بررسی تاثیر بازار محوری بر نگرش‌های شغلی(مطالعه: بانک‌های تجاری شهر بوشهر)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه خلیج فارس بوشهر

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

چکیده

آشفتگی روند تجاری و افزایش رقابت در میان شرکت‌ها‏ی تجاری، محیط پیرامون سازمان‌ها‏ را بسیار متفاوت‌تر از گذشته نموده است. شناخت مسیرهای آتی تجاری و حرکت در راستای آنها به نحوی که منافع سازمان را به همراه داشته باشد، ضرورت وجود تحقیقات بازاریابیو مفاهیمی همچون بازارمحوری را التزام می‌بخشد. این تحقیق بر آن است تا تاثیر بازارمحوری را بر نگرش‌های شغلی که ضرورت بازاریابی داخلی است، مورد ارزیابی قرار ی ززز دهد. این تحقیق از نوع توصیفی_ پیمایشی است. برای بررسی فرضیه‌های تحقیق و سنجش بازارمحوری از مقیاس نارور و اسلی‌تر(1990) و برای سنجش نگرش‌های شغلی از مقیاس‌های استاندارد شده استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه بانکهای تجاری در شهر بوشهر است که بر اساس فرمول تعیین اندازه نمونه تصادفی، نمونه‌ای 234 تایی انتخاب شده است. پایایی پرسشنامه بر اساس روش سازگاری داخلی(آلفای کرونباخ) با ضرایب اطمینان نسبتا بالا مورد تایید قرارگرفته است. اگرچه مقیاس‌های استفاده شده استاندارد بوده اما برای بررسی بیشتر اعتبار پرسشنامه از نظر متخصصان استفاده شده است. آزمون فرضیه‌های تحقیق بر اساس آمار استنباطی و آماره‌های ضرایب همبستگی پیرسون و همچنین ضرایب رگرسیونی مورد سنجش قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها حاکی از تایید فرضیه اصلی تحقیق یعنی رابطه بین بازارمحوری و نگرش‌های شغلی است. همچنین فرضیه‌های فرعی یعنی رابطه‌ مولفه‌های بازارمحوری بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی و همچنین رابطه مشتری‌محوری و هماهنگی بین بخشی با تمایل به ترک خدمت مورد تایید قرار گرفت و هیج یک از اجزایبازارمحوری تاثیری روی تضاد نقش نداشته و میان رقیب‌محوری با تمایل به ترک خدمت رابطه‌ معنادار نیست. نهایتا در راستای بهبود عملکرد بانکهای تجاری و تحقیق‌های آینده پیشنهادهایی ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Studying the Influence of Market Orientation on Job Attitude The Case of Commercial Banks in Bushehr

نویسندگان [English]

  • Manijeh Bahrainizadeh 1
  • Majid Esmailpour 1
  • Eesa Shahniaee 2
1 Assistant Professor, Department of Business Management, Persian Gulf University of Bushehr
2 M.A. Student of Business Management
چکیده [English]

Ever changing of business trends and increase of competition among companies has made the surrounding environment of organizations, more diverse. Diagnosing future business trends and moving towards the way that organizational goals might be achievable, highlights the importance of marketing research and subjects such as market orientation. The objective of this study is to evaluate the effect of market orientation on job attitude, which is essential for internal marketing. This research is typically a practical and descriptive survey. Hypothesis and the instrument of measuring market orientation have been derived from the market orientation scale of Narver and Slater (1990) and the instrument for measuring job attitude has been derived from standardized scales. Statistical population of this research includes the commercial banks in Bushehr. Using appropriate statistical methods, 234 individuals have been selected as the sample. Reliability internal consistency of data has been approved considering Cronbach's alpha coefficient. Data has been further analyzed by Pearson’s correlation and regression tests using SPSS software. Findings imply that market orientation influences job attitude also component of market orientation influences organization commitment, job satisfaction and customer orientation and inter-functional coordination influences intention to leave. In addition, none of the components of market orientation has impact on role conflict and competitor orientation has no correlation with intention to leave. Finally, suggestions have been presented for improving performance of commercial banks and future research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Market Orientation
  • customer orientation
  • Competitor Orientation
  • Interfunctional Coordination
  • Job Attitude

1- استورا، جین،1377،"تنیدگی یا استرس، بیماری جدید تمدن"، ترجمه پریرخ دادستان، تهران، انتشارات رشد، ص 50.

2- باقری، نسرین،1383،"عوامل موثر بر استرس شغلی"، توسعه مدیریت، شماره 62.

