The Conceptual Model of Personalized Advertising: A Meta-Synthesis Approach

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Candidate of Media Management, Department of Management, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

2 Assistant Professor of Media Management, Department of Cultural Management, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

3 - Assistant Professor of Management and Cultural Planning, Department of Cultural Management, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

Abstract

The present study aims to provide a conceptual model of personalized advertising. This qualitative research used Sandelowski and Barroso's seven-stage meta-synthesis methods. The research population consisted of all the related sources with personalized advertising including 2210 published sources from scientific databases in 1380-1399 solar years and 2000 and 2021 AD. Then, considering the degree of relevance to the research topic, the primary sources of the sieve and 42 sources were selected and coded on the concepts extracted from them. In total, 137 concepts were identified, which were categorized into 29 subcategories and 9 main categories. Finally, based on the three-step coding approach of Strauss and Corbin (open, axial, and selective) in the grounded theory, the identified codes were classified into six classes of causal conditions, Core phenomena, contextual conditions, intervening conditions, strategies, and consequences. The results were presented in the form of a conceptual model to better understand the concept of personalized advertising.

Keywords

Main Subjects


  • مقدمه

تبلیغات آنلاین نوعی تبلیغات است که از اینترنت برای رساندن پیام‌های تبلیغاتی بازاریابی به مصرف‌کنندگان استفاده می‌کند (ژائو و همکاران[1]، 2021). شخصی‌سازی تبلیغات نمایان‌گر یک روند نوظهور درزمینۀ تبلیغات آنلاین است (احمدی و همکاران، 1399). همچنین، راهبردی مؤثر برای اقناع با هدف افزایش نگرش دریافت‌کنندگان پیام، نیات رفتاری، رضایت، و وفاداری است (لی و همکاران[2]، 2018) که می‌تواند اثربخشی تبلیغات را افزایش دهد (منعم و ناجی[3]، 2021). دلیل این امر این است که تبلیغات اغلب زمانی مؤثرتر است که متناسب با ویژگی‌های مصرف‌کننده طراحی شده‌ باشند (استیگلباور و کواچ[4]، 2019).

تبلیغات شخصی به هر نوع تبلیغات آنلاینی اشاره دارد که مبتنی‌بر اطلاعات تبلیغ‌کننده دربارۀ گیرندۀ تبلیغات باشد (سانگ و جیانگ[5]، 2017) و اطلاعات مربوط به هر مصرف‌کننده را براساس اطلاعات شناسایی شخصی (برای مثال، نام، عکس، آدرس ایمیل، روز تولد و...)، اطلاعات مربوط به هویت اجتماعی (برای مثال جنسیت، قومیت، شغل و...) یا رفتار مربوط به خرید گذشته (برای مثال، سابقۀ خرید یا اولویت تجاری ترجیح برند) دربر می‌گیرد (بنگ و همکاران[6]، 2019). به‌‌این‌ترتیب، تبلیغ‌کنندگان به طیف گسترده‌ای از داده‌ها دربارۀ مصرف‌کنندگان دسترسی دارند (استریچارز و همکاران[7]، ۲۰۱۹الف). نقش کاربران از یک تماشاگر منفعل به بخش فعالی از روند اطلاعات تبدیل شده است (روحربرگ و همکاران[8]، 2017). چنین اطلاعاتی می‌تواند بینش ارزشمندی را دربارۀ مصرف‌کنندگان در اختیار شرکت‌ها قرار دهد (تانئو زندر و میرکوویک[9]، 2019) و آنها را قادر سازد تا از نیازهای مصرف‌کننده به‌نحو بهتری اطلاع پیدا کنند (حیدری کوچی و نوروزی مبارکه، 1399).

شخصی‌سازی عبارت است از درک رفتار کاربر و سازگاری با نیازهای کاربر برای ارائۀ بهترین خدمات ممکن به وی (جاتاین[10]، 2021). مفهوم شخصی‌سازی ازاین‌جهت مهم است که به کشف انگیزه‌های پذیرش یا رد تبلیغات کمک می‌کند (لادیگ[11]، 2019). علاقۀ فزاینده به شخصی‌سازی نه‌تنها ازطرف شرکت‌ها، بلکه ازطرف خود مصرف‌کنندگان نیز هست (یو و کیود[12]، 2009). درواقع، هم مشتریان و هم بازاریابان از مزایای تبلیغات شخصی‌سازی‌شده بهره‌مند می‌شوند (ترن[13]، 2017). از دیدگاه مشتریان، تبلیغات شخصی‌سازی‌شده یادآوری‌کننده است (برینسون و ایستین[14]، 2016) و با محدودکردن دسته‌بندی محصول برای انتخاب، سبب کاهش زمان جست‌وجو (ترن و همکاران[15]، 2020)، بهره‌مندی از پیام‌های مرتبط‌تر، جالب‌تر و حتی گاهی پاداش‌آور می‌شود (میا و دانگ[16]، 2019). از دیدگاه بازاریابان، این‌گونه تبلیغاتْ توانایی ارائۀ هدف‌گیری دقیق‌‌تر را افزایش می‌دهد (بنگ و وودینسکی[17]، 2016)، نقش اساسی در مدیریت ارتباط با مشتری دارد (نیهایم و همکاران[18]، 2015)، به فروش بیشتر منجر می‌شود (مجهی و چیرپوتکا[19]، 2020) و تأثیر مثبتی بر درآمد تبلیغات دارد (لیو تامپکینز[20]، 2019)؛ بنابراین، تبلیغات شخصی‌سازی‌شده به سنگ‌بنای راهبرد استراتژی بازاریابی مؤثری تبدیل شده‌ است (مهنیچ[21]، 2020).

درحالی‌که به نظر می‌رسد تبلیغات شخصی‌سازی‌شده، ظرفیت‌های زیادی دارد و منافعی را برای مصرف‌کنندگان و بازاریابان فراهم می‌کند، مطالعات و پژوهش‌ها درزمینۀ تبلیغات شخصی‌سازی‌شده تا حدودی پراکنده است و به‌دلیل نتایج ترکیبی ناتمام مانده است. برای مثال، برخی مطالعات نشان داده است تبلیغات شخصی‌سازی‌شده به پاسخ‌های مثبت مصرف‌کنندگان مانند بهبود نگرش به وب‌سایت و قصد خرید منجر شده است؛ درحالی‌که مطالعات دیگر نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان هنوز به‌طورکامل به این‌گونه تبلیغات عادت نکرده‌اند؛ ازاین‌رو، مسئلۀ پذیرش این روش توسط مصرف‌کننده همچنان یک چالش بزرگ پیش روی تبلیغات شخصی‌شده است (گیروندا و کورگائونکار[22]، 2018).

بنابراین، باتوجه‌به ماهیت تبلیغات شخصی‌سازی‌شده و نبود پژوهش‌های جامع، یافته‌های این پژوهش می‌تواند گام مؤثری برای پژوهش‌های آینده دراین‌زمینه باشد؛ ازاین‌رو، پژوهش حاضر قصد دارد خلاصۀ مطالعات انجام‌شده در این حوزه را به‌روش فراترکیب در اختیار جامعۀ علمی و بازاریابان قرار دهد. این پژوهش در نظر دارد به سؤالات زیر پاسخ دهد:

مؤلفه‌های اصلی تبلیغات شخصی‌سازی‌شده چیست؟

مدل مفهومی تبلیغات شخصی‌سازی‌شده چیست؟

  • مبانی نظری پژوهش

بازارهای تبلیغاتی دیجیتال نوآوری‌های بی‌سابقه‌ای را به بازاریابان پیشنهاد می‌کند (گردن و همکاران[23]، 2021). نوآوری در فناوری مؤلفه‌ای کلیدی در هدایت چگونگی تبلیغات و فعالیت‌های بازاریابی بوده است (شین و جیانگ[24]، 2019). در پرتو فناوری‌های اینترنتی و رسانه‌های اجتماعی، زندگی روزمره و پیشرفت‌‌های تکنولوژیکی به هم پیوند خورد‌ه‌اند و اکنون از عوامل اجتناب‌ناپذیر تأثیرگذار بر اقتصاد، جامعه و تحولات آنها هستند (حاجی و استوک[25]، 2021). تحولات در فناوری‌های دیجیتال، راهبرد‌ها و مکانیسم‌های پیچید‌ه‌ای را فراهم کرده است که ازطریق آنها می‌توان تبلیغات شخصی را تحقق بخشید (سگیژن و ون اویژن[26]، 2020).

هدف اصلی سیستم‌های تبلیغاتی آنلاین مدرن مطابقت یک تبلیغ مناسب با یک کاربر خاص در زمینه‌ای خاص است (کای و همکاران[27]، 2020)؛ بنابراین، شخصی‌سازی یکی از ویژگی‌های اصلی تبلیغات آنلاین مدرن است (استراد جیمنز[28]، 2020). متناسب با ویژگی‌ها، علایق و سلیقه‌های فرد (دی کیزر و همکاران[29]، 2015) و با هدف ارائۀ مناسب‌ترین محصولات در زمان مناسب و در بهترین مکان برای جلب رضایت مشتریان است (تیروزینن و همکاران[30]، 2020).

