محمدرضا تقوا؛ امیرحسن ناصری؛ کامران فیضی؛ ایمان رئیسی وانانی
دوره 9، شماره 3 ، پاییز 1398، ، صفحه 43-60
چکیده
< p>باتوجهبه گسترش استفاده از شبکههای اجتماعی و غنیتر شدن محتوای موجود در این شبکهها، استفاده از مدلهای مختلف هوش رقابتی مبتنیبر محتوای تولیدشدة کاربران، به یکی از علاقهمندیهای بسیاری از سازمانها و ارگانها تبدیل شده است. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر مراحل مختلف فرایند هوش رقابتی مبتنیبر محتوای شبکة اجتماعی ...
بیشتر
< p>باتوجهبه گسترش استفاده از شبکههای اجتماعی و غنیتر شدن محتوای موجود در این شبکهها، استفاده از مدلهای مختلف هوش رقابتی مبتنیبر محتوای تولیدشدة کاربران، به یکی از علاقهمندیهای بسیاری از سازمانها و ارگانها تبدیل شده است. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر مراحل مختلف فرایند هوش رقابتی مبتنیبر محتوای شبکة اجتماعی است. پژوهش بهصورت کیفی و در قالب یک پژوهش کاربردی برنامهریزی و اجرا شده است. در این پژوهش با استفاده از مرور نظاممند پژوهشهای پیشین، عوامل مختلف اثرگذار بر چرخة هوش رقابتی مبتنیبر محتوای شبکههای اجتماعی، شناسایی شده و سپس این عوامل کدگذاری و با استفاده از تحلیل مضمون در مضامین مختلف دستهبندی شدهاند. نتایج پژوهش ضمن خلاصهسازی و معرفی پژوهشهای برتر قبلی، نشان میدهد فرایند هوش رقابتی مبتنیبر شبکههای اجتماعی شامل چهار مرحلة طرحریزی و جهتدهی، جمعآوری دادهها، تحلیل و انتشار نتایج است. در این پژوهش، درمجموع ۲۴ عامل مؤثر مختلف شناسایی شده است که هرکدام در کمّیت و کیفیتِ بخشی از نتایج بهدستآمده از مراحل یادشده مؤثرند. سازمانها برای استفادة بهتر از مزایای هوش رقابتی مبتنیبر محتوای شبکههای اجتماعی، باید به این عوامل توجه بیشتری داشته باشند.
امیر غفوریان شاگردی؛ بهناز دانشمند؛ امید بهبودی
چکیده
در بازارهای بهشدت رقابتی امروز، مدیران شرکتها در جستوجوی روشهای جدیدی برای آگاهساختن مردم از محصولات و بهبود برند خود هستند. یکی از این روشها رسانههای اجتماعی است که تحول بزرگی در حوزة کسب و کار و بازاریابی اینترنتی ایجاد کرده است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازاریابی شبکههای اجتماعی بر وفاداری به برند و قصد خرید ...
بیشتر
در بازارهای بهشدت رقابتی امروز، مدیران شرکتها در جستوجوی روشهای جدیدی برای آگاهساختن مردم از محصولات و بهبود برند خود هستند. یکی از این روشها رسانههای اجتماعی است که تحول بزرگی در حوزة کسب و کار و بازاریابی اینترنتی ایجاد کرده است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازاریابی شبکههای اجتماعی بر وفاداری به برند و قصد خرید مصرفکنندگان است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوة جمعآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل کاربران عضو شبکههای اجتماعی اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و... در مشهد در سال 94 است. روش نمونهگیری بر اساس 5 تا 10 برابر تعداد کل گویههای تحقیق است؛ بنابراین تعداد نمونه 240 نفر مشخص شد. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامهای که بین 300 نفر از کاربران عضو شبکههای اجتماعی توزیع شده بود، انجام شد و از بین آنها 264 پرسشنامه برگشت داده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل انجام شده است. یافتههای آماری این پژوهش نشان میدهد ابعاد شبکههای اجتماعی (بازاریابی دهانبهدهان الکترونیکی، تبلیغات آنلاین، جوامع آنلاین) بر قصد خرید و وفاداری به برند تأثیر دارد.
مهدی دشتی؛ علی صنایعی؛ حسین رضایی دولت آبادی
چکیده
تجارت اجتماعی پدیدة نوظهوری است که پژوهشگران، کمتر آن را بررسی کردهاند. مشتریان در تجارت اجتماعی میتوانند به تولید محتوا و بهاشتراکگذاری اطلاعات و تجربههای خود دربارة محصولات و خدمات با دیگران بپردازند. چنین امکانی برای شرکتها و صاحبان مشاغل فرصتها و تهدیدهای جدی بههمراه دارد. باتوجهبه این شرایط، بررسی رفتار ...
بیشتر
تجارت اجتماعی پدیدة نوظهوری است که پژوهشگران، کمتر آن را بررسی کردهاند. مشتریان در تجارت اجتماعی میتوانند به تولید محتوا و بهاشتراکگذاری اطلاعات و تجربههای خود دربارة محصولات و خدمات با دیگران بپردازند. چنین امکانی برای شرکتها و صاحبان مشاغل فرصتها و تهدیدهای جدی بههمراه دارد. باتوجهبه این شرایط، بررسی رفتار مصرفکننده در چنین فضایی بسیارمهم است. هدف پژوهش حاظر طراحی ساختاری برای عوامل تأثیرگذار بر مشارکت مشتریان در تجارت اجتماعی با استفاده از الگوی محرّک-ارگانیسم-پاسخ است. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفیپیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش کاربران ایرانی سه شبکة اجتماعی تلگرام، کلوب و فیسبوک هستند. حجم نمونه، 360 نفر پیشبینی شده که بدینمنظور از روش نمونهگیری غیراحتمالی از نوع سهمیهای و گلولهبرفی استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة الکترونیک آنلاین است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری، روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که اولاً در بررسی تأثیر متغیرهای محرّک بر ارگانیسم کیفیت وبسایت یا برنامة کاربردی، درک تعاملی و هنجارهای ذهنی بهترتیب بر کیفیت روابط، حمایت اجتماعی و نگرش به تجارت اجتماعی تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین سازههای تجارت اجتماعی بر حمایت اجتماعی و کیفیت روابط تأثیر مثبت و معنادار دارد و درک تعاملی نیز بر نگرش به تجارت اجتماعی دارای تأثیر مثبت و معنادار است؛ دوم اینکه کیفیت روابط، حمایت اجتماعی و نگرش به تجارت اجتماعی بههمراه هنجارهای ذهنی بر تمایل به تجارت اجتماعی در جایگاه پاسخ دارای تأثیر مثبت و معنادار است؛ سوم اینکه حمایت اجتماعی بر کیفیت روابط و آن نیز بر نگرش به تجارت اجتماعی دارای تأثیر مثبت و معنادار هستند.