3- ترکیان تبار، منصور،1383،"بررسی میزان رضایت شغلی کتابداران کتابخانه های عمومی و دانشگاهی استان کهکلویه و بویر احمد"، پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اهواز.

4- حیدرعلی، حامد،1381 ،"آماده سازی و ایجاد مقیاس های استاندارد از رضایت شغلی"، تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت عمومی.

5- سروش، مجتبی،1381، "مقایسه رضایت شغلی، تعهد سازمانی و همبستگی آنها با منتخبی از ویژگی‌های فردی بین مسئولان تربیت بدنی آموزشگاه ها، مدیران ادارات سازمان تربیت بدنی خراسان"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران، صص 41-42.

6- کفاش پور، آذر، نجفی سیاهرودی، مهدی،1388،" تاثیر تحقیقات بازاریابی بر عملکرد از طریق فرهنگ بازارگرایی در آژانس های مسافرتی شهرستان مشهد"، پژوهش نامه مدیریت تحول سال اول، شماره ی 2.

7- کاتلر، فلیپ، آرمسترانگ، گری، 1385،" اصول بازاریابی"، ترجمه بهمن فروزنده، چاپ هفتم، اصفهان، نشر آتروپاپ.

8- مشبکی، اصغر، 1380،"مدیریت رفتار سازمانی، تحلیل کاربردی، ارزشی از رفتار سازمانی"، تهران، چاپ دوم، انتشارات ترمه، ص 5.

9- محمدی باغملایی، ارجمندزاده، سیامک،1389، سالنامه آماری استان بوشهر 1388، معاونت برنامه ریزی استان بوشهر.

10- نیکو مرام، هاشم، حیدر زاده، کامبیز، 1385،"ارزیابی نقش گرایش کارآفرینانه، ساختار سازمانی و بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار شرکت‌های تولیدی(شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار)"، مجله مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، سال اول، پیش شماره 1.

11- Akroyd, D., Legg, J., Jacowski, M.B., &Adams, R.D, (2008). The impact of selected organizational variables and managerial leadership on radiation therapist’s organizational commitment. Radiography, XX, 1-8.

12- Akroyd D, Legg J, Jackwski M, Adams R, (2009), “The impact of selectedorganizational variables and managerial leadership on radiation therapists’organizational commitment”, Radiography; 15, pp.113-120.

13- Agarwal,S. Erramilli, M.K, C.S, 2003,”Market Orientation and Performance in Services Firms: Role of Innovation”, Journal of services Marketing, No. 1, PP.68-82.

14. Asgariyan M. 1999, Human relations and organizational behavior (applications). Tehran: Amirkabir Publication; [Persian].

15- Bozorgzade M, Sadat-Tosi A, 1998, “Review job satisfaction and organizational commitment managers and Sepah trainingcenters”, Tehran: Setad Moshtarak Sepah Publication; [Persian].

16- Benkhoff, B, 1997, Disentangling organizational commitment: The dangers of the OCQ for research and policy. Personnel Review, 1/2 (26), 114-131.

17- Cichy R, Cha J, Kim S, (2009), “The relationship between organizationalcommitment and contextual performance among private club leaders”,International journal of Hospitality Management; 28, 53-62.

18- Churchill G, FordNM, Walker OC. (1974), “Measuring the job satisfaction ofindustrial salesmen”. J Mark Res; 11, 60– 254 [August].

19- Dawes, J. ) 2000(, “Market orientation and company Profitability: Further Evidence Incorporating longitudinall”, Journal of management ,5 , pp. 1-18.

20- Ellis, P. D, (2010), “Is Market Orientation Affected by the Size andDiversity of Customer Networks?” management International Review, 50, pp. 325–345.

21- Felton, Arthur P, 1995, “Making the Marketing Concept Work”, Harvard Business Review, 37(July/ August), 55-65.

22- Guleryuz G, Guney S, Aydm E, Asan O,(2008), “The mediating effect of jobsatisfaction between emotional intelligence and organizationalcommitment of nurses: Aquestionnaire survey”, International Journal ofNursing Studies; 45, 1625-1635.

23- Greenley, G, E,(1995), “Market Orientation and Company Performance: Empirical Evidence from UK Companies”, Br Journal of Marketing, No.6, PP. 1-13

24- Houte,V. (2006). “Tracking and teacher satisfaction”. Journal of Educational Research. 99 (3), PP.247-254.

25- Hom,P.W., & Griffeth,R,1995, Employee Turnover. Cincinnati, Ohio.: SouthWesternCollege Publishing.