تبلیغات شخصی‌سازی‌شده را می‌توان با استفاده از رفتار ضمنی کاربر (برای مثال براساس جست‌وجوها، کلیک‌های پیوند، زمان سکونت) و بازخورد صریح (برای مثال پسندیدن، رتبه‌بندی) تنظیم کرد. این امر می‌تواند تعامل و اثربخشی تبلیغات را افزایش دهد (اودانل و کرامر[31]، 2015). همچنین، تبلیغات شخصی‌سازی‌شده مبتنی‌بر روشی به نام هدف‌گیری مجدد است (زو و زنگ[32]، 2019). شرکت‌ها با این روش به کاربرانی که قبلاً از سایت آنها بازدید کرده‌اند، اما خریدی انجام نداده‌اند، دسترسی پیدا می‌کنند (ایولفی و همکاران[33]، 2021) و آنها را به‌سمت کالاهایی که قبلاً مشاهده کرده‌اند یا محصولات دیگری که ممکن است موردعلاقۀ آنها باشد، هدایت می‌کنند (هوانگ[34]، 2018). تبلیغات شخصی‌سازی‌شده با هدف‌گیری مجدد را می‌توان به‌کمک دو بُعد عمق و گسترۀ شخصی‌سازی توصیف کرد. عمق شخصی‌سازی مشخص می‌کند یک تبلیغ تا چه اندازه علایق و ترجیحات مصرف‌کننده را منعکس می‌کند. یک تبلیغ با یک عمق شخصی‌سازی بالاتر می‌تواند محصولاتی از گروهی را دربر داشته باشد که در یک فروشگاه آنلاین جزء بازدیدهای اولیۀ مصرف‌کنندگان است یا دقیقاً شامل همان محصولاتی باشد که مصرف‌کنندگان به‌طور آنلاین از آن بازدید می‌کنند. گسترۀ شخصی‌سازی را به‌عنوان بُعد ثانویه شخصی‌سازی بدان می‌پردازد که یک تبلیغ با یک عمق شخصی‌سازی خاص تا چه اندازه به‌طور کامل و جامع علایق و ترجیحات مشتری یا مصرف‌کننده را منعکس می‌کند. در حین فرایند تصمیم‌گیری برای خرید، مشتریان ممکن است در بین محصولات مختلف جست‌وجو کنند و از محصولات مختلفی خوششان آید. عموماً تبلیغات کلیت این محصولات را منعکس نمی‌کند و فقط بخشی از آیتم‌ها را نشان می‌دهد (بلیر و آیزینیسک[35]، 2015).

اثربخشی تبلیغات شخصی‌سازی‌شده ماهیتی متناقض دارد (موریموتو[36]، 2020). ازطرفی، مشتریان نگرش مثبتی به تبلیغات شخصی‌سازی‌شده دارند؛ زیرا این‌گونه تبلیغات مرتبط‌تر است (کریستین و همکاران[37]، 2021) و به ترجیحات آنها توجه دارد. ازطرف‌دیگر، مشتریان وقتی از استفادۀ نامناسب از اطلاعات شخصی غیرمجاز خود مطلع می‌شوند، احساس ناراحتی و اضطراب می‌کنند (زنگ و همکاران[38]، 2021). همچنین، اگر پیام به‌خوبی نیازها و علایق مشتریان را هدف قرار ندهد و نگرانی مربوط به حریم خصوصی را افزایش دهد، بر نگرش آنها تأثیر منفی دارد (ایستن و همکاران[39]، 2016). این پدیده‌ای است که به‌عنوان «پارادوکس حریم شخصی‌سازی» شناخته می‌شود (سکلمان و همکاران[40]، 2011). درواقع، پارادوکس شخصی‌سازی بیان می‌کند که شخصی‌سازی جنبه‌های مثبت و منفی دارد (استریچارز و همکاران[41]، 2019ب). در کمک به حل این دیدگاه‌های متناقض، داشتن درک بهتر از مکانیسم شخصی‌سازی ضروری است (شاناهان و همکاران[42]، 2019). فرایند تصمیم‌گیری فرد دربارۀ حفظ حریم خصوصی می‌تواند برمبنای باورهای رقابتی و طی یک آنالیز هزینه‌ـ‌سود صورت گیرد که در آن میزان سودها و خطرهای حاصل از این عملکرد با یکدیگر مقایسه و محاسبه می‌شود؛ بنابراین، اگرچه بسیاری از افراد ممکن است نگران حفظ حریم خصوصی آنلاین باشند، این موضوع را نیز در نظر می‌گیرند که مزایای استفاده از تبلیغات شخصی‌سازی‌شده می‌تواند خطرهای ناشی از آن را برطرف کند و با این دیدگاه به استفاده از این خدمات ادامه می‌دهند (گیروندا[43]، 2014).

1-2- پیشینۀ پژوهش

پس از بررسی مفاهیم نظری، در این بخش به برخی از مرتبط‌ترین پژوهش‌های انجام‌شده در این حوزه اشاره می‌شود.

یارمحمد توسکی (1397) در پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد خود با عنوان بررسی تأثیر ارتباط تبلیغات شخصیسازی‌شده با نقش میانجیگری نگرانی حفظ حریم خصوصی بر تبلیغات شبکۀ اجتماعی تلگرام به‌روش توصیفی و پیمایشی نشان داد ارتباط تبلیغات شخصی‌سازی‌شده بر اثربخشی تبلیغات تأثیر می‌گذارد؛ مانند افزایش توجه به تبلیغات و کاهش اجتناب از تبلیغات. باوجودِاین، ارتباط تبلیغات شخصی‌سازی‌شده همچنین موجب افزایش نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی می‌شود که درنهایت باعث جلوگیری از تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی می‌شود. حسن‌پور دلاور و ولی‌پور (1399) در پژوهشی با عنوان تأثیر عوامل عاطفی بر واکنشهای رفتاری مشتری به تبلیغات شخصیسازیشدۀ آنلاین با نقش میانجی مؤلفههای نظریۀ انتخاب عقلایی با روش کمّی‌ـ‌پیمایشی به این نتیجه رسیدند که نظریۀ انتخاب عقلایی باعث تغییر در باورهای مشتریان در تبلیغات شخصی‌سازی‌شده می‌شود و به ایجاد یک رفتار خاص کمک می‌کند؛ بنابراین، درنظرگرفتن اهمیت حریم خصوصی و هزینه‌های ادراک‌شده از شخصی‌سازی‌نشدن باعث می‌شود مشتری احساس امنیت داشته باشد و به تبلیغات شخصی‌سازی‌شده اطمینان کند؛ زیرا اگر مشتری در تبلیغات شخصی‌سازی‌شده احساس رضایت و امنیت داشته باشد، می‌تواند با اطمینان کامل به خرید محصول بپردازد؛ بنابراین، باید اطمینان حاصل کند که بدون حمایت تبلیغات شخصی‌سازی‌شده متضرر می‌شود و این دید باعث می‌شود به تبلیغات شخصی‌سازی‌شدۀ شرکت توجه کند. سگیژن و همکاران[44] (2021) پژوهشی با عنوان نقش توالی تبلیغ و نگرانیهای حریم خصوصی در تبلیغات شخصی: یک مطالعۀ ردیابی چشم دربارۀ تأثیرات تبلیغات همگامسازیشده انجام دادند. نتایج نشان داد تبلیغات همگام‌سازی راهبرد تبلیغاتی شخصی‌سازی امیدوار‌کننده‌ای برای صنعت است؛ اما درعین‌حال ممکن است برای افرادی که نگرانی‌های بیشتری دربارۀ حریم خصوصی دارند، اثربخشی کمتری داشته باشد. ون دن بروک و همکاران[45] (2020) پژوهشی با عنوان کاربران چگونه تبلیغات شخصیسازیشده در فیسبوک را ارزیابی می‌کنند؟ تجزیهوتحلیل عوامل کنترلشده توسط مصرفکننده و تبلیغکننده انجام دادند. باتوجه‌به مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته که در آن از تکنیک‌های استخراجی استفاده شده است، به این نتیجه رسیدند که یک معاملۀ پیچیده بین خطرات و مزایای تبلیغات شخصی فیس‌بوک وجود دارد که در آن ارتباط ادراک‌شده و انگیزه‌های استفاده از فیس‌بوک نقش اساسی دارد. پاتاپائو[46] (2020) پژوهشی با عنوان تفاوت اصلی بین پاسخ به تبلیغات شخصیسازی‌شده در بین نسلها انجام داد. پس از مصاحبه از چهار نسل نتایج نشان داد بخش زیادی از مردم از انواع داده‌های شخصی جمع‌آوری‌شده و اصول جمع‌آوری اطلاعات اطلاع ندارند. درنتیجه، افراد با دیدن تبلیغات شخصی‌سازی‌شده احساس ناامنی می‌کنند و حاضر نیستند اطلاعات شخصی خود را برای دریافت این تبلیغات شخصی به اشتراک بگذارند؛ بنابراین، افراد از همۀ نسل‌ها معتقدند که اگر اصل جمع‌آوری داده‌ها شفاف‌تر باشد، آنها احساس امنیت بیشتری می‌کنند و مایل به به‌اشتراک‌گذاشتن داده‌های شخصی خود هستند. برای مقایسۀ سطح ایمنی درک‌شدۀ هر نسل، نسل‌های جوان در مقایسه با نسل‌های قدیمی احساس امنیت بیشتری می‌کنند. همچنین، وقتی افراد می‌دانند که محتوای یک تبلیغ شخصی‌سازی‌شده، به آنها مرتبط خواهد بود، آنها آمادگی بیشتری برای به‌اشتراک‌گذاشتن داده‌های خود دارند. چن و همکاران[47] (2019) پژوهشی با عنوان درک واکنش مصرفکنندگان از تبلیغات شخصیسازیشدۀ آنلاین: طرح جدیدی از انتخاب عقلایی از دیدگاه اثرات منفی انجام دادند. نتایج پژوهش نشان داد سه مؤلفۀ انتخاب عقلایی با اثر منفی تأثیر معناداری را بر واکنش رفتاری مصرف‌کنندگان دارند. همچنین، عوامل مؤثر مثل مالکیت و آسیب‌پذیری تأثیر معناداری بر این سه مؤلفۀ انتخاب عقلایی دارند. این متغیرها نیز با استفاده از نقش میانجی سه مؤلفۀ انتخاب عقلایی بر واکنش‌های رفتاری تأثیر معناداری دارند. وی و همکاران[48] (2019) پژوهشی با عنوان خاطرهبازی: شخصیسازی تبلیغات آنلاین براساس حافظۀ سرگذشتی مصرفکنندگان انجام دادند. آنها در دو آزمایش نشان دادند تبلیغات شخصی ازطریق افزایش احساس نوستالژی واکنش‌های مطلوبی را به تبلیغات به‌دنبال داشته است. دالگرن و تابل[49] (2018) پژوهشی با عنوان تبلیغات آنلاین شخصی و مشکلات آن با حریم خصوصی مشتری انجام دادند. در این پژوهش از روش پژوهش کیفی و ازطریق مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته انجام شد. نتایج حاکی از آن بود که ​تبلیغات شخصی در برخی موارد می‌تواند ایجاد ارزش مشترک تلقی شود؛ اما ازآنجاکه نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی وجود دارد و بر درک تبلیغات تأثیر می‌گذارد، در بسیاری از موارد ممکن است به تخریب ارزش منجر شود. زو و چانگ[50] (2016) پژوهشی با عنوان بررسی نقش کلیدی ارتباط در تبلیغات شخصی: بررسی تأثیر آن بر درک تهاجم به حریم خصوصی، خودآگاهی و قصد استفادۀ مداوم مشتریان انجام دادند. با استفاده از تحلیل داده‌های پیمایشی به این نتیجه دست یافتند که ارتباط در تبلیغات شخصی بر درک تهاجم حریم خصوصی، خودآگاهی و قصد استفادۀ مداوم مشتریان نقش دارد. آگوئر و همکاران[51] (2015) پژوهشی با عنوان حل پارادوکس شخصیسازی: تأثیر جمعآوری اطلاعات و راهبردهای اعتمادسازی بر اثربخشی تبلیغات آنلاین انجام دادند. آنها در این مطالعۀ میدانی به این نتیجه رسیدند که راهبرد جمع‌آوری اطلاعات به‌صورت آشکارا، آسیب‌پذیری را کاهش و نرخ کلیک را افزایش می‌دهد و به حل پارادوکس شخصی‌سازی کمک می‌کند. همچنین، اعتبار وب‌سایت می‌تواند تأثیرات منفی جمع‌آوری داده‌های مخفی را کاهش دهد.

