مقاله پژوهشی
علی دیواندری؛ امیر اخلاصی
دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1391، صفحه 1-20
چکیده
پژوهش در مورد برندسازی کشورها، شهرها، مکانها و مقاصد گردشگری نیز انجام شده است، اما در برخی حوزه بسیار نوپا و جدید است. مطالعات این حوزه بیشتر متمرکز بر فروش مکان، بازاریابی مکان و برندسازی مقاصد گردشگری بوده است و به نظر میرسد مطالعات کمی در مورد برندسازی کلان پروژههای تفریحی، اقامتی، توریستی و ورزشی انجام گرفته باشد. این پروژهها ...
بیشتر
پژوهش در مورد برندسازی کشورها، شهرها، مکانها و مقاصد گردشگری نیز انجام شده است، اما در برخی حوزه بسیار نوپا و جدید است. مطالعات این حوزه بیشتر متمرکز بر فروش مکان، بازاریابی مکان و برندسازی مقاصد گردشگری بوده است و به نظر میرسد مطالعات کمی در مورد برندسازی کلان پروژههای تفریحی، اقامتی، توریستی و ورزشی انجام گرفته باشد. این پروژهها از همان ابتدا به منظور تامین سرمایه و در مرحله بهره برداری به منظور ایجاد ارزش افزوده اقتصادی باید ذهنیت مطلوب در میان ذی نفعان مختلف داشته باشند و بدین منظور برندسازی یکی از عوامل اصلی موفقیت این نوع پروژههاست. مساله اصلی این پژوهش ارائه مدلی برای برندسازی این کلان پروژهها با درنظرگرفتن ویژگیهای منحصر به فرد ایرانی است. از آنجایی که در زمینه برندسازی کلان پروژههای تفریحی، اقامتی، توریستی و ورزشی کشور با توجه به شرایط بومی کشورمان مدل جامعی وجود ندارد، بدین منظور و برای نظریه پردازی و شناسایی ابعاد مدل از روش تئوری مبتنی بر دادهها استفاده شده است. در ادامه مدل کیفی ارائه شده در یکی از پروژههای چندمنظوره کشور تست و پیاده سازی شد و ابعاد مدل و روابط بین آنها براساس روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و مدل معادلات ساختاری تایید شده است.
مقاله پژوهشی
شهریار عزیزی؛ مجید حسنی نژاد؛ امین دینی؛ آسیه امیدیان؛ فاطمه فرهیخته
دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1391، صفحه 21-36
چکیده
شعار تبلیغاتی یکی از مهمترین عناصر برنامههای تبلیغاتی شرکتهاست. برنامههای تبلیغاتی در صنعت بانکداری ایران طی سالهای اخیر به دلیل تشدید رقابت اهمیت بسیار زیادی یافته است. یک شعار تبلیغاتی دارای ساختار و محتوای مناسب برای بانک میتواند موجب جلب توجه بیشتر مخاطبان و اثربخشی تبلیغات شود. این مطالعه درصدد شناسایی ویژگیهای ساختاری ...
بیشتر
شعار تبلیغاتی یکی از مهمترین عناصر برنامههای تبلیغاتی شرکتهاست. برنامههای تبلیغاتی در صنعت بانکداری ایران طی سالهای اخیر به دلیل تشدید رقابت اهمیت بسیار زیادی یافته است. یک شعار تبلیغاتی دارای ساختار و محتوای مناسب برای بانک میتواند موجب جلب توجه بیشتر مخاطبان و اثربخشی تبلیغات شود. این مطالعه درصدد شناسایی ویژگیهای ساختاری و محتوایی یک شعار مناسب برای بانکها از منظر مشتریان هستند. این پژوهش با تحلیل محتوای نتایج مصاحبه با 70 نفر از مشتریان نظام بانکی در چارچوب نظریه دستور گشتاری چامسکی، مهمترین ویژگیهای ساختاری و محتوایی یک شعار خوب بانکی را شناسایی نمود. نتایج نشان داد که فراوانی ویژگیهای محتوایی شعار 71 مورد (80%) و ویژگیهای ساختاری 18 مورد (20%) است. همچنین رتبه بندی ویژگیهای مورد نظر مشتریان در کل عبارتند از: سرعت ارائه خدمات(25%)، برخورد مناسب با مشتری(12%)، واقعگرایی(10%)، کوتاهی(8%) و توجه به امنیت و اعتماد(7%).
