سمیه صالحی؛ علی صنایعی؛ نگار سماک نژاد
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر گردنآویز در محصولات لبنی بر میزان جلب توجه مشتری بوده است. برای سنجش توجه مشتری، تعداد دفعات تثبیت نگاه به تصویرِ هریک از محصولات محاسبه شد. محصولات آزمونشده در این پژوهش عبارت بودند از برند پگاه در دو حالت با گردنآویز و بدون گردنآویز، ویوان، ساربونا، آسایش و داهاتی. درمجموع دو ترکیب از تصاویر، طراحی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر گردنآویز در محصولات لبنی بر میزان جلب توجه مشتری بوده است. برای سنجش توجه مشتری، تعداد دفعات تثبیت نگاه به تصویرِ هریک از محصولات محاسبه شد. محصولات آزمونشده در این پژوهش عبارت بودند از برند پگاه در دو حالت با گردنآویز و بدون گردنآویز، ویوان، ساربونا، آسایش و داهاتی. درمجموع دو ترکیب از تصاویر، طراحی و به هریک از شرکتکنندگان بهطور تصادفی یکی از ترکیبها نمایش داده شد. ترکیب A شامل همة محصولات به همراه پگاه با گردنآویز و ترکیب B شامل همة محصولات به همراه پگاه بدون گردنآویز بود. این پژوهش از نوع آزمایشی است و تعداد 30 نفر از دانشجویان و کارکنان دانشگاه شهید بهشتی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ سپس از هر شرکتکننده بهطور تصادفی خواسته شد تا در یکی از دو تکلیف طراحیشده شامل انتخاب محصول برای الف) رستوران یا ب) کلینیک سلامت شرکت کند. تعداد دفعات تثبیت نگاه با استفاده از دستگاه ردیاب حرکات چشم SMI RED 250 ثبت و سپس دادههای بهدستآمده با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شد. نتایج پژوهش حاکی از وجود تفاوت معنیدار بین تعداد دفعات تثبیت نگاه به تصاویر در ترکیب A بود؛ بهطوریکه بیشترین تعداد دفعات تثبیت نگاه در هر دو تکلیف، مربوط به برند پگاه بود؛ اما درنهایت تفاوت اثباتشدنی در تعداد دفعات تثبیت نگاه به دو تصویر پگاه با گردنآویز و بدون گردنآویز وجود نداشت. نتیجة بهدستآمده حاکی از کم بودن توجه بصری به گردنآویز محصول مربوطه است.
مهدی نجفی سیاهرودی؛ سید مسلم علوی؛ ابوالقاسم ابراهیمی
دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 163-184
چکیده
شرکتها در عصر همگرایی کیفی محصولات، ناگزیر از متمایزسازی هستند. بستهبندی در مقام ابزاری متمایز کننده میتواند در این زمینه راه گشا باشد. یکی از شیوههای ایجاد تمایز توسط بستهبندی، وجود ویژگیهای زیباشناختانه در بستهبندی است. با توجه به این امر در پژوهش پیمایشی حاضر اثر جنبه زیباشناختی بستهبندی بر قصد خرید کالا از طریق ...
بیشتر
شرکتها در عصر همگرایی کیفی محصولات، ناگزیر از متمایزسازی هستند. بستهبندی در مقام ابزاری متمایز کننده میتواند در این زمینه راه گشا باشد. یکی از شیوههای ایجاد تمایز توسط بستهبندی، وجود ویژگیهای زیباشناختانه در بستهبندی است. با توجه به این امر در پژوهش پیمایشی حاضر اثر جنبه زیباشناختی بستهبندی بر قصد خرید کالا از طریق ترجیح بستهبندی بررسی شده ات. بدین منظور نمونهای متشکل از 384 نفر از میان مشتریان فروشگاههای مواد غذایی شهر شیراز انتخاب شده اند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محقق ساخته است که روایی آن از روش محتوایی/ظاهری و روش تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (4/88 درصد) تایید گردید. یافتهها نشان میدهد که ترجیح بستهبندی توانسته است رابطه میان جنبه زیباشناختی بستهبندی و قصد خرید کالا را بطور کامل میانجیگری نماید. دیگر یافتهها حاکی از آن است که جنبه اطلاعاتی بستهبندی رابطه میان جنبه زیباشناختی بستهبندی و ترجیح بستهبندی را تعدیل نموده است. از طرفی دیگر متغیرهای قیمت، کیفیت و برند محصولات غذایی رابطه میان ترجیح بستهبندی و قصد خرید کالا را تعدیلگری نموده اند.