  • روش پژوهش

در این پژوهش از روش فراترکیب استفاده شده است. فراترکیب نوعی مطالعۀ کیفی است که اطلاعات و یافته‌های استخراج‌‌شده از مطالعات کیفی دیگر با موضوع مرتبط و مشابه را بررسی می‌کند. درنتیجه، نمونۀ موردنظر برای فراترکیب، از مطالعات کیفی منتخب و براساس ارتباط آنها با سؤال پژوهش تشکیل می‌شود. فراترکیب، مرور یکپارچۀ پیشینۀ کیفی موضوع موردنظر نیست. همچنین، تجزیه‌وتحلیل دادۀ ثانویه و دادۀ اصلی از مطالعات منتخب نیز نیست؛ بلکه تحلیل یافته‌های این مطالعه‌هاست. به‌عبارتی، فراترکیب بر مطالعه‌های کیفی تمرکز دارد که لزوماً مبانی نظری وسیعی را شامل نمی‌شود و به‌جای ارائۀ خلاصۀ جامعی از یافته‌ها، یک ترکیب تفسیری از یافته‌ها را ایجاد می‌کند (قمی اویلی و همکاران، 1400). فراترکیب با فراهم‌کـردن نگرش نظام‌مند بـرای پژوهشـگران از راه ترکیـب پـژوهش‌هـای کیفـی مختلـفْ موضـوعات و استعاره‌های جدید و اساسی را کشف می‌کند و با این روش دانش جاری را ارتقا می‌دهد و دیـدی جامع و گسترده را درزمینة مسائل پدید می‌آورد. فراترکیب مستلزم این است که پژوهشـگر یـک بازنگری دقیق و عمیق انجام دهد و یافته‌های پژوهش‌های کیفی مرتبط را ترکیب کنـد (جعفری و همکاران، 1400). روش پژوهش کیفی استفاده‌شده برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و ارائۀ مدل پیشنهادی، روش فراترکیب مبتنی‌بر مدل هفت‌مرحله‌ای سندلوسکی و باروسو است. روش ذکرشده شامل مراحل تنظیم سؤال پژوهش، بررسی نظام‌مند متون، جست‌وجو و انتخاب متن‌های مناسب، استخراج اطلاعات از متن‌ها، تجزیه‌وتحلیل و ترکیب یافته‌های کیفی، کنترل کیفیت و بیان یافته‌هاست. درادامه، این مراحل شرح داده شده است.

3-1- مرحلۀ اول: تنظیم سؤال پژوهش

سؤالات پژوهش درراستای ماهیت موضوع پژوهش، جامعۀ مطالعه، محدودۀ زمانی و چگونگی روش مطرح شده است. سؤالات و پاسخ‌های پژوهش در جدول 1 آورده شده است.

جدول 1: سؤال‌های پژوهش

مؤلفه‌ها

سؤالات پژوهش

چه چیزی

مؤلفه‌های کلیدی تبلیغات شخصی‌سازی‌شده چیست؟

مدل مفهومی تبلیغات شخصی‌سازی‌شده چیست؟

جامعۀ مطالعه‌شده

پایگاه‌های داده همانند ایران‌داک، مگ‌ایران، نورمگز، پرتال جامع علوم انسانی، جویش‌گر علم‌نت، مجلات داخلی، گوگل اسکولار، ساینس دایرکت، امرالد

محدودۀ زمانی

۱۳۹۹-۱۳۸۰ خورشیدی

۲۰۲۱-۲۰۰۰ میلادی

چگونگی روش

تحلیل اسنادی

2-3- مرحلۀ دوم: بررسی نظام‌مند متون

برای شروع مطالعۀ نظام‌مند، منابع براساس معیارهایی نظیر تناسب با هدف پژوهش، بازۀ زمانی مشخص‌شده و محل انجام پژوهش به‌شرح جدول 2 انتخاب و بررسی شد.

جدول 2: معیارهای پژوهش

مؤلفه‌ها

سؤالات پژوهش

هدف پژوهش

- ارائۀ مدل مفهومی تبلیغات شخصی‌سازی‌شده

- شناسایی مؤلفه‌های کلیدی تبلیغات شخصی‌سازی‌شده

سال انتشار

۱۳۹۹-۱۳۸۰ خورشیدی

۲۰۲۱-۲۰۰۰ میلادی

محل انجام

داخل و خارج کشور

جامعۀ آماری پژوهش حاضر کلیۀ مقالات، پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌هایی است که در پایگاه دادۀ معتبر داخلی و خارجی و در حیطۀ موضوع پژوهش بین سال‌های ۱۳۹۹-۱۳۸۰ خورشیدی و ۲۰۲۱-۲۰۰۰ میلادی انجام شده است. علت انتخاب این بازۀ زمانی ازسویی به‌دلیل بهره‌گیری از نتایج جدید است و ازسوی‌دیگر به‌دلیل نوبودن موضوع پژوهش است که در سال‌های اخیر توسعه یافته است. جست‌وجوی منابع براساس معیارهای پژوهش و همچنین واژگان کلیدی مندرج در جدول 3 انجام شد.

جدول 3 : واژگان کلیدی جست‌وجو

واژگان کلیدی

فارسی

انگلیسی

تبلیغات

Advertising

شخصی‌سازی

Personalized

تبلیغات شخصی‌سازی‌شده

personalized advertising

اثربخشی تبلیغات

Advertising effectiveness

اثربخشی تبلیغات شخصی‌سازی‌شده

personalized advertising effectiveness

 

3-3- مرحلۀ سوم: جست‌وجو و انتخاب مقاله‌ها و متون مناسب

در این مرحله، مجموعه مطالعات منتخب چندین‌بار بازبینی شد و در هر مرحله، مقالات و متونی که با موضوع هم‌خوانی نداشت، حذف شد. مطابق با شکل 1 یا چارت روندنما فرایند بازبینی به‌این‌صورت انجام گرفت که در ابتدا، مقالاتی که ازنظر عنوان با هدف پژوهش تناسب نداشت، حذف شد. در مرحلۀ بعد، چکیده، مقالاتی که از مرحلۀ قبل باقی‌ مانده بود، بررسی شد و در این مرحله نیز مقالات نامربوط با هدف پژوهش حذف شد. پس از آن مقالاتی که ازنظر محتوا، با هدف پژوهش هم‌خوانی نداشت، حذف شد. درنهایت، مقالات باقی‌مانده، وارد مرحلۀ بعدی روش فراترکیب شد.

شکل 1: چارت روندنما

3-4- مرحلۀ چهارم: جست‌وجو و انتخاب مقاله‌ها و متون مناسب

در این مرحله به بررسی اطلاعات متون باقی‌مانده پرداخته شد و برمبنای اهداف و سؤال‌های پژوهش، یافته‌های مرتبط از هرکدام از منابع استخراج شد. این مرحله از فراترکیب، مشابه مرحلۀ اول کدگذاری در روش تئوری است که کدگذاری باز نام دارد.