مقاله پژوهشی
مهدی مؤمنی؛ محمدرحیم اسفیدانی؛ علی حیدری
دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1391، صفحه 37-50
چکیده
در این تحقیق هدف بررسی تأثیر عوامل سازمانی مؤثر بر پذیرش استفاده از نیروگاههای تولید همزمان برق و حرارتCHP (مولدهای مقیاس کوچک) توسط مصرف کنندگان سازمانی است. عوامل سازمانی شامل هفت متغیر ارزشهای سازمانی، ادراک، نمایندگان سازمان، اهداف و وظایف سازمان، تکنولوژی، ساختار سازمانی و منابع سازمانی است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، ...
بیشتر
در این تحقیق هدف بررسی تأثیر عوامل سازمانی مؤثر بر پذیرش استفاده از نیروگاههای تولید همزمان برق و حرارتCHP (مولدهای مقیاس کوچک) توسط مصرف کنندگان سازمانی است. عوامل سازمانی شامل هفت متغیر ارزشهای سازمانی، ادراک، نمایندگان سازمان، اهداف و وظایف سازمان، تکنولوژی، ساختار سازمانی و منابع سازمانی است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامهای است که توسط محقق تهیه شده است. پرسشنامهها بر اساس مطالعات تئوریکی و طیف شش گزینهای لیکرت تهیه شد. روایی محتوایی پرسشنامه از نظر اساتید و کارشناسان مثبت ارزیابی گردید. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به میزان 955/0 محاسبه شد. با استفاده از آمار توصیفی و روشهای استنباطی (روش تحلیل همبستگی) تجزیه و تحلیل شد. نتایج بهدست آمده از این تحقیق نشان داد که اولاً کلیه متغیرهای عوامل سازمانی فوق بر پذیرش استفاده از نیروگاههای تولید همزمان برق و حرارتCHP (مولدهای مقیاس کوچک) توسط مصرف کنندگان سازمانی موثر هستند و ثانیاً ترتیب اهمیت و اثرگذاری عوامل سازمانی بهصورت منابع سازمانی، اهداف و وظایف سازمانی، ادراک، نمایندگان سازمان، تکنولوژی، ارزشهای سازمانی و ساختار سازمانی است.
مقاله پژوهشی
مصطفی کاظمی؛ سمیرا پور
دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1391، صفحه 51-68
چکیده
امروزه سازمانها باید با تشخیص و بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینانه ناشی از تغییرات محیطی نه تنها بقا بلکه رشد خود را نیز تضمین کنند. از این رو، باید به منظور حفظ بقای خود از مزایایی رقابتی برخوردار باشند. از جمله این مزایای رقابتی، نوآوری و ارزش مشتری است که با توجه به اینکه مطالعات کمی به بررسی روابط میان کارآفرینی و ارزش مشتری ...
