سمیه صالحی؛ علی صنایعی؛ نگار سماک نژاد
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر گردنآویز در محصولات لبنی بر میزان جلب توجه مشتری بوده است. برای سنجش توجه مشتری، تعداد دفعات تثبیت نگاه به تصویرِ هریک از محصولات محاسبه شد. محصولات آزمونشده در این پژوهش عبارت بودند از برند پگاه در دو حالت با گردنآویز و بدون گردنآویز، ویوان، ساربونا، آسایش و داهاتی. درمجموع دو ترکیب از تصاویر، طراحی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر گردنآویز در محصولات لبنی بر میزان جلب توجه مشتری بوده است. برای سنجش توجه مشتری، تعداد دفعات تثبیت نگاه به تصویرِ هریک از محصولات محاسبه شد. محصولات آزمونشده در این پژوهش عبارت بودند از برند پگاه در دو حالت با گردنآویز و بدون گردنآویز، ویوان، ساربونا، آسایش و داهاتی. درمجموع دو ترکیب از تصاویر، طراحی و به هریک از شرکتکنندگان بهطور تصادفی یکی از ترکیبها نمایش داده شد. ترکیب A شامل همة محصولات به همراه پگاه با گردنآویز و ترکیب B شامل همة محصولات به همراه پگاه بدون گردنآویز بود. این پژوهش از نوع آزمایشی است و تعداد 30 نفر از دانشجویان و کارکنان دانشگاه شهید بهشتی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ سپس از هر شرکتکننده بهطور تصادفی خواسته شد تا در یکی از دو تکلیف طراحیشده شامل انتخاب محصول برای الف) رستوران یا ب) کلینیک سلامت شرکت کند. تعداد دفعات تثبیت نگاه با استفاده از دستگاه ردیاب حرکات چشم SMI RED 250 ثبت و سپس دادههای بهدستآمده با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شد. نتایج پژوهش حاکی از وجود تفاوت معنیدار بین تعداد دفعات تثبیت نگاه به تصاویر در ترکیب A بود؛ بهطوریکه بیشترین تعداد دفعات تثبیت نگاه در هر دو تکلیف، مربوط به برند پگاه بود؛ اما درنهایت تفاوت اثباتشدنی در تعداد دفعات تثبیت نگاه به دو تصویر پگاه با گردنآویز و بدون گردنآویز وجود نداشت. نتیجة بهدستآمده حاکی از کم بودن توجه بصری به گردنآویز محصول مربوطه است.
مهدی دشتی؛ علی صنایعی؛ حسین رضایی دولت آبادی
چکیده
تجارت اجتماعی پدیدة نوظهوری است که پژوهشگران، کمتر آن را بررسی کردهاند. مشتریان در تجارت اجتماعی میتوانند به تولید محتوا و بهاشتراکگذاری اطلاعات و تجربههای خود دربارة محصولات و خدمات با دیگران بپردازند. چنین امکانی برای شرکتها و صاحبان مشاغل فرصتها و تهدیدهای جدی بههمراه دارد. باتوجهبه این شرایط، بررسی رفتار ...