3-5- مرحلۀ پنجم: تجزیه‌وتحلیل و تلفیق یافته‌های کیفی

در این مرحله، پژوهشگر مفاهیم ارائه‌شده در مرحلۀ قبل را که به‌صورت کدها بیان شده بود، دسته‌بندی می‌کند. دسته‌بندی کدها در این مرحله مشابه کدگذاری محوری در تحلیل داده‌بنیاد استراوس و کوربین[52] است. بنابر برداشت پژوهشگر، مفاهیم درقالب مقوله‌هایی همچون شرایط علّی، شرایط زمینه‌ای و مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها تبیین می‌شود که در جداول 4 تا 8 ارائه شده است.

 

جدول 4: شرایط علّی

عوامل علّی

مقولۀ اصلی

مقولۀ فرعی

مفاهیم

تحلیل هزینۀ فایده (حل پارادوکس شخصی‌سازی‌شده)

سودمندی ادراک شده

پیشنهادهای مرتبط (گیروندا، 2014)؛ (نیهایم و همکاران، 2015)؛ (کیزر و همکاران، 2015)؛ (زو و چانگ، 2016)؛ (ترن، 2017)؛ (گیروندا و کورگائونکار، 2018)؛ (دالگرن و تابل، 2018)؛ (لادیگ، 2019)؛ (استریچارز و همکاران، 2019الف)؛ (پاتاپائو،2020)؛ (ون دن بروک و همکاران، 2020)؛ (سگیژن، ون اویژن، 2020)؛ (منعم، 2021)؛ (تران و همکاران، 2020 )؛ (والراو و همکاران، 2018) (برینسون و ایستین، 2016)

پیشنهادهای به‌روز (پاتاپائو،2020)؛ ( استریچارز و همکاران، 2019الف)

صرفه‌جویی در وقت (گیروندا، 2014) (زو و چانگ، 2016)؛ (زو و زنگ، 2019)؛ (پاتاپائو، 2020)؛ (سگیژن، ون اویژن، 2021)؛ (حسن‌پور دلاور و ولی‌پور، 1399)

صرفه‌جویی در هزینه (استریچارز و همکاران، 2019الف)؛ (سگیژن، ون اویژن، 2020)؛ (حسن‌پور دلاور و ولی‌پور، 1399)؛ (زو و چانگ، 2016 )

کاهش تلاش (سگیژن، ون اویژن، 2020)؛ (زو و چانگ، 2016 )؛ (سانگ و جیانگ، 2017)؛ (دالگرن و تابل، 2018)؛ (گیروندا، 2014)

کاهش اضافه‌بار اطلاعاتی (زو و چانگ، 2016 )؛ (استریچارز و همکاران، 2019الف)

یادآوری‌کننده (لادیگ، 2019)؛ (استریچارز و همکاران، 2019الف)؛ (سگیژن، ون اویژن، 2021)

کاهش هزینه‌های ادراک‌شدۀ تبلیغات غیرشخصی (چن و همکاران، 2019)؛ (حسن‌پور دلاور و ولی‌پور، 1399)

هزینه‌های ادراک‌شده

نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی (یو و کیود، 2009)؛ (گیروندا، 2014)؛ (بلیر و آیزینیسک، 2015)؛ (زو و چانگ، 2016)؛ (گیروندا و کورگائونکار، 2018)؛ (دالگرن و تابل، 2018)؛ (زو و زنگ، 2019)؛ (لادیگ، 2019)؛ (موریموتو، 2020)؛ (چن و همکاران، 2019)؛ (یارمحمد توسکی، 1397)؛ (سگیژن و ون اویژن، 2020)؛ (سگیژن و همکاران، 2021)؛ (ون دن بروک و همکاران، 2020)؛ (استریچارز و همکاران، 2019الف)؛ (منعم، 2021)؛ (لی و همکاران، 2018)؛ (یو، 2011)

آسیب‌پذیری (آگوئر و همکاران، 2015)؛ (چن و همکاران، 2019)؛ (حسن‌پور دلاور و ولی‌پور، 1399)

ریسک حریم خصوصی ادراک‌شده (گیروندا، 2014)؛ (سگیژن و ون اویژن، 2020)؛ (استریچارز و همکاران، 2019الف)

تهاجم ادراک‌شده (گیروندا، 2014)؛ (گیروندا و کورگائونکار، 2018)؛ (زو و چانگ، 2016)؛ (دالگرن و تابل، 2018)

ازدست‌دادن کنترل (میا و دانگ، 2019)؛ (سانگ و جیانگ، 2017)؛ (استریچارز و همکاران، 2019الف)؛ (سگیژن و ون اویژن، 2021)

تبعیض (استریچارز و همکاران، 2019الف)؛ (سگیژن و ون اویژن، 2021)

کلیشه‌سازی (استریچارز و همکاران، 2019الف)؛ (سگیژن و ون اویژن، 2020)

هزینۀ فرصت و دید تونلی (چن و همکاران، 2019)؛ (استریچارز و همکاران، 2019الف)

 

جدول 5: شرایط زمینه‌ای

عوامل زمینه‌ای

مقولۀ اصلی

مقولۀ فرعی

مفاهیم

عوامل مرتبط با فرد

دموگرافیک

سن (دیمز و همکاران، 2019)؛ (والراو و همکاران، 2018)؛ (سانگ و جیانگ، 2017)؛ (گیروندا و کورگائونکار، 2018)؛ (معراجی پور،1398)؛ (سگیژن، ون اویژن، 2020)؛ (گیروندا، 2014)؛ (منعم، 2021)

جنسیت (سانگ و جیانگ، 2017)؛ (گیروندا و کورگائونکار، 2018)؛ (کیزر و همکاران، 2015)؛ (سگیژن، ون اویژن، 2020)؛ (روحربرگ و همکاران، 2017)

تحصیلات (سانگ و جیانگ، 2017)؛ (گیروندا و کورگائونکار، 2018)؛ (سگیژن و ون اویژن، 2021)

درآمد (سانگ و جیانگ، 2017)؛ (گیروندا و کورگائونکار، 2018)

روان‌شناختی

تمایل به نوگرایی (گیروندا، 2014)؛ (گیروندا و کورگائونکار، 2018)

تمایل به خودشیفتگی (بنگ و همکاران، 2019)

تمایل به حریم ارزشی (گیروندا و کورگائونکار، 2018)؛ (سگیژن و همکاران، 2021)

میزان اعتمادپذیری (زو و زنگ،2019)؛ (بلیر و آیزینیسک، 2015)

تمایل به منحصربه‌فردبودن (تران و همکاران 2020 )؛ ( نیهایم و همکاران، 2015)؛ (استیگلباور و کواچ، 2019)؛ (بنگ و همکاران، 2019)

شدت و ثبات ترجیحات (لی و همکاران، 2018)

توانمندی

خودکار آمدی ادراک‌شده (استریچارز و همکاران، 2019ب)

کنترل حریم خصوصی ادراک‌شده (گیروندا و کورگائونکار، 2018)؛ (موریموتو، 2020)؛ (منعم، 2021)؛ (ون دن بروک و همکاران، 2020)

دانش و آگاهی تبلیغاتی (برینسون و ایستین، 2016)؛ (والراو و همکاران، 2018)؛ (لادیگ، 2019)؛ (میا و دانگ، 2019)؛ (تانئو زندر و میرکوویک، 2019)؛ (دیمز و همکاران، 2019)؛ (پاتاپائو، 2020)؛ (موریموتو، 2020)؛ (سگیژن، ون اویژن، 2020)؛ (سگیژن و همکاران 2021)؛ (استریچارز و همکاران، 2019ب)

وضعیتی‌ـ‌رفتاری

 

عادت استفاده از اینترنت (چن و همکاران، 2019)؛ (میا و دانگ، 2019)؛ (سانگ و جیانگ، 2017)؛ (پاتاپائو، 2020)

وضعیت خلق‌وخو (میا و دانگ، 2019)؛ (منعم، 2021)

سطح تلاش شناختی کار (بنگ و وودینسکی، 2016)؛ (ون دن بروک و همکاران، 2020)؛ (میا و دانگ، 2019)

نوع جهت‌گیری کانون تمرکز تنظیمی (استیگلباور و کواچ، 2019)

رفتار محافظتی (استریچارز و همکاران، 2019ب)

عوامل مرتبط با تبلیغ

نوع کالا

کالاهای پردرگیرانه (سانگ و جیانگ، 2017)؛ (کیزر و همکاران، 2015)

کالاهای میان‌درگیرانه (سانگ و جیانگ، 2017)

کالاهای کم‌درگیرانه (سانگ و جیانگ، 2017)؛ (کیزر و همکاران، 2015)

محتوا

مکان تبلیغ (ون دن بروک و همکاران، 2020)؛ (میا و دانگ، 2019)؛ (بنگ و وودینسکی، 2016)

متن (لادیگ، 2019)؛ (آگوئر و همکاران، 2015)؛ (هوارد و کرین،2004)

تصویر (لادیگ، 2019)

شفافیت قیمت (لادیگ، 2019)

زمان ارائۀ تبلیغ (لادیگ، 2019)؛ (اودانل و کرامر، 2015)

توالی تبلیغ (سیگژن و همکاران، 2021)

جدول 6: شرایط مداخله‌گر

عوامل مداخله‌گر

مقولۀ اصلی

مقولۀ فرعی

مفاهیم

عوامل اجتنابی

ممانعت از

فعالیت‌های هدفمند

مانع جست‌وجو (میا و دانگ، 2019)؛ (سانگ و جیانگ، 2017)؛ (ون دن بروک و همکاران، 2020)

