Document Type : Original Article
Authors
1 Ph.D. Student, Islamic Azad University- Ali Abad Katool Branch, Golestan, Iran
2 Associate Professor, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Islamic Azad University- Ali Abad Katool, Golestan, Iran
Abstract
Keywords
امروزه جهانیشدن خدمات بهداشتی به رشد شاخه جدیدی از گردشگری پزشکی به نام گردشگری سلامت منجر شده است.درمیان حوزههای گردشگری سلامت، گردشگری پزشکی از سایر حوزهها، آهنگ رشد سریعتری دارد. ازاین رو،کشورهای زیادی در حال ایجاد و تصویب طرحهای قانونی و کاربردی با هدف اجرای گردشگری پزشکی هستند.کاهش هزینههای حمل و نقل، درآمد های بالا، انتقال فناوری و دانش و قیمتهای رقابتی، همگی دلایلی هستند که گردشگران پزشکی را به سفر در کشورهای دوردست وامیدارد (هیونگ [1]و همکاران ،2010، 995)
در ایران نیز در برنامة چهارم توسعه مادة 87، زمینهسازی برای حضور مؤثر در بازارهای جهانی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز رفع نیازهای سلامت و پزشکی منطقه تأکید شدهاست. استان گلستان بهعلت همسایگی با کشورهایی که از نظر سطح درمانی و پزشکی بسیار ازکشور ما پایینتر هستند؛ همچنین این استان با بهرهمندی از نیروهای مجرب پزشکی و مراکز درمانی قوی چه در مرکز استان و چه در سایر شهرهای آن، میتواند یکی از بهترین مقاصد گردشگران پزشکی باشد. برآورد شده است هر گردشگر سلامت، سه برابر یک گردشگر معمولی موجب ارزآوری میشود (دلگشایی وهمکاران، 1389: 63). هدف اصلی این پژوهش، شناسایی، تجزیهوتحلیل و رتبهبندی عوامل مؤثر برتوسعة گردشگری پزشکی استان گلستان برمبنای دادههای جمعآوری شده از حجم نمونة20نفر از کارشناسان ارشد و خبرگان و مسئولان بخش گردشگری و پزشکی با روش غیرتصادفی و انتخابی بوده است تا بستری فراهم شود که گامی هرچندکوچک در ارتقای کارآفرینی استان گلستان و افزایش درآمدهای غیرنفتی کشور برداشته شود.
معیارهای کلیدی در این پژوهش با استفاده از مرور پیشینة زیادی از مطالعات گذشته در مورد گردشگری پزشکی از قبیل معیار زیرساختار (نیوکلا.اس.پوکوک[2] و کای هوانگ شو،2011 : 4)، معیارپزشک (میرفخرالدینی و همکاران ،1391: 676)، معیارکیفیت (آنتونی وود هد[3]،2011: 690)و(والری کروکس[4] و همکاران ،2010: 4)، معیارارتباطات (وارالاک[5] سیریشارن ،2008: 517)، معیار بیمارستان (میشل ایمسن[6] و استفن شوایزبرگ،2013: 7)، معیارترویج و تبلیغات (لی ترنر[7]،2011: 5 )و (نیل لونت[8] و همکاران ،2014: 5) و معیارکشور (روری جانستن[9] و همکاران ،2010: 9) و همچنین مدل نظری بسطیافتة هیونگ (هیونگ و همکاران ،2010: 997)بهدستآمده است، سپس برای معیارها و زیرمعیارهای شناساییشده از فرایند تحلیل شبکهای[10] استفاده شد. فرایند تحلیل شبکهای از طریق سوپرماتریس خود که عناصر آن از ماتریسهای تقدم ستونی تشکیل شدهاند، پیامدهای وابستگی و بازخورد در داخل و میان خوشههای عناصر را دربرمیگیرد.
