), 722-738.
Dash, G., Sharma, C., & Sharma, S. (2023). Sustainable marketing and the role of social media: An experimental study using natural language processing (NLP). Sustainability, 15(6), 5443.
Fakhraei, E., Zarranejad, M., Amirnejad, G., & Hemmati, M. (2024). Examining and analyzing the effect of export barriers on the marketing performance in Iranian petrochemical companies. Quarterly Journal of Advertising and Sales Manageme, 5(1), 148-182.
Fitria, F., Adisti, D. T., Dea, D., Gumelar, A., & Setiawan, A. (2024). Mapping sustainable marketing using bibliometric analysis. Apollo: Journal of Tourism and Business, 2(2), 210-227.
Gong, Y., Xiao, J., Tang, X., & Li, J. (2023). How sustainable marketing influences the customer engagement and sustainable purchase intention? The moderating role of corporate social responsibility. Frontiers in Psychology, 14, 1128686.
Heydarasl, M., & Seyedi, S. M. (2024). Investigating the relationship between marketing strategy and urea product development in pardis petrochemical company. Journal of Development Studies and Resource Management, 2(7), 39-48.
Iraji Noghondar, R. (2023). Investigating the factor structure, validity and reliability of the sustainable marketing orientation questionnaire of Mashhad sports club managers. Sports Marketing Studies, 4(3), 18-36. https://doi.org/10.22034/sms.2023.62831 [In Persian]
Jung, J., Kim, S. J., & Kim, K. H. (2020). Sustainable marketing activities of traditional fashion market and brand loyalty. Journal of Business Research, 120, 294-301. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.04.019
Lima, D, O, L. A., dos Santos, A. F., Nunes, M. M., da Silva, I. B., da Silva Gomes, V. M. M., de Oliveira Busto, M., de Oliveira, M. A. M. L., & do Nascimento João, B. (2024). Sustainable management practices: Green marketing as a source for organizational competitive advantage. Revista de Gestão Social e Ambiental, 18(4), 1-11.
Lozano, R., & Barreiro-Gen, M. (2021). Embedding sustainability in small and medium-size enterprises: Experiences from Sweden. IEEE Engineering Management Review, 50(1), 211-219.
Mobbarezi, H., Hosseinzadeh, A., & Ghasemi-Namaghi, M. (2020). Model of strategic marketing alliance of methanol producing Petrochemical Companies in Iran. Political Sociology of Iran, 3(1), 740-755.
Nourian, A., Shahrestani, M., Ajanzadeh, L. (2019). The impact of supply chain management on sustainability in Mihan Dairy Company. Dedicated Quarterly Journal for Advertising and Marketing, 17, 35-49. http://parsmodir.ir/pmq-981504 [In Persian]
Pacevičiūtė, A., & Razbadauskaitė-Venskė, I. (2023). The role of green marketing in creating a sustainable competitive advantage. Regional Formation and Development Studies, 40(2), 89-98.
Padidar, S., Haghighi, M., & Hassan Gholipour Yasory, T. (2022). Effective factors on sustainable marketing-case study: Detergent Industry. Management Research in Iran, 26(1), 227-244.
Park, J. Y., Perumal, S. V., Sanyal, S., Ah Nguyen, B., Ray, S., Krishnan, R., Narasimhaiah, R., & Thangam, D. (2022). Sustainable marketing strategies as an essential tool of business. American Journal of Economics and Sociology, 81(2), 359-379.
Pashtounizadeh, M., & Soleyman, M. (2018). Determining the importance of environmental concerns, social plans for green marketing and green buying behavior in the public libraries of Isfahan. Library and Information Science Research Journal, 8(1), 265-285.
Pelham, F. (2011). Will sustainability change the business model of the event industry?. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 3(3), 187-192.
Peterson, M., Minton, E. A., Liu, R. L., & Bartholomew, D. E. (2021). Sustainable marketing and consumer support for sustainable businsses. Sustainable Production and Consumption, 27, 157-168.
Rastogi, T., Agarwal, B., & Gopal, G. (2024). Exploring the nexus between sustainable marketing and customer loyalty with the mediating role of brand image. Journal of Cleaner Production, 440, 140808.
Salimi, A., Sanayei, A., & Ansari, A. (2020). An integrity-based conceptual framework for creating, maintaining and developing marketing capabilities, sustained competitive advantage and superior business performance. Journal of Business Management, 12(3), 594-626.
Sheibani-Moghadam, N., Keimasi, M., Hendijani, R., & Torkestani, M. S. (2024). Consumers’ reactions to brand transgressions and recovery strategies: The moderating effect of brand image and the mediating role of forgiveness. Journal of Business Management, 16(3), 618-640.
Sheth, J. N., & Parvatiyar, A. (2021). Sustainable marketing: Market-driving, not market-driven. Journal of Macromarketing, 41(1), 150-165.
Teimouri, H., & Mobasheri, A. A. (2024). Designing a pattern of the antecedents and consequences for employees’ mental absence in Iran using meta- synthesis approach. Management Studies in Development and Evolution, 33(111), 181-206. https://doi.org/10.22054/jmsd.2024.75654.4366 [In Persian]
Tinonetsana, F., & Musariwa, P. (2024). Integration of sustainability marketing into business strategies: Challenges during adoption. International Journal of Research in Business and Social Science (2147-4478), 13(2), 23-30.
Torabi, Z., Saeida Ardekani, S., & Hataminaab, S. H. (2023). A future-researched reflection on the tourism marketing professional competence system with a view to sustainable development. Journal of Tourism Planning and Development, 12(45), 51-85.
Uy, J. R. R., Ong, A. K. S., De Guzman, D. M. B., Dela Cruz, I. T., & Dela Cruz, J. C. (2024). Consumer segmentation and market analysis for sustainable marketing strategy of electric vehicles in the Philippines. World Electric Vehicle Journal, 15(7), 301.
Van Dam, Y. K., & Apeldoorn, P. A. (1996). Sustainable marketing. Journal of Macromarketing, 16(2), 45-56.
Vaskelainen, T., Siltaoja, M., & Hoskonen, H. (2024). Hypes and the birth of new sustainable market categories–a socio-cultural perspective on the emergence of the meat substitute category in Finland. Technology Analysis & Strategic Management, 36(6), 1083-1095.
Wang, S., Liu, M. T., & Pérez, A. (2023). A bibliometric analysis of green marketing in marketing and related fields: From 1991 to 2021. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 35(8), 1857-1882.