حواس‌پرتی (میا و دانگ، 2019)؛ (سانگ و جیانگ، 2017)

اختلال و وقفه (میا و دانگ، 2019)؛ (سانگ و جیانگ، 2017)؛ (دالگرن و تابل، 2018)

رنجش تبلیغاتی

مرتبط‌نبودن پیام تبلیغاتی(میا و دانگ، 2019)؛ (سانگ و جیانگ، 2017)؛ (سگیژن، ون اویژن، 2020)؛ (ون دن بروک و همکاران، 2020)

بی‌دقت در روند شخصی‌سازی (میا و دانگ، 2019)؛ (ون دن بروک و همکاران، 2020)؛ (زو و زنگ، 2019)

تکرار زیاد تبلیغ (میا و دانگ، 2019)؛ (لادیگ، 2019)

آزاردهنده‌بودن (استیگلباور و کواچ، 2019)؛ (نیهایم و همکاران، 2015)؛ (سانگ و جیانگ، 2017)؛ (دالگرن و تابل، 2018)؛ (میا و دانگ، 2019)؛ (لادیگ، 2019)

مزاحمت (سگیژن، ون اویژن، 2020)؛ (موریموتو، 2020)؛ (ون دن بروک و همکاران، 2020)؛ (استریچارز و همکاران، 2019، الف)؛ (میا و دانگ، 2019)

غیرجذاب‌بودن (نیهایم و همکاران، 2015)

نگرش‌های منفی قبلی

 

تجربیات منفی قبلی (آگوئر و همکاران، 2015)؛ (اودانل و کرامر، 2015)؛ (میا و دانگ، 2019)؛ (سانگ و جیانگ، 2017)؛ (ون دن بروک و همکاران، 2020)؛ (زو و زنگ، 2019)

نارضایتی (سانگ و جیانگ، 2017)؛ (دالگرن و تابل، 2018)

بی‌انگیزگی (سانگ و جیانگ، 2017)

بی‌استفاده‌بودن (سانگ و جیانگ، 2017)

عوامل محیطی

فضای رقابتی

آگاهی فزایندۀ مخاطب (آگوئر و همکاران، 2015)

مخاطب پویا و درحال‌تحول (میا و دانگ، 2019)

توسعۀ فناوری (میا و دانگ، 2019)؛ (نیهایم و همکاران، 2015)؛ (سگیژن و ون اویژن، 2021)؛ (ترن، 2017)؛ (موریموتو، 2020)؛ (احمدی و همکاران، 1399)؛ (تانئو زندر و میرکوویک، 2019)؛ (یو، 2011)؛ (یو و کیود، 2009)

رشد سریع بازار تبلیغات (سکلمان، 2011)؛ (آگوئر و همکاران، 2015)

قوانین حمایتی

قانون عمومی حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی (زو و زنگ، 2019)؛ (ون دن بروک و همکاران، 2020)؛ (استریچارز و همکاران، 2019الف)؛ (برینسون و ایستین، 2016)؛ (سگیژن و همکاران، 2021)

شفاف‌سازی سیاست‌های حفظ حریم خصوصی (بلیر و آیزینیسک، 2015)؛ (حسن‌پور دلاور و ولی‌پور، 1399)؛ (ون دن بروک و همکاران، 2020)

ارائۀ دستورالعمل‌های روشن (بلیر و آیزینیسک، 2015)

تضمین حفظ حریم خصوصی(چن و همکاران، 2019)؛ (استریچارز و همکاران، 2019الف)؛ (آگوئر و همکاران، 2015)؛ (حسن‌پور دلاور و ولی‌پور، 1399)

تدوین مقررات حمایتی از کودکان (دیمز و همکاران، 2019)

جامعه‌شناختی

تفاوت نسلی (پاتاپائو، 2020)؛ (تانئو زندر و میرکوویک، 2019)؛ (روحربرگ و همکاران، 2017)؛ (لادیگ، 2019)؛ (نیهایم و همکاران، 2015)

تفاوت فرهنگی (یو و کیود، 2009)؛ (یو، 2011)

همگام‌شدن با دوستان، خانواده و... (لادیگ، 2019)

محبوبیت اینترنت در جامعه (یو و کیود، 2009)؛ (یو، 2011)

جدول 7: شرایط راهبردی

راهبردها

مقولۀ اصلی

مقولۀ فرعی

مفاهیم

انگیزش فردی

مشوّق‌های مالی

 

ارائۀ تخفیف قیمتی دراِزای خرید (پاتاپائو، 2020)؛ (حسن‌پور دلاور و ولی‌پور، 1399)؛ (سگیژن و همکاران، 2021)؛ (گیروندا، 2014)

ارائۀ کد تخفیف (سگیژن و همکاران، 2021)

ارائۀ کوپن (پاتاپائو،2020)؛ (حسن‌پور دلاور و ولی‌پور، 1399)؛ (سگیژن و همکاران، 2021)

ارائۀ استرداد وجه (حسن‌پور دلاور و ولی‌پور، 1399)

ارائۀ حراج‌های فصلی (حسن‌پور دلاور و ولی‌پور، 1399)

مشوّق‌های غیرمالی

ارائۀ نمونۀ رایگان (حسن‌پور دلاور و ولی‌پور، 1399)؛ (هوارد و کرین،2004)

ارائۀ خدمات رایگان (گیروندا، 2014)؛ (لادیگ، 2019)؛ (منعم، 2021)

ارائۀ برنامه‌های کاربر ممتاز (حسن‌پور دلاور و ولی‌پور، 1399)؛ (حیدری کوچی و نوروزی مبارکه، 1399)

ارائۀ قرعه‌کشی (حسن‌پور دلاور و ولی‌پور، 1399)

ارائۀ مسابقات (حسن‌پور دلاور و ولی‌پور، 1399)

دسترسی به خدمات جایگزین (چن و همکاران، 2019)

تمایز

نمایش تصویر مخاطب (بنگ و همکاران، 2019)

نمایش نام مخاطب (زو و چانگ، 2016 )؛ (هوارد و کرین، 2004)؛ (منعم، 2021)؛ (بنگ و همکاران، 2019)

توجه به رویدادهای مهم زندگی (اودانل و کرامر، 2015)؛ (بنگ و همکاران، 2019)

جذابیت محتوا

استفاده از موسیقی (میا و دانگ، 2019)

استفاده از تبلیغات طنزآمیز (اودانل و کرامر، 2015)؛ (میا و دانگ، 2019)

استفاده از نشانه‌های نوستالژی (وی و همکاران، 2019)

ترکیب تصاویر و متن (سانگ و جیانگ، 2017)

برانگیختن حس کنجکاوی (لادیگ، 2019 )

حضور یک فرد مشهور (میا و دانگ، 2019)؛ (دالگرن و تابل، 2018)

پیشنهاد استفاده از محصول جدید (لادیگ، 2019)

مدیریت بازار

بررسی بازار

تجزیه‌وتحلیل رقبا (ارزیابی جایگاه شرکت در بازار نسبت به رقبا)؛ (بلیر و آیزینیسک، 2019)

تجزیه‌وتحلیل اطلاعات مخاطبان (زو و زنگ، 2019)؛ (لی و همکاران، 2018)؛ (آگوئر و همکاران، 2015)؛ (بلیر و آیزینیسک، 2019)

نظرسنجی از مخاطبان (تران و همکاران، 2020)

تجزیه‌وتحلیل نرخ کلیک (لادیگ، 2019)

تجزیه‌وتحلیل گردش مشتری (سانگ و جیانگ، 2017)

توانمندسازی

استفاده از نمادهای علامت‌دهی (آگوئر و همکاران، 2015)؛ (برینسون و ایستین، 2019)؛ (دیمز و همکاران، 2019)

ارائۀ برنامه‌های آموزشی (سگیژن، ون اویژن، 2020)؛ (دیمز و همکاران، 2019)؛ (ون دن بروک و همکاران، 2020)؛ (والراو و همکاران، 2018)؛ (برینسون و ایستین، 2016)

اعتمادسازی

امکان انصراف، اصلاح یا پاک‌کردن اطلاعات به کاربران (دالگرن و تابل، 2018)؛ (منعم، 2021)؛ (بلیر و آیزینیسک، 2015)

امکان کنترل جمع‌آوری و استفاده از داده‌های شخصی به کاربران (بلیر و آیزینیسک، 2015)؛ (میا و دانگ، 2019)؛ (اودانل و کرامر، 2015)؛ (لادیگ، 2019)؛ (سکلمان، 2011)؛ (موریموتو،2020)؛ (برینسون و ایستین، 2016)؛ (آگوئر و همکاران، 2015)؛ (دالگرن و تابل، 2018)

مبتنی‌بر کسب اجازه (گیروندا، 2014)؛ (آگوئر و همکاران، 2015)؛ (میا و دانگ، 2019)؛ (موریموتو،2020)؛ (دالگرن و تابل، 2018)

شفافیت و آگاهی مشتری از زمان و نحوۀ جمع‌آوری اطلاعات (آگوئر و همکاران، 2015)؛ (دالگرن و تابل، 2018)؛ (میا و دانگ، 2019)؛ (پاتاپائو،2020)؛ (لادیگ، 2019)؛ (اودانل و کرامر، 2015)؛ (گیروندا، 2014)؛ (برینسون و ایستین، 2016)؛ (سگیژن، ون اویژن، 2021)؛ (تانئو زندر و میرکوویک، 2019)؛ (چن و همکاران، 2019)