جنبه نوآوری پژوهش
استفاده از پژوهش کیفی، زمانیکه ابزارهای کمّی پاسخگوی نیاز های پژوهشگر در توضیح یا تفسیر یک موقعیت نباشند،کاربرد پیدا میکند. ماهیت پژوهش حاضر اکتشافی است، زیراگردشگری پزشکی موضوعی تازه است که تاکنون چندان به آن پرداخته نشدهاست و بههمیندلیلT نظریه زمینهای برای شناسایی معیارهای پژوهش بهکارگرفته شدهاست (استراوس و کربین، 1998). در اکثر پژوهشهای گذشته، نمونة پژوهش تنها از جامعة گردشگران پزشکی و یا کادر پزشکی و پرستاری انتخاب شدهاند؛ برای نمونه تحقیقاتی چون (رنجنوش و همکاران، 1395) نمونة بررسیشده بیماران خارجی؛ (عنابستانی،1394 ) نمونة مطالعهشده گردشگران پزشکی؛ (گودرزی و همکاران، 1392) نمونة بررسیشده گردشگران پزشکی؛ (طبیبی و همکاران،1390) نمونة مطالعهشده کادر پزشکی و پرستاری را مد نظر داشتهاند؛ اما این پژوهش با استفاده از نظرات خبرگان و کارشناسان در هردو بخش پزشکی و گردشگری در تکمیل پژوهشهای پیشین و کمبودهای موجود آنها کوشیده است.
گردشگری پزشکی
سازمان جهانی گردشگری، گردشگری سلامت را چنین تعریف میکند: استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیة فرد (با استفاده از آبهای معدنی، آبوهوا و یا مداخلات پزشکی) منجر میشود و در مکانی خارج از محل سکونت فرد است و زمانی که فرد در آن سپری میکند، بیش از 24 ساعت باشد (حقیقی کفاش و همکاران، 1385: 12). عبارت «گردشگری پزشکی» فعالیت بیمارانی را توصیف میکند که به قصد دریافت خدمات پزشکی و درمانی به خارج از مرزهای کشور خود سفر میکنند و هزینة این خدمات را بهتنهایی و از جیب خود میپردازند (کروکس و همکاران[11]، 2011، ص726). گردشگری پزشکی از حیطة وسیعتر گردشگری یعنی گردشگری سلامت نشأت گرفته است؛ در متون پزشکی و مطالعات سلامتی، گردشگری پزشکی، اصطلاحی عمومی است که منظور آن سفر خارجی با هدف جستوجوی درمان پزشکی است و این سفر با خدمات یا بدون خدمات گردشگری میباشد.
بهطورکلی، صاحبنظران، به شکل گستردهای انگیزههای گردشگری را شناختهاند و بدانها توجه کردهاند و تاکنون طبقهبندیهای فراوانی از آنها به وجود آمدهاست. گردشگری در اشکال اولیه، غالباً نتیجة دو انگیزه عمومی مذهب و سلامتی بوده است.
با وجود تعریف مشخص گردشگری پزشکی، آمارهایی که همواره از آن گزارش میشود، شامل تمامی افراد بیگان ای است که در کشور میزبان خدمات پزشکی را دریافت میکنند. به عبارتی، آمارها شامل افراد مقیم در کشور خارجی میباشد، اگرچه آنها گردشگر محسوب نمیشوند. ضمن اینکه منابع مختلف دربارة اهمیت نسبی دریافت خدمات درمانی در طول سفر به کشور میزبان از سوی گردشگران واجد شرایط، تفاوت چشمگیری دارند. براین اساس، طیفی برای روشنشدن معنای گردشگری پزشکی ارائه میشود.
براساس این طیف «گردشگر» فردی است که در زمان گذران اوقات فراغت در کشور میزبان هیچ استفادهای از خدمات پزشکی ندارد. یک «گردشگر تحت درمان» فردی است که خدمات درمان پزشکی را در زمانیکه در طول سفر برای وی ناگهان مشکلات سلامتی رخ میدهد، دریافت میکند.
جدول1: جایگاهگردشگرپزشکی
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
فقط بیمار |
بیماربرای گذران فراغت |
گردشگر پزشکی |
گردشگر تحتدرمان |
فقط گردشگر |
(کوهن ،2008: 25 )
«گردشگر پزشکی» فردی است که در کشور میزبان خدمات پزشکی و خدمات گردشگری را با هم دریافت میکند، سفر گردشگر با انگیزة دریافت خدمات درمانی در کنار گذران فراغت بودهاست.
«بیمار برای گذران فراغت» فردی است که کشور میزبان را برای هدف دریافت خدمات پزشکی انتخاب میکند، اما بدون پیشبینی از خدمات اوقات فراغت بهخصوص در طول دورة نقاهت و یا پیگیری یک عمل جراحی یا درمان خاص، نیز استفاده میکند.