بیشتر
امروزه سازمانها باید با تشخیص و بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینانه ناشی از تغییرات محیطی نه تنها بقا بلکه رشد خود را نیز تضمین کنند. از این رو، باید به منظور حفظ بقای خود از مزایایی رقابتی برخوردار باشند. از جمله این مزایای رقابتی، نوآوری و ارزش مشتری است که با توجه به اینکه مطالعات کمی به بررسی روابط میان کارآفرینی و ارزش مشتری پرداخته است لذا، در مطالعه حاضر با استفاده از روش تحقیق پیمایشی به بررسی اثرات بالقوه کارآفرینی و کسب و کار محوری (یادگیری محوری، بازارگرایی و شیوههای منابع انسانی) بر روی نوآوری و ارزش مشتری پرداخته شده است. جامعه آماری این مطالعه متشکل از شرکتهای فعال در صنایع غذایی شهر مشهد بودند که با استناد بر فرمول کوکران، 83 مدیر ارشد از میان مدیران شرکتهای مورد مطالعه به عنوان نمونه تصادفی مطالعه در تحقیق مشارکت داشتهاند. دادههای به دست آمده به وسیله پرسشنامههای توزیع شده از طریق معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزیی به کمک نرم افزار پی. ال. اس تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از پردازش دادهها نشان داد که کارآفرینی و مدیریت منابع انسانی مهمترین محرکهای معنادار بر نوآوری و ارزش مشتری هستند. همچنین، یافتههای تحقیق بر این نکته تاکید دارد که بازارگرایی یکپارچه نیز میتواند به عنوان پیشبینیکننده نوآوری و ارزش مشتری در نظر گرفته شود. بنابراین، توفیق در اجرای صحیح این عوامل موجب ارتقای نوآوری و ارائه ارزش برتر به مشتریان خواهد شد.
مقاله پژوهشی
احمدعلی خائف الهی؛ علی نوری؛ محمدرضا ذبیحی
دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1391، صفحه 69-86
چکیده
پیشرفت شبکه ارتباط جهانی به شکلگیری نوع جدیدی از خرید تحت عنوان خریدآنلاین منجر شده است. در این راستا، شناسایی عوامل تعیینکننده قصد خریدآنلاین مشتریان و از همه مهمتر تعیین نقش جنسیت به عنوان یک متغیر مستقل و یا تعدیلگر از مهمترین زمینههای تحقیقاتی به شمار میرود که در این تحقیق بدان پرداخته شده است. علاوه بر این، درک ...
بیشتر
پیشرفت شبکه ارتباط جهانی به شکلگیری نوع جدیدی از خرید تحت عنوان خریدآنلاین منجر شده است. در این راستا، شناسایی عوامل تعیینکننده قصد خریدآنلاین مشتریان و از همه مهمتر تعیین نقش جنسیت به عنوان یک متغیر مستقل و یا تعدیلگر از مهمترین زمینههای تحقیقاتی به شمار میرود که در این تحقیق بدان پرداخته شده است. علاوه بر این، درک نقش واسط اعتماد به تارنما و بررسی تاثیرگذار بودن یا نبودن لذت و خوشی خرید آنلاین بر قصد خرید آنلاین مشتریان نیز باعث متمایز شدن این تحقیق شده است. مدل مفهومی پژوهش که بر اساس نظریههای کنشعقلایی، رفتار برنامهریزی شده و نظریه خودمختاری ارائه شده است، بر اساس دادههای 162 مشتری شرکت مسافربری رویال سفر ایرانیان بررسی شد. نتایج نشان میدهد که کیفیت درکشده از تارنمای شرکت، از طریق اعتماد به تارنما، قصد خرید-آنلاین را تحت تاثیر قرار میدهد. ضمن آنکه تاثیر نگرش مشتریان نسبت به خرید اینترنتی بر قصد خریدآنلاین آنها نیز مورد تأیید قرار گرفت. نتایج همچنین نشان میدهد که جنسیت مشتریان و لذت و خوشی ناشی از تعامل با تارنما، بر قصد خریدآنلاین آنها اثرگذار نبوده است. نتایج این پژوهش، مدیریت این شرکت را در راستای ارتقا و بهبود خدمات اینترنتی به مشتریان کمک خواهد نمود.
مقاله پژوهشی
زهره شاهرخ دهدشتی؛ مهدی جعفرزاده کناری؛ علیرضا بخشی زاده
دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1391، صفحه 87-106
چکیده
در سالهای اخیر، بحث و بررسی در خصوص برند جایگاه ویژهای در محافل علمی و دانشگاهی و همچنین در حوزه کسب و کار یافته است. بسیاری از محققان و مدیران شرکتها به این نتیجه رسیدهاند که با ارزشترین دارایی یک شرکت در جهت بهبود فرایند بازاریابی، برند و دانش برندینگ است. با وجود این، مفهوم هویت برند که عاملی درون سازمانی و یکی از مهمترین ...
