مقاله پژوهشی
2. مفهوم‌پردازی استراتژی فروش برند در صنعت محصولات مصرفی تندگردش

منیژه قره چه؛ احمد روستا؛ شهریار عزیزی؛ مسعود جاویدانی

دوره 6، شماره 3 ، پاییز 1395، صفحه 1-18

http://dx.doi.org/10.22108/nmrj.2016.21069

چکیده
  امروزه سازمان‌های هوشمند، برای فروش، به سطح استراتژیک در سازمان  معتقدند؛ چراکه تصمیمات حوزۀ فروش می‌تواند برای سازمان مزیت رقابتی ایجاد کند و بر موفقیت بلندمدت سازمان اثر چشمگیری داشته باشد. استراتژی فروش چیست و دارای چه ابعاد و عناصری است؟ همانند اغلب استراتژی‌های سطح کارکردی، درباره ماهیت استراتژی فروش، اختلاف نظر و ابهامات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
3. طراحی و آزمون مدل انتخاب مؤلفه‌های بخش‌بندی بازار بین‌المللی؛ مطالعۀ موردی بازار بین‌المللی بنزین

بهتاش جمالیه بسطامی؛ محمدرضا حمیدی زاده

دوره 6، شماره 3 ، پاییز 1395، صفحه 19-36

http://dx.doi.org/10.22108/nmrj.2016.21070

چکیده
   امروزه ضرورت بخش­بندی بازارهای بین­المللی بیش از پیش احساس می‌شود. تحقیقات بسیاری نیز برای شناسایی مؤلفه­های مناسب برای بخش‌بندی بازار بین­المللی انجام شده است. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفه­های بخش­بندی بازار بین­المللی با مطالعه موردی بازار بین­المللی بنزین و مبتنی بر رویکرد داده­های پانلی است. بدین‌منظور، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
4. طراحی و تبیین مدل مفهومی آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در کسب‌وکارهای خلاق هنری؛ مورد مطالعه: صنایع خلاق

محمدحسن مبارکی؛ مهران رضوانی؛ جهانگیر یداللهی فارسی؛ محمدتقی طغرایی

دوره 6، شماره 3 ، پاییز 1395، صفحه 37-52

http://dx.doi.org/10.22108/nmrj.2016.21071

چکیده
  چکیده در مطالعات پیشین موضوع این تحقیق، به مستندسازی و بازخوانی دانش ضمنی و سامان­دهی شیوه­های بازاریابی کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری کمتر پرداخته شده است. هدف مطالعه حاضر، آن است تا با نگرشی نو و ایجاد هم­گرایی مؤثر در دو حوزه بازاریابی کارآفرینانه و کسب­وکارهای خلاق هنری، چگونگی و چیستی  این دو حوزه را تبیین کند و با ارائه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
5. ارائه مدل توسعه‌یافته تأثیر عامل فرهنگ الکترونیکی در تنظیم بازار و قیمت‌گذاری کالا و خدمات

شیرین اصولی قره آغاجی؛ علی صنایعی؛ محمدرضا سعیدابادی

دوره 6، شماره 3 ، پاییز 1395، صفحه 53-66

http://dx.doi.org/10.22108/nmrj.2016.21207

چکیده
   در پژوهش حاضر، به مدل سه­بعدی اثربخشی تجارت الکترونیک در تنظیم بازار و قیمت­گذاری کالا و خدمات، نگاهی اجمالی شده است. این مدل، بر اساس مفاهیم ریاضی و با استفاده از ماتریس­ها توسعه­یافته است و نشانگر تأثیرگذاری تجارت الکترونیک، از طریق پنج عامل «دولت الکترونیک»، «قوانین و مقررات تجارت الکترونیک»، «فرهنگ استفاده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
6. تحلیل کلان‌روندهای مؤثر بر آیندۀ بازار صنعت بانکداری با رویکرد تحلیل ساختاری، تحلیل تأثیر متقابل (بر گذر)

حبیب اله رشید ارده؛ سعید خزایی

دوره 6، شماره 3 ، پاییز 1395، صفحه 57-86

http://dx.doi.org/10.22108/nmrj.2016.21073

چکیده
   صنعت بانکداری، در پویایی اقتصاد نقش و جایگاه ویژه‌ای دارد و با وجود چالش‌ها و عدم­ قطعیت‌‌های جهانی در محیط کسب‌وکار، بهره‌گیری از آینده‌نگاری برای بهبود مـدیریت در این بخش، اهمیّتی بسزا یافته است. یکی از مهمترین گام‌‌های آینده‌نگاری، شناسایی و تحلیل روندهای مؤثر بر آن است که در این مقاله به آن پرداخته شده است؛ بر­این ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
7. بررسی تأثیر ابعاد رویکردهای سازمان بر موفقیت محصولات جدید با متغیرهای مدیریت دانش مشتری و دانش بازار (پژوهشی در شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری خلیج فارس (بوشهر)

