انتخاب الگوی بهینه بنچ مارکینگ با در نظر گرفتن عملکرد پروژه‌های تحقیقات بازاریابی (مطالعه موردی: گروه بین‌المللی آگاه)

نویسندگان

چکیده

شرکت‌های تحقیقات بازاریابی، عمدتاً به عنوان شرکت‌های پروژه محور طبقه‌بندی می‌شوند و با توجه به تنوع فعالیت‌ها، فرایندها و پروژه‌هایی که در این شرکت‌ها به انجام می‌رسد، الگو برداری یا بنچ مارکینگ به عنوان یک راهکار موثرمطرح می‌گردد. با این حال، بنچ مارکینگ، شکل‌ها و حالت‌های مختلفی دارد و در یک طبقه بندی رایج، بسته به مرجع و محتوای الگوبرداری، به 9 شکل مختلف تفکیک می‌شود. این تحقیق با هدف بررسی شکلهای مختلف بنچ مارکینگ و تاثیر آنها بر عملکرد پروژه در گروه بین المللی آگاه انجام شده است. این تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی بوده و ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه است که بر مبنای طیف هفت مرتبه‌ای لیکرت، تدوین شده و در میان مدیران پروژه و سوپروایزرهای این شرکت، توزیع و جمع آوری شده است. در مجموع، اطلاعات مربوط به 38 پرسشنامه که به طور صحیح پر شده بودند، وارد نرم افزار گردید. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از روش رگرسیون و محاسبه ضرایب بتا و به کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می‌دهد که الگوهای بنچ مارکینگِ «فرایندی-رقابتی»، «عملکردی-رقابتی»، « فرایندی-داخلی» و «استراتژی-عمومی» بهترین گزینه‌های پیشنهادی برای شرکت‌های تحقیقات بازار است و بیشترین ارتباط را با بهبود عملکرد پروژه‌های تحقیقات بازار داشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Selection of an Optimal Benchmarking Pattern in consideration of the Performance of Marketing Research Projects (Case Study: IRC Group)

نویسندگان [English]

  • Sajjad Nourizad
  • Reza Navidi nekou
چکیده [English]

Marketing research companies are classified mainly as project-based companies. According to the variety of activities, processes and projects that are undertaken by these companies, benchmarking is considered as an effective tool. However, benchmarking has various forms. In a common classification, nine forms are introduced depending on the source and content of benchmarking. Thus, this research has been done with the aim of investigating different forms of benchmarking and their impact on the project performance of IRC group. This research was descriptive-survey and the main tool for gathering information through the research was questionnaire. The questionnaire was developed based on seven-point Likert scale and distributed among the project managers and supervisors of IRC group. Totally, information related to the 38 questionnaires that were filled out correctly, entered into the software. Collected data were analyzed using regression method and beta coefficients via SPSS software. The results showed that "process-competitive", "performance-competitive", "process-internal" and "strategy-general” benchmarking patterns are the best suggested options for market research companies and have more strong relationship with the performance improvement of market research projects.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marketing research
  • Benchmarking
  • Project performance
  • IRC group