بیشتر
تجارت اجتماعی پدیدة نوظهوری است که پژوهشگران، کمتر آن را بررسی کردهاند. مشتریان در تجارت اجتماعی میتوانند به تولید محتوا و بهاشتراکگذاری اطلاعات و تجربههای خود دربارة محصولات و خدمات با دیگران بپردازند. چنین امکانی برای شرکتها و صاحبان مشاغل فرصتها و تهدیدهای جدی بههمراه دارد. باتوجهبه این شرایط، بررسی رفتار مصرفکننده در چنین فضایی بسیارمهم است. هدف پژوهش حاظر طراحی ساختاری برای عوامل تأثیرگذار بر مشارکت مشتریان در تجارت اجتماعی با استفاده از الگوی محرّک-ارگانیسم-پاسخ است. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفیپیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش کاربران ایرانی سه شبکة اجتماعی تلگرام، کلوب و فیسبوک هستند. حجم نمونه، 360 نفر پیشبینی شده که بدینمنظور از روش نمونهگیری غیراحتمالی از نوع سهمیهای و گلولهبرفی استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة الکترونیک آنلاین است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری، روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که اولاً در بررسی تأثیر متغیرهای محرّک بر ارگانیسم کیفیت وبسایت یا برنامة کاربردی، درک تعاملی و هنجارهای ذهنی بهترتیب بر کیفیت روابط، حمایت اجتماعی و نگرش به تجارت اجتماعی تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین سازههای تجارت اجتماعی بر حمایت اجتماعی و کیفیت روابط تأثیر مثبت و معنادار دارد و درک تعاملی نیز بر نگرش به تجارت اجتماعی دارای تأثیر مثبت و معنادار است؛ دوم اینکه کیفیت روابط، حمایت اجتماعی و نگرش به تجارت اجتماعی بههمراه هنجارهای ذهنی بر تمایل به تجارت اجتماعی در جایگاه پاسخ دارای تأثیر مثبت و معنادار است؛ سوم اینکه حمایت اجتماعی بر کیفیت روابط و آن نیز بر نگرش به تجارت اجتماعی دارای تأثیر مثبت و معنادار هستند.
شیرین اصولی قره آغاجی؛ علی صنایعی؛ محمدرضا سعیدابادی
چکیده
در پژوهش حاضر، به مدل سهبعدی اثربخشی تجارت الکترونیک در تنظیم بازار و قیمتگذاری کالا و خدمات، نگاهی اجمالی شده است. این مدل، بر اساس مفاهیم ریاضی و با استفاده از ماتریسها توسعهیافته است و نشانگر تأثیرگذاری تجارت الکترونیک، از طریق پنج عامل «دولت الکترونیک»، «قوانین و مقررات تجارت الکترونیک»، «فرهنگ استفاده ...
بیشتر
در پژوهش حاضر، به مدل سهبعدی اثربخشی تجارت الکترونیک در تنظیم بازار و قیمتگذاری کالا و خدمات، نگاهی اجمالی شده است. این مدل، بر اساس مفاهیم ریاضی و با استفاده از ماتریسها توسعهیافته است و نشانگر تأثیرگذاری تجارت الکترونیک، از طریق پنج عامل «دولت الکترونیک»، «قوانین و مقررات تجارت الکترونیک»، «فرهنگ استفاده از تجارت الکترونیک»، «ابزارهای بازاریابی الکترونیک» و «فناوریهای تجارت الکترونیک در تنظیم بازار و قیمتگذاری کالا و خدمات» در ایران است. همچنین با استفاده از دادههای مدل فوق و مدل ابعاد فرهنگی هافستد به ارائه مدلی با تأکید بیشتر بر نقش عامل «فرهنگ استفاده از تجارت الکترونیک» در تنظیم بازار و قیمتگذاری کالا و خدمات پرداخته میشود. پژوهش حاضر، از منظر هدف، از نوع تحقیقات توسعهای و کاربردی است و از منظر روششناسی، از انواع پژوهشهای توصیفی از شاخۀ همبستگی است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که فرهنگ استفاده از تجارت الکترونیک، نقشی بنیادین در تنظیم بازار و قیمتگذاری کالا و خدمات ایفا میکند که این نقش با سنجش فرضیههای طرحشده و تحلیل رابطۀ عامل فرهنگ با سایر عوامل مدل مشخص میشود.
آزاده حاتمی؛ علی صنایعی؛ سعید روحانی؛ علی صنایعی؛ محمدصالح ترکستانی
دوره 5، ویژه نامه نخستین کنفرانس ملی ، اسفند 1394، ، صفحه 45-64
چکیده
این پژوهش با استفاده از روش تحقیق توصیفی–پیمایشی و با هدف کاربردی و بهکارگیری پرسشنامه جهت جمعآوری دادهها به بررسی عوامل مؤثر بر ادراک مشتریان از زمان انتظار در سامانههای تلفن بیمه پرداخته است. در این تحقیق بهمنظور افزایش دقت، نمونهگیری آماری بهصورت سرشماری استفادهشده است و تمامی افراد جامعه بهعنوان نمونه استفادهشده ...