«بیمار» فردی است که کشور میزبان را فقط برای دریافت خدمات پزشکی برگزیده است(کوهن، 2008: 24)
بخشبندیهای مختلفی برای فعالیت مناسب، مؤثر و موفق در بازار گردشگری درمانی ارائه شدهاست. بنا بر نظر پولاک و ویلیامز بخشهای جنسیت، کارمندان، زوجهای گردشگر، خانواده و سالمندی می توانند جنبههای اصلی بازار گردشگری درمانی را تشکیل دهند (پولاک و ویلیامز،2000،ص.170)
گردشگری درمانی انواع مختلفی دارد که محققان مختلف، تقسیمبندیهای متفاوتی در این زمینه بهدست دادهاند. در یکی از این تقسیمبندیها، گردشگری درمانی به درمانهای سبُک مانند دندانپزشکی، درمانهای متوسط مانند ناباروری و زیبایی و آنژیو پلاستی و درمانهای سنگین مانند کاشت حلزون و قلب باز تقسیم میشود (جعفری و رافعی،1386: 18).
وضعیتگردشگریپزشکیایران
مادة ۸۷ برنامةچهارم توسعه، همراه با اهداف سند چشمانداز ایران ۱۴۰۴ ، از مهمترین سیاستهای کلیدی دولت است که از توسعة گردشگری پزشکی حمایت میکند. از طرف دیگر، اصل ۴۴ قانون اساسی دولت را موظف کرده است تا علاوهبر تأمین امنیت سرمایهگذاری بخش خصوصی، راهکارهای توسعة بخش خصوصی را در تمامی ابعاد اقتصاد عملی سازند.
نظام بهداشت و درمان ایران از بخشهای دولتی، خصوصی و خیریه تشکیل شده است که بیشتر خدمات سطح اول در قالب شبکة گسترده بهداشتی درمانی ارائه میشود. ایران، هماکنون در برخی از علوم مانند سلولهای بنیادی و ترمیم ضایعات نخاعی جزو برترینهای دنیاست. همچنین در مباحثی نظیر ناباروری و مباحث تهاجمی، رادیولوژی، پیوند قرنیة چشم، پیوند کلیه و کبد قادر به رقابت با کشورهای پیشرفتة جهان است.
روش پژوهش و تجزیه تحلیل دادهها
ازآنجاکه تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش حاضر بر پایة مدلهای تصمیمگیری چندمعیاره میباشد، در این مطالعه شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعة گردشگری پزشکی براساس روشهای تصمیمگیری گروهی مانند دلفی، طوفان مغزی از خبرگان بخش گردشگری و پزشکی استان گلستان بهدستآمده است، سپس این عوامل کلیدی جمعآوریشده با پرسشنامة مخصوص تحلیل ساختار شبکهای در قالب ماتریسهای تصمیمگیری بهصورت زوجی با تلفیق نظرات افراد مذکور با استفاده از میانگین هندسی محاسبه میشود، برای وزن، گزینهها و عوامل نسبت به هم سنجیده میشوند. سپس با ضربکردن ماتریس بهدستآمده در وزن گزینهها نسبت به عوامل مختلف بهصورت تحلیل شبکهای اولویت هر گزینه براساس وزن بیشتر مشخص میشود.
نرمافزار استفادهشده برای انجامدادن محاسبات تکنیک فرایند تحلیل شبکهای سوپر دسیژن[12] میباشد. این نرمافزار، پاسخ پرسشنامهها را دریافت میکند و پس از تلفیق، براساس هریک از معیارهای نامبرده، رتبهبندی مربوط به آن را با نرخ سازگاری هرکدام انجام میدهد و درنهایت نیز با تلفیق تمامی معیارها، رتبهبندی و نرخ سازگاری کل را گزارش میدهد. نرخ سازگاری سازوکاری است که سازگاری مقایسات را مشخص میکند. هرگاه نرخ سازگاری[13]0.1≥CR باشد، میتوان داوری را ضرب و وزنها را معتبر دانست. برای تعیین نرخ سازگاری، نخست ماتریس شاخصها در بردار وزن شاخصها ضرب میشود (ساعتی[14]،2012)؛ البته نرخ سازگاری پذیرفتنی کمتر از 0.1 است که در این پژوهش نیز این نرخ از 0.1 کمتر است. در گام دوم از پاسخگویان خواسته شد تا عوامل تأثیرگذار را مقایسه زوجی کنند؛ پس از ایجاد درخت سلسلهمراتبی، قدم بعدی ارزیابی عناصر با استفاده از مقایسات زوجی است. مقایسة زوجی فرایندی برای مقایسه اهمیت ارجحیت یا درستنمایی دو عنصر نسبت به عنصر سطح بالاتر است.