بیشتر
در سالهای اخیر، بحث و بررسی در خصوص برند جایگاه ویژهای در محافل علمی و دانشگاهی و همچنین در حوزه کسب و کار یافته است. بسیاری از محققان و مدیران شرکتها به این نتیجه رسیدهاند که با ارزشترین دارایی یک شرکت در جهت بهبود فرایند بازاریابی، برند و دانش برندینگ است. با وجود این، مفهوم هویت برند که عاملی درون سازمانی و یکی از مهمترین مباحث در حوزه بازاریابی و برند است، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس، مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر هویت برند بر توسعه وفاداری به برند در صنعت مواد غذایی (محصولات لبنی) صورت گرفته است. در تحقیق حاضر برند کاله (مربوط به شرکت تولید محصولات لبنی کاله) که برند شناخته شدهای در سطح ایران است، جهت مطالعه انتخاب شد. به این ترتیب، تمامی مشتریان محصولات کاله در کلان شهر تهران به عنوان جامعه آماری تحقیق و نمونهای معادل 475 نفر جهت مطالعه انتخاب شد. این پژوهش از نوع مطالعات پیمایشی بوده و برای جمع آوری دادهها نیز از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و تأیید مدل نیز از روش مدل سازی معدلات ساختاری (SEM) و تحلیل عاملی تأییدی (CFA) استفاده شده است. یافتههای تحقیق حاکی از اثر مثبت هویت برند بر وفاداری به برند و رابطه مستقیم این دو بود. برند با هویت قوی منشا شکل گیری روابط بلندمدت میان مشتری و شرکت گشته و وفاداری را در پی خواهد داشت.
مقاله پژوهشی
حمید شاهبندرزاده؛ علیرضا ضیایی بیده
دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1391، صفحه 107-122
چکیده
پژوهشهای فراوانی در زمینه بررسی ارزش ویژه نام و نشان تجاری از دیدگاه مصرفکنندگان انجام شده است. ولی پژوهشگران معدودی ارزش ویژه نام و نشان تجاری را از دیدگاه خردهفروشان بررسی کردهاند. در حالی که تعداد زیادی از محصولات مصرفی به صورت مستقیم به مصرفکنندگان نهایی فروخته نمیشوند، بلکه از طریق خردهفروشان و به صورت غیر مستقیم ...
بیشتر
پژوهشهای فراوانی در زمینه بررسی ارزش ویژه نام و نشان تجاری از دیدگاه مصرفکنندگان انجام شده است. ولی پژوهشگران معدودی ارزش ویژه نام و نشان تجاری را از دیدگاه خردهفروشان بررسی کردهاند. در حالی که تعداد زیادی از محصولات مصرفی به صورت مستقیم به مصرفکنندگان نهایی فروخته نمیشوند، بلکه از طریق خردهفروشان و به صورت غیر مستقیم به آنها ارائه میشوند. از سوی دیگر خردهفروشان توانایی تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید مصرفکنندگان را نیز دارا هستند. هدف از این پژوهش بررسی ارزش ویژه نام و نشان بر مبنای خردهفروشان و همچنین شناسایی مؤلفههای کلیدی تأثیرگذار بر آن بود. دادههای مورد نیاز از طریق توزیع پرسشنامه بین خردهفروشان کاشی و سرامیک در استان یزد و شیراز جمعآوری شد. برای آزمون فرضیههای پژوهشی از مدلسازی معادلات ساختاری بر پایه روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهند حمایتهای تولیدکننده، انتظارات مشتریان و مزایای مالی از طریق افزایش رضایت از نام و نشان تجاری تأثیر معناداری بر ارزش ویژه نام و نشان تجاری از دیدگاه خردهفروشان دارند.