بیشتر
این پژوهش با استفاده از روش تحقیق توصیفی–پیمایشی و با هدف کاربردی و بهکارگیری پرسشنامه جهت جمعآوری دادهها به بررسی عوامل مؤثر بر ادراک مشتریان از زمان انتظار در سامانههای تلفن بیمه پرداخته است. در این تحقیق بهمنظور افزایش دقت، نمونهگیری آماری بهصورت سرشماری استفادهشده است و تمامی افراد جامعه بهعنوان نمونه استفادهشده است. بنابراین حجم نمونه برابر حجم جامعه مساوی 390 است. پردازش دادهها از طریق نرمافزار SPSS انجامگرفته است. در این تحقیق رابطه زمان واقعی انتظار، توقع مشتری از زمان انتظار، عوامل فردی و موقعیتی با برآورد خطا و همچنین رابطه برآورد خطا با رضایت مشتری بررسی گردیده است و نتایج تحقیق نشان میدهد که برآورد خطای مشتری با رضایت مشتری رابطهٔ منفی معناداری وجود دارد. همچنین درصورتیکه مشتریان باتجربهتر بوده و توقع زمان انتظار بیشتری را داشته باشند و زمان واقعی آنها افزایش یابد برآورد خطای آنها کم میشود و برعکس اگر فوریت تماس مشتریان بالا باشد برآورد خطای آنها افزایش مییابد و پخش موسیقی تند نیز باعث افزایش رضایت مشتریان میگردد. خانمها نیز برآورد خطای بیشتری نسبت به آقایان دارند.
سید فتح الله امیری عقدایی؛ سید حسن حاتمی نسب؛ علی صنایعی؛ سید حسن حاتمی نسب؛ علی کاظمی
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 205-230
چکیده
بندر خشک یک راه حل بالقوه برای دسترسی بهتر به قابلیت های بنادر دریایی داخلی محسوب می شود. مطمئناً برای پیاده سازی موفق بندر خشک وابسته به شناسایی و تعریف موانع و قابلیت های توسعه ترمینال های واسطه ای پیشرفته می باشد. در راستای پیدا کردن روش راه اندازی بندر خشک در ایران، بازنگری ادبیات و مقایسه مطالعات انجام شد. از روش دلفی بر اساس مصاحبه ...
بیشتر
بندر خشک یک راه حل بالقوه برای دسترسی بهتر به قابلیت های بنادر دریایی داخلی محسوب می شود. مطمئناً برای پیاده سازی موفق بندر خشک وابسته به شناسایی و تعریف موانع و قابلیت های توسعه ترمینال های واسطه ای پیشرفته می باشد. در راستای پیدا کردن روش راه اندازی بندر خشک در ایران، بازنگری ادبیات و مقایسه مطالعات انجام شد. از روش دلفی بر اساس مصاحبه الزامات راه اندازی بندر خشک شناسایی شد. در نتیجه این بررسی 8 متغیر با اهمیت (مسیر جادهای؛ شبکه ریلی؛ بنادر دریایی؛ ساختار و زیرساخت؛ فرایند و اجرا؛ مالی؛ حفاظت از محیط زیست؛ محیط فیزیکی) شناسایی شد و کمبود (شکاف موجود) در همه عوامل تایید گردید. سپس از روش دیماتل روابط علی بین آنها کشف شد. روابط علی در قالب یک مدل مفهومی مطرح گردید. بنابراین این تحقیق با هدف دستیابی درک بهتری از مسیر اجرای پروژه های بندر خشک در ایران الگویی از روابط بین مهمترین متغیرهای اثرگذاری در اجرای پروژه های بندر خشک را پیشنهاد می نماید.
