مژگان میرزایی کشه؛ مصطفی قاضی زاده؛ محمد صالح ترکستانی
چکیده
امروزه توجه به تداعی معانی برند از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما این موضوع نشاندهندة قدرت برند نیست؛ زیرا رفتار و عمل بسیاری از افراد آنگونه نیست که دربارة یک برند فکر میکنند. برخی از محققان در سال 2013 به منظور درک روابط و اتصالات موجود در میان مشتریان و برندها به معرفی رویکردی نوین در بازاریابی پرداختند و مسیر تحقیقات ارزیابی ...
بیشتر
امروزه توجه به تداعی معانی برند از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما این موضوع نشاندهندة قدرت برند نیست؛ زیرا رفتار و عمل بسیاری از افراد آنگونه نیست که دربارة یک برند فکر میکنند. برخی از محققان در سال 2013 به منظور درک روابط و اتصالات موجود در میان مشتریان و برندها به معرفی رویکردی نوین در بازاریابی پرداختند و مسیر تحقیقات ارزیابی قدرت برند را هموار کردند. تکنیک نقشة رابطة برند در پی ارزیابی قدرت استراتژیک برند است. در این تکنیک علاوه بر در نظر گرفتن برند اصلی، باید برندهای رقیب را نیز در نظر داشت. مبنای اصلی جمعآوری اطلاعات، انجام مصاحبههای ساختاریافته با مشتریان و غیرمشتریان شرکتهای خودروساز نامبرده بوده است. نمونهگیری بهکاررفته در این پژوهش در بخش انتخاب مشتریان نمونهگیری در دسترس و در بخش انتخاب غیرمشتریان، نمونهگیری تصادفی ساده بوده است. پس از انجام مصاحبهها و جمعآوری اطلاعات، نقشة رابطة برند برای هر سه شرکت ترسیم شده است. شناخت ادراک، احساسات و فعالیتهای مشتریان در رابطه با برند و تعیین تعداد افرادی که دارای روابط مثبت، منفی و بیتفاوت با برند هستند، از کاربردهای این روش است. با توجه به نتایج، شرکتهای خودروساز کرهای به دلیل داشتن بیشترین رفتار خرید مثبت مشتریان و کمترین میزان رفتار خرید منفی و بیتفاوت، در جایگاه اول قدرت برند وخودروسازان چینی در جایگاه دوم و شرکتهای خودروساز ایرانی از منظر قدرت برند در جایگاه سوم قرار گرفتهاند.
لیلا شاهپوری؛ ناصر یزدانی؛ مصطفی قاضی زاده
چکیده
امروزه با توجه به رشد فضای رقابتی، شناسایی و درک اهمیّت عوامل مؤثّر بر رفتار خرید مشتریان ابزار قدرتمندی است که میتوان با کمک آن خود را از رقبا متمایز ساخت و راهی برای جذب مشتریان فراهم کرد. با توجه به اینکه بسیاری از خریداران غالباً در خریدهای ناگهانی درگیر میشوند و بیش از نیمی از آنان در مراکز فروش، خریدهای خود را ناگهانی انجام ...