احترام به حریم خصوصی (والراو و همکاران، 2018)؛ (نیهایم و همکاران، 2015)؛ (اودانل و کرامر، 2015)

استفاده از منبع معتبر و قابل‌اعتماد (بلیر و آیزینیسک، 2015)؛ (والراو و همکاران، 2018)؛ (ترن، 2017)؛ (هوارد و کرین، 2004)؛ (آگوئر و همکاران، 2015)؛ (برینسون و ایستین، 2016)

مدیریت تبلیغات شخصی‌سازی‌شده

هدف‌گیری رفتاری آنلاین (منعم، 2021)؛ (تران و همکاران، 2020)؛ (اودانل و کرامر، 2015)؛ (بلیر و آیزینیسک، 2015)؛ (گیروندا، 2014)؛ (سگیژن و ون اویژن، 2021)؛ (سانگ و جیانگ، 2017)

هدف‌گیری مجدد ( بلیر و آیزینیسک، 2015)؛ (ون دن بروک و همکاران، 2020)

توجه به عمق و گسترۀ تبلیغات شخصی‌سازی‌شده (بلیر و آیزینیسک، 2015)

توجه به سطح هدف‌گیری مخاطب (فردی/گروهی) در تبلیغ (بنگ و همکاران، 2019)؛ (بنگ و همکاران، 2019)

استفاده از روش همگام‌سازی (سگیژن و ون اویژن، 2020)؛ (سیگژن و همکاران، 2021)

استفاده از مکانیسم‌های بازخورد (احمدی و همکاران، 1399)؛ (اودانل و کرامر، 2015)

 

جدول 8: پیامدها

پیامدها

مقولۀ اصلی

مقولۀ فرعی

مفاهیم

پیامدهای نگرشی

رضایت

احساس رضایت (حسن‌پور دلاور و ولی‌پور، 1399)

احساس شادی (پاتاپائو، 2020)؛ (سگیژن و ون اویژن، 2021)

احساس خشنودی (لادیگ، 2019)؛ (چن و همکاران، 2019)

تجربۀ خوشایند (سانگ و جیانگ، 2017)؛ (استریچارز و همکاران، 2019الف)؛ (اودانل و کرامر، 2015)

وابستگی

احساس مالکیت (چن و همکاران، 2019)؛ (حسن‌پور دلاور و ولی‌پور، 1399)

احساس تعلق (تران و همکاران، 2020)؛ (حیدری کوچی و نوروزی مبارکه، 1399)

وفاداری (تران و همکاران، 2020)؛ (لادیگ، 2019)؛ (حیدری کوچی و نوروزی مبارکه، 1399)

قصد استفاده مداوم (زو و چانگ، 2016)؛ (تران و همکاران، 2020)

متقاعدسازی

افزایش ترغیب (کیزر و همکاران، 2015)؛ (احمدی و همکاران، 1399)

اقناع (لی و همکاران، 2018)؛ (بنگ و همکاران، 2019)؛ (هوارد و کرین، 2004)

بهبود نگرش (گیروندا، 2014)؛ (کیزر و همکاران، 2015)؛ (برینسون و ایستین، 2016)؛ (ترن، 2017)؛ (لی و همکاران، 2018)؛ (موریموتو، 2020)؛ (سگیژن و ون اویژن، 2021)؛ (بنگ و همکاران، 2019)؛ (وی و همکاران، 2019)؛ (اودانل و کرامر، 2015)

افزایش انگیزه برای پردازش پیام (کیزر و همکاران، 2015)؛ (لی و همکاران، 2018)

افزایش میزان ارزش تبلیغاتی (سگیژن و ون اویژن، 2021)؛ (استریچارز و همکاران، 2019الف)؛ (احمدی و همکاران، 1399)؛ (استیگلباور و کواچ، 2019)؛ (زو و چانگ، 2016)

ارتقای توجه

افزایش خودآگاهی (زو و چانگ، 2016)

افزایش توجه به تبلیغ (منعم، 2021)؛ (بنگ و وودینسکی، 2016)؛ (سگیژن و همکاران، 2021)؛ (یارمحمد توسکی، 1397)؛ (حسن‌پور دلاور و ولی‌پور، 1399)؛ (استریچارز و همکاران، 2019الف)؛ (سکلمان، 2011)

افزایش توجه بصری به تبلیغ (بنگ و وودینسکی، 2016)؛ (بنگ و همکاران، 2019)؛ (سیگژن و همکاران، 2021)

افزایش تعداد دفعات (تکرار) توجه بصری به تبلیغ (بنگ و وودینسکی، 2016)

بهبود قابلیت یادآوری (منعم، 2021)؛ (سگیژن و همکاران، 2021)؛ (سکلمان، 2011)

پیامدهای رفتاری

مشارکت

خلق ارزش مشترک (دالگرن و تابل، 2018)

تبلیغات دهان‌به‌دهان (دیمز و همکاران، 2019)؛ ( حیدری کوچی و نوروزی مبارکه، 1399)

افزایش تعامل (ترن، 2017)؛ (اودانل و کرامر، 2015)؛ (تانئو زندر و میرکوویک، 2019)؛ (سانگ و جیانگ، 2017)؛ (نیهایم و همکاران، 2015)؛ (حیدری کوچی و نوروزی مبارکه، 1399)؛ (منعم، 2021)

تصمیم‌گیری

افزایش قصد کلیک (گیروندا، 2014)؛ (آگوئر و همکاران، 2015)؛ (کیزر و همکاران، 2015)؛ (گیروندا و کورگائونکار، 2018)؛ (تانئو زندر و میرکوویک، 2019)؛ (لی و همکاران، 2018)؛ (اودانل و کرامر، 2015)

افزایش قصد خرید (هوارد و کرین، 2004)؛ (گیروندا، 2014)؛ (گیروندا و کورگائونکار، 2018)؛ (احمدی و همکاران،1399)؛ (پاتاپائو،2020)؛ (لی و همکاران، 2018)؛ (وی و همکاران، 2019)؛ (تانئو زندر و میرکوویک، 2019)؛ (ترن، 2017)

افزایش نرخ کلیک (سکلمان، 2011)؛ (بلیر و آیزینیسک، 2015)

توسعه و بهسازی

سودآوری (گیروندا، 2014)؛ (گیروندا و کورگائونکار، 2018)؛ (سکلمان، 2011)؛ (زو و زنگ، 2019)؛ (استریچارز و همکاران، 2019الف)؛ (لادیگ، 2019)

افزایش رضایت‌بخشی (زو و زنگ، 2019)

بهبود مؤثر عملکرد ازطریق هدف‌گذاری کارآمد ( تانئو زندر و میرکوویک، 2019)؛ (زو و زنگ، 2019)؛ (استریچارز و همکاران، 2019الف)؛ (سکلمان، 2011)

جذب مشتری (زو و زنگ، 2019)

 

 

3-6- مرحلۀ ششم: کنترل و ارزیابی کیفیت

در پژوهش حاضر برای حفظ کیفیت، اقدامات زیر صورت گرفت:

  • در این پژوهش نیز تا حد امکان در انتخاب و انجام مراحل و اقدامات مختلف به‌صورت مستدل مبتنی‌بر مدل هفت‌مرحله‌ای سندلوسکی و باروسو عمل شد تا درنهایت، خروجی و نتایج پژوهش قابل‌استناد و قابل‌اتکا باشد.
  • در این پژوهش، تمرکز اصلی بر یافتن منابع الکترونیک بوده است. بدین‌منظور، با بهره‌گیری از پایگاه‌های داده همانند ایران‌داک، مگ‌ایران، نورمگز، پرتال جامع علوم انسانی، جویش‌گر علم‌نت، مجلات داخلی، گوگل اسکولار، ساینس دایرکت و امرالد 2210 مقاله جمع‌آوری شد.
  • استفاده از اجزا و عوامل ارائه‌شده در مقالات معتبر پیشین به روایی پژوهش منجر شد. علاوه‌براین، یافته‌ها در اختیار دو تن از خبرگان پژوهش قرار گرفت و ایشان نیز آن را کنترل و ارزیابی کردند.
  • به‌منظور سنجش پایایی چهارچوب طراحی‌شدۀ نهایی، اهم موارد در اختیار دو نفر از استادان قرار گرفت و مقدار شاخص کاپا با استفاده از نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس در سطح معناداری 000/0 عدد 893/0 محاسبه شد که در جدول 9 نشان داده شده است. باتوجه‌به کوچک‌تر‌بودن عدد معناداری از 05/0 فرض استدلال کدهای استخراجی رد می‌شود و استخراج کدها از پایایی مناسبی برخوردار بوده است.

 

جدول 9: مقادیر اندازۀ توافق

 

مقدار

انحراف استاندارد

عدد معناداری

کاپای موردتوافق

893/0

137/0

000/0

تعداد موارد معتبر

137

 

 

 

 

3-7-  مرحلۀ هفتم: ارائۀ یافته‌ها و چهارچوب نهایی

بررسی کلیۀ منابع علمی نشـان می‌دهد پژوهشگران تاکنون مدلی جامع و یکپارچه درزمینۀ تبلیغات شخصی‌سازی‌شده ارائه نکرده‌اند؛ بنابراین، این پژوهش توانسته است با به‌کارگیری روش کیفی فراترکیب ضمن انسجام‌بخشیدن به مطالعات پراکندۀ موجود و شناسایی مؤلفه‌های تبلیغات شخصی‌سازی‌شده، به یک مدل مفهومی دست یابد. در ایـن پـژوهش، 42 مقاله برای تحلیل انتخاب شد. داده‌ها در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تجزیه‌وتحلیل شد. براساس نتایج تحلیل، 137 مفهوم، 29 مقولۀ فرعی و 9 مقولۀ اصلی شناسایی شد وآزمون کیفیت آنها تأیید و ذیل عوامل علّی، زمینه‌ای، مداخله‌گر، راهبردها، پیامدها دسته‌بندی شد. در این مرحله، مدل مفهومی به‌دست‌آمده که درواقع حاصل تحلیل فراترکیب است، ارائه می‌شود . مدل مفهومی پژوهش حاضر در شکل 2 نشان داده شده است.