علی صنایعی؛ علیرضا حدادیان؛ امیرحسین باقریه مشهدی
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 149-168
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی الگوی وفاداری مشتریان برای فروشگاههای زنجیرهای کشور بر اساس معیارهای ارزش درک شده، رضایت مشتری، کیفیت ادراک شده، وجهه فروشگاه، ارتباطات، انصاف درک شده، اعتماد و محیط فروشگاه به عنوان پیش شرطهای وفاداری و ترجیح نام تجاری، قصد تکرار خرید، توصیه به دیگران و هزینه تغییر عرضهکنندگان به عنوان پیامدهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی الگوی وفاداری مشتریان برای فروشگاههای زنجیرهای کشور بر اساس معیارهای ارزش درک شده، رضایت مشتری، کیفیت ادراک شده، وجهه فروشگاه، ارتباطات، انصاف درک شده، اعتماد و محیط فروشگاه به عنوان پیش شرطهای وفاداری و ترجیح نام تجاری، قصد تکرار خرید، توصیه به دیگران و هزینه تغییر عرضهکنندگان به عنوان پیامدهای وفاداری میباشد. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را مشتریان فروشگاههای زنجیرهای رفاه، شهروند و اتکا در پنج شهر تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز تشکیل میدهد و حجم نمونه 1227 نفر محاسبه شده است. ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه می-باشد و از الگویابی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که در فروشگاههای زنجیرهای، دو معیار اعتماد و رضایت مشتری اثر مستقیم و سه عامل محیط فروشگاه، کیفیت درک شده و ارزش درک شده تاثیر غیر مستقیم بر وفاداری مشتریان دارند. همچنین اثرگذاری ارتباطات، وجهه فروشگاه و انصاف درک شده بر وفاداری مشتری حمایت نشده است. علاوه بر این، ترجیح نام تجاری، هزینه تغییر عرضه کنندگان و توصیه به دیگران به عنوان پیامدهای مستقیم و قصد تکرار خرید به عنوان پیامد غیر مستقیم وفاداری مشتری شناسایی شدند.
آرش شاهین؛ علی صنایعی؛ علی صنایعی؛ آرش شاهین؛ حمیده سلیمیان
دوره 3، شماره 3 ، دی 1392، ، صفحه 1-20
چکیده
چکیده
یکی از ابزارهای تجارت الکترونیکی که توسط صنعت بانکداری مورد پذیرش قرار گرفته است، بانکداری الکترونیکی می باشد. توسعه فعالیت های بانکداری الکترونیکی بر اساس فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث ظهور نوع دیگری از بانک، به نام بانک مجازی شده است که تولیدات و خدمات خود را از طریق کانال های توزیع الکترونیکی بدون وجود شعبه انجام می دهد. ...
بیشتر
چکیده
یکی از ابزارهای تجارت الکترونیکی که توسط صنعت بانکداری مورد پذیرش قرار گرفته است، بانکداری الکترونیکی می باشد. توسعه فعالیت های بانکداری الکترونیکی بر اساس فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث ظهور نوع دیگری از بانک، به نام بانک مجازی شده است که تولیدات و خدمات خود را از طریق کانال های توزیع الکترونیکی بدون وجود شعبه انجام می دهد. با توجه به تفاوت های میان بانک مجازی و بانکداری الکترونیک و اهمیت فعالیت های بانک های مجازی در آینده سیستم بانکداری، هدف از این پژوهش تحلیل عوامل موثر بر پذیرش بانک مجازی در کشور می باشد و بدین منظور مدل TAM به عنوان مدل اصلی در نظر گرفته شد و علاوه بر متغیرهای فواید ادراک شده و درک سهولت استفاده، اثر متغیرهای اعتماد، حمایت های دولت و تبلیغات نیز مورد بررسی قرار گرفت. پرسشنامه این پژوهش به صورت الکترونیکی طراحی شد. جامعه آماری این پژوهش شهروندان الکترونیک ایرانی هستند که در محدوده زمانی سه ماهه پرسشنامه را از طریق پست الکترونیک دریافت و تکمیل کرده اند. یافته های حاصل از تحلیل 247 پرسشنامه نشان داد متغیرهای فواید ادراک شده، اعتماد وحمایت های دولت بر پذیرش بانک مجازی تاثیر دارند؛ همچنین اثر متغیر درک سهولت استفاده بر فواید درک شده و اعتماد نیز تایید شد. در پایان پیشنهاداتی برای پژوهش های آتی ارائه گردید.