26- Jaw, c., Lo, J.-Y., Lin, Y.-H,(2010), “The determinants of new service development: Service characteristics, market orientation, and actualizing innovation effort”,Technovation 30 (5), PP. 265–277.

27. Jackson, S. E., & Schuler, R. S. A,(1985), “meta-analysis and conceptual critique of research on role ambiguity and role conflict in work settings”.Organizational Behavior and Human Decision Processes, 36, PP.16-78.

28- Jaramillo, f., Nixon, R., Sms, P.,2005, The Effect of Law Enforcement Stress on Organizational Commitment, An International Journal of Police Strategie and Management, 28, 321-336.

29- Kook,J,2002, “Web-based Supports for Academic Activities of Students on Small Campus in Korea”. Interpersonal Computing and Technology Journal, 8(1), Article3. Retrieved February 17.

30- Kohli, A, K and Jaworski, B.J,(1990), “Market Orientation: the Construct, Research Propositions, and Manageriall”. Journal of Marketing, 54, pp. 1-18.

31- Lambat Mediene, L., Endriulaitiene, A., & Gustainiene, L,2007, “Individual correlates oforganizational commitment and intention to leave theorganizational”. Baltic Journal of Management, 2(2),196-212.

32- Lahey, M.A., 1984 ,“Job Security: its meaning and measure”, Unpublished Doctoral Dissertation, KansasState University, Kansas.

33- Lings, I,2000, Developing the Domain of internal Market Orientation and its Vonseguences for Market Orientation and Performance, proceedings of the Loth Eiasm Workshop on quality Management in Servies, Aston Business School Aston University. Birmingham, 31, pp. 1-27.

34- Michael, Orly,Court, Deborah& Petal, Pnina,(2009), “Job stress and organizational commitment among mentoring coordinators”, ­International­Journal of EducationalManagement,Vol. 23 No. 3, pp. 266-288.

35- Mc Gee L.W., Spiro R.L,1988, “The marketing concept in perspective”, Business Horizons, No. 20.

36- Mc Carthy E.J., Perreault Jr. W.D,1984, “Basic Marketing”, Homewood, IL: Richard D.Irwin.

37- Meyer,J.P., & Allen,N.J.(1993). Commitment to Organization and Occupations: Extension and test of a three-component conceptualization. Journal of Applied Psychology,78(4),538-551.

38- Mowday RT, Steers RM, Porter LW,(1979), “The measurement of organizationalcommitment”. J Vocat Behav; 14, 7– 224.

39- Narver, J. C and Slater, S. F,1990, “The effect of a market orientation on businessprofitability”, Journal of Marketing, 54, October: 20– 35.

40- Neill J, Harrison M, Cleveland J, Almeida D, Stawski R, Crouter A,, (2009),“Work– family climate, organizational commitment and turnover:Multilevel contagion effects of leaders”, Journal of Vocational Behavior; 74, pp.18-29.

41- Powpaka, SA,(2006), “How market orientation affects female service employee in Thailand”, J Bu Res, 59, 54- 61.

42- Rosseau, D. M,, 2004, Psychological Contracts in Workplace: Understanding the Ties the Motivate, Academy of Management Executives, 18, 120-127.

43- Rizzo JR, House RJ, Lirtzman SI.(1970), “Role conflict and ambiguity in complexorganization”. Admin Sci Q; 15, 64– 150

44- Singh, J, Goolsby, JR, Rhoads, GK,(1994), “Behavioral and psychologicalconsequenceof boundary spanning burnout for customer service representatives”, J Mark Res, 31, 69–558.

45- Shapiro.B,(1988), ”What the hell is Market­ – Oriented”? Harvard Business Review, pp.119-125.

46- Schneider, B., Bowen, D.E,1995,“Winning the service game”. Boston, MA’ HarvardBusinessSchool Press.

47- Selnes, F., Jaworski, B.J., and Kohli, A.K,1996,”Market orientation in United States and Scandinavian companies: a cross-cultural view”, Scand J Manage Stud, 12(2):139– 57.

48- Slater, S. F, Narver, J. C,(1993), “Market Orientation, Customer value and Superior Performance”, business horizons, pp. 22-28.

49- Walumbwa, F.O., Wu, C., & Orwa, B, 2008,“Contingent reward transactional leadership, work attitudes, and organizational citizenship behavior: The role of procedural justice climate perceptions and strength”. Leadership Quarterly, 19, 251-265.

50- Webester Jr F.E,1988, “The rediscovery of the marketing concept”, Journal of marketing. No. 29.