 

 

شکل 2: مدل مفهومی پژوهش

 

 

 

 

 

 

4- نتیجه‌گیری

در دنیای کسب‌وکار امروزی، تبلیغات شخصی‌سازی‌شده، راهبرد بازاریابی مؤثر و سودآوری است که می‌تواند اثربخشی تبلیغات را بهبود بخشد. هرچند تبلیغات شخصی‌سازی‌شده برای مصرف‌کنندگان و بازاریابان ارزشمند است، بسیاری از افراد ممکن است نگران هزینه‌های ادراک‌شده از این‌گونه تبلیغات باشند که این امر می‌تواند به تخریب ارزش تبلیغات شخصی‌سازی‌شده منجر شود. به‌دلیل ماهیت تبلیغات شخصی‌سازی‌شده چالش بازاریابان این است که مصرف‌کنندگان تحت‌تأثیر چه عواملی تبلیغات شخصی‌سازی‌شده را می‌پذیرند و یا برعکس، از پذیرش آن امتناع می‌کنند و به‌دنبال آن، این عوامل چه تأثیری بر نگرش‌ها و تصمیمات مصرف‌کنندگان می‌گذارد؛ بنابراین، نیاز است که بررسی جامع‌تری از عوامل تأثیرگذار بر برداشت مشتریان از تبلیغات شخصی‌سازی‌شده انجام شود. باتوجه‌‌به اهمیت تبلیغات شخصی‌سازی‌شده، هدف این مقاله شناسایی مؤلفه‌های تبلیغات شخصی‌سازی‌شده و ارائۀ مدل مفهومی تبلیغات شخصی‌سازی‌شده به‌منظور درک بهتر آن بود. به‌همین‌منظور، از میان 42 مقاله، 137 مقولۀ فرعی سطح دوم (مفاهیم) و 29 مقولۀ فرعی و 9 مقولۀ اصلی استخراج و درقالب یک مدل مفهومی ارائه شد. باتوجه‌به اینکه تاکنون پژوهشی انجام نشده است که بتواند دیدگاه جامعی از تبلیغات شخصی‌سازی‌شده فراهم آورد، نتایج حاصل از این پژوهش می‌تواند برای پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز تبلیغات شخصی‌سازی‌شده به بازاریابان کمک کند و همچنین، زمینه را برای پژوهش‌های بیشتر در این حوزه برای جامعۀ علمی فراهم کند. باتوجه‌به ماهیت پژوهش‌های کیفی، مهم‌ترین محدودیت پژوهش حاضر تعمیم‌پذیری نتایج و یافته‌های پژوهش به دیگر شرایط است؛ بنابراین، به‌راحتی نمی‌توان نتایج پژوهش حاضر را به دیگر حوزه‌ها تعمیم داد؛ ازاین‌رو، درجهت افزایش قابلیت تعمیم‌پذیری این پژوهش، به پژوهشگران آتی پیشنهاد می‌شود یافته‌های پژوهش کنونی را با استفاده از روش‌های کمّی در کسب‌وکارهای اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی بررسی کنند.

 

 

[1]. Zhao et al.

[2]. Li et al.

[3]. Monem & Nagy

[4]. Stiglbauer & Kovacs

[5]. Song & Jiang

[6]. Bang et al.

[7]. Strycharz et al.

[8]. Ruhrberg et al.

[9]. Taneo Zander& Mirkovic

[10]. Jatain et al.

[11]. Ladig

[12]. Yu & Cude

[13]. Tran

[14]. Brinson & Eastin

[15]. Tran et al.

[16]. Miia & Dong

[17]. Bang & Wojdynski

[18]. Nyheim et al.

[19]. Majhi & Chirputka

[20]. Liu-Thompkins

[21]. Mahnič

[22]. Gironda & Korgaonkar

[23]. Gordon et al.

[24]. Qin & Jiang

[25]. Haji & Stock

[26]. Segijn & van Ooijen

[27]. Cai et al.

[28]. Estrada Jiménez

[29]. De Keyzer et al.

[30]. Tyrväinen et al.

[31]. O'Donnell & Cramer

[32]. Zou & Zhang

[33]. Aiolfi et al.

[34]. Huang

[35]. Bleier & Eisenbeiss

[36]. Morimoto

[37]. Christian et al.

[38]. Zeng et al.

[39]. Eastin et al.

[40]. Seckelmann et al.

[41]. Strycharz et al.

[42]. Shanahan et al.

[43]. Gironda

[44]. Segijn et al.

[45]. Van den Broeck et al.

[46]. Patapau

[47]. Chen et al.

[48]. Wei et al.

[49]. Dahlgren & Tabell

[50]. Zhu & Chang

[51]. Aguirre et al.

[52]. Straus & Corbin

  1. - منابع

    1. احمدی، مجید؛ سهرابی، شهلا و تهذیبی، سارا (1399). تأثیر شخصی‌سازی تبلیغات و تعامل بر ارزش تبلیغات و قصد خرید (مورد مطالعه: شرکت دیجی‌کالا). مدیریت کسبوکار، 12(47)، 24-1.
    2. جعفری، سیدمحمدباقر؛ محمودی، سیدمحمد؛ سلطانی، مرتضی و اشکانی، مهدی (1400). ارائۀ چهارچوب به‌کارگیری بذرپاشی در بازاریابی: رهیافت فراترکیب. تحقیقات بازاریابی نوین، 11(2)، 90-69.
    3. حسن‌پور دلاور، میثم و ولی‌پور، علی (1399). تأثیر عوامل عاطفی بر واکنش‌های رفتاری مشتری به تبلیغات شخصی‌سازی‌شدۀ آنلاین با نقش میانجی مؤلفه‌های نظریۀ انتخاب عقلایی. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 4(41)، 156-134.
    4. حیدری کوچی، مسعود و نوروزی مبارکه، علی (1399). تأثیر شخصی‌سازی رسانه‌های اجتماعی بر افزایش وفاداری به برند رامک و کیفیت درک‌شده. رهیافتی در مدیریت بازرگانی، 2(5)، 78-66.
    5. قمی اویلی، زینت؛ تقی‌پوریان، محمدجواد؛ مران‌جوری، مهدی و رحمتی، مریم (1400). مروری نظام‌مند بر ارزش ویژۀ برند با تکنیک فراترکیب: واکاوی عوامل تشکیل‌دهنده و پیامدهای آن از دیدگاه ترکیبی (مالی‌ـ‌مشتری). تحقیقات بازاریابی نوین، 11(2)، 112-91.
    6. یارمحمد توسکی، مریم (1397). بررسی تأثیر ارتباط تبلیغات شخصیسازیشده با نقش میانجی‌گری نگرانی حفظ حریم خصوصی بر تبلیغات شبکۀ اجتماعی تلگرام (مطالعۀ موردی : دانشجویان دانشگاه ملایر). پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر.

     

    1. Aguirre, E., Mahr, D., Grewal, D., de Ruyter, K. & Wetzels, M. (2015). Unraveling the personalization paradox: The effect of information collection and trust-building strategies on online advertisement effectiveness. Journal of Retailing, 91(1), 34-49.
    2. Aiolfi, S., Bellini, S. & Pellegrini, D. (2021). Data-driven digital advertising: Benefits and risks of online behavioral advertising. International Journal of Retail & Distribution Management. ahead-of-print No. ahead-of-print. 