بیشتر
امروزه با توجه به رشد فضای رقابتی، شناسایی و درک اهمیّت عوامل مؤثّر بر رفتار خرید مشتریان ابزار قدرتمندی است که میتوان با کمک آن خود را از رقبا متمایز ساخت و راهی برای جذب مشتریان فراهم کرد. با توجه به اینکه بسیاری از خریداران غالباً در خریدهای ناگهانی درگیر میشوند و بیش از نیمی از آنان در مراکز فروش، خریدهای خود را ناگهانی انجام میدهند؛ در این پژوهش، رابطة ویژگیهای معاشرتی کارکنان و فضای داخلی فروشگاه با رفتار خرید ناگهانی در میان مشتریان فروشگاه های زنجیرهای شهروند تهران جامعة آماری تحقیق در نظر گرفته شده و تجزیه و تحلیل شده است. نمونهگیری به روش تصادفی در دسترس است که بر اساس فرمول کوکران 384 نمونه محاسبه شده و 398 پرسشنامه از جامعة آماری جمعآوری شده است. ابزار گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامة محقِق ساخته شده است. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر استادان و صاحبنظران به دست آمده است و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شده است؛ ضریب آلفای کرونباخ برای تمامی متغیرها و کل پرسشنامه 87/0 به دست آمده است. دادهها با استفاده از معادلات ساختاری و رگرسیون چندگانة تعدیلشده با نرمافزارهایspss و pls تحلیل شدهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد که ویژگیهای معاشرتی فروشندگان و فضای داخلی فروشگاه بر رفتار خرید ناگهانی تأثیر مثبت دارند. همچنین، نتایج نشان میدهد که دو عامل موقعیتی پول در دسترس و هدف از خرید رابطة بین حالات احساسی مثبت مشتریان و رفتار خرید ناگهانی را تعدیل میکنند؛ اما متغیر زمان در دسترس نتوانست نقش متغیر تعدیلگر را ایفا کند.
مهدی گوهرپاد؛ مهدی بشیری؛ سمیه کریمی؛ مهدی بشیری؛ مصطفی قاضی زاده
دوره 4، شماره 4 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 125-142
چکیده
توجه و تمرکز بر مشتری در بازارهای کاملاً رقابتی امروز، عامل حیاتی موفقیت شرکتهاست و تقسیمبندی بازار به بخشهای مختلف و ارائه کالاها و خدمات به مناسبترین بخشها مهمترین فعالیتی است که منجر به تمرکز بیشتر شرکتها بر مشتریانشان میگردد. در این پژوهش با استفاده از تکنیک شبکههای عصبی مصنوعی بازار شامپو در منطقه 8 تهران بخشبندی ...
بیشتر
توجه و تمرکز بر مشتری در بازارهای کاملاً رقابتی امروز، عامل حیاتی موفقیت شرکتهاست و تقسیمبندی بازار به بخشهای مختلف و ارائه کالاها و خدمات به مناسبترین بخشها مهمترین فعالیتی است که منجر به تمرکز بیشتر شرکتها بر مشتریانشان میگردد. در این پژوهش با استفاده از تکنیک شبکههای عصبی مصنوعی بازار شامپو در منطقه 8 تهران بخشبندی شد. بدین منظور پس از بررسی ادبیات تحقیق 26 شاخص شناسایی شده و با استفاده از شبکههای عصبی خودسازمانده بخشبندی صورت گرفت و از میان حالتهای مختلف خوشهبندی، حالتی انتخاب شد که اعضاء درون هر بخش بازار شباهت حداکثر به هم و اعضاء بین بخشهای مختلف بازار تفاوت معنی داری نسبت به هم داشته باشند. نتایج نشان داد که بخشبندی با 9 خوشه بهترین حالت میباشد. این روش با روش Kمیانگین مقایسه و برتری روش شبکههای عصبی مصنوعی نشان داده شد. در ادامه با استفاده از روش پیشنهادی مبتنی بر روش تاگوچی مهمترین ویژگی هر بخش جهت استخراج اقدامات بازاریابی متناظر استخراج شده است.
حسین رئیسی؛ حامد دانشخواهی؛ احمد سرداری؛ مصطفی قاضی زاده
دوره 3، شماره 3 ، دی 1392، ، صفحه 75-94
چکیده
طی چند دهه اخیر، ارزش های فرهنگی تازه ای در نتیجه حصول آگاهی از به هم وابسته بودن سازمان ها، جامعه و محیط، به منصه ظهور رسیده است .مردم به تدریج پی برده اند که اقدامات سازمان ها سود و زیان هایی برای جامعه در بردارد. به عبارت دیگر، جامعه انتظار دارد، سود خالص بیشتری از سازمان ها دریافت دارد واین سودها عادلانه توزیع شوند. هدف از پژوهش حاضر ...