مقاله پژوهشی
علی شائمی برزکی؛ جواد خزائی پول؛ مهدی پور مصطفی؛ هادی بالوئی
دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1391، صفحه 123-142
چکیده
با توجه به اهمیت و موقعیت بانکداری اینترنتی و روند رو به رشد خدمات بانکی اینترنتی طی سالهای اخیر در کشور، اکنون موسسات مالی و اعتباری و بانکها به خوبی دریافته اند که حفظ موقعیت و توسعه اثربخش بدون بهره گیری استراتژیهای علمی و عملی در مدیریت اطلاعات و ارتباطات امکان پذیر نیست. امروزه بانکها به منظور باقی ماندن در عرصه رقابت نیازمند ...
بیشتر
با توجه به اهمیت و موقعیت بانکداری اینترنتی و روند رو به رشد خدمات بانکی اینترنتی طی سالهای اخیر در کشور، اکنون موسسات مالی و اعتباری و بانکها به خوبی دریافته اند که حفظ موقعیت و توسعه اثربخش بدون بهره گیری استراتژیهای علمی و عملی در مدیریت اطلاعات و ارتباطات امکان پذیر نیست. امروزه بانکها به منظور باقی ماندن در عرصه رقابت نیازمند ارتقای کیفیت خدمات الکترونیکی بوده و دیدگاه خطی نسبت به این موضوع جامع و کامل نیست. بدین منظور، در تحقیق حاضر مدل تلفیقی کانو و وبکوال استفاده شده است که حذف فرضیه خطی را به همراه دارد. در اولین گام عوامل کیفیت خدمات اینترنتی بانک ملت بر اساس مدل وبکوال تعیین و عملکرد کنونی بانک در ارائه این خدمات از دید مشتریان و انتظارات آنها از کیفیت خدمات اینترنتی ذکر شده مورد ارزیابی قرار گرفته است. با توجه به فاصله بین انتظارات مشتریان و عملکرد کنونی بانک در ارائه این خدمات، خدمات به دو دسته ضعیف و قوی تقسیم شده است. در دومین گام از پژوهش با استفاده از مدل کانو، عوامل کیفیت خدمات بر اساس مدل کانو طبقه بندی شده تا مشخص شود کدام ویژگی کیفیت خدمات ایتنرنتی که توسط مدل وبکوال تعیین و مورد ارزیابی قرار گرفته، دارای اهمیت استراتژیک در ارتباط با رضایت مشتریان است .یافتههای تحقیق نشان میدهد که بانک مربوطه در بعضی از ویژگیهای کیفیت خدمات الکترونیک، مانند اطلاعات، سهولت درک شده، ابتکار، جاذبه هیجانی و ارتباطات مناسب، که جزو ویژگیهای الزامی و جذاب هستند، از نظر ارائه خدمات ضعیف بوده و مدیران باید استراتژیهای مناسبی را برای رفع شکاف کیفیت خدمات به کار گیرند.
مقاله پژوهشی
اکبر نیلی پور طباطبایی؛ بیژن خیامباشی؛ مهدی کرباسیان؛ محمد شریعتی
دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1391، صفحه 143-164
چکیده
پیشرفتهای گوناگون در عرصه تکنولوژی جهانی بویژه در حوزه محصولات هوایی همراه با اعمال روشهای متعدد ارتقا در سازماندهی صنایع مرتبط نسبت به دهه گذشته، تحولات اثر بخشی را پدید آورده است. در این راستا صنایع و شرکتها سعی دارند تا با استفاده از ابزارها، روشها و فناوریهای نوین، روند کاری خود را با عنایت به قیود جدید و مدرن، بهینه و ...