پسازآنکه با مرور متون و پژوهشهای پیشین و استفاده از نظرات پزشکان و کارشناسان بخش گردشگری استان گلستان، درک کلی از معیارهای اصلی و فرعی مؤثر بهدستآمد، ماحصل کار، 8 عامل اصلی و 27 عامل فرعی بود، که در مدل فرایند تحلیل شبکه پژوهش نمودار1 آمده است. سپس بر مبنای فرایند تحلیل شبکهای، ماتریس مقایسهای، از معیارها و زیرمعیارها تشکیل و وابستگی درونی معیارها و زیرمعیارها و سازگاری ماتریس بررسی شد. (جدول2). پسازآن، سوپرماتریس حد تشکیل و محاسبه شد، هدف از به حدرساندن سوپر ماتریس موزون این است که تأثیر نسبی درازمدت هریک از عناصر آن در یکدیگر حاصل شود. برای واگرایی ضریب اهمیت هریک از عناصر ماتریس موزون، آن را به توان K که یک عدد اختیاری بزرگ است می رسانیم، تا اینکه تمام عناصر سوپرماتریس همانند و برابر شوند؛ این کار با تکرار انجام میشود. در چنین حالتی سوپرماتریس حد، بهدستآمده است. در پژوهش حاضر، در توان 150 سوپر ماتریس موزون با استفاده از سوپردسیژن، سوپرماتریس حد بهدست آمده است که تمامی عناصر آن با یکدیگر تقریباً برابر شدهاند.
نمودار1: مدل فرایند تحلیل شبکة پژوهش
جدول 2- خروجی نرمافزار نتیجة مقایسة زوجی و بردار ویژة تمامی عوامل فرعی دارای وابستگی متقابل، در ماتریس زیر ارائه شده است:
جدول 2- خروجی نرمافزار نتیجة مقایسةزوجی
نتایج : رتبهبندی عوامل مؤثر بر گردشگری پزشکی
نتایج تحلیل سوپرماتریس حد محاسبهشدة اوزان عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضای گردشگری پزشکی نشان میدهد که زیرمعیار مشارکت خصوصی از معیار زیرساختار با وزن نسبی 0.089 در رتبة اول و پس از آن زیرمعیار بیمارستانها و کلینیکها از معیار زیرساختار با وزن نسبی0.086 در رتبة دوم و زیرمعیار مشارکت عمومی از معیار زیرساختار با وزن نسبی 0.068 در رتبة سوم و زیرمعیار استراتژیهای بازاریابی از معیار ترویج با وزن نسبی 0.067 در رتبة چهارم و زیرمعیار آژانسهای مسافرتی پزشکی از معیار تبلیغات با وزن نسبی 0.060 در رتبة پنجم و سایر رتبهها پس از آن قرارمیگیرند. رتبهبندی عوامل مؤثر بر گردشگری پزشکی در استان گلستان در جدول 3 نشان داده شده است. در ذیل، رتبهبندی تک تک معیارها و زیرمعیارهای آنها که در نمودار2 نشان داده شده، بررسی شده است:
نمودار2 :رتبهبندی معیارهای اصلی مؤثردرگردشگری پزشکی گلستان
جدول3: رتبهبندی عوامل مؤثر بر گردشگری پزشکی در استان گلستان براساس پژوهش حاضر
رتبه |
عوامل موثر بر گردشگری پزشکی |
رتبه |
عوامل مؤثر بر گردشگری پزشکی |
1 |
مشارکت خصوصی |
15 |