بیشتر
طی چند دهه اخیر، ارزش های فرهنگی تازه ای در نتیجه حصول آگاهی از به هم وابسته بودن سازمان ها، جامعه و محیط، به منصه ظهور رسیده است .مردم به تدریج پی برده اند که اقدامات سازمان ها سود و زیان هایی برای جامعه در بردارد. به عبارت دیگر، جامعه انتظار دارد، سود خالص بیشتری از سازمان ها دریافت دارد واین سودها عادلانه توزیع شوند. هدف از پژوهش حاضر شناسایی رابطه مسئولیت اجتماعی شرکت با وفاداری مشتریان میباشد. روش تحقیق توصیفی- همبستگی، نوع تحقیق کاربردی، روش اجرا پیمایشی و روش جمع آوری اطلاعات میدانی بود. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان بانک ملت شهر تهران بود. نمونه آماری 384 نفر و روش نمونهگیری خوشهای بود. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه روجیروتانا مان هاچی تارا (2011) استفاده شد. از آمار توصیفی برای توصیف وضعیت آزمودنیها استفاده شد و در قسمت آمار استنباطی از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام جهت بررسی معناداری فرضیهها و به منظور بررسی قابلیت پذیرش مقدار ضریب مسیر از آزمون تی استفاده میشود .
نتایج تحقیق نشان داد که بین مسئولیت اجتماعی سازمان با وفاداری مشتریان رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین از آنجا که شرکتها ملزم به افزایش رفاه اجتماعی و داشتن رفتاری به عنوان شهروندان خوب سازمانی هستند، مهم است که منابعی را که به فعالیتهای مسؤولیت اجتماعی شرکت (CSR) اختصاص یافته به روشی خرج کنند که مزایای بهینه را برای جامعه و همچنین سهامداران شرکت به همراه داشته باشد.
مصطفی قاضیزاده؛ احمد سرداری؛ سیدرضا شجاعی؛ مهدی سمیعزاده
دوره 1، شماره 3 ، آذر 1390، ، صفحه 219-236
چکیده
مهمترین هدف این تحقیق بررسی و تعیین عوامل مرتبط با تمایل دریافتکننده پیام در انتشار پیام در برنامههای بازاریابی ویروسی در صنعت غذاهای آماده میباشد. در حقیقت، این تحقیق نظرات کاربران اینترنت شهرهای تهران، اصفهان و شیراز را در ارتباط با سه عامل کلیدی مؤثر بر قصد دریافتکنندگان پیام در انتشار آن، یعنی تمایلات تجاری، جذابیت ...
بیشتر
مهمترین هدف این تحقیق بررسی و تعیین عوامل مرتبط با تمایل دریافتکننده پیام در انتشار پیام در برنامههای بازاریابی ویروسی در صنعت غذاهای آماده میباشد. در حقیقت، این تحقیق نظرات کاربران اینترنت شهرهای تهران، اصفهان و شیراز را در ارتباط با سه عامل کلیدی مؤثر بر قصد دریافتکنندگان پیام در انتشار آن، یعنی تمایلات تجاری، جذابیت و غنای رسانهای، را مورد سنجش قرار داد. نتایج تحقیق نشان داد که میان متغیرهای «جذابیت» و «غنای رسانهای» با متغیر «نگرش به پیام» ارتباط مثبت معنیدار وجود دارد. این ارتباط مثبت معنیدار همچنین بین متغیرهای «نگرش به پیام» و «قصد انتشار پیام» نیز وجود دارد. از سوی دیگر میان متغیرهای «تمایلات تجاری» با متغیرهای «نگرش به پیام» و «قصد انتشار پیام» ارتباط منفی معنیدار وجود دارد. علاوه براین، در تحقیق حاضر نقش دشواری انتقال پیام در ارتباط با انتشار آن نیز از نظر کاربران مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که ارتباط مثبت معنیداری بین متغیر «دشواری انتقال» و متغیرهای «غنای رسانهای» و «تمایل به انتشار پیام» وجود دارد.