    Doi:10.1108/IJRDM-10-2020-0410

    1. Bang, H. & Wojdynski, B. W. (2016). Tracking users' visual attention and responses to personalized advertising based on task cognitive demand. Computers in Human Behavior, 55(Part B), 867–876.
    2. Bang, H., Choi, D., Wojdynski, B. W. & Lee, Y. I. (2019). How the level of personalization affects the effectiveness of personalized ad messages: The moderating role of narcissism. International Journal of Advertising, 38(8), 1116-1138.
    3. Bleier, A. & Eisenbeiss, M. (2015). The importance of trust for personalized online advertising. Journal of Retailing, 91(3), 390-409.
    4. Brinson, N. H. & Eastin, M. S. (2016). Juxtaposing the persuasion knowledge model and privacy paradox: An experimental look at advertising personalization, public policy and public understanding. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 10(1), Article 7.
    5. Cai, Y., Yee, G. O., Gu, Y. X. & Lung, C. H. (2020). Threats to online advertising and countermeasures: A technical survey. Digital Threats: Research and Practice, 1(2), 1-27.
    6. Chen, Q., Feng, Y., Liu, L. & Tian, X. (2019). Understanding consumers’ reactance of online personalized advertising: A new scheme of rational choice from a perspective of negative effects. International Journal of Information Management, 44, 53-64.
    7. Christian, J., Karissa, F., Handoyo, B. & Antonio, F. (2021). The effect of perceived Ads personalization toward online impulse buying tendency with mediating and moderating variables, evidence from Indonesian Millennial E-Commerce customers. Journal of Business and Economics, 25(1),103-120.
    8. Daems, K., De Keyzer, F., De Pelsmacker, P. & Moons, I. (2019). Personalized and cued advertising aimed at children. International Journal of Advertising and Marketing to Children, 20(2), 138-151.
    9. Dahlgren, S. & Tabell, B. (2018). Personalized Advertising Online and its Difficulties with Customer Privacy. Master’s Thesis, Karlstad business school. Karlstad University.
    10. De Keyzer, F., Dens, N. & De Pelsmacker, P. (2015). Is this for me? How consumers respond to personalized advertising on social network sites. Journal of Interactive Advertising, 15(2), 124-134.
    11. Eastin, M. S., Brinson, N. H., Doorey, A. & Wilcox, G. (2016). Living in a big data world: Predicting mobile commerce activity through privacy concerns. Computers in Human Behavior, 58, 214-220.
    12. Estrada Jiménez, J. A. (2020). Privacy in online advertising platforms. Doctoral dissertation, department of telematics engineering, Universitat Politècnica de Catalunya.
    13. Gironda, J. (2014). Tailored vs. invasive advertising: An empirical examination of antecedents and outcomes of consumers' attitudes toward personalized advertising. Doctoral Dissertation, College of Business, Florida Atlantic University.
    14. Gironda, J. T. & Korgaonkar, P. K. (2018). iSpy? Tailored versus invasive Ads and consumers’ perceptions of personalized advertising. Electronic Commerce Research and Applications, 29, 64-77.
    15. Gordon, B. R., Jerath, K., Katona, Z., Narayanan, S., Shin, J. & Wilbur, K. C. (2021). Inefficiencies in digital advertising markets. Journal of Marketing, 85(1), 7–25.
    16. Haji, R. & Stock, W. G. (2021). User settings for advertising optimization on Facebook: Active customer participation or settings blindness? Telematics and Informatics, 59, 101548.
    17. Howard, D. J. & Kerin, R. A. (2004). The effects of personalized product recommendations on advertisement response rates: The “try this. It works!” technique. Journal of Consumer Psychology, 14(3), 271-279.
    18. Huang, Y. T. (2018). The female gaze: Content composition and slot position in personalized banner ads, and how they influence visual attention in online shoppers. Computers in Human Behavior, 82, 1-15.
    19. Jatain, D., Singh, V. & Dahiya, N. (2021). A contemplative perspective on federated machine learning: taxonomy, threats & vulnerability assessment and challenges. Journal of King Saud University-Computer and Information Sciences.

     Doi:10.1016/j.jksuci.2021.05.016

    1. Ladig, E. A. (2019). An examination of personalization in digital advertising. Doctoral dissertation, the Faculty of the Graduate School, University of Missouri-Columbia.
    2. Li, C., Liu, J. & Hong, C. (2019). The effect of preference stability and extremity on personalized advertising. Journalism & Mass Communication Quarterly, 96(2), 406–427.
    3. Li, C., Liu, J. & Hong, C. (2018). The effect of preference stability and extremity on personalized advertising. Journalism & Mass Communication Quarterly, 96(2), 406–427.
    4. Liu-Thompkins, Y. (2019). A decade of online advertising research: What we learned and what we need to know. Journal of advertising, 48(1), 1-13.
    5. Mahnič, M. (2020). New solutions for digital advertising: Gen Y playing roles of personas. Mednarodno inovativno poslovanje. Journal of Innovative Business and Management, 12(2), 85-95.
    6. Majhi, A. & Chirputka, A. (2020). The role of information technology in revolutionising marketer’s approach towards personalized advertisement. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 17(6), 4430-4451.
    7. Miia, A. & Dong, K. (2019). Avoiding Personalized Ads on Social Media: Understanding how YouTube users experience personalized advertising and what leads to ad avoidance in the context of personalization. Master Thesis, Jonkoping International Business School, Jonkoping University.
    8. Monem, A. & Nagy, H. (2021). The effectiveness of advertising personalization. Journal of Design Sciences and Applied Arts, 2(1), 335-34.
    9. Morimoto, M. (2020). Privacy concerns about personalized advertising across multiple social media platforms in Japan: the relationship with information control and persuasion knowledge. International Journal of Advertising, 40(3), 431–451.
    10. Nyheim, P., Xu, S., Zhang, L. & Mattila, A. S. (2015). Predictors of avoidance towards personalization of restaurant smartphone advertising. Journal of Hospitality and Tourism Technology. 6(2), 145–159.
    11. O'Donnell, K. & Cramer, H. (2015). People's perceptions of personalized ads. In Proceedings of the 24th International Conference on World Wide Web .1293-1298.‏
    12. Patapau, M. (2020). The main differences between responses to personalized advertising among generations. Bachelor thesis, LAB University of Applied Sciences.
    13. Qin, X. & Jiang, Z. (2019). The impact of AI on the advertising process: The Chinese experience. Journal of Advertising, 48(4), 338-346.
    14. Ruhrberg, S. D., Kirstein, G. & Baran, K. S. (2017). User acceptance of personalized and context-specific online advertising. Open Journal of Social Sciences, 5(03), 223-232.
    15. Seckelmann, S., Bargas-Avila, J. & Opwis, K. (2011). The impact of user reach of personalized advertisements on the click-through rate. Master's Thesis, Department of Psychology, Center for Cognitive Psychology and Methodology, University of Basel.
    16. Segijn, C. M. & van Ooijen, I. (2020). Differences in consumer knowledge and perceptions of personalized advertising: Comparing online behavioural advertising and synced advertising. Journal of Marketing Communications, 1-20.
    17. Segijn, C. M., Voorveld, H. A. & Vakeel, K. A. (2021). The role of Ad sequence and privacy concerns in personalized advertising: an eye-tracking study into synced advertising effects. Journal of Advertising, 1-13.
    18. Shanahan, T., Tran, T. P. & Taylor, E. C. (2019). Getting to know you: Social media personalization as a means of enhancing brand loyalty and perceived quality. Journal of Retailing and Consumer Services, 47, 57-65.
    19. Song, H. & Jiang, Y. (2017). Online personalized advertising avoidance by Chinese consumers: the effect of consumer good types. International Journal of Business and Management Research, 1(6), 107-117.
    20. Stiglbauer, B. & Kovacs, C. (2019). Need for uniqueness determines reactions to web-based personalized advertising. Psychological reports, 122(1), 246-267.
    21. Strycharz, J., van Noort, G., Smit, E. & Helberger, N. (2019). Consumer view on personalized advertising: Overview of self-reported benefits and concerns. In: Bigne E., Rosengren S. In Advances in Advertising Research X. 53-66. Doi:10.1007/978-3-658-24878 9-5
    22. Strycharz, J., van Noort, G., Smit, E. & Helberger, N. (2019). Protective behavior against personalized Ads: Motivation to turn personalization off. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 13(2), B.
    23. Taneo Zander, J. T. Z. & Mirkovic, A. M. (2019). Personalized Advertising: Examining the Consumer Attitudes of Generation Z towards Data Privacy and Personalization: A study of consumer attitudes towards the commercial usage of personal data. Bachelor thesis, Jonkoping International Business School, Jonkoping University.
    24. Tran, T. P. (2017). Personalized ads on Facebook: An effective marketing tool for online marketers. Journal of Retailing and Consumer Services, 39, 230-242.
    25. Tran, T. P., Lin, C. W., Baalbaki, S. & Guzmán, F. (2020). How personalized advertising affects equity of brands advertised on Facebook? A mediation mechanism. Journal of Business Research, 120, 1-15.
    26. Tyrväinen, O., Karjaluoto, H. & Saarijärvi, H. (2020). Personalization and hedonic motivation in creating customer experiences and loyalty in omnichannel retail. Journal of Retailing and Consumer Services, 57, 102233.
    27. Van den Broeck, E., Poels, K. & Walrave, M. (2020). How do users evaluate personalized Facebook advertising? An analysis of consumer-and advertiser controlled factors. Qualitative Market Research: An International Journal. 23(2), 309-327.
    28. Walrave, M., Poels, K., Antheunis, M. L., Van den Broeck, E. & van Noort, G. (2018). Like or dislike? Adolescents’ responses to personalized social network site advertising. Journal of Marketing Communications, 24(6), 599-616.
    29. Wei, L., Kang, J. & Schmierbach, M. (2019). Memory at play: Personalizing online advertisements based on consumers’ autobiographical memory. Journal of Promotion Management, 26(3), 322-349.
    30. Yu, H. (2011). A Cross-cultural comparison of perceptions toward personalized E-mail advertising: Korea and the United States. The Korean Journal of Advertising, 22(1), 233-255.
    31. Yu, J. & Cude, B. J. (2009). Possible disparities in consumers' perceptions toward personalized advertising caused by cultural differences: US and Korea. Journal of International Consumer Marketing, 21(4), 251-269.
    32. Zeng, F., Ye, Q., Li, J. & Yang, Z. (2021). Does self-disclosure matter? A dynamic two-stage perspective for the personalization-privacy paradox. Journal of Business Research, 124, 667-675.
    33. Zhao, X., Gu, C., Zhang, H., Yang, X., Liu, X., Liu, H. & Tang, J. (2021). DEAR: Deep reinforcement learning for online advertising impression in recommender systems. In Proceedings of the AAAI Conference on Artificial Intelligence 35(1), 750-758.
    34. Zhu, Y. Q. & Chang, J. H. (2016). The key role of relevance in personalized advertisement: Examining its impact on perceptions of privacy invasion, self-awareness, and continuous use intentions. Computers in Human Behavior, 65, 442-447.
    35. Zou, Y. Q. & Zhang, H. (2019). Consumers' and companies' attitudes to personalized advertising: a case study of Taobao. Bachelor thesis, Akademin för textil, teknik och ekonomi. University Borås.