رسانه |
2 |
بیمارستانها و کلینیکها |
16 |
توصیه دیگران |
3 |
مشارکت عمومی |
17 |
آموزشهای کادر پزشکی |
4 |
راهکارهای بازاریابی |
18 |
اعتبارنامه بیمارستان |
5 |
آژانسهای مسافرتی پزشکی |
19 |
زبان خارجه |
6 |
شهرت پزشک |
20 |
وزارت خارجه در بخش گردشگری |
7 |
ترویج فراملی |
21 |
استفاده از اینترنت |
8 |
شهرت بیمارستان |
22 |
ترویج ملی |
9 |
شرایط اقتصادی |
23 |
فاصله |
10 |
مجوزهای رسمی |
24 |
شرایط سیاسی |
11 |
بستر اینترنت |
25 |
قوانین |
12 |
هزینههای درمان |
26 |
تخصیص اعتبار |
13 |
نظر متخصصان دیگر |
27 |
گواهینامهها |
14 |
خانواده و دوستان |
|
|
بحث و نتیجهگیری:
باتوجه به یافتههای پژوهش، در میان معیارهای اصلی زیرساختار در رتبة نخست قرار میگیرد و این امر خود بهخوبی حاکی از نیاز و لزوم توجه مسئولان در ایجاد زیرساختهای گردشگری پزشکی در استان میباشد. در رتبة دوم، اهمیت معیار پزشک قرارگرفته است. معیار کیفیت که از زیرمعیارهای مجوزهای رسمی و گواهینامهها تشکیل شده در جایگاه سوم است که نشان میدهد که برای توسعة پایدارگردشگری پزشکی بهروزبودن بخش پزشکی، در زمینة آخرین استانداردهای کیفی دنیاست. معیار ارتباطات در رتبة چهارم نشاندهندة اهمیت ارتباط مؤثر و استفاده از ابزارهای ارتباطی میباشد. معیار بیمارستان رتبة پنجم را دارد که زیرمعیارهای این بخش شامل هزینههای درمان، اعتبارنامة بیمارستان و آموزش کادر پزشکی میباشند. در بهبود وضعیت این معیار، توجه به هزینههای درمان و پایینتربودن این هزینهها نسبت به سایر کشورها، همچنین برخورداری از بیمارستانهایی با آخرین استانداردها و دارای کادر پزشکی مجرب اثرگذار خواهد بود.
قرارگیری معیار بیمارستان در رتبة پنجم و قبل از معیارهای ترویج و تبلیغات، نشان میدهد که هرچند با استفاده از ابزار تبلیغات و کانالهای ترویج بازاریابی برای جذب گردشگران پزشکی تلاش شود، اما اگر در بخش بیمارستان نسبت به سایر کشورها در مرتبة پایینتری باشیم، نمیتوان به موفقیت رسید.
در میان هشت معیار اصلی شناساییشده، معیارهای ترویج و تبلیغات با کسب وزن یکسان، در جایگاه هفتم قرارگرفتند که این نشان میدهد که ابزار تبلیغات بهتنهایی نمیتواند در گردشگری پزشکی مفید واقع شود و درنهایت معیارکشور با زیرمعیارهایی همچون شرایط اقتصادی، سیاسی، قوانین، تخصیص اعتبار و فاصله در آخرین پله جای گرفتند.
پیشنهادها:
براساس جدول3 راهکارهای پیشنهادی در مورد عوامل اصلی مؤثر بر گرشگری پزشکی استان گلستان به ترتیب اهمیت براساس نتایج ارائه میشوند.