علی صنایعی؛ محمد علی فیض پور؛ محمود نادری بنی
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1391، ، صفحه 22-43
چکیده
پیشرفتهای سریع وروز افزون در حوزه فناوری اطلاعات ونقش آنها در کمک به بهبود عملکرد شرکتها باعث وابستگی روزافزون آنها به فناوری گردیده، در حالی که درداخل کشور، پژوهشهای اندکی در این زمینه انجام شده است. از آنجا که این فناوری ابتدا در سطح زنجیره ارزش شرکتها پیاده شده و ازآن طریق برعملکرد تاثیر میگذارد، لذا ضرورت انجام تحقیق ...
بیشتر
پیشرفتهای سریع وروز افزون در حوزه فناوری اطلاعات ونقش آنها در کمک به بهبود عملکرد شرکتها باعث وابستگی روزافزون آنها به فناوری گردیده، در حالی که درداخل کشور، پژوهشهای اندکی در این زمینه انجام شده است. از آنجا که این فناوری ابتدا در سطح زنجیره ارزش شرکتها پیاده شده و ازآن طریق برعملکرد تاثیر میگذارد، لذا ضرورت انجام تحقیق در این زمینه بیشتر احساس میشود. هدف اصلی این پژوهش نیز، بررسی اثرات زیرساخت فرایندی IT بر قابلیت عملیاتی فرایندهای زنجیره ارزش شرکتهای نمونه صادراتی کشوری است. بر این اساس، این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را آن دسته از شرکتهای تولیدیِ نمونه صادراتی کشوریِ فعال در بخش صنعت تشکیل میدهند که در هفت سال گذشته (89-1383) حداقل یک بار موفق به کسب این عنوان شده باشند. برای بررسی مدل مفهومی پژوهش از روش تحلیل مسیر استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بکارگیری فناوری اطلاعات در زنجیره ارزش شرکتها، قادر است سرعت و دقت انجام فرایندهای زنجیره ارزش را بطور مستقیم و هزینه انجام فرایندها را بطور غیرمستقیم بهبود بخشیده و از این طریق، قابلیت عملیاتی شرکتها را افزایش دهد.
علی صنایعی؛ فریبرز سبحان منش؛ فریبرز سبحان منش؛ امیرمهدی قاضی فرد
دوره 1، شماره 1 ، تیر 1390، ، صفحه 41-70
چکیده
چکیده
در سالهای اخیر استفاده از فناوری شناسایی از طریق فرکانسهای رادیویی (RFID ) به منظور ردیابی هر قطعه منفرد در مدیریت زنجیره تامین خودروسازی بسیار حیاتی شده است. در این مطالعه، عوامل موثر بر توسعه فناوری شناسایی از طریق فرکانسهای رادیویی در ایران خودرو و اوزان و رتبه بندی آنها ارزیابی شده است.عوامل چارچوب لین به عنوان پایه این ...
بیشتر
چکیده
در سالهای اخیر استفاده از فناوری شناسایی از طریق فرکانسهای رادیویی (RFID ) به منظور ردیابی هر قطعه منفرد در مدیریت زنجیره تامین خودروسازی بسیار حیاتی شده است. در این مطالعه، عوامل موثر بر توسعه فناوری شناسایی از طریق فرکانسهای رادیویی در ایران خودرو و اوزان و رتبه بندی آنها ارزیابی شده است.عوامل چارچوب لین به عنوان پایه این تحقیق استفاده شده اند. روشهای دلفی فازی، دلفی، و تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP ) برای سه مرحله تحقیق اتخاذ شدند.در مرحله اول، سه عامل چارچوب لین رد و با هفت عامل جدید جایگزین شدند. در مرحله دوم، پس از اجرای سه دور روش دلفی، بعد هر یک از هفت عامل جدید شناسایی شد، و نهایتا در مرحله سوم، اوزان و رتبههای عوامل و ابعاد موثر بر توسعه RFID در مدیریت زنجیره تامین شرکت ایران خورو محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان داده اند که بعد استاندارد و مشخصات بینالمللی دارای بالاترین وزن در میان دیگر ابعاد موثر است. پس از آن، ابعاد امنیت، هزینه، زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری، تکنولوژی، و دیگر عوامل به ترتیب دارای بالاترین وزن هستند.