اثرات نرخ ارز بر حاشیه بازاریابی بین المللی محصول سیب بین کشور ایران و ترکیه طی دوره 1390-1380

نویسندگان

1 دانشگاه اصفهان

2 دانشگه آزاد خوراسگان

چکیده

چکیده
این مطالعه به ارائه یک مدل ساختاری شامل رابطه قیمت و حاشیه بازاریابی بین المللی می پردازد که با گنجاندن نرخ ارز در مدل، چارچوبی فراهم می شود که کالاهای قابل مبادله در ارزهای مختلف را نیز در بر می گیرد. این امر، این امکان را فراهم می کند تا بررسی گردد که چگونه اثر تغییر در قیمت های داخلی، نرخ ارز و هزینه های واسطه ای، به قیمت های خرده فروشی خارجی و حاشیه بازاریابی بین المللی منتقل می گردد. بدین منظور با استفاده از داده های ماهانه طی دوره 1390-1380، و بهره گیری از رهیافت اقتصاد سنجی رگرسیون های به ظاهر نامرتبط (SUR)، بررسی می شود که چگونه قیمت صادراتی، نرخ ارز و هزینه های واسطه ای کشور ایران بر قیمت عمده فروشی و حاشیه بازاریابی محصول سیب در کشور ترکیه اثر گذار می باشد. نتایج مطالعه نشان می دهد که بازارها، از طریق قیمت های کامل و تغییر نرخ ارز، تنها زمانی که هزینه های خدماتی بازاریابی افزایش یابد؛ حاشیه بازایابی را افزایش می دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of exchange rate on marketing margin

نویسندگان [English]

  • Leila Torki 1
  • AhmadAli Rezaei 2
  • Shekofeh Nagheli
1 دانشگاه اصفهان
چکیده [English]

This study presents a new structural model that incorprates price linkage and marketing marketing margin identity into a common framework. The inclusiom of exchange rate expands the framework to include goods traded in different currencies. This allows emprical estimates to be made of how changes in domestic prices exchange rates and middlemen costs are transmitted to foreign prices and the international marketing margin. The framework is emprically applied to international marketing channel using farmed apple data to investigate how Iranian export prices exchange rates and middlemen costs affect turkey wholesale prices and the marketing margin. Results suggest that the markets are via complete price and exchange rate pass through purely competitive and that the marketing margin only increase when costs of marketing service increase.

کلیدواژه‌ها [English]

  • exchange rate pass through
  • marketing margin
  • price linkage
  • price spread
  • price transmission
  • apple