مجید اسماعیل پور؛ منیژه بحرینی زاد؛ حسینعلی قائدی

دوره 6، شماره 3 ، پاییز 1395، صفحه 87-108

http://dx.doi.org/10.22108/nmrj.2016.21074

چکیده
  رقابت در بازار امروزی و پایداری در این میدان پرتلاطم، نیازمند جهت­گیری­های مناسب شرکت­ها و سازمان­هاست. شرکت­ها، به­خصوص شرکت­های نوآور باید بتوانند با دانش و اطلاعاتی که از مشتریان، بازار و رقبا به­دست می­آورند، محصولات متناسب با شرایط محیط و بازار را تولید کنند تا پایداری آنان در میدان رقابت تضمین گردد. هدف این ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
8. شناسایی قابلیت‌های بازاریابی برون‌گرای مؤثر در عملکرد تولید محصول جدید: نقش تعدیل‌گری ساختار مشتری‌بنیاد

بهنام گلشاهی؛ عظیم زارعی

دوره 6، شماره 3 ، پاییز 1395، صفحه 109-126

http://dx.doi.org/10.22108/nmrj.2016.21075

چکیده
  پژوهش حاضر، اثربخش‌ترین قابلیت‌های بازاریابی برون‌گرای مؤثر در عملکرد تولید محصول جدید، با درنظر­گرفتن نقش تعدیل‌گری ساختار مشتری‌بنیاد بر مبنای رویکردی ترکیبی و تحت مطالعه‌ای توصیفی- همبستگی را شناسایی کرده است. جامعۀ آماری این پژوهش، کارکنان برخی از شرکت‌های تولیدی فعال در صنایع غذایی و خودروسازی، شامل 1239 نفر است. برای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
9. بررسی قصد هم آفرینی محصول و رابطه ی آن با ارزش ادراک شده و بازاریابی دهان به دهان مثبت؛ ملاحظه ی نقش ریسک زمانی ادراک شده

مرتضی سلطانی؛ غلامرضا جندقی؛ پریسا فروزنده شهرکی

دوره 6، شماره 3 ، پاییز 1395، صفحه 127-146

http://dx.doi.org/10.22108/nmrj.2016.21076

چکیده
  با وجود اهمیت بازاریابی، بسیاری از شرکت ها شایستگی های ضعیفی در این حوزه و تشخیص نیازهای بازار دارند که به دلیل اصلی ورشکستگی آن ها تبدیل شده است. هم آفرینی مجازی، به عنوان پدیده ای جدید و رو به رشد، به بازاریابان فرصت میدهد تا درک بهتری نسبت به نیازهای مشتریان پیدا کنند و بدین ترتیب ریسک شکست محصولات جدید را کاهش دهند. با توجه به اهمیت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
10. بررسی نحوه شکل‌گیری هوشمندی رقابتی بر اساس رویکرد قابلیت‌های پویای مبتنی بر دانش (مورد مطالعه: کسب و کارهای کوچک و متوسط)

امیرهوشنگ نظرپوری؛ رضا سپهوند؛ منا مسعودی راد

دوره 6، شماره 3 ، پاییز 1395، صفحه 147-160

http://dx.doi.org/10.22108/nmrj.2016.21077

چکیده
  عصر حاضر، عصر تغییرات و تحولات اساسی و بنیادین است، پس سازمان­هایی می­توانند در صحنه رقابت باقی بمانند که بتوانند اطلاعات محیط اطراف خود را سریع­تر و با دقت بیشتر تجزیه و تحلیل کنند و پاسخ مناسب را به دست بدهند. از شیوه­های دستیابی به این هدف، کسب هوشمندی رقابتی از طریق قابلیت­های پویای مبتنی بر دانش است. قابلیت­های پویا ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
11. تأثیر طرز فکر مصرف‌کنندگان بر استراتژی‌های کپی‌کت

حجت وحدتی؛ یدالله تاری وردی؛ زهرا قلی پور؛ حافظ امرایی

دوره 6، شماره 3 ، پاییز 1395، صفحه 161-174

http://dx.doi.org/10.22108/nmrj.2016.21078

چکیده
  استفاده از کپی­کت­ها به­شکل فزاینده­ای در بازار جهانی امروزی در حال رواج هستند. گاهی شباهت بین کپی­کت­ها و برندهای اصلی آن­قدر زیاد است که به سردرگمی مصرف کنندگان منجر می­شوند. کپی­کت­ها سعی می­کنند برای به­دست­آوردن مقبولیت و پذیرش مصرف­کنندگان، از پوشش تجاری یک «برند رهبر» تقلید کنند. این پژوهش، با ...  بیشتر