بیشتر
پیشرفتهای گوناگون در عرصه تکنولوژی جهانی بویژه در حوزه محصولات هوایی همراه با اعمال روشهای متعدد ارتقا در سازماندهی صنایع مرتبط نسبت به دهه گذشته، تحولات اثر بخشی را پدید آورده است. در این راستا صنایع و شرکتها سعی دارند تا با استفاده از ابزارها، روشها و فناوریهای نوین، روند کاری خود را با عنایت به قیود جدید و مدرن، بهینه و با کاهش زمان و هزینه، ضمن بالابردن کارایی، نظر مشتریان را با تطبیق استاندارد و مقررات جدید و لحاظ نمودن فناوری روز، تامین نمایند. از آنجایی که برای بسیاری از شرکتها با توجه به ماموریت و رسالت اصلی و همچنین محدودیتهای اخیر تحریمها مقوله رقابت در محصولات هوایی تولید شده موضوعیت چندانی ندارد، لذا تلاشها به تدوین متدولوژی مدل سازی ریاضی تامین به موقع همراه با کیفیت و مشخصات محصول هوایی مورد نظر مشتری معطوف می گردد و فراهم سازی مناسب ترین و سریع ترین روند زنجیره تامین با بهره برداری از توانمندیهای فناوری اطلاعات که موجب آماده شدن یک محصول از ابتدای خط تولید تا تحویل به مشتری میگردد، به اندازه روش تولید آن محصول نیز اهمیت پیدا میکند. در این مقاله معیارهای اصلی زنجیره تامین و گزینههای فناوری اطلاعات در این گونه شرکتها و تعامل موثر آنها بر یکدیگر شناخته شده و اولویتهای تاثیر فناوری اطلاعات بر مدیریت زنجیره تامین تعیین و در راستای تحقق اهداف پژوهش، بهینه شدهاند. بدین منظور این مقاله در یک شرکت هوایی، در بازه زمانی نیمه دوم سال 90 و نیمه اول سال 1391 با بهره گیری از 115 نفر کارشناسان و مدیران بخشهای آماد و بازرگانی، برنامه ریزی و کنترل تولید، رایانه و برون سپاری و با استفاده از پرسشنامه و روش مقایسات زوجی تهیه شده و در نهایت مشخص گردید که کلیه معیارهای اصلی شناسایی شده زنجیره تامین و فناوری اطلاعات بریکدیگر تاثیر داشته و مدل مفهومی را تایید مینمایند، لذا منابع انسانی آموزش دیده در زمینه IT، حمایت مدیر ارشد، وجود زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری، تجارت الکترونیک و مبادله الکترونیکی دادهها با شرکای تجاری، باید به ترتیب و به عنوان الگوی بهینه سازی کاربرد فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تامین، مد نظر قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
حبیب اله رعنایی کردشولی؛ احمد الهیاری بوزنجانی
دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1391، صفحه 165-180
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش مصرفکنندگان نسبت به آمیخته بازاریابی سبز و تاثیر آن بر تصمیم خرید سبز مصرفکنندگان محصولات لبنی شرکت پگاه فارس صورت گرفته است. بر این اساس، نمونهای مشتمل بر 385 نفر از مصرفکنندگان محصولات لبنی شرکت مذکور به شیوه تصادفی طبقهای متناسب با حجم هر طبقه، در مناطق نهگانه شهرداری شیراز انتخاب گردیده و ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش مصرفکنندگان نسبت به آمیخته بازاریابی سبز و تاثیر آن بر تصمیم خرید سبز مصرفکنندگان محصولات لبنی شرکت پگاه فارس صورت گرفته است. بر این اساس، نمونهای مشتمل بر 385 نفر از مصرفکنندگان محصولات لبنی شرکت مذکور به شیوه تصادفی طبقهای متناسب با حجم هر طبقه، در مناطق نهگانه شهرداری شیراز انتخاب گردیده و بررسی شدند. مدل مفهومی تحقیق بر مبنای مطالعات نظری آمیخته بازاریابی سبز و خرید سبز مصرفکننده، طراحی و بر مبنای آن، پرسشنامهای طراحی گردیده و دادههای مورد نظر جمعآوری گردید. در نهایت با استفاده از مدل معادلات ساختاری به بررسی فرضیات تحقیق پرداخته شد و مشخص گردید، هر یک از ابعاد تبلیغ، توزیع و قیمت آمیخته بازاریابی سبز بر خرید سبز مصرفکننده اثر مثبت و معناداری دارند، در حالی که محصول سبز بر خرید سبز مصرفکنندگان دارای تاثیر منفی و غیر معنیداری است.