بهاره عابدین؛ منیژه حقیقی نسب؛ سید سمیه حسینی
چکیده
ارزش ادارکشدة مشتری، مفهومی کلیدی در بازاریابی استراتژیک است؛ زیرا تا زمانیکه خواستة ذهنی مشتری برمبنای ادراک وی از محصول برآورده نشود، اهداف بلندمدت سازمان محقق نخواهد شد. ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة ارزش ادراکشدة مصرفکنندگان برندهای لوکس خودرو و رفتار خرید آنان است. ابعاد ارزش ادراکشده در این پژوهش براساس ...
بیشتر
ارزش ادارکشدة مشتری، مفهومی کلیدی در بازاریابی استراتژیک است؛ زیرا تا زمانیکه خواستة ذهنی مشتری برمبنای ادراک وی از محصول برآورده نشود، اهداف بلندمدت سازمان محقق نخواهد شد. ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة ارزش ادراکشدة مصرفکنندگان برندهای لوکس خودرو و رفتار خرید آنان است. ابعاد ارزش ادراکشده در این پژوهش براساس پژوهش ویدمن و همکاران[1](2010) در نظر گرفته شده است. این پژوهش، بهصورت میدانی انجام شده و در میان انواع روشهای پژوهش، توصیفی– همبستگی از نوع معادلات ساختاری و ازلحاظ هدف نیز ازنوع پژوهشهای کاربردی است. دادهها بهصورت تصادفی از 385 نفر از دارندگان خودروی لوکس در تهران، با استفاده از ابزار پرسشنامة استاندارد ویدمن و همکاران (2009 و 2012)، لی و وهوانگ (2011) و چو و همکاران (2012)، جمعآوری شده است. بهمنظور آزمون فرضیههای پژوهش از روش تحلیل مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده شده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که ادراک ارزشهای عملکردی، فردی، اجتماعی و مالی بر رفتار خرید ایرانیان از خودروهای لوکس تأثیر مثبتی داشته است و زیرمؤلفههای هریک از این متغیرهای ارزشی نیز بر رفتار خرید اثرگذار است؛ اما مطابق با این نتیجه، ارزشهای فردی و عملکردی بیشترین تأثیر را بر رفتار خرید ایرانیان از خودروهای لوکس دارند و ارزش مادیگرایی و لذتجویانه از ارزشهای فردی و کیفیت از ارزشهای عملکردی، بیشترین ضریب اهمیت را در پیشبینی رفتار خرید دارند. [1]. Wiedmann