( باتوجه به مدل ارائه پیشنهادهای دکتر عبدالحمید ابراهیمی و دکتر آرام طاعتی، گزارش نهایی طرح«راهکارهای ارتقاء مشارکت اعضا در اتحادیهها و تعاونیهای مصرف» وزارت تعاون،1387،ص. 309)
جدول 3: راهکارهایپیشنهادی درموردعوامل اصلی موثر برگردشگری پزشکی استان گلستان به ترتیب اهمیت بر اساس نتایج:
ردیف |
نتایج پژوهش براساس رتبه |
راهکارهای پیشنهادی |
ساختارپیشنهادی |
اقدامات پیشنهادی |
مجری |
1- |
مشارکت خصوصی |
بالابردن میزان مشارکت خصوصی در توسعة گردشگری پزشکی گلستان ایجاد امکانات رفاهی و اقامتی مناسب |
مالکیت سهامی مراکزگردشگری پزشکی توسط افراد منطقه |
تسهیل فرایندتشکیل شرکتهایی با موضوع گردشگری پزشکی |
دولت (وزارت بهداشت– سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ) بخش خصوصی |
2- |
بیمارستانها و کلینیکها |
تاسیس بیمارستانها و کلینیک های ویژه گردشگری پزشکی با امکانات رفاهی و اقامتی مناسب تاسیس بیمارستانها یا کلینیک های ویژه در نقاط مرزی |
تلفیق پروژههای گردشگری و درمانی ارتقاءکیفیت درمانی |
همکاری بخشهای وزارت درمان وآموزش پزشکی باسازمان گردشگری،صنایع دستی و میراث فرهنگی و بخش خصوصی |
وزارت درمان و آموزش پزشکی و سازمان گردشگری ،صنایع دستی و میراث فرهنگی |
3- |
راهکارهای بازاریابی |
تعیین اولویت جذب گردشگری در بین سایر سیاست های جذب منابع خارج از کشور شناسایی موانع و محل های مقاومت یا نقص در جذب گردشگری تسهیل ورود گردشگر سیاست های تشویقی برای جذب گردشگران پزشکی و سلامت |
تصویرسازی از برند گردشگری پزشکی وجود هماهنگی کامل بین بخشهای دولتی و خصوصی در استراتژیهای یکسان |
تقویت مراکزدرمانی فعال در بخش گردشگری پزشکی |
وزارت بهداشت و سازمان گردشگری وزارت کشور (درجهت ایجاد زیرساخت بین بخشی )
|
4- |
آژانس های مسافرتی پزشکی |
ایجاد آژانس های مسافرتی پزشکی تخصصی برای درمان یک بیماری خاص ایجاد خدمات تور های بازتوانی بعنوان سطح سوم پیشگیری در کاهش سطح صدمات ناشی از بیماریها (بازتوانی بیمارقلبی – بازتوانی مغزی – درمان وابستگی های دارویی) |
تعریف و شفا فسازی فرایندها و خدمات آژانسهای مسافرتی پزشکی |
هماهنگی ارگان های صادرکننده مجوزها و تجمیع در یک سازمان |
وزارت بهداشت و سازمان گردشگری و بخش خصوصی |
5- |
وزارت خارجه در بخش گردشگری |
تسهیل ورود گردشگران پزشکی شناسایی فرصت های جذب گردشگر پزشکی و انتقال به وزارت بهداشت |
زیرساختهای وزرات خارجه |
هماهنگی سیاست و استراتژیهای دو وزارت تشویق سیاست های بازاریابی گردشگری سلامت در بخش خصوصی |
وزارت خارجه – سازمان میراث فرهنگی – وزارت بهداشت |
6- |
ترویج ملی |
شناساندن توانمندیهای داخلی در عرصة سلامت اعتماد سازی در کیفیت خدمات موجود کشود هدایت نیاز به خدمات سلامت به سمت منابع داخلی
|
استفاده از زیرساختهای تبلیغی ایجاد نظام بازخورد مفید در رفع مشکلات و تامین نظرات گیرنده خدمت انجام خدمات مشتری محور در خدمات سلامت |
تبلیغ رسانه های افزایش کیفیت خدمات داخلی |
وزارت بهداشت . رسانهها – بخش خصوصی ( اعم از بیمارستان و آژانسهای داخلی) |
7- |
قوانین |
تسهیل ورود گردشگر ( کاهش زمان انتظار و سایر موارد ) تسهیل صدور مجوز ایجاد کلینیک و بیمارستان تسهیل مجوزهای احداث افزایش بازرسی و نظارتهای کیفی در ارزیابی خدمات |
مجلس سازمان میراث فرهنگی ادارات دولتی ( سازمان مسکن – منابع طبیعی – شهرداریها) |
بازبینی برخی قوانین بهبود نظارت ها واگذاری تسهیلات
|
وزارت بهداشت / میراث فرهنگی / بانکها |
[1] Heung et al
[2] Nicola S Pocock& Kai Hong Phua
[3] Anthony Woodhead
[4] Valorie A. Crooks et al
[5] Waralak V. Siricharoen
[6] Michelle Imison & Stephen Schweinsberg
[7] Leigh Turner
[8] Neil Lunt et al
[9] Rory Johnston
[10] .Analytical Network Process(ANP)
[11] Crooks et al
[12] Super Desicion
[13] Consistency Ratio(CR)
[14] Saaty